Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل > خاورمیانه - یک کارشناس ارشد مسائل راهبردی تصمیم ترامپ درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را برای خبرآنلاین تحلیل و بررسی کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دکتر علیرضا اکبری معاون اسبق وزیر دفاع در دوره اصلاحات درباره تصمیم اخیر ترامپ گفت: «ترامپ، رئیس جمهوری امریکا، روز چهارشنبه ششم دسامبر ۲۰۱۷، شهر بیت المقدس را بعنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند که اجرای تصمیم ایالات متحده در برسمیت شناختن قدس بعنوان مرکز رژیم صهیونیستی، عملا سالها بطول خواهد انجامید، اما؛ بنظر می‌رسد که ایالات متحده، برای ایده های منطقه ای خود در خاورمیانه، نیاز به شکاف درون منطقه و تشدید «آشوب» و انارشی دارد.»


این کارشناس ارشد مسائل راهبردی درباره واکنش ها به این مساله افزود: «اگرچه که برخی رهبران اسلامی، مواضع نسبتا تندی اتخاذ کرده اند، اما، شواهد، نوعی اطمینان خاطر دولت امریکا از برخورد کم شدت دولت‌های عربی در قبال این تصمیم را بیان می‌کند. برای رژیم صهیونیستی و امریکا، تشدید تقابل و تضاد عربی-ایرانی، مهم‌ترین پوشش و مسیر انارشیسم و آشوب است.

این کارشناس ارشد مسائل بین الملل درباره آخرین وضیت بیت المقدس و رویکرد فلسطینیان گفت: «این جمعه، وضعیت شهر قدس، آینده رویکرد فلسطینیان، در قبال این تجاوز حقوقی امریکایی-صهیونیستی را معین خواهد کرد. »

وی درباره راهبرد ایران  در قبال این مساله بیان کرد: «برای جمهوری اسلامی اما، تمرکز بر مساله تجاوز حقوقی سیاسی امنیتی امریکا-اسراییل نسبت به موجودیت عربی-اسلامی قدس و فلسطین، بسیار حائز اهمیت است.جلوگیری از فشار امریکا و اسراییل بر تشدید تضادهای عربی و ایرانی، و نیز تمرکز بر تضاد ماهوی اسراییل با حقوق عربی و اسلامی، باید در کانون توجهات و اقدامات رسمی و عملیاتی ایران قرار گیرد.»


اکبری در ادامه گفت: «شايد تصور شود كه موقعيت عربستان در جهان اسلام، ظرفيتي مازاد محسوب شود، اما مفهوم «دنیای اسلام»، بیش‌تر انتزاعی است و در عرصه حقوقی و حتی سیاسی، براي سعودي مابازاء "قابل لمس" ندارد. "رهبري دنياي اسلام" نيز مفهومي مبهم و چند منظور ه است. کسان زیادی هستند که بر سر این مفهوم، ادعا دارند. و البته، رهبران سعودی، بلحاظ وجود حرمین شریفین در سرزمین حجاز، مدعی تر از همه اند، اما، رهبران مصر و حتی لیبی ، گاهی پاکستان، زمانی عراق و ... نیز ادعای رهبری جهان اسلام را داشته اند! ایران، البته، عملا رهبری معنوی شیعیان را از انقلاب اسلامی تا کنون، داشته است. از این رو، آنچه که در صحنه عمل و اقدام رخ داده و می‌دهد، بسیار موثر تر و نافذ تر است از آنچه که در فضای انتزاعی! »


معاون اسبق وزیر دفاع در نهایت گفت:
«در عین حال، «عرفی شدن» رابطه با رژیم صهیونیستی در بین کشورهای اسلامی،، از مصر و اردن گرفته تا ترکیه و سعودی، عملا تاثیر برسمیت شناختن رژیم صهیونیستی بر وضعیت «رهبری کشورهای اسلامی»، را بشدت کاهش داده است.  دقیقا همین امر یا واقعیت است که، نگرانی را حتی در چنین شرایطی(برسمیت شناختن قدس بعنوان پایتخت رژیم)، برای عمده تر کردن تضاد های عربی-ایرانی و اسلامی-شیعی (!) را افزایش داده است.  این یعنی، حتی با شدت عملی که امثال اردوغان نشان داده یا می‌دهند، در عین حال، سعودی در حفظ جایگاه خود در میان دولت‌های محافظه کار و بدعت گذار عربی-اسلامی، نسبتا مشکل کمتری احساس می‌کند. البته، نقش افکار عمومی مسلمانان، حتما با رویکرد دولت‌ها، متفاوت است.»

49310

کلید واژه‌ها : قدس - بیت المقدس - رژیم صهیونیستی - ایالات متحده آمریکا - فلسطین -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۳۵۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست حماس برای فشار بر تل آویو جهت تعیین تکلیف اسرای غزه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس اعلام کرد که شهادت دو اسیر فلسطینی ساکن غزه در زندان‌های رژیم صهیونیستی تأکیدی بر تداوم جنایات جنگی این رژیم در حق ملت فلسطین است.

این جنبش از جامعه جهانی خواست رژیم اشغالگر را برای کشف سرنوشت اسرای فلسطینی ساکن غزه و بازگرداندن آن‌ها به جمع خانواده‌هایشان تحت فشار قرار دهند.

از سوی دیگر، سایت شبکه المیادین با انتشار نسخه‌ای از مفاد اصلی توافق پیشنهادی میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین نوشت: این توافق دارای سه مرحله است؛ مرحله نخست که طی ۴۰ روز انجام می‌شود و امکان تمدید آن وجود دارد: توقف موقت عملیات نظامی میان دو طرف و عقب نشینی نظامیان صهیونیست در قسمت شرقی به طوری که از منطقه‌های پرجمعیت به سمت منطقه نزدیک به مرزها حرکت کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: مرحله نخست توافق مذکور همچنین شامل توقف پروازهای نظامی و شناسایی در نوار غزه به مدت هشت ساعت در یک روز و ۱۰ ساعت در روزهای آزاد سازی اسرا است. بعد از گذشت یک هفته از آزاد سازی تمام زنان، نظامیان صهیونیست از خیابان الرشید همسو با خیابان صلاح الدین عقب نشینی می‌کنند تا ورود کمک‌های بشردوستانه تسهیل شود. همچنین به آوارگان فلسطینی غیرمسلح اجازه داده می‌شود به خانه‌های خود بازگردند و با آزادی در سراسر نوار غزه رفت و آمد کنند.

در بیست و دومین روز بعد از آزاد سازی ۲ سوم اسرا، نظامیان صهیونیست از مرکز نوار غزه به ویژه محور شهدا نتساریم و میدان الکویت و شرق صلاح الدین به سمت منطقه نزدیک به مرز عقب نشینی می‌کنند و آوارگان فلسطینی به شمال نوار غزه بازمی گردند. ورود کمک‌های بشردوستانه به صورت گسترده به میزان ۵۰۰ کامیون که نیمی از آن به سمت شمال ارسال می‌شود تسهیل خواهد شد.

بر اساس این توافق، نیروهای مقاومت ۳۳ اسیر زن و مرد صهیونیست را شامل صهیونیست‌های زیر ۱۹ سال، بالای ۵۰ سال و بیماران و زخمی‌ها آزاد می‌کنند. رژیم صهیونیستی نیز ۲۰ اسیر کودک و زن را در برابر هر اسیر صهیونیست آزاد می‌کند.

نیروهای مقاومت فلسطین تمام نظامیان زن صهیونیست را آزاد می‌کنند و در مقابل رژیم صهیونیستی در برابر آزادی هر یک از آنها ۴۰ اسیر فلسطینی (محکوم به حبس ابد و حبس عادی) را آزاد می‌کند. البته تل آویو می‌تواند بیشتر از ۲۰۰ اسیر آزاد نکند.

در نخستین روز اجرای توافق مذکور، نیروهای مقاومت سه صهیونیست را آزاد می‌کنند و بعد از آن هر سه روز سه صهیونیست دیگر را آزاد خواهند کرد. این روند آزادی ابتدا با زنان اسیر صهیونیست آغاز می‌شود و تا ۳۳ روز ادامه دارد. رژیم صهیونیستی نیز اسرای فلسطینی را آزاد می‌کند.

در این توافق ذکر شده که سازمان ملل و نهادهای ذیربط به وظایف خود در خصوص کمک رسانی به بخش‌های مختلف نوار غزه عمل کنند. بازسازی زیرساخت‌های برقی، آبی، فاضلابی و ارتباطی نوار غزه نیز آغاز می‌شود. در توافق مذکور بر لزوم واردات تجهیزات لازم برای برپا کردن اردوگاه‌های آوارگان تاکید شده است. در روز چهاردهمین، نیروهای نظامی زخمی می‌توانند از طریق گذرگاه رفح به خارج فلسطین برای درمان منتقل شوند.

کد خبر 6095375

دیگر خبرها

  • نگرانی از اعتراضات ضدصهیونیستی در عربستان،‌ مصر و اردن
  • استفاده از واژه «اسرائیل» در رسانه‌های این کشور ممنوع شد
  • ممنوعیت استفاده از کلمه «اسرائیل» در رسانه‌های عراقی
  • نقشه نتانیاهو برای غزه پس از جنگ فاش شد/ نیویورک تایمز: طرح نخست وزیر اسرائیل به احتمال زیاد از سوی کشورهای عربی رد خواهد شد
  • نیویورک‌تایمز: نتانیاهو در حال بررسی اداره غزه توسط ائتلاف عربی-اسرائیلی است
  • حماس خواستار قطع روابط کشورها با رژیم صهیونیستی شد
  • درخواست حماس برای فشار بر تل آویو جهت تعیین تکلیف اسرای غزه
  • تظاهرات جمعه خشم در همدان همزمان با سه استان دیگر
  • شکست ائتلاف ضدایرانی
  • ۱۴ اردیبهشت؛ استمرار راهپیمایی جمعه‌های خشم در برخی استان‌ها