Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از گمانه زنی های فراوان، روز گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، از عزم خود برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس خبر داد.

به گزارش تابناک، در همین زمینه، «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه اعلام کرد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا تصمیم نهایی خود در مورد انتقال سفارت آمریکا از «تل آویو» به «بیت المقدس» را روز چهارشنبه اعلام می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سندرز در ادامه تأکید کرد که ترامپ در تصمیم خود پیرامون این موضوع بسیار قاطع است.

واکنش های منطقه ای و جهانی

با این حال، در پی گمانه‌زنی‌ها درباره اعلام قریب الوقوع تصمیم رئیس جمهور آمریکا در خصوص انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس اشغالی واکنش‌های جهانی و بین المللی در محکومیت این تصمیم همچنان ادامه دارد.

گروه‌های ملی و اسلامی فلسطین از سازماندهی تظاهرات‌ها و راهپیمایی‌های خشم در تمام مناطق فلسطین برای اعلام مخالفت با تصمیم واشنگتن برای انتقال سفارت خود به قدس یا به‌رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل خبر دادند. گروه‌های فلسطینی، روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه آینده را روزهای خشم در سراسر فلسطین اعلام کردند.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از پاپ واتیکان، ولادیمیر پوتین، امانوئل مکرون و پادشاه اردن خواست در موضوع اقدام احتمالی رئیس جمهور آمریکا برای انتقال سفارت این کشور از تل آویو به شهر اشغالی قدس دخالت کنند.

ملک سلمان پادشاه عربستان به ترامپ اعلام کرد انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی، اقدامی خطرناک است که باعث شعله ور شدن احساسات مسلمانان خواهد شد.

اردن خواستار تشکیل جلسه اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی برای بررسی تصمیم ترامپ درباره انتقال سفارت آمریکا به قدس شد.

رویترز گزارش داد، عبدالله دوم به رئیس جمهور آمریکا هشدار داده است هرگونه تصمیم برای انتقال سفارت آمریکا به شهر اشغالی قدس پیامد‌های خطرناکی برای امنیت و ثبات منطقه خواهد داشت. پادشاه اردن به ترامپ گفته است تصمیم انتقال سفارت آمریکا به قدس تلاش‌ها برای ازسرگیری مذاکرات صلح را از بین خواهد برد و احساسات مسلمانان و مسیحیان را برخواهد انگیخت.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در یک سخنرانی در حزب حاکم این کشور خطاب به دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود، هشدار داد در صورتی که ترامپ تصمیم بگیرد قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی بشناسد، آنکارا خواستار برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی خواهد شد و قطع روابط با اسرائیل را در نظر خواهد گرفت.

سعد حریری نخست وزیر لبنان امروز سه شنبه در نشست کابینه لبنان گفت: ما در مقابل یک تحول بی سابقه درمنطقه هستیم. دولت آمریکا در آستانه اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر است و این تحول در صورتی که اتفاق افتد، بازتاب هایی خواهد داشت.

طبق بیانیه دفتر رسانه ای لبنان، وی افزود: در صورت وقوع چنین امری، دولت لبنان موضع روشن و آشکاری همسو با موضع عربی خواهد داشت که بر حق ملت فلسطین در برخورداری از دولت مستقل به پایتختی قدس تاکید میکند.

احمد الطیب شیخ الازهر نیز روز سه‌شنبه در دیدار با تونی بلر نخست‌وزیر انگلیس درباره تمایل برخی از کشورها به انتقال سفارتخانه‌های خود به قدس، هشدار داد.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد درباره هرگونه اقدام یکجانبه آمریکا درباره شهر اشغالی قدس هشدار داد و گفت که این اقدام باعث تضعیف راه حل تشکیل دو کشور خواهد شد.

زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان هشدار داد هرگونه اقدام آمریکا در انتقال سفارت این کشور به قدس اشغالی و به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی خطرناک خواهد بود و می‌تواند باعث عمیق‌تر شدن درگیری‌های خاورمیانه شود.

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس اعلام کرد انتقال سفارت آمریکا به شهر اشغالی قدس عبور از تمامی خطوط قرمز به شمار می‌آید. حماس از فلسطینی‌ها خواست در اعتراض به این موضوع روز جمعه تحت عنوان «روز خشم» تظاهرات کنند. هنیه در نامه‌ای به سران کشور‌های عرب و اسلامی اعلام کرد: « در به رسمیت شناخته شدن شهر اشغالی قدس به عنوان پایتخت اشغالگر و انتقال سفارت به شهر اشغالی قدس، تمامی خط قرمز‌ها نادیده گرفته شده است.» هنیه، ترامپ را به پوشش دادن تلاش اسرائیل برای «یهودی کردن» شهر اشغالی قدس متهم و اعلام کرد انتقال سفارت نشانه تشدید اوضاع است.

اتحادیه عرب که روز سه شنبه در سطح نمایندگان دائم و به درخواست فلسطین در قاهره تشکیل جلسه فوق العاده داد، در پایان این نشست، از آمریکا خواست به قوانین بین المللی درخصوص بیت المقدس متعهد باشد.

