Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست خبری همایش ملی دانشگاه اخلاق‌مدار با حضور دکتر مجید سرسنگی و دبیر علمی این همایش در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران درباره این همایش گفت: همایش ملی دانشگاه اخلاق‌مدار به مدت 2 روز در روزهای 20 و 21 آذر در تالار علامه امینی و باشگاه دانشجویان در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به اهداف این همایش اشاره کرد و افزود: متاسفانه تا کنون نتوانسته‌ایم در حوزه اخلاق، منبع، مقاله و کتاب تولید محتوا داشته باشیم بنابراین یکی از اهداف این همایش تولید منابع است تا در دسترس محققان، دانشجویان و اساتید قرار گیرد چرا که ما باید تصویر درستی از اخلاق در دانشگاه و جامعه داشته باشیم.

سرسنگی اخلاق را رکن اصلی در آموزش ایران دانست و گفت:‌ اساسا نظام آموزشی ایران در تمدن ایرانی و اسلامی مبتنی‌بر اخلاق بوده است و ما سعی داریم که دوباره این فضای آموزش و پژوهش را با مسائل اخلاقی عجین کنیم.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران ادامه داد: با برگزاری این همایش و همایش‌های این چنینی قطعا اخلاق‌مداری در دانشگاه‌ها و جامعه تقویت می‌شوند چرا که باید یک رابطه صمیمانه و اخلاق‌مداری میان دانشجویان با اساتید و همچنین در مباحث آموزش و پژوهشی صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه سرقت‌ها و تقلب‌های علمی در شأن دانشگاه‌ها و دانشجویان ایرانی نیست در حالی که می‌بینیم که این قبیل ناهنجاری‌ها در حال رشد و افزایش است زیرا دانشجویان و دانشگاهیان را با اخلاق حرفه‌ای آشنا نکرده‌ایم.

سرسنگی گفت: اگر واقعا در یک فضایی مانند دانشگاه بتوانیم اخلاق مداری را پرورش دهیم قطعا بسیاری از ناهنجاری‌هایی که امروز در دانشگاه و جامعه میان دانشجویان و جوانان وجود دارد، برطرف خواهد شد.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران افزود: متاسفانه برخی افراد مسائل آموزشی اخلاقی را با مسائل سیاسی قاطی می‌کنند و شاید یکی از دلایلی که تا امروز نتوانسته‌ایم در حوزه اخلاق‌مداری موفق ظاهر شویم به این دلیل باشد که مباحث سیاسی را در اخلاق وارد کرده‌ایم.

وی به مقالاتی که قرار است در این همایش ارائه شود اشاره کرد و گفت: بیش از یکصد مقاله در حوزه اخلاق حرفه‌ای و اخلاق‌مداری در دانشگاه از سوی دانشگاهیان و دانشجویان و همچنین اساتید بزرگ برایمان ارسال شده است و ما از این تعداد 49 مقاله را انتخاب کرده‌ایم تا در میزگردهای این همایش توسط اساتید بزرگ مورد بررسی و نقد قرار گیرند.

دکتر مجید سرسنگی درباره اینکه آیا شخصیت‌های دولتی و دیگر وزرا مانند وزیر علوم در این همایش حضور پیدا می‌کنند یا خیر به خبرنگار آنا گفت:‌ از همه وزرای مرتبط برای حضور در این همایش دعوت کرده‌ایم اما این همایش یک همایش سیاسی نیست که بخواهیم از معاونان رئیس جمهوری برای حضور در آن دعوت کنیم. البته دکتر نیلی رئیس دانشگاه تهران در روز برگزاری همایش حضور نخواهند داشت زیرا ایشان یک سفر خارجی دارند و جای دکتر نیلی معاون پژوهشی دانشگاه تهران در این همایش سخنرانی خواهند کرد. همچنین امکان دارد که معاون فرهنگی وزیر علوم در این همایش شرکت کند.

تاسیس دبیرخانه‌ای در دانشگاه تهران با موضوع اخلاق

وی با بیان اینکه خروجی دانشگاه‌ها باید بر اساس اخلاق شکل بگیرد، گفت:‌ ما باید فارغ‌التحصیلان با اخلاق را به جامعه عرضه کنیم اگر خاطرتان باشد یک پزشکی بخیه صورت یک کودک را به دلیل عدم تمکن مالی خانواده باز کرد زیرا آن خانواده پول بخیه را نداشتند تا به پزشک بپردازند و این نشأت از عدم اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه‌ها است.

سرسنگی در پایان سخنان خود از تاسیس دبیرخانه دائمی اخلاق‌مداری در دانشگاه تهران خبر داد و افزود: بعد از این همایش دبیرخانه‌ای با موضوع اخلاق در دانشگاه تهران تاسیس می‌شود و قطعاً تداوم نیز پیدا می‌کند. من امیدوارم که همایش‌ها و مقالات اخلاق‌مداری در دانشگاه‌ها به یک جنبش تبدیل شوند.

اخلاق حرفه‌ای را در همه رشته‌های دانشگاهی ترویج دهیم

همچنین در این نشست خبری دکتر علی‌اکبر علیخانی دبیر علمی همایش اخلاق‌‌مدار گفت: اخلاق یکی از نیازهای ضروری انسان است متاسفانه برخی قید و بندها انسان را وادار کرده که از اخلاق دور باشد و ما در این حوزه دچار ضعف‌های زیادی شده‌ایم و ما سعی داریم که با برگزاری چنین همایش‌هایی اخلاق را به دانشگاه‌ها برگردانیم.

وی ادامه داد: اخلاق حرفه‌ای در برخی رشته‌های دانشگاهی مانند پزشکی وجود دارد و ما سعی می‌کنیم که اخلاق حرفه‌ای را در همه رشته‌های دانشگاهی ترویج دهیم.

علیخانی تصریح کرد:‌ انسان دریافته است که اخلاق حرفه‌ای به نفع اوست، حضرت علی (ع) می‌فرمایند «رعایت موازین اخلاقی به نفع زندگی انسان تمام می‌شود.»

دبیر علمی همایش ملی دانشگاه اخلاق‌مدار به دیگر کشورها اشاره کرد و افزود: کشورهایی مانند چین و ژاپن خارج از اعتقاد ماورایی به اخلاق حرفه‌ای پایبند هستند و قطعا کسی که در جامعه اخلاق‌مدار زندگی کند سود می‌برد و کسی که در جامعه بی‌اخلاق زندگی کند ضرر می‌بیند بنابراین جامعه امروز بیش از گذشته به اخلاق نیاز دارد.

وی ادامه داد: پایان‌نامه و مقاله‌نویسی توسط دیگر اشخاص به جز دانشجو و اساتید نه تنها سرقت علمی به حساب می‌آیند بلکه یک کار غیر اخلاقی نیز است ما نباید اجازه دهیم که اندیشه و فکر فرد یا افرادی سرقت شوند متاسفانه اکثر دانشگاه‌های ما دچار بحران اخلاقی هستند در حالی که باید آحاد جامعه از دانشگاه الگوبرداری کنند.

علیخانی تاکید کرد: امیدواریم با برگزاری چنین همایش‌هایی و تولید محتوا بتوانیم جامعه و دانشگاه را به سمت اخلاق‌مداری و اخلاق حرفه‌ای پیش ببریم.

وی درباره همایش ملی دانشگاه اخلاق‌مدار توضیح داد: این همایش ساعت 8:30 صبح به مدت دو روز در روزهای 20 و 21 آذر برگزار می‌شود. این همایش محورهایی مانند مبانی و خط مشی دانشگاه اخلاق‌مدار، رهیافت سازمانی به اخلاق آموزش عالی و دانشگاه، اخلاق پژوهش، مسئولیت اجتماعی دانشگاه و اخلاق در فضای مجازی، اخلاق‌مداری در آموزش و روابط استاد و دانشجو و مسئولیت اجتماعی- اخلاقی دانشگاهی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، این همایش با سخنرانی یکی از فیلسوفان بزرگ کشور افتتاح می‌شود و معاونت فرهنگی دانشگاه تهران با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم از برگزار کنندگان این همایش هستند. همچنین دکتر مریم حق‌روستا، دکتر محمد خدایاری‌فرد، دکتر محمد علی زارع چاهوکی، دکتر محمد سمیعی، دکتر علی‌باقر طاهری‌نیا، دکتر احد فرامرز قراملکی، دکتر امیرکیوان قربانی، دکتر یونس نوربخش و دکتر علی‌اکبر علیخانی از اعضای شورای علمی همایش به شمار می‌روند. رئیس، دبیر علمی و دبیر اجرایی همایش به ترتیب دکتر مجید سرسنگی، دکتر علی‌اکبر علیخانی و دکتر مریم حق‌روستا هستند و اعضای کمیته اجرایی همایش را افرادی مانند میثم بیکی، بهناز نظری، کوروش اشکبوس و عطیه دامک تشکیل می‌دهند.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۶۰۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهدا معلم همیشگی شرافت و نماد اعتلای اخلاق و غیرت هستند

ایسنا/لرستان سرپرست دانشگاه فرهنگیان لرستان گفت: شهدا معلم همیشگی شرافت و نماد اعتلای اخلاق و غیرت هستند.

احمد حقی در یادواره شهدای دانشجومعلم که در سالن همایش‌های پردیس علامه طباطبایی دانشگاه فرهنگیان لرستان  برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشجومعلم، گفت: هشت شهید دانشجومعلم به اسامی پرویز حسنوند، امیدعلی زیودار، سیدعلی‌رضا شفیعی نجفی، ایمان بابایی، جعفر دالوند، نظرعلی دریکوند، عبدالرضا جدیدالاسلامی و امیر فریدونی منتسب به پردیس علامه طباطبایی خرم‎آباد هستند.

وی با بیان اینکه نظیر این یادواره شهدای دانشجومعلم به‌مناسبت هفته معلم در پردیس آیت‌الله کمالوند، شهید میرشاکی، زینب‌کبری(س) نیز برگزار شده است، افزود: این یادواره‌ها مقدمه کنگره ملی شهدای دانشجومعلم استان لرستان است.

حقی با اشاره به تشکیل دبیرخانه دائمی کنگره ملی شهدای دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان لرستان و اینکه برنامه‌های مختلفی در این راستا در دست اقدام است که از جمله آنها می‎توان به یادواره شهدای دانشجومعلم، گردآوری اسناد و مدارک شهدای دانشجومعلم در قالب دایرةالمعارف اشاره کرد، گفت: هدف ما این است که یاد و خاطره شهدای دانشجو معلم به صورت مستمر زنده نگه داشته شود.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان لرستان از شهدا به‌عنوان شمع محفل بشریت، ستارگان آسمان هدایت و الگوهای جاودان زندگی یاد کرد و ادامه داد: شهدا معلم همیشگی شرافت و نماد اعتلای اخلاق و غیرت هستند که برای همیشه پیش چشم ما می‌توانند هدایتگر و راهنما باشند.

وی با بیان اینکه شهدا معلم هستند، اضافه کرد: شهدای دانشجومعلم برای ما معلم هستند آنها بین ما بودند، در این فضا نفس کشیدند و در دوران جوانی به‌واسطه کمال معرفتی که به حق، حقیقت، دین، اخلاق و ارزش‌های والای الهی پیدا کردند بزرگ‌ترین تصمیم زندگی یعنی مجاهدت در راه حق و ایستادگی تا پای جان برای اعتلای ارزش‌های الهی را اتخاذ کردند.

حقی با اشاره به روایتی از مقام معظم رهبری درباره شهید دانشجو علم‌الهدی و یاران شهیدش، افزود: شهدا به ما آموختند که در مسیر حق و حقیقت هرگز نباید کوتاه آمد حتی اگر در این مسیر تنهای تنها ماندیم، حتی اگر هیچ امیدی به موفقیت نداشته باشیم باز هم نباید در این مسیر کوتاه بیاییم.

وی با بیان اینکه شهدای دانشجومعلم برای ما معلم هستند، گفت: شهدا اسوه‌های همیشگی هستند و ما باید برای همیشه به‌عنوان الگو و اسوه از زندگی و شهادت آنها الگو و سرمشق بگیریم و راه آنها را ادامه دهیم.

این مراسم با تقدیر از خانواده شهدای دانشجومعلم پردیس علامه طباطبایی دانشگاه فرهنگیان استان لرستان و اجرای سرود توسط گروه «نغمه‌های بهشتی»، بازدید از نمایشگاه دستاوردهای بسیج دانشگاه فرهنگیان لرستان و حضور در کنار مرقد شهید گمنام دانشگاه فرهنگیان به پایان رسید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شهدا معلم همیشگی شرافت و نماد اعتلای اخلاق و غیرت هستند
  • همایش ملی «نماز، دانشگاه، بایسته‌ها و شایسته‌ها» برگزار می‌شود
  • وکیل: مقابل بی‌نظمی و اخلال در فوتبال می‌ایستیم
  • آینده جامعه بشری به تلاش امروز معلمان و اساتید بستگی دارد
  • طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • دکتر طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • نشست هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی دانشگاه پیام نور خوزستان
  • برگزاری همایش هوش مصنوعی و طلا و جواهر در یزد
  • برگزاری همایش "پیاده روی خانوادگی " در بوستان جنگلی سرخه حصار
  • برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای