Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-28@10:10:46 GMT

سخنگوی حماس: کار ترامپ «احمقانه» بود

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۳۹۵۵۸

سخنگوی حماس: کار ترامپ «احمقانه» بود

«عبداللطیف القانوع» سخنگوی حماس با بیان اینکه تصمیم ترامپ درباره قدس اشغالی «احمقانه» بود، گفت: ترامپ با این اقدام، علیه مقدسات مسلمانان اعلام جنگ کرد.

به گزارش مهر؛ دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز گذشته در سخنرانی خود قدس را رسما به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد. وی در این سخنرانی تاکید کرد که من به این قطعیت رسیدم که باید سفارت مان را از تل آویو به اورشلیم منتقل کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه ما به دنبال توافقی عالی هستیم که هم به سود اسرائیلی ها باشد هم به سود فلسطینی ها، ادامه داد: ایالات متحده از طرح دو دولت حمایت می کند در صورتی که دو گروه نیز نسبت به آن به توافق برسند. ترامپ گفت: تصمیم ما برای انتقال سفارت آمریکا به معنای دور شدن آمریکا از تعهداتش نسبت به تسهیل صلح میان فلسطینیان و اسرائیلی ها نیست. وی با بیان اینکه آمریکایی ها در خصوص راهکار نهایی میان فلسطینیان و اسرائیلی ها تصمیم گیری نمی کنند، افزود: رادیکالیسم و افراط گرایی نسل های آتی را تهدید می کند و ما می خواهیم با آن مقابله کنیم.

این تصمیم رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا با مخالفت شدید کشورهای عربی و جامعه جهانی مواجه شد. به گونه ای که بسیاری از کشورها با صدور بیانیه هایی جداگانه اعلام کردند که با تصمیم رئیس جمهوری آمریکا مخالف هستند و هیچ برنامه ای برای تبعیت از این تصمیم و انتقال سفارت خود به بیت المقدس ندارند. در این میان، دفتر نخست وزیری عراق نیز با صدور بیانیه ای ضمن ظالمانه توصیف کردن اقدام ترامپ، خواستار عقب نشینی مقامات آمریکایی از تصمیم خود علیه بیت المقدس شدند.

در همین ارتباط، گفتگویی با «عبداللطیف القانوع» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس انجام شده است که مشروح آن از نظر می گذرد؛

*رئیس جمهوری آمریکا شب گذشته اعلام کرد که قدس اشغالی پایتخت رژیم صهیونیستی است و سفارت آمریکا به بیت المقدس منتقل خواهد شد. ارزیابی شما از این موضع دونالد ترامپ چیست؟ این موضع چه پیامدها و تبعاتی می تواند به دنبال داشته باشد؟

در ابتدا باید بگویم که تصمیم اخیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، تصمیم احمقانه‌ای بود. از دیدگاه ما در جنبش مقاومت اسلامی حماس این تصمیم هیچ ارزش و اعتباری ندارد. ملت فلسطین، تصمیم کنونی رئیس جمهوری آمریکا را ساقط خواهد کرد؛ کما اینکه تمامی تصمیمات تجاوزکارانه در گذشته را ساقط کرده است.

از سوی دیگر، تصمیم اخیر رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا به طور کامل پرده از چهره حقیقی و سیاه واشنگتن کنار زد. آمریکایی ها مدتهاست که مدعی هستند در مسأله فلسطین تنها نقش میانجی را ایفا می کنند و از هیچ طرفی دفاع نمی کنند. لذا امروز این مسأله آشکار شد ایالات متحده آمریکا در اشغالگری فلسطین شریک است و دشمن مستقیم ملت فلسطین محسوب می شود.

*آیا موضع جدید ایالات متحده آمریکا علیه قدس اشغالی و به رسمیت شناختن آن به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی می تواند موجب آغاز انتفاضه ای جدید در اراضی اشغالی فلسطینیان شود؟

بدون تردید، تصمیم شب گذشته رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا احساسات میلیون‌ها عرب و مسلمان در نقاط مختلف جهان را جریحه دار ساخت. این تصمیم، ناقوس خطر در تمامی شناسایی قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در واقع نوعی اعلام جنگ از سوی ایالات متحده آمریکا علیه مقدسات مسلمانان و قبله اول آنهاستکشورهای جهان عرب و جهان اسلام را به صدا درآورد. شناسایی قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در واقع نوعی اعلام جنگ از سوی ایالات متحده آمریکا علیه مقدسات مسلمانان و قبله اول آنهاست.

