Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-30@23:36:01 GMT

ترفندهای خانگی برای رفع گرفتگی بینی

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۹۵۴۲۱

باشگاه خبرنگاران نوشت :

گرفتگی بینی زمانی اتفاق می‌افتد که در حفره بینی تورم ایجاد شود. این تورم مجرای بینی را مسدود می‌کند و باعث تجمع خلط در بینی می‌شود؛ در این حالت فرد نمی‌تواند به درستی تنفس کند.

گرفتگی بینی اغلب با سرماخوردگی، آنفولانزا و واکنش‌های آلرژیک (حساسیت ها) در ارتباط است. در این مطلب گیاهان دارویی را معرفی می‌کنیم که تاثیر بسزایی در رفع گرفتگی بینی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 شستشوی بینی

شستشوی بینی با محلول سالین (سُرم سالین) سبب درمان احتقان بینی می‌شود. این محلول را می‌توانید با یک قاشق چای خوری نمک و ۲ فنجان آب جوش نیز تهیه کنید. روزانه یک یا ۲ بار بینی خود را با سُرم سالین شستشو دهید.

 

روغن اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس به علت خواص ضد احتقان و التهابی که دارد برای درمان گرفتگی بینی بسیار موثر است. برای این منظور باید یک یا ۲ قطره از این روغن را در یک دستمال تمیز بچکانید و آن را مرتب بو بکشید. این کار را روزانه چند بار تکرار کنید.

 

 چای نعناع

نوشیدن روزانه چند بار چای نعناع نیز به باز شدن گرفتگی مجرای بینی کمک می‌کند.

 

چای تند گوجه فرنگی

نوشیدن چای تند گوجه فرنگی نیز سبب رفع گرفتگی بینی می‌شود. این چای از طریق بهبود جریان خون در مخاط بینی به باز شدن گرفتگی بینی کمک می‌کند.

برای این منظور باید یک فنجان آب گوجه فرنگی را با یک قاشق غذاخوری سیر خُرد شده، یک قاشق غذاخوری آب‌لیمو، کمی سس تند و نمک دریایی مخلوط کنید سپس این ترکیب را بجوشانید. محلول حاصل را روزانه ۲ تا سه بار بنوشید.

 

شنبلیله

شنبلیله به پاکسازی مجرای بینی و مرطوب نگه داشتن مخاط بینی کمک شایانی کند.

برای این منظور باید یک تا ۲ قاشق چای‌خوری دانه شنبلیله خرد شده را در یک لیوان آب جوش بریزید سپس آن را دَم و روزانه ۲ تا سه بار میل کنید.

 

هشدار

شنبلیله در دوران بارداری بهتر است مصرف نشود.

 

سیر

سیر یکی از بهترین داروهای خانگی برای کاهش احتقان (گرفتگی) بینی است؛ برای این منظور باید ۲ یا سه حبه سیر تازه را در یک فنجان آب بجوشانید سپس نیم قاشق چای‌خوری زردچوبه به آن اضافه و آن را میل کنید.

 

سرکه سیب

سرکه سیب می‌تواند به سرعت و با نازک کردن مخاط بینی، گرفتگی بینی را برطرف کند.

برای این منظور باید ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک قاشق غذاخوری عسل را در یک فنجان آب گرم با هم مخلوط کنید و چند روز متوالی، روزانه ۲ تا سه بار از این محلول بنوشید.

 

بخور دادن

بخور دادن نیز در تسکین درد و رفع گرفتگی بینی موثر است. بخار آب مجرای تنفسی را روان می‌کند و خروج خلط به صورت طبیعی را بهبود می‌بخشد.

افزودن یک قاشق غذاخوری دانه خرد شده زنیان به بخور و استنشاق بخار ناشی از آن، موجب باز شدن بینی می‌شود. همچنین می‌توانید از چند قطره عرق نعناع نیز در بخور خود استفاده کنید.

 

هشدار

استنشاق بخار به دلیل امکان ابتلا به سوختگی برای کودکان توصیه نمی‌شود. همچنین زنان باردار و مبتلایان به فشار خون، اختلالات قلبی و عروقی و سیستم عصبی مرکزی نیز باید با مشورت کردن با پزشک خود از بخور استفاده کنند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۹۵۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امدادرسانی هلال‌احمر به ۱۳ استان در سیل و آب‌گرفتگی

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به وقوع سیل و آب‌گرفتگی در ۱۳ استان و در پنج روز گذشته، از حضور ۷۷۰ امدادگر برای امدادرسانی به افراد آسیب‌دیده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، بابک محمودی با اشاره به امدادرسانی در سیل و آب‌گرفتگی از چهارم تا نهم اردیبهشت اظهار کرد: ۱۳ استان از جمله اصفهان، البرز، تهران، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، گلستان، مازندران، کرمان، هرمزگان و یزد و ۵۷ شهرستان، نیاز به دریافت خدمات امدادی پیدا کردند.

وی با بیان اینکه امدادگران در این مدت زمان، به ۴۸۱۳ نفر امدادرسانی کردند، افزود: ۱۹۷ تیم عملیاتی، شامل ۷۷۰ امدادگر، در ۹۱ عملیات شرکت کردند، ۳۴۴ نفر را اسکان اضطراری دادند و ۱۲۳ نفر را به مناطق امن منتقل کردند، امدادگران با کمک دستگاه پمپاژ، آب تجمیع شده در ۲۹۲ واحد مسکونی را تخلیه کردند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: ۵۵ دستگاه چادر، ۶۸۴ تخته پتو، ۲۹۵ تخته موکت، ۲۰۶۶ کیلوگرم نایلون، ٢۴٠ بسته غذایی، ۹۵۸ قوطی کنسرو، ۱۹۴ قرص نان و ۵۴۰ کیلوگرم برنج بین افراد متأثر از سیل و آب‌گرفتگی توزیع شد.

کد خبر 748627

دیگر خبرها

  • فال قهوه روزانه؛ فال قهوه امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • برق‌گرفتگی عامل از دست دادن جان کارگر مرغداری در گیلانغرب شد
  • پیش بینی کاهش ناترازی برق به ۱۱ هزار مگاوات
  • پیش‌بینی روزانه ۳ رام قطار فوق‌العاده در مسیر مشهد
  • پیش‌بینی بارش‌های رگباری در اصفهان / احتمال وقوع آب‌گرفتگی و سیلاب در مناطق مختلف استان
  • امدادرسانی به ۶۲۰۰ نفر در سیل و آبگرفتگی ۱۳ استان
  • علائم آلرژی فصلی را بشناسید + موادغذایی آلژی‌زاراهکار درمان خانگی
  • احتمال آب‌گرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها در ایلام
  • امدادرسانی هلال‌احمر به ۱۳ استان در سیل و آب‌گرفتگی
  • 17 درمان سریع خانگی التهاب معده