Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@16:13:22 GMT

عناصر نادر همچنان زیر زمین/ از خارجی‌ها خبری نیست

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۴۵۸۲۶

عناصر نادر همچنان زیر زمین/ از خارجی‌ها خبری نیست

با وجود اینکه بیش از ۱۰ هزار کیلومتر مربع محدوده‌های امیدبخش عناصر نادر خاکی فقط در ۱۰۰ روزه اول دولت دوازدهم شناسایی شده است هنوز این بخش ثروت آفرین و آینده‌دار معدن چشم به راه سرمایه‌گذار است.

به گزارش ایسنا، از جمله اقدامات اساسی صورت گرفته در حوزه معدن در دولت های یازدهم و دوازدهم بهبود عملکرد و افزایش روند اکتشافات معدنی بوده است؛ به طوری که بنابر آمار هدف‌گذاری، اکتشافات تا پایان دولت یازدهم ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع بوده که بیش از دو برابر کل اکتشافات معدنی انجام شده از ابتدای تاریخ معدن‌کاری نوین در ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله ثمرات طرح اکتشافی در حوزه معدن، بهبود ذخایر معدنی ایران است که در حوزه هایی مانند سنگ آهن، مس، روی و امثال این فلزات پرکاربرد آمار به دست آمده بسیار قابل توجه بوده اما در این میان پیدایش ذخایری جدید از عناصر نادر خاکی یکی از جدیدترین اتفاقاتی است که در این حوزه افتاده است.

 عناصر نادر خاکی امروز از مواد اولیه و نیازهای ابتدایی تکنولوژی های نوین و صنایع پیشرفته در کشورهای توسعه یافته هستند که بسیار گران قیمت بوده و ذخایر آنها در سراسر دنیا محدود است. حال گزارش های منتشر شده از اکتشافات انجام شده حکایت از این دارد که حجم عناصر نادر خاکی که تا قبل از سال ۱۳۹۵ شناسایی شده بود، حدود ۳۰۰ هزار تومان بوده که با شناسایی ذخایر جدیدی که تا آخر سال گذشته صورت گرفت به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

همچنین بر اساس گزارش ۱۰۰ روزه دولت، در این مدت در شش استان زنجان، یزد، البرز، آذربایجان‌شرقی و غربی و اردبیل به مساحت بیش ۱۰۹ هزار کیلومتر مربع در حوزه عناصر نادر اکتشاف شده است که به معرفی بیش از ۱۰ هزار کیلومتر مربع به عنوان محدوده‌های امیدبخش در این زمینه انجامیده است.

اما در حوزه عناصر نادر خاکی فقط وجود ذخایر و شناسایی آنها پس از تکمیل اکتشافات کفایت نمی‌کند، بلکه موضوعی که برای بهره برداری از آنها مورد نیاز است ورود سرمایه گذاران آن هم سرمایه‌گذاران کشورهای صاحب تکنولوژی های معدنی به این بخش است، چراکه استحصال عناصر نادر خاکی و تبدیل آنها به محصول نهایی نیاز به بهره‌مندی از تکنولوژی بالا در صنایع معدنی و فرآوری دارد که متاسفانه هنوز این بخش از تکنولوژی در ایران بومی سازی نشده است. برای همین به نظر می‌رسد بهترین روش برای استفاده از این ذخایر همکاری مشترک منوط به انتقال تکنولوژی، با کشورهایی است که در این عرصه صاحب تکنولوژی هستند.

 اما در نهایت با وجود آنکه بخش معدن یکی از پر رفت و آمدترین بخش های اقتصادی ایران به لحاظ مذاکرات بین المللی و دیدارهای خارجی بوده فعلا از سرمایه گذاری قطعی و جدی در این حوزه آینده دار و مهم خبری نیست و همکاری قابل توجهی صورت نگرفته است و بخش عناصر نادر خاکی هنوز چشم به انتظار سرمایه گذاران صاحب فن برای تبدیل شدن به ثروت هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۴۵۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قبرستان نو قم به باغ‌موزه مشاهیر تبدیل می‌شود

مدیرعامل سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم حضرت معصومه (س) از بهسازی قبرستان نو خبر داد و گفت: در این پروژه هیچ تخریبی صورت نمی‌گیرد و شأن و حرمت تمام قبور حفظ می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، علیرضا خاکی با اشاره به آخرین وضعیت ساماندهی قبرستان نو گفت: طراحی قبرستان نو از سال 1402 شروع و تملکش توسط سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم و سپس شهرداری منطقه هفت صورت گرفت.