ما در جنبش مقاومت اسلامی حماس روز آینده یعنی روز جمعه را به عنوان روز خشم و روز «آزادسازی قدس» نامگذاری کردیم تا سرآغاز انتفاضه ای بزرگ در مواجهه با اشغالگران باشد. درحال حاضر هم از امت عربی و امت اسلامی می خواهیم از ملت فلسطین برای مقابله با اشغالگران صهیونیست و پروژه شوم آمریکایی ها در اراضی اشغالی، حمایت های مختلف مالی، سیاسی و نظامی به عمل آورد.

*کشورهای عربی و اسلامی همگی مواضعی را در مخالفت با تصمیم رئیس جمهوری آمریکا در قبال قدس اشغالی اعلام کرده اند. به نظر شما آیا اتخاذ این مواضع شفاهی برای مقابله با تصمیم واشنگتن کافی است یا باید گام های عملی در برابر آن برداشته شود؟

تصمیم ترامپ در خصوص قدس اشغالی، تصمیمی نیست که از طریق مواضع شفاهی و صادر کردن بیانیه های شفاهی به آن پاسخ داد. بدون تردید برای مقابله با چنین تصمیم تجاوزکارانه ای باید گام های عملی اتخاذ کرد. در گام اول، تشکیلات خودگردان فلسطین باید روابط امنیتی خود با اسرائیلی ها را قطع کرده و به صورت علنی شکست کامل روند مذاکرات سازش را اعلام کند.

در عرصه خارجی نیز کشورهای عربی باید روند عادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی را هرچه سریعتر متوقف سازند. ازجمله دیگر گام های عملی دربرابر رژیم صهیونیستی، بستن سفارتخانه های این رژیم در کشورهای عربی و اسلامی است، چراکه شهر قدس یک شهر عربی و اسلامی است و اکنون تصمیم آمریکا، احساسات اعراب و مسلمانان را خدشه دار کرده است.

آیا پس از تصمیم ترامپ در خصوص قدس اشغالی می توان گفت که روند سازش توسط تشکیلات خودگردان فلسطین به پایان رسیده است و این تشکیلات دیگر نمی تواند بر گزینه سازش در تعامل با صهیونیستها تکیه کند؟

بدون شک با تصمیم ایالات متحده آمریکا مبنی بر به رسمیت شناخته شدن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، گزینه سازش ضربه سنگینی خورد. تصمیم ترامپ بر تمامی توهمات مبنی بر امکان حصول توافقی عادلانه با رژیم صهیونیستی، خط بطلان کشید. اشغالگران صهیونیست در طول دهها سالی که از اشغال سرزمین فلسطین می گذرد، هیچگاه زبان صلح را نفهمیدند. در طول تمامی این سالها دولت های پی در پی در ایالات متحده آمریکا شریک و متحد صهیونیست ها بوده اند و تمام قد از آن حمایت کرده اند.

منبع: مهر

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۳۹۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هاآرتص: اسرائیل دانشگاه‌های آمریکا را از دست داده است

به نوشته رسانه پر تیراژ رژیم صهیونیستی، اسرائیل جوانان آمریکا را از دست داده است و بدون تغییر ساختار رهبری اسرائیل، حمایت دولت ایالات متحده را هم از دست خواهد داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، آورات ریتان عضو کنست از حزب کار رژیم صهیونیستی در یادداشتی که در واکنش به تظاهرات گسترده دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا علیه سیاست‌های رژیم صهیونیستی منتشر شده اعتراف کرد، اسرائیل حمایت نه تنها دانشجویان بلکه جوانان آمریکایی را از دست داده است.

در مقدمه این نوشتار آمده است: روز 7 اکتبر ما با یک اقدام نظامی غافلگیر شدیم، روز 8 اکتبر بود که فهمیدیم کابینه‌ای  داریم که قادر به هیچ کاری نیست، و امروز هم شاهد سومین شکست خود هستیم، تا متوجه شویم اسرائیل در بخش رسانه‌ای هم شکست خورده است.

