Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، شورای قرآن، عترت و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش استان خوزستان امروز سه‌شنبه 14 آذرماه برگزار شد.

مهدی رفیعی‌دهکردی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان خوزستان با بیان اینکه هدف آموزش و پرورش تربیت عمومی است و زیربنای تربیت در نظام جمهوری اسلامی اعتقادی،‌ عبادی و اخلاقی است، گفت: برای رسیدن به این هدف مسیرهای مختلفی تدارک دیده شده که جامعه و خانواده در کنار یکدیگر می‌توانند چیدمان فعالیت‌های قرآنی در این عرصه را شکل دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه خلأ واضحی در سطح جامعه در زمینه تجلی نمادهای قرآنی مشاهده می‌شود، افزود: این خلأ در فضای تربیتی از معماری مدارس ما گرفته تا فضای تربیتی صبحگاه مدرسه و رابطه میان معلم و دانش‌آموز مشاهده می‌شود. بنابراین یکی از اقدامات مهمی که باید در هفته قرآن و عترت صورت گیرد نمای بیرونی فضای قرآنی و اهل‌بیتی در سطح مدارس است. برای آنکه در این هفته این مباحث نمود بیشتری داشته باشد می‌توان همچون دیگر مناسبت‌های ملی و مذهبی همچون 22 بهمن مدارس را آذین‌بندی کرده و این مناسبت را جشن گرفت.

تاکید بر بهره‌مندی از زبان تکرار در مباحث قرآن و عترت

رفیعی‌دهکردی ادامه داد: ناگزیریم زبان‌های تکرار برای قرآن و اهل‌بیت(ع) را بیشتر کنیم. در این راستا آنچه که بسیار مهم و اساسی است رفتارسازی قرآنی است. معرفت قرآنی همان دستیابی به مفاهیم تفاسیر قرآن کریم و تفسیرسازی سیره اهل‌بیت(ع) است. در این راستا آموزش و پرورش مسیر مناسبی را نمی‌پیماید. نقطه تمرکز ما بر روی کنکور نیست. تربیت به معنای ایجاد تغییرات پایدار در رفتار است که باید در دستور کار ما قرار گیرد. نقطه هدف آموزش و پرورش تربیت است که در این راستا چهار مصوبه تربیتی از شورای معاونان به تصویب رسیده که در اختیار نواحی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: باید در آموزش و پرورش به دلیل کمبود منابع و نیروی انسانی و زمان دست به انتخاب‌گری بزنیم. روش‌های معمول در آموزش و پرورش با اهدافی که تعیین شده مناسبت ندارد. با این روش‌ها هرگز نمی‌توانیم به تعلیم و تربیت توسعه یافته دست یابیم. در ظاهر پرورش از عرصه کاری جدا شده اما باید پرورش به رسالت متولیان تعلیم و تربیت تبدیل شود. قرار است که آموزش و پرورش انسان‌های مؤمن، متعهد، شجاع و فکور تربیت کند و این امر باید در حوزه کاری مدیران در شورای معلمان قرار گیرد. هیچ‌گاه نباید امور پرورشی را تنها بر عهده مربی پرورشی گذاشت که با این عملکرد به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.

اسکندر آرامی، رئیس آموزش و پرورش ناحیه 3 اهواز در این جلسه با گرامیداشت هفته وحدت و میلاد پیامبر(ص) گفت: در فضای واقعی آموزش و پرورش اشکالاتی وجود دارد که باید به آنها رسیدگی شود.

بر فرهنگ رفتاری اولیاء مدرسه کار شود

وی ادامه داد: در فضای واقعی اعتقادی اشکالاتی وجود دارد که اگر به آنها نپردازیم به نتیجه نمی‌رسیم و ممکن است مصوباتی را داشته باشیم که اجرایی نباشد. اعتقاد به اشاعه فرهنگ دینی پایین آمده و این واقعیت جامعه است. باید کارکنان آموزش و پرورش از جمله مدیران،‌ مربیان، معلمان و معاونان خود دغدغه امور دینی، قرآنی و نماز را داشته باشند تا به موفقیت برسیم. باید بر فرهنگ رفتاری اولیاء مدرسه کار شود تا تمامی برنامه‌هایی که در چنین جلساتی به تصویب می‌رسد به اجرا درآید.

