Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی متقیان در آیین پایانی مسابقه عکس "آن سوی واقعه" گفت: خانواده امام‌حسین (ع) در کربلا مانند خبرنگارانی همراه ایشان عمل کردند که اخبار را صادقانه به اطلاع مردم رساندند.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل ایسنا در اختتامیه جشنواره ملی عکس "آن سوی واقعه" که روز سه‌شنبه (۱۴ آذر) در دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، گفت: روز دانشجو بزرگداشت قیام و اعتراض دانشجویان بر استکبار جهانی به عنوان نماد استقامت، از خود گذشتگی، ایثار و غیر وابستگی و همچنین سالروز تاسیس خبرگزاری ایسنا، به عنوان یک نهاد اطلاع‌رسان امین و صادق و پیام‌رسان انقلاب اسلامی و دانشجویی غیروابسته و مستقل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه این وقایع را اجر نهاده و در جمع شما فرهیختگان درس پس داده و بحثی را مطرح می‌کنم که شامل همه این وقایع باشد.

وی بیان کرد: خانواده امام‌حسین (ع) در کربلا مانند خبرنگارانی همراه ایشان عمل کردند که اخبار را صادقانه به اطلاع مردم رساندند و با روشنگری جامعه کار را به جایی رساندند که دشمن به ظاهر پشیمان شد و اسیران دیروز در اربعین با افتخار جشن پیروزی برپا کردند. 

وی افزود: در این برنامه چند عنصر مهم دخالت دارند؛ میلاد پیامبر اعظم خاتم‌النبیین (ص) رسول امین الهی و میلاد امام جعفر صادق (ع) که وصی رسول اکرم (ص) و مروج مذهب شیعه بود. اربعین کامل‌کننده و اعلام پیروزی قیام امام‌حسین (ع) و تثبیت کننده دین رسول الله (ص) است.

مدیرعامل ایسنا گفت: پیامبر امین (ص) در سرزمینی به رسالت رسید که آثاری از تمدن در آن دیده نمی‌شد و در جاهلیت اولی به سر می‌برد. خداوند بر بشر منت نهاد و پیامبری از جنس بشر برای این مردم قرار داد تا هدایت شوند. هدایت بشر توسط رسولی امین که وحی و پیام الهی را صادقانه با حفظ امانت، صحیح و با نگاه روشنگرانه برای مردم بازگو کرد، به صورتی که جامعه زیر صفر و بَدَوی آن روز با روشنگری و هدایت پیام‌آور الهی و کسب اطلاع از محتوای وحی به زودی به امت واحده‌ای تبدیل شد و اساس تمدنی را بنیان نهاد که در زمان اوج خود در جهان یگانه و بی همتا بود.

متقیان خاطرنشان‌کرد: برای رسیدن به اوج سعادت علاوه‌بر توحید "اطیعوالله" و پیروی از رسول "اطیعو الرسول" امام صادق (ع) "اولی لامر منکم" را معنا و آیین و احکام عبادی اسلام را صادقانه ترسیم و علاوه‌بر تربیت شاگردانی بی‌شمار، احکام و عبادات اسلامی را تدوین کرد.

وی گفت: نمایشگاه عکس عزیزان ایسنا از راهپیمایی اربعین بهانه‌ای شد که به مناسبت اربعین و سالگرد تاسیس ایسنا بحث مشترکی را مطرح کنم. براساس اعتقاد ما که درست هم همین است حرکت و قیام امام‌حسین (ع) برای اصلاح دینِ جد خود رسما در خطبه‌ای که هنگام حرکت از کنار حرم شریف رسول ‌الله (ص) خواند، فرمود برای اصلاح دین جدم حرکت می‌کنم و اگر حاکمی مانند یزید بر قدرت بماند و علی الاسلام والسلام خواهد شد.

مدیرعامل ایسنا افزود: اگر این حرکت نبود، اسلام باقی نمی‌ماند. این کلام امام است و کلام امام ام‌الکلام است. این خانواده "و ما ینطق عن الهوی" هستند تا جای دیگر که فرمود "ان کان دین محمد لم یستقم الا بقتلی فیاسیوف خذینی." یعنی اگر دین جدّم جز به کشتن من درست نمی‌شود، شمشیرها مرا دریابید. پس هدف همان استقامت تا پای جان برای جهت دادن درست به دین است. نکته این است که امام نیز در این راه تا پای جان می‌ایستد.

متقیان گفت: امام تا پای جان ایستادگی کرد و جان خود را در راه اعتلای اسلام داد، اما قدرت به ظاهر بزرگ یزیدی اعلام پیروزی کرده و دین را آن طور که خود می‌خواهد تبلیغ می‌کند که این نقض غرض است و با هدف اعلامیِ امام مطابقت ندارد. نکته بحث اینجا است که مگر نه این که امام خانواده و زن و بچه خود را در این سفر به همراه آورد؟ مگر نه این است که خیراندیشان بارها نصیحت کردند که راهی که انتخاب کرده‌ای خطر دارد و بهتر است خانواده را با خود نبرید؟ ولی امام مصرانه حدود ۸۰ نفر از خانواده را در تمام مدت ۱۶۱ روزه قیام به همراه داشت.

وی اضافه کرد: چون بحث ما به مناسبت سالروز تاسیس ایسنا، اطلاع‌رسانی و همچنین نمایشگاه عکس و گرامیداشت عزیزانی است که در راهپیمایی و حرکت معنادار و عظیم اربعین شرکت کرده‌اند، این بحث را مطرح کرده‌ام. حضرت در تمام مسیر شاهدانی از خانواده به همراه دارد که همه وقایع را با چشمان خود می‌نگرند. سختی‌ها را لمس کرده و هر واقعه تلخ و شیرین را از نزدیک مشاهده می‌کنند. 

مدیرعامل ایسنا گفت: به عقیده من این خانواده همراه، شاهدان ماجرا، خبرنگاران حادثه کربلا و انتقال دهندگان اخبار قیام امام برای کسانی بودند که در معرکه حضور نداشتند. ویژگی این خبرنگاران این بود که از مصونیت شرکت در جنگ برخوردار بودند. عمده این خبرنگاران از خاندان وحیانی رسول‌الله و عالمه غیر متعلمه بودند. خبرنگارانی عالم، فهیم، صادق، امین، متخصص و دانا بودند. این افراد خبرنگارانی بودند که در مذاکرات، دعوت‌ها و وقایع اتفاقیه در مسیر راه حضور داشتند و تمام اتفاقات را شاهد بودند.

متقیان ادامه داد: این خبرنگاران تمام رنج سفر را پذیرفتند و مزاحمت اولیه حر بن یزید ریاحی برای جلوگیری از ورود امام به کوفه را مشاهده و لمس کردند. این افراد تمام وقایع هشت روز قبل از عاشورا را دیده‌اند و در روز عاشورا نیز از بالای بلندی که به تل زینبیه شهره است همه وقایع کارزار روز عاشورا را مشاهده کردند و تا امام زنده بود همه  نقل قول و حرکت امام و یارانش را شاهد بودند و در ذهن خود ضبط می‌کردند. 

وی افزود: این خبرنگاران و شاهدان پس از شهادت امام حسین (ع) و یارانش نگذاشتند هدف امام در قتلگاه به شهادت برسد. امام و یارانش شهید شدند و مخالفان امام بر طبل پیروزی زدند. خانواده امام را به اسارت بردند. در مسیر برای پیروزی جشن و شادی به راه انداختند و این شاهدان واقعه در همه این مدت دوران سخت اسارت را به جان خریدند و دشمن هر چه توانست ظلم را بر آنان روا داشت اما آن‌ها از جدشان آموخته بودند در فاصله شکنجه‌ها هم می‌توان به مردم آگاهی داد.

مدیرعامل ایسنا ادامه داد: این خبرنگاران اسیر با روشنگری جامعه کار را به جایی رساندند که دشمن به ظاهر پشیمان شد و اسیران دربند پیروزمندانه به سمت مدینه حرکت کردند و بر سر راه عراق تصمیم به سفر به کربلا گرفتند و پرچم پیروزی را بر سر قبر شهیدان بر افراشتند. اسیران دیروز در اربعین با افتخار جشن پیروزی برپا کردند. این که زیارت اربعین علامت مومن است و این که بر زیارت اربعین تاکید شده است، این که این جمعیت انبوه سراسیمه به سوی کربلا می‌شتابند و این که حرکت امام حسین (ع) ماندگار شد همه و همه تلاش خبرنگارانی بود که با تمام توان خود اخبار کربلا را به سمع و نظر مردم رساندند.

در این جلسه همچنین سیدعلیرضا علوی، رییس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان، گفت: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بیش از ۱۸ سال است که در عرصه فعالیت‌های خبری کار می‌کند. یکی از حوزه‌های فعال این خبرگزاری سرویس عکس است که فعالیت‌های اجرایی این جشنواره را با همکاری دانشگاه شهید چمران اهواز برعهده داشت.

وی افزود: یکی از بخش‌های جهاد دانشگاهی که در ایام اربعین فعال بود، مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) بود که افرادی که در پیاده‌روی اربعین شرکت داشتند را از نظر شاخص‌های مختلف بررسی کرد و یک نظرسنجی را در این ایام انجام داد.

رییس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: نکته قابل تامل میان این افراد این بود که بیش از ۵۶ درصد گفته بودند برای نشان دادن عظمت جهان اسلام در مقابل دشمنان و ایجاد وحدت میان مسلمانان در این راه‌پیمایی شرکت می‌کنند. بنابراین رسانه می‌تواند در ایجاد همبستگی اجتماعی نقش مهمی را ایفا کند.

علوی تصریح کرد: براساس درسی که پدر علم ارتباطات به ما داده است یکی از تاثیرات رسانه ایجاد همبستگی و وحدت است که شرکت‌کنندگان در راه‌پیمایی عظیم اربعین نیز اعلام کردند برای نشان دادن این همبستگی در پیاده‌روی شرکت می‌کنند. اگر این راهپیمایی برگزار می‌شد اما رسانه‌ها به وظیفه خود عمل نمی‌کردند و لحظه‌های پر شور این حماسه بزرگ را به نمایش نمی‌گذاشتند، جنبه اثرگذاری این پیاده‌روی مغفول می‌ماند.

وی خاطرنشان‌کرد: در کتاب‌های عکاسی ۱۳ شاخص برای یک عکس خوب وجود دارد که یکی از اصلی‌ترین شاخص‌ها وجود یک حس خاص در عکس است. شاید کمتر مسلمانی وجود داشته باشد که عکس‌های اربعین را ببیند و دلش نلرزد. اگر می‌خواهیم به هدفی که برای برگزاری راهپیمایی اربعین تعیین شده بیشتر بپردازیم و بتوانیم هر سال راه‌پیمایی را بهتر از سال‌های قبل برگزار کنیم، لازم است که عرصه هنر و به خصوص عکاسی در این حوزه فعال باشد.

در ادامه محمدامین صالحی‌نژاد، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خوزستان و دبیر جشنواره ملی عکس آن سوی واقعه، نیز گفت: با توجه به این که موضوع راهپیمایی اربعین سال به سال در کشور به صورت گسترده‌تر برگزار می‌شود و خوزستان نیز دو مرز برای خروج زائران دارد، با همراهی سرویس عکس ایسنای خوزستان و دانشگاه شهید چمران اهواز تصمیم گرفتیم مسابقه‌ای تحت عنوان "آن سوی واقعه" برگزار کنیم.

وی افزود: هدف ما از برگزاری این جشنواره حمایت و ثبت این رویداد مهم بود. فراخوان جشنواره حدود یک ماه پیش از اربعین اعلام شد. با توجه به این که مخاطبان و عکاسان جشنواره در مسیر پیاده‌روی بودند جشنواره را به شکلی طراحی کردیم که این افراد بتوانند آثار خود را از طریق فضای مجازی، ایمیل و تلگرام برای ما ارسال کنند. در نهایت یک هزار و ۸۲۳ قطعه عکس از ۴۵ شهر به دست ما رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۱۶۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرونشست زمین در میدان امام حسین (ع) یزد + ویدئو

 بارش‌های سیل‌آسای باران در نقاط مختلف استان یزد سبب روان شدن سیلاب و رواناب‌ها در بخش‌های مختلف استان شد.