در ادامه این یادداشت نویسنده اعتراف می‌کند، آنچه که با یک کمپ حمایت از فلسطینیان در داخل دانشگاه کلمبیا آغاز و پلیس نیویورک ده‌ها نفر از آنها را دستگیر کرد، به سرعت و بدون هیچ کنترلی به بسیاری از دانشگاه‌های دیگر ایالات متحده و حتی خارج از آن سرایت کرده است، موجی مبهم با شعارهایی همچون تل‌آویو و اسرائیل را منفجر کنید یا گردان‌های قسام ما به شما افتخار می‌کنیم سرتاسر این دانشگاه‌ها را فرا گرفته است و حباب اسرائیل برای دانشجویان آمریکایی را منفجر کرد.

به اعتقاد نویسنده، درست است که فقط مدت کوتاهی است که ایالات متحده با تصویب بسته کمک‌های نظامی خود با اکثریت آرا در مجلس سنا حمایت قدرتمندانه خود را از اسرائیل به اثبات رسانده اما تصاویر رسیده از دانشگاه‌ها در کنار رویکردهای بلند مدت موجود در دولت، رسانه‌ها و جامعه آمریکا ادامه این پشتیبانی را تهدید می‌کند.

سپس نویسنده اعتراف می‌کند: اسرائیل دانشگاه‌ها را از دست داده است، این روند در چارچوب یک عملیات بلند مدت از مبارزات اجتماعی و سیاسی در جامعه آمریکا به وقوع پیوست، در حالی که مفاهیم حمایت از اسرائیل تا حدود زیادی در فرهنگ جوانان ایالات متحده ریشه دوانده بود، امروز به نقطه تغییر رسیده است و تا انکار حق دولت اسرائیل در ادامه بقا و ارتباط یهودیان با سرزمین اسرائیل هم رسیده است.

در بخش دیگری از این نوشتار آمده است، میزان حمایت از اسرائیل در نظر سنجی‌‌هایی که بعد از 7 اکتبر انجام گرفته در میان جوانان بین 18 تا 24 سال به شدت کاهش یافته است.

50 درصد از آنها از حماس حمایت کرده و اکثر آنها هم مخالفت خود را با سیاست‌های بایدن در قبال اسرائیل ابراز داشتند.

آنها همان جوانانی هستند که امروز پلاکاردهای "از دریا تا رودخانه " را برافراشته‌اند و خوستار انتفاضه در دانشگاه‌های بزرگ هستند، و شاید در آینده آنها را در پست‌های کلیدی و تاثیر گذار در مجلس سنا و در دادگاه‌ها و ساختارهای اقتصادی و حتی کاخ سفید ببینیم.

آنچه مشخص است آن است که موضع ضد اسرائیلی و سامی ستیز در حال رخنه به سیاست‌های ایالات متحده هم هست و به ویژه در سال انتخابات نامزدها نمی‌توانند آرای این رای دهندگان احتمالی را نادیده بگیرند.

نویسنده سپس تاکید می‌کند که هشدار اولیه در رابطه با از دست رفتن احتمالی حمایت آمریکا یک ماه پیش نمایان شد، زمانی که ایالات متحده به شکل دراماتیکی حاضر به استفاده از حق وتو علیه طرح پیشنهادی در شورای امنیت سازمان ملل نشد، امری که باعث شد نخست وزیر سفر هیئت اسرائیلی به واشنگتن را لغو کرد.

خیزش دانشگاه‌های آمریکا؛ حرف حساب دانشجویان چیست؟سیل انتقادها به رئیس دانشگاه کلمبیا به‌دلیل سرکوب معترضانخیزش سراسری دانشگاه‌های آمریکا علیه صهیونیست‌ها/گزارش ویژه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمله به رفح دور اما نزدیک!
  • هاآرتص: اسرائیل دانشگاه‌های آمریکا را از دست داده است
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • به وقتِ بیداری
  • بلینکن بار دیگر به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند
  • اسرائیل مرتکب نسل کشی در غزه نشده است!
  • آمریکا: اسرائیل مرتکب نسل کشی در غزه نشده است!
  • استعفای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه
  • ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیم