Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهریار- امام جمعه اندیشه با بیان اینکه منظور از وحدت بین مذاهب وحدت میان مشترکات مذاهب است، گفت: شکست داعش در منطقه دستاورد وحدت و یکپارچگی مسلمانان است.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها- احسان پرنیان: وحدت میان مذاهب از مسائلی است که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری و اقدام امام راحل در نامگذاری هفته وحدت یک آینده نگری دقیق نسبت به وحدت میان مذاهب مختلف بوده است که سبب توجه مسلمین به سوی وحدت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در خصوص شرایط امروزه جهان اسلام  در باب ایجاد وحدت بین مذاهب اسلامی و چگونه ارزیابی آن با حجت الاسلام والمسلمین سید علی مروج، امام جمعه اندیشه و فعال فرهنگی استان تهران به گفتگو پرداختیم، که در ادامه می آید:

* در خصوص وحدت میان شیعه و سنی و تعاریف آن توضیح دهید.

منظور از وحدت جهان اسلام و وحدت مذاهب یکی شدن شیعیان و اهل سنت نیست بلکه منظور از وحدت بین مذاهب وحدت میان مشترکات مذاهب است، چرا که همه اهل تسنن و شیعیان دارای مشترکاتی هستند، که اگر  به این مشترکات توجه بیشتری داشته باشیم به خوبی در می یابیم که همین اشتراکات سبب قرار گرفتن این دو مذهب در کنار یکدیگر می شود و آن ها را در برابر دشمن مشترک ما را متحد می کند.

*چه اشتراکات میان شیعه و اهل سنت وجود دارد که سبب تقریب مذاهب می شود؟

مشترکاتی که شیعیان با اهل سنت دارند و این اشتراک ها می تواند آنان را در مقابل دشمن مشترک به یکدیگر نزدیک کند، بحث یکتاپرستی و اعتقاد به توحید و یگانگی خداوند از مهم ترین این اشتراکات است.

اشتراکات دیگر داشتن کتاب، پیامبر و قبله واحد است و مسئله اشتراک در خلیفه چهارم و امیرالمومنین(ع) به عنوان امام اول نیز از مشترکاتی بوده و حکومت ۵ ساله امام علی(ع) یکی از مصادیق وحدت بین مذاهب است و در آن ۵ سال با آن که امیرالمومنین امام شیعیان بودند کل جهان اسلام و همه فرقه ها و مذاهب را رهبری می کردند که خود یک نمونه عملی وحدت اسلامی محسوب می شود.

از دیگر اشتراکات، محبت به اهل بیت است که هم شیعه و هم سنی هر دو محب اهل بیت می باشند و مقام معظم رهبری نیز به آن تاکید دارند که محبت به اهل بیت می تواند عامل وحدت مذاهب باشد و به هرحال ما اشتراکات زیادی با اهل سنت داریم که توجه به این مشترکات می تواند، عاملی برای وحدت در برابر دشمنان واحد ما محسوب شود.

*عوامل ایجاد تفرقه و نفاق میان مذاهب چه بوده است؟

عاملی که سبب تفرقه میان اهل سنت و شیعه شده، سیاست استعماری کشورهای مستکبر جهان بوده که سبب بروز اختلاف میان کشورهای اسلامی شده است و شاید هم بین مردم اختلافی نباشد و این اختلاف از سوی حاکمان دست نشانده استعمار است که میان مذاهب اختلاف بیاندازند.

*ارزیابی شما از اتحاد میان کشورهای اسلامی چیست؟

خوشبختانه در چند سال اخیر با درایت و بصیرت رهبری شاهد اتحاد جهان اسلام هستیم و یک نمونه بارز آن تشکیل جبهه مقاومت است که عامل اتحاد بین مسلمانان و شیعیان شده است.

همه شیعیان اعم از شیعیان حوثی یمنی، شیعیان اثنی عشری ایرانی، شیعیان علوی سوری و اهل سنت سوریه و عراق و حزب الله لبنان و اقلیت های دینی با یکدیگر متحد شده اند.

مسیحیانی که با حزب الله لبنان متحد شده اند، شیعیان بحرین، فاطمیون افغانستان و زینبیون پاکستان و شیعیان کشمیر اهل سنت پاکستان، همگی عامل وحدت در منطقه هستند و حتی شیعیانی که در نیجریه و کشورهای آفریقایی وجود دارند نیز همگی خبرهای خوشایندی است، که در آینده ای نزدیک در برابر جبهه استعمار به صورت یکپارچه و متحد قرار می گیرند و یکی از دستاوردهای این اتحاد شکست داعش در منطقه بوده است و علی رغم اینکه داعشیان مورد حمایت سیاست مداران مستکبر غربی بودند و هدفی جز ایجاد اختلاف میان مسلمانان نداشتند تا بتوانند بر آنها حکومت کنند می بینیم که شکست خوردند و از دستاوردهای این شکست اتحاد مذاهب بوده است  و باید این اتحاد را افزایش دهیم.

امروز می بینیم که جمعیت میلیونی یمن جبهه واحد تشکیل دادند بر علیه آمریکا و اسرائیل شعار می دهند و دشمن واحد خود را پیدا کرده اند و انصار الله را به عنوان رهبر انتخاب کرده اند و شعارهای واحدی را در صنعا سر می دهند، لذا مردم کشورمان نیز باید به این توجه داشته باشند که امروز در جهان اسلام یک رهبر فرزانه  مذاهب را با یکدیگر متحد می کند و شعار ش هم اتحاد مذاهب است و مستکبرین الان به این نتیجه رسیدند که مذاهب مختلف با رهنمودهای رهبر ایران متحد گشته اند و تمام تلاش خود را برای از بین بردن این اتحاد انجام می دهند که یقینا به فضل الهی دشمنی آنان اثری نخواهد داشت و با عزم و ایمان راسخی که داریم مسلمانان و مذاهب را با یکدیگر متحد می کنیم.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۳۱۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی: اگر رشادت مستشاران سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سوال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

به گزارش ایلنا، کنعانی افزود: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آن‌ها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آن‌ها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

دیگر خبرها

  • امضای تفاهم‌نامه همکاری میان کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
  • حج تجلی وحدت و اقتدار امت اسلامی است
  • دیدار عضو شورای حزب الله لبنان با دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی
  • آمریکا برای تداوم حضور نظامی در عراق، داعش را بهانه کرده است
  • کنعانی: اگر رشادت مستشاران سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • وزیر دفاع بر همکاری با هند در مقابله با داعش در منطقه تاکید کرد
  • تأکید وزیر دفاع بر همکاری با هند در مقابله با داعش در منطقه
  • تاکید وزیر دفاع بر همکاری با هند در مقابله با داعش در منطقه
  • سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • پشت پرده اسلام آوردن سرمربی پرتغالی سپاهان | پای ازدواج با بازیگر ایرانی در میان است | رازی که پیراهن خانم بازیگر فاش کرد (عکس)