طبق گزارش تسنیم علاوه بر روان شدن سیلاب در بخش‌های مختلف برخی شهرها، سیل خسارت‌هایی هم به دنبال داشت که از فرونشست تا ورود آب به منازل مردم در برخی از نقاط استان را شامل می‌شود.

از جمله خسارت‌های سیل در شهر یزد، فرونشست بخشی از مسیر زیرگذر میدان امام حسین (ع) بود که سبب شد بخشی از این زیرگذر قابل استفاده نباشد.

شهر یزد در سال ۱۴۰۱ هم شاهد دو سیل بسیار شدید بود که خسارت‌های زیادی به همراه داشت؛ از جمله خسارت‌های این دو سیل ویرانگر، فرونشست‌هایی بود که با عمق بالا در نقاط مختلف شهر به وقوع پیوست.

در سیل مرداد ۱۴۰۱ طبق گزارش‌های اعلام شده بالغ بر ۵۰۰ فرونشست در بخش‌های مختلف ایجاد شده بود که بخش قابل توجهی از آن به دلیل عدم بازسازی و غیرفعال شدن قنات‌ها بود و میل‌های این قنات‌ها سبب فرونشست زمین شده بودند.

نکته بسیار مهم و قابل توجه در ارتباط با این سیلاب‌ها و روان‌آب‌ها در نقاط مختلف شهر یزد، وضعیت بافت تاریخی است که با وجود آسیب‌هایی که در این بخش وجود داشته، اما نسبت به بخش‌های دیگر به ویژه بافت فرسوده خسارت بسیار جزئی‌تر داشته است.

نوع معماری بافت تاریخی شهر یزد، حفر چاه‌های جذبی از سوی شهرداری و همچنین ورود آب به قنات‌های فعال از جمله دلایلی است که بافت تاریخی شهر یزد را از تخریب سیلاب در امان نگه داشته است.

به گفته کارشناسان قنات و سازه‌های آبی سنتی، در صورتی که تمام قنات‌های شهر یزد که نزدیک به یک هزار کیلومتر در زیر شهر هستند، فعال بودند، سیل امکان خسارت وارد کردن به هیچ بخشی از شهر یزد را نداشت، اما متاسفانه در طول دهه‌های گذشته لایروبی، حفاظت و بازسازی از قنات‌ها به صورت کامل کنار گذاشته شده است.

در حال حاضر و در سیلاب اخیر نیز به دلیل ورود آب به برخی از ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها امکان وقوع خسارت‌هایی وجود دارد، اما بررسی این خسارت‌ها به روز‌های آینده موکول شده است. 

مرمت فرونشست زمین در زیرگذر میدان امام حسین یزد کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

مدیر منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد با بیان این که بررسی‌های اولیه از فرونشست زمین در زیرگذر میدان امام حسین (ع) نشان از یک مسیر متروکه فاضلاب بود، گفت: مرمت و اصلاح فرونشست از ساعات اولیه بامداد روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت آغاز شد. ​​​​​​​

علیرضا نقوی افزود: زمین زیرگذر میدان امام حسین (ع) ورودی شهید باهنر به بلوار دانشجو که شب گذشته بر اثر بارندگی دچار فرونشست شده بود، با همکاری شرکت آب و فاضلاب و پللیس راهور و تلاش نیرو‌های منطقه در کوتاه‌ترین زمان مرمت و اصلاح شد و در اختیار شهروندان قرار گرفت.

tags # اخبار حوادث سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • فعالیت ۲۹ موکب همدان در ایام اربعین در نجف و کربلا
  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین
  • ‌ دستگیری قاتل سه عضو یک خانواده در شادگان ‌
  • ۲۷۴ زندانی ندامتگاه قزلحصار با پابند الکترونیکی خارج از زندان هستند
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • انجام ۱۰ عمل اهدای عضو در خوزستان در ۵ روز
  • دیدار مسئولان خوروبیابانک با خانواده شهید حسین ایرانی
  • فرونشست زمین در میدان امام حسین (ع) یزد + ویدئو