 وی با اشاره به وجود 132 مغازه در این محدوده افزود: تعیین تکلیف اغلب این واحدها صورت گرفته و حدود 100 مغازه تخریب شده است.

 مدیرعامل سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم حضرت معصومه (س) خاطرنشان کرد: در گام نخست این محوطه ساماندهی مقدماتی خواهد شد.

 خاکی با بیان اینکه قبرستان نو قرار است به باغ‌موزه مشاهیر قم تبدیل شود عنوان کرد: این آرامستان ظرفیت بسیار خوبی برای مراجعه زائران و گردشگران دارد و اگر هرکدام از این مشاهیر و بزرگان به‌تنهایی در هر شهری بودند محوریت توسعه گردشگری آن شهر محسوب می‌شدند.

 وی تصریح کرد: از جمله این افراد معجزه هزاره سوم کربلایی کاظم، میرزا حسن رشدیه بنیان‌گذار مدارس جدید، رسول ترک و بسیاری از علما و مراجع هستند.  

مدیرعامل سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم حضرت معصومه (س) با تأکید بر اینکه فضای اطراف حرم مطهر نیازمند فضای شهری و فضاهای مطلوب زائران است، گفت: در طول 50 سال گذشته بعد از باغ ملی هیچ فضای شهری در کنار حرم ایجاد نشده است، هرچند آرام‌سازی خیابان ارم کمی این مشکل را برطرف می‌کند اما لازم است که فضای پنج هکتاری قبرستان نو بهسازی شده و برای تردد عموم مناسب شود.  

خاکی ادامه داد: هدف از این بازآفرینی معرفی مشاهیر و بزرگان این منطقه است که با حفظ شأن تمامی قبور و جایگاه افراد صورت خواهد گرفت.  

وی افزود: مسائل و آسیب‌های زیادی در این مکان ایجاد شده است؛ در بسیاری از بقعه‌ها سقف‌ها ریزش کرده، برخی قبور نشست داشته، برخی قبور مورد هَتک حرمت قرار گرفته و خالی شده‌اند.

 مدیرعامل سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم حضرت معصومه (س) با اشاره به وقوع برخی آسیب‌های اجتماعی در این محدوده، بیان کرد: فضاهای محصور به این دلیل که امکان نظارت اجتماعی در آن‌ها وجود ندارد، همواره از سوی گروه‌های پرخطر در معرض آسیب هستند.

 خاکی با تأکید مجدد بر اینکه به‌هیچ‌عنوان بحث تخریب مطرح نیست و بحث بهسازی صورت می‌گیرد، افزود: نگاه این است که سنگ‌قبرها حفظ شود و هم‌سطح سازی صورت گیرد.

 وی با بیان اینکه هدف از این اقدامات ساخت آب‌نما و اتفاقاتی ازاین‌دست به معنای بوستان سازی نیست، ادامه داد:  درواقع مناسب‌سازی به معنی ساخت نیمکت، آبخوری، وضوخانه و راه دسترسی به حرم مطهر است تا رفت‌وآمد مردم تسهیل شود.

 مدیرعامل سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم حضرت معصومه (س) گفت: قرار است با تملک چند ملک اتصال محله قم نو و آبشار اتفاق افتاده و بهسازی این محلات آغاز شود.

 خاکی تصریح کرد: محله آبشار محل اقامت بسیاری از زائرین است و با تملک این پلاک‌ها این محلات دسترسی بهتری به حرم پیدا می‌کنند و مستقیم به خیابان متصل می‌شوند.

 وی اظهار داشت: با این اقدامات هم زائران و هم کسانی که ساکن منطقه هستند، شاهد افزایش کیفیت محیطی خواهند بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آمادگی استان قزوین برای سرمایه گذاری‌های خارجی
  • "قبرستان نو" قم به باغ‌موزه مشاهیر تبدیل می‌شود
  • قبرستان نو قم به باغ‌موزه مشاهیر تبدیل می‌شود
  • صدور ۱۰ مجوز جدید فعالیت در حوزه گردشگری سلامت در خراسان رضوی
  • (تصاویر) طبیعت بهاری سد خاکی خونیق شهرستان اهر
  • جذابیت گوهر سنگ خراسان جنوبی برای هیئت های خارجی نمایشگاه اکسپو
  • چند خبر از شهرستان های نیشابور، بردسکن و فریمان
  • شکسته شدن بند خاکی در روستای بیجورد بردسکن بر اثر سیلاب
  • (تصاویر) گزارش رسانه خارجی از قنات‌های تاریخی یزد
  • پادکست| تحلیل بازار طلا و ارز در هفته دوم اردیبهشت/ روند بازار‌ها در هفته آینده چگونه است؟