Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-28@07:33:52 GMT

درس خوان‌ها دچارمرگ سلول‌های مغزی نمی‌شوند

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۵۰۳۷۷

درس خوان‌ها دچارمرگ سلول‌های مغزی نمی‌شوند

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز، کارشناسان درجدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند هر یک سال اضافه درس خواندن سبب کاهش ابتلای فرد به بیماری آلزایمر درحدود یازده درصد می‌شود.

 

کارشناسان اعتقاد دارند داشتن تفکر پیچیده و درگیر شدن مغز برای مطالعه سبب ایجاد بخش‌های جدیدی دراین ارگان حیاتی بدن می‌شود و از مغز درمقابل ابتلا به آلزایمر محافظت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

پژوهش‌های پیشین نشان داده است که رابطه مستقیمی بین تحصیل کردن وکاهش ابتلا به بیماری دمانس مغزی وجود دارد و تحقیق در زمینه رابطه تحصیل و بیماری‌های مغزی توسط دانشمندان دانشگاه کمبریج انگلستان به دست آمده و در مجله پزشکی بریتانیا به چاپ رسیده است.

 

تحصیل درسطوح بالا به ویژه در سنین میانسالی وسالمندی سبب افزایش ارتباط بین سلول‌های مغزی و دگرگونی ساختار آن می‌شود وبه این ترتیب مغز در زمان سالمندی از یک واحد پشتیبان برای به خاطر آوردن خاطرات و بالا بردن قدرت یادگیری برخوردار می‌شود.

 

بیماری آلزایمر یکی از بیماری‌های خطرناک دردنیا است که همه ساله هزاران نفربه آن مبتلا می‌شوند، دراثراین بیماری فرد دچار مشکل دربه یادآوردن خاطرات خود می‌شود.


این مشکل سبب می‌شود تا فرد برای ادامه زندگی خود نیاز به مراقبت دائم اطرافیان خود داشته باشد و دیگر نمی‌تواند به انجام فعالیت‌های کاری خود بپردازد.

 

کارشناسان هشدار می‌دهند بیماری آلزایمر درسال‌های آینده به شدت دردنیا گسترش پیدا می‌کند و میلیون‌ها نفر به آن مبتلا می‌شوند و علت این بیماری  متفاوت بوده ، اما تشکیل پروتئین سمی بتاآمیلویید و نابودی سلول‌های مغزی سبب این بیماری می‌شود و  اکنون درمان قطعی برای آن وجود ندارد و تنها مراقبت و پیشگیری از ابتلا می‌تواند اثربخش باشد.

 

افزون بر تقویت قوای ذهنی دراثر درس خواندن و انجام پژوهش، افراد تحصیل کرده به طور نسبی از وضعیت مالی بهتری به نسبت افراد کم سواد برخوردار هستند، به دلیل مطالعه زیاد، تمایل بیشتری به انجام ورزش دارند و مواد غذایی سالم تری مصرف می‌کنند.


پژوهش‌ها نشان داده است افراد تحصیل کرده کمتر از سایرین از مواد دخانی از جمله سیگار استفاده می‌کنند و کمتردچار اعتیاد می‌شوند به همین دلیل از سطح سلامت بالاتری به نسبت افراد کم سواد برخوردارند و این سبب سلامت آن‌ها درمیانسالی وسالمندی می‌شود.

 

کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند درهرسنی وبا هرسطح تحصیل، به مطالعه و یادگیری علم و دانش‌های جدید بپردازند، زیرا سبب تقویت قوای ذهنی و سلامت مغزشان می‌شود.

 

مطالعه کتاب، یادگیری زبان های خارجی جدید، حل پازل، یادگیری حل مسئله های ریاضی حتی مسئله های آسان، یادگیری کار با رایانه ، انجام برنامه نویسی حتی درسطح مبتدی برای تقویت ذهن بسیار مفید است.


درکنار مطالعه، داشتن رژیم غذایی سالم، انجام ورزش، پرهیز از استرس، کنترل وزن و فشارخون، پرهیز از خوردن مواد غذایی بسیار شیرین، زندگی درمحیط تمیز و خودداری از اقامت درهوای آلوده به میزان زیاد می‌تواند سبب جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر درافراد شود.

 

خبرنگاران جوان

2025

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۵۰۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار


به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: البته در سال‌های قبل شماری افراد مبتلا به مالاریا در سبزوارشناسایی شده بودند که خوشبختانه با انجام مراحل تشخیص سریع بیماری و شروع درمان به موقع، از انتقال محلی آن جلوگیری شده بود.

دکتر سیدمجید غضنفری افزود: مالاریا از بیماری‌های منتقله است که توسط پشه آنوفل از انسان آلوده به افراد سالم منتقل می‌شود و این پشه در اکثر مناطقی که دارای آبگیر، برکه و یا رودخانه باشند، به وفور دیده می‌شود.

وی گفت: این بیماری می‌تواند در صورت ورود افراد بیمار از مناطق آلوده کشور به مناطق پاک و گزش پشه آنوفل، به صورت محلی انتقال پیدا کند که خطر اپیدمی بیماری را نیز به همراه دارد.

او افزود: استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و جنوب کرمان از جمله مناطقی هستند که در آن بیماری مالاریا به صورت بومی وجود دارد و متاسفانه موارد فوق در سیستان و بلوچستان در حال افزایش است و افرادی که به عنوان مسافر و یا دلایل شغلی از جمله رانندگی، سربازی، خدمت نظامی و انتظامی و... به این مناطق رفت و آمد می‌کنند، در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

دکتر غضنفری گفت: در صورت درمان نشدن به موقع بیماری، ضمن خطر مرگ و میر بالا، احتمال انتشار بیماری مالاریا از طریق گزش پشه آنوفل و انتقال آن به دیگران وجود دارد.

وی افزود: شهروندان در صورت مشاهده علایم تب و لرز شدید در خود، پس از سفر به مناطق آلوده، به پزشک و یا مراکز خدمات جامع سلامت، مراجعه کنند.

 

دیگر خبرها

  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • مراقب باشید بیماری ترانه علیدوستی را نگیرید | این افراد در معرض «سندرم DREES» هستند
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • آیا کندن موی سفید باعث زیاد شدن آن میشود؟
  • عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد
  • انجام موفقیت آمیز عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور
  • ۴۲ مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد
  • استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود
  • سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود