Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مديرکل تشخيص و وصول درآمد شهرداري تهران گفت: در طول مدت 100 روزي که از روي کار آمدن شهردار جديد پايتخت مي‌گذرد علاوه بر اينکه هيچ گونه وامي براي مسائل مختلف شهرداري در سيستم درآمدي شهرداري اخذ نشده است، با وجود تصريح در قانون بودجه سال 96 از فروش يا واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي شهرداري نيز خودداري کرده‌ايم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
به گزارش خبرگزاري آريا، با آغاز مديريت محمدعلي نجفي در شهرداري تهران، همواره يکي از نکاتي که درباره آن سخن مي گويند، مسئله درآمدهاي شهرداري تهران است. طبق آمار اعلامي، تا قبل از روي کار آمدن شهردار جديد پايتخت، عمده‌ترين محل درآمدي شهرداري، دريافت عوارض ساخت و ساز و نوسازي يا به عبارتي "شهرفروشي" بود. مسئله‌اي که سال‌هاي گذشته مورد انتقاد کار‌شناسان حوزه شهري قرار مي‌گرفت، اما به دليل عوايد سرشاري که نصيب شهرداري مي‌کرد، گوش شنوايي براي پذير اين انتقادات وجود نداشت.
همين نکته نيز بر صدر برنامه‌هاي نجفي قرار گرفت و وي راه حل اداره تهران را در مسيري غير از شهرفروشي جستجو کرد. به همين دليل به محض مستقر شدن در ساختمان بهشت، اقدامات موثري را براي دستيابي به راه حلي به منظور کسب درآمدهاي پايدار، انجام داد. از عدم دريافت وام و نفروختن دارايي‌هاي سرمايه‌اي گرفته، تا فراهم کردن شرايطي براي دريافت عوارض و درآمدهاي قانوني، همگي بخشي از اقدامات نجفي در مدت 100 روز گذشته بود.
پس از بررسي عملکرد درآمدي، در خصوص درآمدهاي پايدار وضعيت بهتري را شاهدبوديم؛ به طوري که در اين صد روز نسبت به آن درآمد مصوب، بايد مبلغ هزار و10 ميليارد تومان عملکرد درآمد پايدار به دست مي‌آمد، اما با رقم هزار و 66ميليارد تومان، در مجموع 106 درصد عملکرد داشتيم که سهم آن از درآمد کل 42درصد بود؛ يعني تقريبا دو برابر سهمي که در بودجه پيش بيني شده بود.
اين ها صحبت هاي مهدي رزمي، مدير کل تشخيص و وصول درآمد شهرداري تهران است که براي بررسي جزئيات عملکرد صد روزه شهردار جديد پايتخت در بحث درآمدي، به سراغ رفته و با وي به بحث پرداختيم.
ــ در خصوص درآمد‌هاي سال 1396 توضيحاتي ارائه کنيد.
درآمد مصوب سال1396 شهرداري تهران مبلغ 17 هزار و 900 ميليارد تومان است که از اين مقدار 11 هزار و511 ميليارد تومان در بخش نقد و 6 هزار و 389 ميليارد تومان هم در بخش غيرنقد است. سهم نقدي 64 درصد و سهم غيرنقدي 36 درصد است.
درآمد مصوب تحقق يافته تا پايان مردادماه در بخش نقد، حدود 4 هزار ميليارد تومان و 82 درصد و در بخش غيرنقد نيز هزار و 674 ميليارد تومان و 62 درصد بوده است که در مجموع 5 هزار و 682 ميليارد تومان عملکرد درآمدي داشتيم. در کل 75 درصد درآمد شهرداري محقق شده است.
ــ در سالجاري ميزان درآمدهاي پايدار چه ميزان است (مصوب و عملکردي) و از چه بخش‌هايي تشکيل شده است؟
در دوره جديد مديريتي شهر تهران، توجه به درآمد پايدار در اولويت ماست و بيشتر برنامه‌هايمان نيز براي سال آتي بر توجه به بخش درآمد پايدار بنا شده است. آيتم‌هاي مختلف مربوط به درآمدهاي پايدار که مصوب شده، عمدتا به صورت نقد است. پيش بيني اين بخش براي سال جاري مبلغ 3 هزار و 688 ميليارد تومان بوده که سهم آن از درآمدهاي مصوب کل شهرداري تهران، 21 درصد است، اما اگر آن را نسبت به درآمد نقد مورد سنجش قرار دهيم، حدود 32 درصد است.
درآمد پايداري که در 5 ماهه اول سال جاري داشتيم، حدود هزار و 55 ميليارد تومان بود که براساس اين عملکرد، 19 درصد کل درآمدهايي که محقق شده، پايدار بود که نسبت آن در درآمدهاي نقدي، حدود 26 درصد است.
از ابتداي شهريورماه تا پايان هفته گذشته (100روز)، درآمدي که بايد طبق بودجه مصوب وصول مي‌کرديم، در بخش نقدي مبلغ 3 هزار و 153 ميليارد تومان و در بخش غيرنقدي 750 ميليارد تومان است.
در مجموع مي‌توان گفت که بايد در اين بازه زماني صد روزه، حدود 4 هزار و 900 ميليارد تومان درآمد کسب مي‌کرديم که با 2 هزار و 538 ميليارد تومان، حدود 52 درصد عملکرد در اين صد روز داشتيم. در کل عملکردمان نسبت به ميانگين 5 ماهه اول کمتر بود که 62 درصد در بخش نقدي و 32 درصد در بخش غيرنقدي بود.
اما پس از بررسي عملکرد درآمدي، در خصوص درآمدهاي پايدار وضعيت بهتري را شاهد بوديم؛ به طوري که در اين صد روز نسبت به آن درآمد مصوب، بايد مبلغ هزار و 10 ميليارد تومان عملکرد درآمد پايدار به دست مي‌آمد، اما با رقم هزار و 66 ميليارد تومان، در مجموع 106 درصد عملکرد داشتيم که سهمش از درآمد کل 42 درصد بود؛ يعني تقريبا دو برابر سهمي که در بودجه پيش بيني شده بود.
البته موضوع اصلي سياست جديد مديريت شهري در حوزه شهرسازي اين است که براساس ضوابط و مقررات و در چارچوب طرح تفصيلي و به صورت سيستمي اين درآمد کسب شود. البته عمده کاهش درآمد ما در اين مدت نيز بيشتر در بخش درآمدهاي ناپايدار بوده است، بخشنامه‌اي که شهرداري در خصوص موضوع شهرسازي ابلاغ کرد، وصول درآمد را به سمت ضابطه مندترشدن بيشتر و سيستمي محور شدن سوق داد.
بخشنامه مربوط به ممنوعيت صدورهولوگرام، تاثيري در کليات درآمد ندارد، توقف صدور هولوگرام باعث مي‌شود که درآمد از بخش غيرنقدي به بخش نقدي و خزانه شهرداري سوق پيدا کند.
ــ به نظر شما چه عوامل ديگري بر کاهش درآمدهاي شهرداري تاثير داشته است؟
شرايط اقتصادي حاکم بر کشور و رکود بخش مسکن نيز از عوامل تاثير گذار ديگر است. همچنين بخش قابل توجهي از درآمد مصوب، مربوط به فروش املاک و پروژه‌هاي مشارکتي بوده که در بودجه پيش بيني شده است. نکته‌اي که بايد در اين بين به آن اشاره کرد اين است که در صد روز گذشته هيچ گونه درآمدي از فروش دارايي‌هاي سرمايه‌اي نداشته و به طورکلي هيچ ملکي واگذار نشده است. البته گفتني است که کسب درآمد از اين محل در بودجه پيش بيني شده، اما طي اين مدت عملکردي در اين خصوص به ثبت نرسيده است.
ــ وضعيت فروش دارايي‌هاي سرمايه‌اي و وام‌ها به چه صورت است؟
با توجه به اينکه فروش دارايي‌هاي سرمايه‌اي در بودجه ما پيش بيني شده و جزو تکاليف بودجه‌اي ما است، اما در اين صد روزه فروش و واگذاري نداشتيم و احتمال دارد تا پايان سال شرايط ديگري داشته باشيم.
بخشي از 17 هزار و 900 ميليارد تومان بودجه سال 1396 مربوط به فروش پروژه‌هاي مشارکتي است که بخشي از آن مربوط به فروش و بخشي واگذاري است؛ به دليل اينکه مقداري از آن غيرنقدي است و مقداري نيز به صورت درآمد نقد لحاظ شده است.
نکته قابل توجه ديگري که سبب شد در کاهش درآمدهاي شهرداري تاثيرگذار باشد، اين بود که در 5 ماهه ابتداي سال جاري، مبلغي تحت عنوان اخذ وام براي پيشبرد پروژه‌ها داشتيم. بر همين اساس حدود 350 ميليارد تومان در مجموعه شهرداري تهران وام داشتيم که در اين صد روزه هنوز وامي در سيستم درآمدي ما ثبت نشده است.
در مجموع، بحث‌هاي مهمي که در اين صد روزه در حوزه درآمدي اتفاق افتاد، بخش نامه ضابطه‌مند کردن شهرسازي بود که تاثير مناسبي در عملکرد شهرداري بود، اما در عين حال تاثير منفي در درآمدهاي شهرداري داشت. بحث بعدي ابلاغ بخشنامه ممنوعيت صدور هولوگرام بود که به جهت ضابطه‌مندي، شفافيت و انضباط مالي بسيار تاثيرگذار بود، چراکه اين اقدام در جهت سوق دادن درآمد‌ها به سمت خزانه شهرداري صورت گرفت.
ــ در مورد درآمد پايدار چه پيشنهادات و اقداماتي داشتيد؟
استحضار داريد که از ابتداي سال جاري با توجه به برنامه ششم توسعه، متاسفانه حدود50 درصد از درآمد ارزش افزوده که بخش عمده درآمدهاي پايدارمان بود را از دست داديم. بنابراين در تلاش هستيم با ارائه پيشنهاداتي به دولت و مجلس که اين قانون را اصلاح کرده تا بتوانيم اين بخش از درآمدهاي خود را به دست آوريم.
