خانواده امام حسین (ع) خبرنگاران واقعه کربلا بودند
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۱۰۷۲۶
مدیرعامل ایسنا گفت: خانواده امام حسین (ع) در کربلا مانند خبرنگارانی همراه ایشان عمل کردند که اخبار را صادقانه به اطلاع مردم رساندند.
به گزارش ایسنا، «علی متقیان» در اختتامیه جشنواره ملی عکس آن سوی واقعه که امروز، سهشنبه (14 آذر 96) در دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: روز دانشجو بزرگداشت قیام و اعتراض دانشجوبان بر استکبار جهانی به عنوان نماد استقامت از خود گذشتگی، ایثار و غیر وابستگی و همچنین سالروز تاسیس خبرگزاری ایسنا، به عنوان یک نهاد اطلاعرسان امین و صادق و پیامرسان انقلاب اسلامی و دانشجویی غیروابسته و مستقل است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی خاطرنشان کرد: خانواده امام حسین(ع) در کربلا مانند خبرنگارانی همراه ایشان عمل کردند که اخبار را صادقانه به اطلاع مردم رساندند و با روشنگری جامعه کار را به جایی رساندند که دشمن به ظاهر پشیمان شد و اسیران دیروز در اربعین با افتخار جشن پیروزی برپا کردند.
وی افزود: در این برنامه چند عنصر مهم دخالت دارند، میلاد پیامبر اعظم خاتم النبیین(ص) رسول امین الهی و میلاد امام جعفر صادق(ع) که وصی رسول اکرم(ص) و مروج مذهب شیعه بود. اربعین کاملکننده و اعلام پیروزی قیام امام حسین(ع) و تثبیت کننده دین رسول الله(ص) است.
مدیرعامل ایسنا گفت: پیامبر امین(ص) در سرزمینی به رسالت رسید که آثاری از تمدن در آن دیده نمیشد و در جاهلیت اولی به سر میبرد. خداوند بر بشر منت نهاد و پیامبری از جنس بشر برای این مردم قرار داد تا هدایت شوند. هدایت بشر توسط رسولی امین که وحی و پیام الهی را صادقانه با حفظ امانت، صحیح و با نگاه روشنگرانه برای مردم بازگو کرد به صورتی که جامعه زیر صفر و بدوی آن روز با روشنگری و هدایت پیامآور الهی و کسب اطلاع از محتوای وحی به زودی به امت واحدهای تبدیل شد و اساس تمدنی را بنیان نهاد که در زمان اوج خود در جهان یگانه و بی همتا بود.
متقیان خاطرنشان کرد: برای رسیدن به اوج سعادت علاوه بر توحید «اطیعوالله» و پیروی از رسول «اطیعو الرسول» امام صادق(ع) «اولی لامر منکم» را معنا و آیین و احکام عبادی اسلام را صادقانه ترسیم و علاوه بر تربیت شاگردانی بیشمار احکام و عبادات اسلامی را تدوین کرد.
وی گفت: نمایشگاه عکس عزیزان ایسنا از راهپیمایی اربعین بهانهای شد که به مناسبت اربعین و سالگرد تأسیس ایسنا بحث مشترکی را مطرح کنم. براساس اعتقاد ما که درست هم همین است حرکت و قیام امام حسین(ع) برای اصلاح دین جد خود رسما در خطبهای که هنگام حرکت از کنار حرم شریف رسول الله(ص) خواند، فرمود برای اصلاح دین جدم حرکت میکنم و اگر حاکمی مانند یزید بر قدرت بماند و علی الاسلام والسلام خواهد شد.
مدیرعامل ایسنا افزود: اگر این حرکت نبود اسلام باقی نمیماند. این کلام امام است و کلام امام امالکلام است. این خانواده "و ما ینطق عن الهوی" هستند تا جای دیگر که فرمود "ان کان دین محمد لم یستقم الا بقتلی فیاسیوف خذینی." یعنی اگر دین جدم جز به کشتن من درست نمیشود، شمشیرها مرا دریابید. پس هدف همان استقامت تا پای جان برای جهت دادن درست به دین است. نکته این است که امام نیز در این راه تا پای جان میایستد.
متقیان گفت: امام تا پای جان ایستادگی کرد و جان خود را در راه اعتلای اسلام داد اما قدرت به ظاهر بزرگ یزیدی اعلام پبروزی کرده و دین را آن طور که خود میخواهد تبلیع میکند که این نقض غرض است و با هدف اعلامی امام مطابقت ندارد. نکته بحث این جا است که مگر نه این است که امام خانواده و زن و بچه خود را در این سفر به همراه آورد، مگر نه این است که خیراندیشان بارها نصیحت کردند که راهی که انتخاب کردهای خطر دارد و بهتر است خانواده را با خود نبرید ولی امام مصرانه حدود ۸۰ نفر از خانواده را در تمام مدت ۱۶۱ روزه قیام به همراه داشت.
وی خاطرنشان کرد: چون بحث ما به مناسبت سالروز تاسیس ایسنا، اطلاعرسانی و همچنین نمایشگاه عکس و گرامیداشت عزیزانی است که در راهپیمایی و حرکت معنادار و عظیم اربعین شرکت کردهاند این بحث مطرح کردهام. حضرت در تمام مسیر شاهدانی از خانواده به همراه دارد که در تمام مسیر همه وقایع را با چشمان خود مینگرند. سختیها را لمس کرده و هر واقعه تلخ و شیرین را از نزدیک مشاهده میکنند.
مدیرعامل ایسنا گفت: به عقیده من این خانواده همراه، شاهدان ماجرا، خبرنگاران حادثه کربلا و انتقال دهندگان اخبار قیام امام برای کسانی بودند که در معرکه حضور نداشتند. ویژگی این خبرنگاران این بود که از مصونیت شرکت در جنگ برخوردار بودند. عمده این خبرنگاران از خاندان وحیانی رسول الله و عالمه غیر متعلمه بودند. خبرنگارانی عالم، فهیم، صادق، امین، متخصص و دانا بودند. این افراد خبرنگارانی بودند که در مذاکرات، دعوتها و وقایع اتفاقیه در مسیر راه حضور داشتند و تمام اتفاقات را شاهد بودند.
متقیان ادامه داد: این خبرنگاران تمام رنج سفر را پذیرفتند و مزاحمت اولیه حر بن یزید ریاحی برای جلوگیری از ورود امام به کوفه را مشاهده و لمس کردند. این افراد تمام وقایع هشت روز قبل از عاشورا را دیدهاند و در روز عاشورا نیز از بالای بلندی که به تل زینبیه شهره است همه وقایع کارزار روز عاشورا را مشاهده کردند و تا امام زنده بود همه نقل قول و حرکت امام و یارانش را شاهد بودند و در ذهن خود ضبط میکردند.
وی افزود: این خبرنگاران و شاهدان پس از شهادت امام حسین(ع) و یارانش نگذاشتند هدف امام در قتلگاه به شهادت برسد. امام و یارانش شهید شدند و مخالفان امام بر طبل پیروزی زدند. خانواده امام را به اسارت بردند. در مسیر برای پیروزی جشن و شادی به راه انداختند و این شاهدان واقعه در همه این مدت دوران سخت اسارت را به جان خریدند و دشمن هر چه توانست ظلم را بر آنان روا داشت اما آنها از جدشان آموخته بودند در فاصله شکنجهها هم میتوان به مردم آگاهی داد.
مدیرعامل ایسنا ادامه داد: این خبرنگاران اسیر با روشنگری جامعه کار را به جایی رساندند که دشمن به ظاهر پشیمان شد و اسیران دربند پیروزمندانه به سمت مدینه حرکت کردند و بر سر راه عراق تصمیم به سفر به کربلا گرفتند و پرچم پیروزی را بر سر قبر شهیدان بر افراشتند. اسیران دیروز در اربعین با افتخار جشن پیروزی برپا کردند. این که زیارت اربعین علامت مومن است و این که بر زیارت اربعین تاکید شده است، این که این جمعیت انبوه سراسیمه به سوی کربلا میشتابند و این که حرکت امام حسین (ع) ماندگار شد همه و همه تلاش خبرنگارانی بود که با تمام توان خود اخبار کربلا را به سمع و نظر مردم رساندند.
