جوامع اسلامي فقط از نام پيامبر(ص) بهره ميبرند
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۱۸۱۹۶
خبرگزاري آريا - «زماني ميتوانيم به وحدت برسيم که حرف ديگران را نيز بپذيريم. متأسفانه گاهي ما براي رسيدن به وحدت فقط ميخواهيم بگوييم که ما چه ميگوييم و حرف ديگران را نميشنويم. اين وحدت نيست، بلکه خودخواهي است.»
حجتالاسلام والمسلمين موسوي شاهرود - عضو کميته فقه پژوهشکده حج - در گفتوگو با ايسنا با بيان اينکه به مناسبت ميلاد پيامبر اکرم (ص) يک هفته در ايران اسلامي به عنوان هفته وحدت نامگذاري شده است و بايد بدانيم که بهترين راه براي رسيدن به وحدت و يکپارچگي واقعي اين است که پيرو راه نبي مکرم اسلام (ص) باشيم، اظهار کرد: ما اگر همان گونه که در فرامين ديني دستورات نبي مکرم اسلام را اجرا ميکنيم در عرصه فرهنگ، اخلاق، سياست و ساير امور نيز از پيامبر رحمت و مهرباني الگوگيري کنيم، قطعا راحتتر و سريعتر ميتوانيم در کل جوامع اسلامي و حتي در جوامع بشري به وحدت برسيم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وي در ادامه با طرح اين سوال که جوامع اسلامي را چه شده است که فقط از نام پيامبر (ص) بهره ميبرند؟ خاطرنشان کرد: پيامبر (ص) الگوي تمام انسانها و جوامع بشري است و خداوند در قرآن در آيه 24 و 25 سوره احزاب ميفرمايد پيامبر الگوي حسنه است و بهترين اسوه براي جوامع بشري پيامبر رحمت و مهرباني است. ما براي رسيدن به وحدت چه کردهايم؟ دليل اينکه هنوز در جوامع اسلامي به وحدت نرسيدهايم اين است که آنچه را که پيامبر اکرم (ص) فرموده است را هنوز اجرا نکردهايم.
اين نويسنده، محقق و پژوهشگر ديني يادآور شد: براي رسيدن به وحدت، پيامبر (ص) يک دستور دارد و آن رعايت اخلاق است. حتي زماني که پيامبر (ص) مبعوث ميشود، دليل اين بعثت را ترويج مکارم اخلاق در جوامع انساني ميداند. ما زماني ميتوانيم به وحدت برسيم که حرف ديگران را نيز بپذيريم. متأسفانه گاهي ما براي رسيدن به وحدت فقط ميخواهيم بگوييم که ما چه ميگوييم و حرف ديگران را نميشنويم. اين وحدت نيست، بلکه خودخواهي است. براي رعايت موازين اخلاقي بايد تمام انسانها با يکديگر در ارتباط باشند و گفتوشنود داشته باشند.
موسوي شاهرودي ادامه داد: خداوند هرگز دو انسان را از جهت فکري و حتي ظاهري مثل هم نيافريده است. خداوند انسانهاي مختلف را آفريده است و حتي در آياتي از قرآن روايت شده که اين اختلاف ديدگاهها براي جوامع انساني خوب است و بايد از آن استفاده کنند تا تقارب و نزديکي براي آنها حاصل شود. معناي وحدت کلمه رعايت اخلاق است. ما اگر ميخواهيم به نتيجه مطلوب برسيم بايد همچون سيره رسول اکرم (ص) عمل کنيم. ايشان با اينکه فرستاده از جانب خداوند بود اما همواره در کارهايش مشورت ميکرد و شور و مشورت ميتواند يکي ديگر از راههاي رسيدن به وحدت در جوامع اسلامي باشد.
وي ادامه داد:خداوند به پيامبر (ص) ميفرمايد مشورت کن اگرچه نظر سايرين مخالف نظر تو باشد. اما در هر حالتي به نظر اکثريت عمل کن. ما اگر بخواهيم فقط مشورت کنيم و در نهايت کار خود را انجام بدهيم اين عمل خلاف خواسته پيامبر (ص) و خداوند است. بايد به نظر اکثريت اهميت بدهيم و به آن عمل کنيم. وحدت به معناي قبول حرف ما از سوي ديگران نيست، بلکه طبق آيات و سنت رسولالله وحدت يعني رعايت اخلاق و گرفتن مشورت از يکديگر.
عضو کميته فقه پژوهشکده حج تأکيد کرد: جوامع اسلامي چرا به اين روز افتادند چون يا آيات قرآني را نميخوانند، يا نميشنوند و يا به آن جامع عمل نميپوشانند. کسي که ميخواهد در دنيا و آخرت عاقبت به خير شود، بايد الگوي پيامبر رحمت و مهرباني را اسوه خود قرار بدهد. زماني که پيامبر (ص) بود اين اختلافات وجود نداشت و هر کسي هم که در آن زمان مخالف پيامبر (ص) بود پيامبر رحمت و مهرباني با اخلاق سنجيده او را به سمت دين اسلام ميکشاند. در زمان پيامبر (ص) حتي عدهاي نسبت به وجود مبارک پيامبر (ص) فحاشي ميکردند و اصحابي که همراه پيامبر (ص) بودند اگر ميخواستند عکسالعملي نشان بدهند حضرت اجازه نميدادند، بلکه با منطق و اخلاق گشاده با آنها برخورد ميکرد و آنها از اين حرکت شرمنده ميشدند.
موسوي شاهرودي بيان کرد: پيامبر (ص) در 10 سال اسلام را در تمام جهان گسترش داد، اما متأسفانه ما ميبينيم امروز در جامعه ما حتي نميتوانيم اطرافيان خود را گرد خودمان جمع کنيم، چرا چون به اخلاقي که مد نظر پيامبر (ص) بوده است عمل نميکنيم. زماني که پيامبر (ص) قرائت قرآن و يا خطابه داشتند دشمنان اسلام هلهله ميکردند، که کسي صداي پيامبر (ص) را نشنود چرا که ميدانستند اخلاق و سخنان پيامبر (ص) به گونهاي است که باعث گسترش بيشتر اسلام ميشود.
وي ادامه داد: اگر ميخواهيم به وحدت برسيم معنايش اين نيست که يک فکر و يک شعار و يک رويکرد داشته باشيم بلکه معناي آن اين است که همديگر را درک کنيم گرچه مخالف هم باشيم. اين اخلاق و اسوهاي است که از پيامبر (ص) براي ما به يادگار مانده است. خداوند در آيات قرآني ميفرمايد انسانها با هم اختلاف تفکر و ديدگاه دارند و آنچه که از پيامبر (ص) در روايات نقل ميشود اين است که اختلاف در ديدگاه براي ما انسان ها و جوامع خوب است. بعضي از آنهايي که ما بعد از 1400 سال نميتوانيم تحملشان کنيم پيامبر خدا (ص) با آنها روزانه معاشرت و زندگي ميکرد پس اينان نبايد به خود اجازه دهند که بگويند اسوه و الگوي ما پيامبر خدا است. امام حقيقت وحدت را در اعمال حج مطرح ميکند و ميفرمايند مانند آنها سجده بر فرش کنيد حتي اگر فکر ميکنيد ميتوانيد بر سنگ يا غير سنگ سجده کنيد. شکي نکنيد که اين گونه نمايش شما صحيح است و معناي وحدت در زمانيهاي مختلف يعني همين.
اين نويسنده، محقق و پژوهشگر ديني ادامه داد: معني وحدت کلمه رعايت اخلاق و هم سخن شدن با يکديگر است. با طرح مباحث علمي و ديني ميتوانيم به هر آنچه که ميخواهيم برسيم. امام راحل در جايي ديگر ميفرمايند: «اگر حاکم اهل سنت حکم کند اول ماه است بر همه واجب است که اين حکم را اجرا کنند هر چند که علم به خلاف بودن آن داشته باشند». پيامبر رحمتالعالمين است و ميتوانيم اين را از دو نظر مطرح کنيم، يکي از نظر تشريعي و ديگر از نظر تکويني. خداوند ميفرمايد که وجود نبي مکرم اسلام (ص) موجب رحمت و عنايت الهي ميشود و بعد تکويني رحمتالعالمين بودن پيامبر اين است که هر کسي با رعايت اخلاق، ادب و ديني که از سوي نبي رحمت و مهرباني آمده است ميتواند خود را به ويژگيهاي بارز اخلاقي برساند.
موسوي شاهرودي ادامه داد: تمام موجودات عالم ميتوانند از طريق پيروي از فرامين الهي که در دين اسلام است به سعادت دنيا و آخرت برسند. حتي در روايات وارد شده است اگر کسي اخلاق را رعايت کند روزي او زياد ميشود. يعني اگر در جامعه امروز کسي شغلي داشته باشد که با ديگران مشترک باشد انسانها به سمت کسي ميروند که خوش اخلاقتر باشد. اين يعني خلق نيکو که ثمره سيره نبوي است سبب خير دنيا و آخرت ميشود. پس رحمت العالمين بودن پيامبر (ص) نيز در اينجا مطرح ميشود.
انتهاي پيام
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۱۸۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مزایای کریدور حملونقل سبز و دیجیتال دریایی چیست؟
کریدور حملونقل سبز و دیجیتال دریایی میتواند مشاغل سبز بیشتری ایجاد کند، بهبود سلامتی را برای جوامع محلی به ارمغان آورد و مزایای اقتصادی بیشماری به همراه داشته باشد.
به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، محدود کردن گرمایش جهانی به ۱.۵ درجه سانتیگراد نیازمند تسریع تلاشها برای کربنزدایی بخش کشتیرانی است. حرکت اول در این ابتکار، توسعه یک کریدور حملونقل سبز و دیجیتال بهشمار میرود که نه تنها از توسعه سوختها و کشتیهای با کربن کم و صفر حمایت، بلکه مشاغل سبز و مزایای سلامتی خوبی برای جوامع محلی ایجاد میکند.
مطالعهای جدید حاکی از آن است که یک کریدور حملونقل دیجیتال و سبز (GDSC) بین سنگاپور، لسآنجلس و لانگبیچ میتواند بیش از ۷۰۰ فرصت شغلی در تولید سوخت با آلایندگی صفر و نزدیک به صفر تا سال ۲۰۳۰ ایجاد کند. این مطالعه جریانهای تجارت دریایی بین سنگاپور، لسآنجلس و لانگبیچ را تجزیهوتحلیل کرد و یک خط پایه از فعالیتها و نیازهای انرژی برای کشتیهایی را ارائه کرد که تا سال ۲۰۵۰ در کریدور فعالیت خواهند کرد.
مطالعه حاضر همچنین نشان داد که این کریدور میتواند به بهبود سلامت برای جوامع محلی منجر شود و مزایای اقتصادی گستردهای را برای کشورهای این مناطق به همراه داشته باشد.
سوختهای بدون آلایندگی و توسعه مشاغلتجزیهوتحلیلها مقدار سوختهای نزدیک به صفر و صفر مورد نیاز برای ترافیک در این مسیر را با مدلسازی استفاده از سوختهای جایگزین کربنصفر و نزدیک به صفر توسط کشتیهایی برآورده کردهاند که در کریدور تا سال ۲۰۵۰ فعالیت خواهند کرد. در این بررسی پارامترهای مختلفی مانند هزینههای تولید و در دسترس بودن سوخت با توجه به اهداف استراتژی IMO 2023 در مورد کاهش انتشار گازهای گلخانهای از کشتیها در نظر گرفته شده است.
کربنزدایی دریایی برای مدت طولانی در دستور کار بوده است، زیرا حتی اگر سهم کشتیها در گرمایش جهانی نسبتاً کم باشد، بسیار مهم است. سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) معتبرترین نهاد بینالمللی در این زمینه است که پس از چندین نقطهعطف در کربنزدایی دریایی، در سال ۲۰۱۸ یک نقشهراه جامع با استراتژی اولیه کاهش گازهای گلخانهای ترسیم و آن را در سال ۲۰۲۳ بازنگری کرد. در این بازنگری کاهش گازهای گلخانهای همزمان با دستورالعمل بررسی چرخه حیات (LCA) توسعه پیدا کرد و رویکرد چرخه عمر بهعنوان یک بخش ضروری برای دستیابی به اهداف آبوهوایی شناخته شد.
فعالیتهای انجامشده از طریق کریدورهای کشتیرانی سبز میتواند موجب کاهش کربنزدایی گستردهتر در سراسر صنعت دریایی شود و مزایای سلامتی برای جوامع محلی و فرصتهای اقتصاد سبز را برای کشورها به ارمغان آورد.
کد خبر 746484