همچنين در بحث نرخ عوارض نوسازي و عوارض خودرو نيز پيشنهاداتي را در راستاي افزايش درآمدهاي پايدار به مجلس شوراي اسلامي ارايه کرديم که اين محور نيز در حال پيگيري است.
در راستاي پيگيري وصول درآمدهاي پايدار، برنامه توزيع قبوض معوقه عوارض نوسازي، کسب و پيشه و بهاي خدمات مديريت پسماند را انجام داديم که البته قسمتي از رشد درآمدهاي پايدار که پيش از اين گفتم، ناشي از اين اقدامات است. يکي از موارد ديگر هم ارسال پيامک براي پرداخت عوارض خودروي مالکاني بود که آن را پرداخت نکرده بودند. در خصوص عوارض خودرو بايد بگويم که همه مالکين ملزم به پرداخت عوارض ساليانه خودروي خود هستند که براساس ارزش يک و نيم در هزار قيمت خودرو محاسبه مي‌ شود.
بنابراين هر چه خودرو لوکس‌تر باشد، به‌‌ همان نسبت اين عوارض نيز افزايش پيدا مي‌کند. اين قيمت توسط سازمان امور مالياتي اعلام شده و ما تنها نسبت به اطلاع رساني آن به شهروندان اقدام کرديم و اين در حالي است که اين اطلاع رساني در حوزه وصول درآمدهاي پايدار، تاثيرگذاربوده است.
دو کار مهم ديگري که انجام شده است، پيگيري ارائه لايحه دائمي شدن ماليات بر ارزش افزوده است که در دستور کار مجلس شوراي اسلامي است و با حضور در جلسات مجلس، پيگير هستيم که اين موضوع در دائمي شدن قانون ماليات بر ارزش افزوده اصلاح و واقعي و براساس نظام محلي توزيع شود و موضوع بعدي نيز پيگيري طرح درآمدهاي پايدار شهرداري است که اين طرح هم اکنون در مجلس شوراي اسلامي در حال بررسي است و کميسيون مشترکي بين کميسيون‌هاي ذي مدخل تشکيل شده که در آن کميسيون شهرداري تهران حضوري فعال دارد و پيگير هستيم که يک نظام درآمدي پايدار براي کل شهرداري‌هاي کشور تدوين شود.
ــ علاوه بر درآمدهايي مانند عوارض که ماهيت پايدار دارند و در گذشته نيز وجود داشت، آيا درآمد پايدار ديگري هم اضافه شده است؟
بله در خصوص به روز رساني عوارض و بهاي خدمات مديريت پسماند و هم در شناسايي منابع جديد درآمدي اقداماتي آغاز کرديم که در اين خصوص مي‌توان به لايحه بهاي خدمات مديريت پسماند اشاره کرد که ساليانه بايد به روز رساني شود و هم اکنون با نظر سازمان مديريت پسماند در حال تنظيم آن هستيم که اميدواريم تا پايان سال در صحن شوراي شهر تصويب شود.
آيتم ديگر در برنامه پنج ساله دوم شهرداري تهران، اخذ عوارض از معابر خاص و تونل‌ها بود که در دوره قبل لايحه آن در شورا تصويب نشد و مجددا در دستور کار قرار گرفته است.
همان طور که گفتم بحث درآمدهاي پايدار در قالب نظام درآمدهاي پايدار شهرداري‌هاي کشور است که اگر در مجلس شوراي اسلامي تصويب شود، بسياري از آيتم‌هاي درآمدهاي پايدار در آن لحاظ شده است.
موضوع ديگر به روزرساني عوارض نوسازي است،‌‌ همان طور که مي‌دانيد نرخ عوارض نوسازي بسيار پايين است و براساس قانون مصوب سال 1347 اخذ مي‌شود. ميانگين عوارض در تهران براي کل املاک، زير 100 هزار تومان بوده است که ماهيانه کمتر از 10 هزار تومان مي‌شود. در اين خصوص پيشنهادي در راستاي به روز رساني و تناسب نرخ آن در طرح درآمد‌هاي پايدار ارائه شده است که با تصويب آن در مجلس شوراي اسلامي به تدريج اين اتفاق خواهد افتاد.
در پايان ياد آور مي‌شوم با توجه به اينکه تحقق درآمد‌هاي پايدار علاوه بر اقدامات فوق، نياز به مشارکت همه جانبه شهروندان محترم تهراني دارد اميدوار هستيم شهروندان با پرداخت به موقع عوارض و بهاي خدمات شهري، علاوه بر مشارکت در توسعه و آباداني شهرمان، مديريت شهري را نيز در ارائه هر چه بهتر خدمات ياري کنند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۴۴۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروش گوشی‌های اپل تقریباً در تمام بازارها کاهش یافت