در این جلسه همچنین «سیدعلیرضا علوی»، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان، گفت: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بیش از 18 سال است که در عرصه فعالیتهای خبری کار میکند. یکی از حوزههای فعال این خبرگزاری سرویس عکس است که فعالیتهای اجرایی این جشنواره را با همکاری دانشگاه شهید چمران اهواز برعهده داشت.
وی افزود: یکی از بخشهای جهاد دانشگاهی که در ایام اربعین فعال بود مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) بود که افرادی که در پیادهروی اربعین شرکت داشتند را از نظر شاخصهای مختلف بررسی کرد و یک نظرسنجی را در این ایام انجام داد.
رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: نکته قابل تامل میان این افراد این بود که بیش از 56 درصد گفته بودند برای نشان دادن عظمت جهان اسلام در مقابل دشمنان و ایجاد وحدت میان مسلمانان در این راهپیمایی شرکت میکنند. بنابراین رسانه میتواند در ایجاد همبستگی اجتماعی نقش مهمی را ایفا کند.
علوی تصریح کرد: براساس درسی که پدر علم ارتباطات به ما داده است یکی از تاثیرات رسانه ایجاد همبستگی و وحدت است که شرکتکنندگان در راهپیمایی عظیم اربعین نیز اعلام کردند برای نشان دادن این همبستگی در پیادهروی شرکت میکنند. اگر این راهپیمایی برگزار میشد اما رسانهها به وظیفه خود عمل نمیکردند و لحظههای پر شور این حماسه بزرگ را به نمایش نمیگذاشتند، جنبه اثرگذاری این پیادهروی مغفول میماند.
وی خاطرنشانکرد: در کتابهای عکاسی 13 شاخص برای یک عکس خوب وجود دارد که یکی از اصلیترین شاخصها وجود یک حس خاص در عکس است. شاید کمتر مسلمانی وجود داشته باشد که عکسهای اربعین را ببیند و دلش نلرزد. اگر میخواهیم به هدفی که برای برگزاری راهپیمایی اربعین تعیین شده بیشتر بپردازیم و بتوانیم هر سال راهپیمایی را بهتر از سالهای قبل برگزار کنیم، لازم است که عرصه هنر و به خصوص عکاسی در این حوزه فعال باشد.
در ادامه «محمدامین صالحینژاد»، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خوزستان و دبیر جشنواره ملی عکس آن سوی واقعه، نیز گفت: با توجه به این که موضوع راهپیمایی اربعین سال به سال در کشور به صورت گستردهتر برگزار میشود و خوزستان نیز دو مرز برای خروج زائران دارد، با همراهی سرویس عکس ایسنای خوزستان و دانشگاه شهید چمران اهواز تصمیم گرفتیم مسابقهای تحت عنوان "آن سوی واقعه" برگزار کنیم.
وی افزود: هدف ما از برگزاری این جشنواره حمایت و ثبت این رویداد مهم بود. فراخوان جشنواره حدود یک ماه پیش از اربعین اعلام شد. با توجه به این که مخاطبان و عکاسان جشنواره در مسیر پیادهروی بودند جشنواره را به شکلی طراحی کردیم که این افراد بتوانند آثار خود را از طریق فضای مجازی، ایمیل و تلگرام برای ما ارسال کنند. در نهایت یک هزار و 823 قطعه عکس از 45 شهر به دست ما رسید.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۱۰۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۴ ویژگی منحصربهفرد در کتابهای تاریخ شفاهی
کوتاه درباره تدوین تاریخ شفاهی در مرکز اسناداز تاریخ شفاهی تعاریف بسیاری ارائه شده است، اما در یک جمعبندی میتوان گفت تاریخ شفاهی مجموعه تلاشهایی است که با بهرهگیری از فنون و ابزارهای خاص خود به جمعآوری و حفظ دادههای حاصل از تجارب شخصی افراد و گروههای اجتماعی میپردازد. این دادههای تاریخی در یک بستر خاص و پذیرفتهشده فرهنگی و از تعامل و توافق میان مصاحبهشونده و مصاحبهگر پرسا در یک گفتوگوی طرفینی حاصل میگردد؛ بنابراین تاریخ شفاهی، تکنیک، روش و شیوهای است که با استفاده از ابزاری چون ضبطصوت و دوربین فیلمبرداری (صوتوتصویر) خاطرات، مشاهدات و مسموعات عامل هدایتکننده، مجری و نقشآفرین یا شاهد و حاضر یک صحنه، رویداد و واقعه تاریخی را در قالب کلام و سخن (گفت) ثبت و ضبط مینماید.
اهداف و رویکردهای تاریخ شفاهی در مرکز اسناد
هدف اصلی تاریخ شفاهی در این مرکز بازآفرینی گذشته نهچندان دوراست که تلاش میکند با روشهای دقیق علمی تمام رویدادهای مختلف و جنبههای وقایع دفاعمقدس و انقلاب اسلامی را با مراجعه به بایگانی ذهن فعالان و شاهدان عینی آن وقایع دستیافتنی نماید؛ بنابراین محقق حوزه تاریخ شفاهی درمرکز ازیکسو با واقعهای که متعلق به گذشته است و ازسوی دیگر با نگرش جدیدی که متأثر از مقتضیات زمان حال است، با توصیف، توضیح، تفسیر و تبیین یک واقعه سروکار دارد. این نکته نیز حائز اهمیت است که فلسفه وجودی تاریخ شفاهی در مرکزاسناد و تحقیقات دفاعمقدس فقط بازسازی یک رویداد خاص نیست بلکه درآن بازآفرینی احساساتوعواطففردیوجمعی اهمیت ویژه دارد.برهمیناساس تاریخ شفاهی دراین مرکزباچهار ویژگیمنحصربهفرد روندمحوری، سندمحوری،روشمندی وهدفمندی به انجام میرسد.به همین دلیل فرماندهان اصلی جنگ و نقشآفرینان عرصه پاسداری از انقلاب در طول نزدیک به نیمقرن حیات طیبه انقلاب تمایل وصفناپذیری برای حضور در این مرکز و تدوین تاریخ شفاهیشان دارند. زیرا حضور محققان زبده و آشنا به زوایای مختلف، وجود گنجینه بیبدیل اسنادی و انجام اقدامات با روش علمی و دارای هدف مشخص زمینه را برای بازگو کردن همه موضوعات فراهم میکند.نکته مهم این است که برخلاف آنچه در یادداشت آقای علی نورآبادی آمده است، در مرحله گفتوگو تمام زوایا، مورد واکاوی قرار گرفته و برای تاریخ کشور ماندگار میشود اما در مرحله انتشار، مصالح ملی، حفظ شأن افراد و سازمانها و... مورد توجه است که این مهم از تعهدات حرفهای این موضوع است و آشنایان به امر تاریخ شفاهی بهخوبی میدانند که رعایت پروتکلهای مصاحبه، انتشار و ... برای طرفین کاملا حرفهای و الزامآور است.
یادآوری چند نکته:
۱- مرکز اسناد و تحقیقات دفاعمقدس با برگزاری هزاران جلسه تاریخ شفاهی مجموعه کتب ثبت تجارب فرماندهان و مدیران جنگ را در قالب تاریخ شفاهی منتشر کرده یا در حال آمادهسازی برای انتشار است، که امروز به گنجینهای گرانبها و کمنظیر برای تاریخ کشور تبدیل شده است.
۲- برگزاری جلسات تاریخ شفاهی در مرکز کاملا حرفهای و با بهرهگیری از محققان زبده این حوزه، همچنین اسناد مربوطه انجام میشود و در مرحله گفتوگو هیچ موضوعی از قلم نمیافتد.
۳- قالب تاریخ شفاهی مرکز منحصربهفرد، مستند و مبتنی بر کارکردهای انقلاب اسلامی است.
۴- توجه دائمی به رسالت اصلی مرکز، استفاده از دانش متراکم و تجارب ذیقیمت محققان کارآزموده تاریخ شفاهی مرکز را در زمره یکی از دقیقترین مجموعههای تحقیق و مطالعه در حوزه تاریخ قرار داده است.
۵- انتظار این است دوستانی که اطلاع کافی از روندها ندارند یا از تخصص لازم برخوردار نیستند، نسبت به اظهارنظرها تأمل داشته باشند و صرفا به یادداشتهای حاشیهدار برای دیدهشدن روی نیاورند.