رئیس جمهور مصر به ترامپ هشدار داد با انتقال سفارت واشنگتن از تل آویو به قدس اوضاع خاورمیانه را پیچیده‌تر نکند.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق با تصمیم احتمالی رئیس جمهور آمریکا برای انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس مخالفت کرد.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به تصمیم دولت آمریکا برای جا به جایی سفارت واشنگتن در سرزمین های اشغالی به بیت المقدس گفت: باید از هرگونه عملی که تلاش های سازش میان اسرائیل و فلسطین را خدشه دار کند به طور جدی پرهیز کرد.

موگرینی که این سخنان را در بروکسل و در دیدار با «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا مطرح می کرد همچنین افزود: باید راهی پیدا کرد تا اورشلیم تبدیل به پایتخت آینده هر دو طرف شود.

سید عمار حکیم رئیس ائتلاف ملی عراق در بیانیه‌ای تصمیم ترامپ را «نقض آشکار و خطرناک حقوق فلسطینی‌ها» خوانده است.

پادشاه مغرب نیز با ارسال پیامی به دونالد ترامپ از طرح انتقال سفارت این کشور به قدس به شدت ابراز نگرانی کرد.

سخنگوی جنبش فتح گفت با انتقال سفارت آمریکا به قدس، نقش این کشور در روند سازش پایان می‌یابد.

در همین راستا آمریکا به کارکنان دولتی خود هشدار داده است از حضور در قدس اشغالی و کرانه باختری رود اردن خودداری کنند.

این در حالیست که وزارت امور خارجه آمریکا از واکنش به گزارش‌ها در مورد گفتگوی ترامپ با سران کشور‌ها درباره انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی امتناع کرده است.

ماجرا از کجا آغاز شد؟

دونالد ترامپ برای اولین بار در اوایل سال ۲۰۱۶ در حالی که هنوز به عنوان کاندیدای نهائی حزب جمهوری خواه آمریکا انتخاب نشده بود در تبلیغات انتخاباتی خود بیان داشت که در صورت پیروزی، سفارت آمریکا را از تل آویو به بیت المقدس منتقل خواهد کرد،او گفته بود جزیره پورتوریکو را که تحت حاکمیت سیاسی آمریکا است را در اختیار پناهندگان فلسطینی خواهد گذاشت. پس از دیدار نتانیاهو با ترامپ که به عنوان کاندیدای جمهوری خواهان رقابت سختی را با کلینتون آغاز کرده بود، ستاد انتخاباتی این «میلیاردر ماجراجو» طی بیانیه ای اعلام کرد: « اورشلیم از بیش از ۳ هزار سال پیش، پایتخت قوم یهود بوده است و آمریکا تحت اداره ترامپ در نهایت حکم دیرینه کنگره درباره به رسمیت شناختن این شهر به ‌عنوان پایتخت را خواهد پذیرفت». حالا ترامپ رئیس جمهور آمریکاست و قصد عملی کردن وعده ی خود را دارد.

وضعیت بیت المقدس در سال های معاصر

در سال ۱۹۸۰، مجلس رژیم صهیونیستی مجددا بیت المقدس را پایتخت دائمی و بلافصل خود دانست، این رژیم در سال های بعد نیز با وجود مخافلت مکرر شورای امنیت سازمان ملل و صدور قطعنامه هائی که در اعتراض به تصمیمات صهیونیست ها صادر می شد، به این مساله تاکید کرد و قانون هائی را در راستای تصویب بیت المقدس به عنوان پایتخت دائمی خود تصویب کرد.

اگر چه در سال های اخیر برخی از کشورها که پش از سال ۱۹۸۰ سفارت خود را در بیت المقدس دایر کرده بودند کماکان سفارتشان در بیت المقدس غربی دایر بوده اما تا سال ۲۰۰۶ تمامی کشورها سفارت خود را به تل آویو منتقل کردند، کاستاریکا و السالوادور آخرین کشورهایی بودند که در سال ۲۰۰۶ سفارتخانه های خود را از بیت المقدس به تل آویو انتقال دادند.

برخی از کشورها همچون ایالات متحده، کنسولگری خود را در بیت المقدس حفظ کردند که البته در بخش غربی این شهر قرار دارد، آمریکا البته دفاتری را هم در بیت المقدس شرقی دایر کرده است. کشورهای دیگری مانند انگلستان و فرانسه در بخش شرقی بیت المقدس دارای کنسولگری هستند.

در سال ۱۹۸۹ رژیم صهیونیستی قطعه زمینی را به مدت ۹۹ سال به ایالات متحده در ازای سالی یک دلار اجاره داده تا سفارتخانه جدید خود را در این محل احداث کند ولی تاکنون هیچ اقدامی در این زمین صورت نگرفته و خالی مانده است. در سال ۱۹۹۵ کنگره آمریکا قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن آمریکا باید سفارت خود را از تل آویو به بیت المقدس انتقال دهد، با این وجود این اختیار را به رئیس جمهور داده که ۶ ماه این قانون را به تعویق بیندازد، از آن زمان تا کنون همه روئسای جمهور یعنی کلینتون، جرج بوش و اوباما هر ۶ ماه این قانون را به تعویق انداخته اند، ترام حالا می گوید قصد ندارد مجددا آنرا به تعویق بیاندازد.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۱۶۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟

اگرچه ایالات متحده کمک‌های تازه‌ای را برای اوکراین تصویب و بریتانیا اخیرا از بزرگترین کمک نظامی‌اش به کی‌یف رونمایی کرد، اما زمان خواهد برد تا اوکراین قدرتش را به واسطه این کمک‌های جدید احیا کند و البته در عین حال کمبود نیروهای اوکراینی نقطه ضعف دیگری برای این کشور در مقابل جنگ با روسیه تلقی می‌شود.

به گزارش ایسنا، به محض آنکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا لایحه کمک به اوکراین را امضا کرد، ارتش ایالات متحده شروع به ارسال تجهیزات مورد نیاز به خط مقدم کرد. با این حال، بعید است اوکراین بتواند پیشرفت چشمگیری را در مقابل برتری‌های روسیه کسب کند.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی می‌نویسد: «رای مثبت کنگره جهت ارسال کمک به اوکراین موجب افزایش روحیه برای کی‌یف شده است اما کمبود نیرو دغدغه‌ای بزرگ و حیاتی برای این کشور قلمداد می‌شود. از طرفی شاید کمک‌های آمریکا انگیزه‌ای برای کشورهای اروپایی ایجاد کند تا کمک‌های خود را به اوکراین افزایش دهند؛ همانگونه که نخست‌وزیر بریتانیا در جریان سفرش به ورشو از یک بسته کمکی نظامی ۵۰۰ میلیون پوندی رونمایی کرد.»

این روزنامه انگلیسی در ادامه می‌نویسد: «اوکراین ابتدا امیدوار بود که کمک‌های واشنگتن در ابتدای سال جاری میلادی به دستش برسد اما ظاهرا انتظار می‌رود سال ۲۰۲۴ همچنان برای اوکراین به معنای حفظ خطوط باشد تا بازپس‌گیری قلمروهایش. هفته گذشته لایحه کمک‌ آمریکا به اوکراین تصویب شد و زمان خواهد برد تا اوکراین وضعیت دشوار خود را که از ماه‌های اول ۲۰۲۴ گریبان‌گیر آن شده، بهبود ببخشد. هم‌چنین یگان‌های جدید باید آموزش ببینند و زمان می‌برد تا اوکراین کاملا از کمک‌های آمریکا بهره‌مند شود.»

فایننشال تایمز با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده می‌نویسد: «کی‌یف شاید برای به رخ کشیدن دستاوردهای نظامی پیش از انتخابات نوامبر ایالات متحده و توجیه این کمک‌ها، تحت فشار قرار بگیرد و آمریکا (دولت جو بایدن) از او دستاوردهای نظامی بخواهد. اما اوکراین همچنان به جذب منابع نیاز دارد و در عین حال با توجه به انتخابات آتی آمریکا و حضور چهره‌ای جمهوری‌خواه نظیر دونالد ترامپ، آینده روند این کمک‌ها به اوکراین مشخص نیست.»

این روزنامه هم‌چنین تاکید می‌کند: «در حال حاضر بهترین راه اوکراین برای تداوم مبارزه با روسیه، ادامه دادن انواع حملاتی است که اخیرا در حال افزایش هستند. طی این حملات از پهپادهای دوربرد علیه پالایشگاه‌های نفت و سایر اهداف با ارزش استراتژیک در روسیه استفاده شده است اما اوکراین نمی‌تواند از موشک‌های دوربرد اتکمز یا موشک‌های کروز سایه طوفان که سوناک در ورشو این هفته وعده داد، برای حمله به اهدافی در روسیه استفاده کند.»

فایننشال تایمز در پایان با اشاره به قدرت روسیه می‌نویسد: «در حالیکه هیچ راه آسانی برای به زانو درآوردن روسیه وجود ندارد، اما شاید در این مسیر نقاط آسیب‌پذیر این کشور فاش شود. از لحاظ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم حتی اگر ترامپ پیروز شود، ضمانتی برای خرسندی پوتین ارائه نمی‌دهد زیرا ترامپ احتمالا بخواهد برنامه صلح خودش را در پیش بگیرد.»

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و ترکیه درباره آتش‌بس غزه
  • هشدار مصر و اردن درباره کوچاندن فلسطینیان/ تاکید قطر بر جلوگیری از ورود منطقه به جنگ
  • بایدن و نتانیاهو تلفنی گفتگو کردند
  • بایدن و نتانیاهو تلفنی گفت وگو کردند
  • محمود عباس: در صورت حمله اسرائیل به رفح، بزرگ‌ترین فاجعه تاریخ رقم می‌خورد
  • هشدار تشکیلات خودگردان درباره پیامدهای حمله صهیونیست‌ها به رفح
  • محمود عباس: حمله به رفح بزرگ‌ترین فاجعه تاریخ فلسطین خواهد بود
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • وزیر خارجه اردن: جنگ غزه انتقام از مردم فلسطین است