طبق آخرین گزارش درآمد شرکت آمریکایی اپل، فروش گوشی‌های آیفون تقریبا در تمام بازارهای جهان کاهش یافته است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بی‌بی‌سی، طبق آخرین گزارش درآمد شرکت آمریکایی اپل، فروش گوشی‌های آیفون تقریبا در تمام بازارهای جهان کاهش یافته است.

این غول فناوری اعلام کرد که تقاضای کلی برای گوشی‌های هوشمند آیفون در سه ماه اول سال جاری میلادی بیش از 10 درصد کاهش یافته و فروش در هر منطقه جغرافیایی به جز اروپا شاهد افت بوده است.

اپل همچنین اعلام کرد که به طور کلی، درآمد کل این شرکت با 4 درصد کاهش به 90.8 میلیارد دلار (72.5 میلیارد پوند) رسیده است که بزرگترین کاهش در بیش از یک سال گذشته است.

سقوط شدید فروش گوشی‌های اپل در چیناپل مجبور به حذف اپلیکیشن‌های محبوب در چین شداپل جایگاه جهانی خود را به رقیب آسیایی واگذار کرد

با این وجود، نتایج آن‌طور که انتظار می‌رفت بد نبود و قیمت سهام اپل در معاملات پس از ساعات کاری در نیویورک افزایش یافت.

اپل در ادامه تأکید کرد که این ارقام به دلیل اختلالات عرضه مرتبط با شیوع کرونا به دست آمده است، اختلالاتی که منجر به فروش قوی و غیرمعمول در مدت مشابه سال گذشته شد.

اپل با اشاره به محصولات آینده این شرکت و سرمایه گذاری در هوش مصنوعی (AI) متعهد شد که فروش در ماه های آینده به سمت رشد بازگردد.

بر اساس این گزارش، فروش آیفون در بازار مهم و بزرگ خود یعنی چین 8 درصد کاهش یافت.

تیم کوک، مدیرعامل اپل نیز طی اظهاراتی تلاش کرد تا به سرمایه گذاران در مورد وضعیت تجارت این شرکت در دومین اقتصاد بزرگ جهان اطمینان دهد و اشاره کرد که فروش آیفون در چین شاهد افزایش بوده است.

وی گفت: من دیدگاه خوبی نسبت به چین در دراز مدت دارم.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که رقابت اپل در بازار چین با رقبای محلی مانند هواوی تشدید شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فرزین: دارایی‌های ارزی افزایش و انتظارات تورمی کم شد
  • فرزین: دارایی‌های ارزی افزایش و انتطارات تورمی کم شد
  • رشد ۲۳ درصدی درآمد کچاد در فروردین ۱۴۰۳
  • ‏افزایش ۲۰۰ میلیون دلاری دارایی‌های ارزی در فروردین
  • باغات منطقه۶ شهر قم بهسازی می‌شود
  • احداث ۶ شهربازی جدید در کلان‌شهر تبریز
  • فروش گوشی‌های اپل تقریباً در تمام بازارها کاهش یافت
  • کاهش فروش آیفون در چین و افت درآمد سالانه اپل
  • درآمد ترکمنستان از فروش گاز به چین از روسیه بیشتر شد
  • بیش از ۳۰ درصد کل مالیات کشور در سال گذشته توسط شرکت‌های خصولتی پرداخت شده است