Web Analytics Made Easy - Statcounter

احیای گفتمان امت واحد اسلامی راهگشای بخش مهمی از مشکلات دنیای اسلام باشد .وحدت اسلامی می تواند نشان دهنده شکوه و قدرت دولت های اسلامی و عامل غلبه بر ابرقدرت ها و ظالمین و موجب مطرح شدن دیدگاه های اسلامی گردد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبنم همدان ، به مناسبت میلاد با سعادت اخرین پیام آور وحی حضرت محمد (ص)و امام صادق (ع )و آغاز هفته وحدت در خصوص تقریب مذاهب اسلامی گفتگویی با مجید سرکانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و حدیث و معاون پرورشی مدارس شهر همدان انجام دادیم .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سرکانی با اشاره به اینکه اهمیت وحدت در میان کشورهای اسلامی بیش از هر زمان دیگری احساس می شود گفت :کشورهای اسلامی از جمله فلسطین ,لیبی ,الجزایر و....به صور مختلف سیاسی و نظامی مورد تجاوز قرار گرفته اند.احیای گفتمان امت واحد اسلامی راهگشای بخش مهمی از مشکلات دنیای اسلام باشد .وحدت اسلامی می تواند نشان دهنده شکوه و قدرت دولت های اسلامی و عامل غلبه بر ابرقدرت ها و ظالمین و موجب مطرح شدن دیدگاه های اسلامی گردد .
سرکانی تصریح داشت :بر اساس دیدگاه قران کریم انسان ها در اصل خلقت واحد دارند, زیرا خداوند آنها را از نفس واحد آفریده است .این وحدت در خلقت پایه ای برای شکل گیری امت واحد اسلامی می باشد .از سوی دیگر بر اساس آیات قرانی امت واحد انسانی به دلایلی همچون ظلم ,حسد ,نزاع ,درگیری در طلب دنیا ,عدم موفقیت در آزمایش الهی ,فرقه گرایی ,تفرقه افکنی های دشمنان ,وسوسه و القائات شیطانی فرو پاشیده است,قرآن برای تحقق دوباره آن راهبردهایی همچون اخوت ,مودت ,رحمت و رافت و فضل و صلح را پیشنهاد می کند .بر اساس دین اسلام مسلمانان با هم برادر هستند بنابراین امت اسلامی جامعه ای متشکل از افرادی است که از رابطه ی اخوت اسلامی برخوردار هستند .در فرهنگ های مختلف برای بیان مفهوم جامعه یا اجتماع از واژه های گوناگونی همچون ملت ,مردم ,گروه ,ایل ,طایفه,قبیله,عشیره,ناس,قوم ,شعب,توده استفاده شده است اما دین مبین اسلام به. جای همه این اصطلاحات واژه ی امت را برای جامعه انسانی برگزیده است .امت در تعبیر و اصطلاح قرآنی گروهی همسان در دین ,ایین ,زمان ,مکان ودیگر مشترکات انسانی می باشد .این اصطلاح هرچند با واژه امروزی جامعه مشابهت هایی دارد اما تفاوت عمده ای نیز دارد .مفهوم جامعه در اصلاح جامعه شناختی گروه سازمان یافته ای از اشخاص و افراد انسانی هستند که با هم در سرزمین مشترک زندگی می کنند و با همکاری در گروه ها نیازهای ابتدایی و اصلی خود را تامین می نمایند اما امت گروه خاصی از پیروان یک دین هستند که به سبب همسانی در نوع خاصی از عملکرد و یا رویکرد فکری تشکیل یافته اند .بر اساس این تعریف امت می تواند مبنای نظم اجتماعی که گستره وسیعی به اندازه تمام بشریت دارد قرار گیرد بر اساس تعاریف قرآنی می توان نتیجه گرفت که هدف از امت اسلامی گروه وسیعی از مردم است که تحت رهبری و هدایت مشترک بوده و به سوی هدفی مشترک در حرکت هستند .جامعه ارمانی اسلام دارای ویژگی های خاصی است که آن را از سایر جوامع متمایز می کند .
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و حدیث تاکید داشت :امت اسلامی در چارچوب جغرافیایی خاصی نمی گنجد بلکه بر یک مجموعه بین المللی اطلاق می شود که از یک پیام و دستور الهی اطاعت می کنند و رسالت یک پیامبر را می پذیرند. در امت اسلامی تمایزات قومی نژادی انسان ها اصالت ندارد بلکه ملاک برتری انسان ها تقوا و پرهیزکاری است در اندیشه سیاسی اسلام به جای اصطلاح پلت از امت استفاده می شود .از نظر اسلام محور اساسی زندگی انسان فکر و عقیده است .این اصل به همراه اصل وحدت ,زندگی اجتماعی و همکاری و تعاون انسان ها با یکدیگر را در جامعه اسلامی سامان می دهد.
مجید سرکانی در ارتباط با تقریب مذاهب اسلامی خاطر نشان کرد :مساله تقریب مذاهب در جهان اسلام به معنای نزدیک شدن پیروان مذاهب اسلامی با هدف شناخت یکدیگر و دستیابی به اخوت دینی بر اساس اصول مسلم و مشترکات اسلامی است .
تقریب مذاهب اسلامی :
راهکارهای تقریب مذاهب اسلامی درجهان عبارتند از چهار اصل کلی :
۱-ایجادحکومت واحد اسلامی در جهان که البته بسیار سخت ودشواراست
۲-تشکیل اتحاد جماهیر اسلامی که گرچه می تواند روشی عملی برای همگون کردن سیاست خارجی و اقتصاد و پاسداشت فـرهنگ  و تـمدن اسلامی باشد ولی به دلیل موانع سیاسی و اجتماعی و تضاد موجود بین گروههای اسلامی در جهان اسلام مجالی برای تحقق عملی تاکنون نیافته اما دست نایافتنی نیست .
۳- ایجاد وحدت رهبری  یا  شورای رهبری که در جهان اسلام موافقان و مـنادیانی داشـته و دارد وامیدواریم با این نشستهای دول اسلامی به نتیجه مطلوب برسیم‌.
۴-طرح پیمانهای همکاری مشترک  کشورهای  اسلامی  در ابعاد مختلف، فرهنگی، دفاعی،  اقتصادی  که ریشه در دستورهای قـرآن و سـنت داشته و اگر به درستی مورد اجرا گذاشته شود سهم مهمی در گرد آوردن  مسلمین  و تقویت توان آنها خواهد داشت.


انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۲۱۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجاب، مسیر مصلحت جامعه

  حجاب یکی از آن عوامل و رفتارهایی است که نقش مهمی در پیشبرد اهداف جامعه اسلامی ایفا می‌کند. در واقع وقتی قرار است در محتوای یک جامعه عفت و پاکدامنی مطرح باشد آن وقت مسأله پوشش یک زن مسلمان مفهوم عمیقی به خود می‌گیرد و تبدیل به قانون می‌شود که طبق فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری، حجاب یک حکم شرعی و قانونی است و عمل به آن بر همگان، مسلم و واجب است. دین اسلام، پوشش را یکی از بهترین عوامل حفاظت زنان و حفظ سلامت اجتماعی می‌داند و در واقع حجاب، لباس مشارکت اجتماعی و آزادی زنان در جامعه است و چون زن بدحجاب، هرگز نمی‌تواند جلوی نگاه‌های آلوده و هوس‌انگیز مردان را بگیرد، اسلام از زنان خواسته که با رعایت پوشش اسلامی ازچشم‌چرانی مردان جلوگیری وازحقوق فردی و اجتماعی‌شان محافظت کنند. امین کشوری، کارشناس عفاف و حجاب به جام‌جم می‌گوید:«حجابی که اسلام راجع به آن حرف می‌زند و در آیات قرآن به آن اشاره شده است به مصلحت مردم وهمین خانواده‌هاست.همان دختران جوانی که می‌خواهند همسران‌شان راحفظ کنندو پسرانی که می‌خواهند زن محبوب‌شان راازدست ندهند،بدون حفظ حجاب ورعایت حدوحدود آن این خواسته‌های‌شان‌عملی نمی‌شود.»
     
تضاد آموزه‌های غربی با ارزش‌های اسلامی
درجوامع غربی برای این‌که از زن، موجودی به وجود بیاورند که موردنظر خودشان و اهداف سودجویانه‌شان باشد، نیازدائم به مد دارند تا با درست کردن آن، چشم‌ها، دل‌ها و ذهن‌ها را به همین جذابیت‌های ظاهری و کوته‌بینانه مشغول کنند. اما فردی که به این ظواهر وسوسه‌انگیز مشغول شودمجالی برای رسیدن به ارزش‌های واقعی واخلاقی خواهدداشت؟امین کشوری می‌گوید: «آموزه‌های غربی به زنان می‌آموزد که همه ارزش‌های آنها در «تن» خلاصه شده‌ و اگر توانست اندام، ظرافت‌ها و زیبایی‌هایش را به بهترین شکل ممکن برای افراد جامعه به نمایش بگذارد، می‌تواند ایفای نقش کند. اما این نگاه، مقابل ارزش‌های دینی و اسلامی است. اسلام می‌گوید: نقش اصلی زن در جایگاه همسری و مادری است و با حفظ این موقعیت‌ها و رعایت حجاب که برایش امنیت می‌آورد می‌تواند در عرصه اجتماع ظاهر شود و به فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی یا حتی اقتصادی نیز بپردازد». البته اسلام هرگز نخواسته مرد از زن بهره‌کشی اقتصادی کند،بلکه سخت با آن مبارزه می‌کند و ازنظر اسلامی، استقلال اقتصادی زن، امری مسلم و متعلق به خود اوست. 

بالا رفتن سطح استانداردهای جنسی 
درجوامع غربی، دردسترس بودن زنان بی‌حجاب ورفتارهای غیرطبیعی آنان سبب شده که مردان به تدریج ازآنها رویگردان و حتی متنفر شوند.در واقع دیدن سطح بالایی از بی بندوباری و جذابیت‌های زنان برای مردان به عادت تبدیل شده، چون مردان روزانه با تعداد زیادی از زنان بی حجاب رو‌به‌رو می‌شوند و این تقاضای روحی،روانی و جنسی آنها را بالامی‌برد وطالب سطح جدید، متنوع و بی‌بندوبارتر ازوضعیت موجودشان می‌شوند. این موضوع باعث شده تا مردان برای ارضای غریزه جنسی خود به همجنسان خود روی آورند. سردی و بی‌مهری مردان نیز سبب شده تا زنان نیزبه همجنسان خودروی آورندکه همجنس بازی یکی ازمشکلاتی است که تمدن غرب با آن دست و پنجه نرم می‌کند، اما در اسلام همه نیازها و تامین آنها باید در مسیر تعالی و سعادتمندی انسان باشد نه این که همه فکر وذکر افرادبرای تامین نیازهای جنسی که به صورت عطش جنسی درآمده،صرف شود.به گفته کشوری، آزادی‌های جنسی نامشروع، موجب شده پیمان اخلاقی و زناشویی همسران و به عبارتی بنیان خانواده از بین برود و سبب به وجود آمدن پیامدهای ناگواری مانند سقط جنین، بچه‌های نامشروع، خشونت و تجاوز به زنان، خروج از مرز اعتدال در پرداختن به نیازهای جنسی و... شود. کم شدن و سیر نزولی جمعیت نیز یکی دیگر ازمعضلات چنین جوامعی است و هنگامی اتفاق می‌افتد که نسل موجود به دلایل تمایل نداشتن به تشکیل خانواده و فرزنداوری و ترویج روابط نامشروع جنسی و...تمایلی به تولید نسل جدید نداشته باشد. در این‌گونه جوامع تعداد سالمندان و سالخوردگان نسبت به درصد کودکان و نوجوانان بیشتر می‌شود.

دیگر خبرها

  • بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشتند
  • تسلیت دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به مناسبت درگذشت ماموستا ملااحمد فخری
  • هرگز تحریم‌ها در ایران به نتیجه نخواهد رسید
  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه
  • حیرت و درماندگی غرب در برابر شکوه قدرت سازی ایران
  • جشنواره کوچ عشایر نشان‌دهنده عظمت و شان جامعه عشایری است
  • امام جمعه اردبیل: وعده صادق، قدرت ایران را قبولاند
  • بازگشت ۳۰۰۰ واحد تعطیل به تولید/ ۱.۲ میلیون نفر بیمه شدند
  • کارگر خالق و محور در امر تولید است
  • انتقاد دبیر کل حزب مجمع ایثارگران از حذف اندیشه و تصاویر امام