آرامی با تأکید بر اینکه در همه برنامه‌های اجرا شده در مدارس باید از دانش‌آموزان در اجرای برنامه‌ها استفاده کرد، گفت: مدرسه محل آموزش مهارت‌های اجتماعی و رعایت آموزه‌های دینی است. اگر از دانش‌آموزان در چنین برنامه‌هایی استفاده شود آنها می‌توانند حتی اولیای مدرسه در چنین برنامه‌هایی شرکت دهند. چرا که تا زمانی که دانش‌آموزان در حاشیه است و بخواهیم به زور آنها را وارد فضای کاری مدارس کنیم اثر مطلوب  به دست نمی‌آید.

گروه‌های استعدادیاب قرآنی به استعدادیابی قرآنی دانش‌آموزان بپردازند

عزیز مزرعه، رئیس آموزش و پرورش شهرستان کارون با اشاره به اینکه گروه‌های استعدادیاب قرآنی باید در مدارس ابتدایی به استعدادیابی از دانش‌آموزان در این عرصه بپردازند، گفت: دانش‌آموز امروز ما اطلاعات اندکی از فرهنگ علمای دینی دارد. باید علمای مذهب تشیع در دین اسلام را به دانش‌آموزان معرفی کرد تا آنها با هویت و فرهنگ خود آشنا شوند.

کربلایی، کارشناس آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه چندین سال است که ما در کسب رتبه‌های برتر در مسابقات قرآن دانش‌آموزی هیچ گونه مشکلی نداریم، گفت: مشکل بیشتر ما در زمینه آموزش عمومی قرآن کریم است. اگر راهبر قرآنی در مدارس وجود داشته باشد تا به استعدادیابی از دانش‌آموزان بپردازد، پیشنهاد خوبی است.

وی ادامه داد: همیشه برای من سوال بوده آیا برای معاونت پرورشی جزء اولویت‌های اولیه هست و اگر هست چرا باید آموزش قرآن که امری تخصصی است به آموزگاری سپرده می‌شود که تخصص ندارد؛ این دغدغه ما باید به وزارت منتقل شود تا این مصوبه اصلاح شود. 

کربلایی ادامه داد: اگر که این موضوع اولویت معاونت پرورشی است باید آموزش‌های تخصصی استاندارد از مجموعه ما به دانش‌آموزان داده شود. دانش آموز تا بر روخوانی قرآن مسلط نباشد انس با کلام خدا پیدا نمی‌کند. کسب رتبه‌های برتر دانش‌آموزی در مسابقات کشوری نشان دهنده آن است که دانش‌آموزان در فضای خارج از آموزش و پرورش به فراگیری قرآن کریم پرداختند و ما اینک باید دغدغه عموم دانش‌آموزان را داشته باشیم. این نکته را هم مدنظر باید داشت که اگر در این زمینه دانش‌آموزان از مقطع ابتدایی آماده نکنیم دیگر اتفاقی در متوسطه اول به بعد نخواهد افتاد.

iqnakhouzestan@

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۰۲۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات برنامه‌های آموزش و پرورش برای ارتقای کیفیت نمرات امتحانی از زبان وزیر

آفتاب‌‌نیوز :

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «وزارت آموزش و پرورش برای افزایش کیفیت آموزشی و افزایش نمرات دانش‌آموزان در امتحان نهایی چه برنامه‌ای دارد؟»، اظهار کرد: موضوع ارتقای کیفیت آموزش و تقویت مدارس دولتی، هم اکنون یکی از دستورکا‌رهای اصلی ما هست که یکی از نقاط تمرکز آن، امتحانات نهایی است؛ نقطه تمرکز دیگر، تقویت امور تربیتی و پرورشی و همینطور تضمین کیفیت در سایر برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سؤال شما درباره امتحانات نهایی است، بر این مسأله تمرکز می‌کنم. امسال امتحانات نهایی، ضریب قطعی ۵۰ درصد برای پایه دوازدهم و ۶۰ درصد برای پایه دهم و یازدهم در سال‌های آینده جهت ورود به دانشگاه‌ها خواهد داشت. بنابراین این امتحانات از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار هستند.

صحرایی اضافه کرد: هم‌اکنون نهضت ملی تقویت آموزش در دوره متوسطه دوم به راه افتاده است و مدیران یکایک مدارس کشور نمرات دانش‌آموزان پایه دوازدهم خود در سال ۱۴۰۲ را دریافت کردند و وضعیت آموزشی مدرسه خود را در تمام دروس نسبت به خودشان و نسبت به سایر مدارس شهرستان، استان و حتی نسبت به کل کشور می‌دانند.

 وی تصریح کرد: یک ستاد عالی آزمون در وزارت آموزش و پرورش شکل گرفته است که در آن ۶ کارگروه فعال هستند. کارگروه‌ها هر هفته جلسه می‌گیرند و هر دو هفته یکبار ستاد عالی آزمون نسبت به بررسی پیشنهادات سیاستی کارگروه‌ها اقدام کرده و پس از تصویب، آن‌ها را ابلاغ می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دبیرخانه‌های کشوری دروس مختلف بیش از هر زمان دیگری پای کار آمده‌اند، افزود: گروه‌های آموزشی در سطح استان‌ها و مناطق فعال شدند و نمونه سؤالات مفهومی نیز تدوین شد؛ همزمان از طریق شبکه آموزشی شاد و همینطور مدرسه تلویزیونی ایران، همه درس‌هایی که بیشتر در دوران کرونا تولید شده بود در دسترس قرار گرفته است تا دانش‌آموزان از آن‌ها استفاده کنند. 

وی اضافه کرد: مناطق مختلف آموزشی در کشور برای تقویت دانش‌آموزان و ارتقای کیفیت نمرات آنها، اقدامات کم سابقه‌ای را در پیش گرفتند. فعال کردن اردو‌های علمی در درون مدرسه‌ها، گشودن قرائت‌خانه‌ها یا سالن‌های مطالعه به صورت شبانه‌روزی، باهمخوانی دانش‌آموزان و کلاس‌های رفع اشکال در دستور کار همه مناطق است. 

صحرایی با بیان اینکه آنچه امتحانات نهایی سال گذشته نشان داد تصویر واقعی نظام آموزشی کشور بود، گفت: خرسندیم که رئیس‌جمهور نسبت به این موضوع بسیار دغدغه‌مند بوده و موضوع کیفیت آموزش روی میز ایشان قرار گرفت. شاید بیش از سه دهه است که افت کیفیت آموزش هر از چندی در محافل و مجالس ملی مطرح می‌شود، اما سابقه‌ای ندارم که هیچکدام از رؤسای دولت‌های پیشین نسبت به این موضوع به اندازه آیت‌الله رئیسی دغدغه‌مند بوده باشند. این دغدغه و حساسیت ایشان مهمترین سرمایه برای ارتقای کیفیت آموزش و تقویت مدارس دولتی کشور است.

وی تصریح کرد: شورای عالی آموزش و پرورش هم در حال تهیه یک بسته برای تقویت مدارس دولتی است و موضوع دریافت مجوز‌های لازم از مجلس شورای اسلامی و حتی ارائه لایحه تحت عنوان تقویت مدرسه در دستور کار قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • برخورد قانونی با معلم بلاگرها در مدارس دولتی و غیردولتی
  • جزئیات برنامه‌های آموزش و پرورش برای ارتقای کیفیت نمرات امتحانی از زبان وزیر
  • مهارت‌آموزی در کنار تحصیل در مدارس ضروری است
  • کمک ۸۵ میلیارد تومانی خیران و دولت به حوزه آموزش و پرورش بردسکن
  • کمک ۸۵ میلیارد تومانی خیران و دولت به آموزش‌وپرورش بردسکن
  • برگزاری جشنواره نخبگان قرآنی مدارس خوزستان
  • توجه به دغدغه‌های فرهنگیان مورد تاکید جدی است
  • پورثانی: کارنامه رشدی تربیتی دانش‌آموزان به‌زودی صادر می‌شود
  • مسابقات قرآن دانش‌آموزان شیراز آغاز شد
  • ۱۴ منطقه فارس میزبان دانش آموزان قرآنی