Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-04@23:49:21 GMT

آمریکا ارزیابی درستی از اوضاع منطقه ندارد

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۶۴۷۵۳

آمریکا ارزیابی درستی از اوضاع منطقه ندارد

به گفته کارشناسان، آمریکا که محبوبیتی در جهان اسلام ندارد، ضربه دیگری به وجهه خود وارد کرد و در عین حال با اقدام اشتباه خود در مورد "قدس" ممکن است اوضاع در کل خاورمیانه را دچار بی ثباتی کند.

خبرگزاری تسنیم: روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» در تحلیلی نوشته است: تصمیم "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا برای اعلام "قدس" بعنوان پایتخت اسرائیل و قصد انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به این شهر، وجهه آمریکا در جهان اسلام را بیش از پیش از بین برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتقاداتی که از این ابتکارعمل واشنگتن از سوی کشورهای مختلف مسلمان شنیده می شود، گویای این واقعیت است.

روسیه نیز به نوبه خویش، از موضع گیری اخیر کاخ سفید در باره قدس حمایت نکرده و نسبت به عواقب منفی چنین تصمیم گیری ابراز نگرانی کرده اند. "گنادی گاتیلوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه در این باره گفته است: «به عقیده ما، اکنون لازم است تا همه تلاشها برای ازسرگیری روند مذاکرات صلح بین فلسطینیان و اسرائیل فعال شود و به عقیده ما، این مذاکرات باید بر اساس اصول و حقوق به رسمیت شناخته شده از سوی جامعه بین الملل صورت بگیرد و البته دیدگاه جهان اسلام نیز باید در نظر گرفته شود.»

به گفته این دیپلمات، در همین راستا، روسیه حاضر است تلاش‌های مشترکی را با سایر نقش آفرینان در منطقه آغاز کند تا هر چه سریعتر راهی برای حل و فصل مناقشه فلسطین-اسرائیل پیدا شود.

در محافل کارشناسی نیز نسبت به عواقب منفی این اقدام آمریکا هشدار داده اند. "آرنو دوبیون" مدیر مرکز تجزیه و تحلیل روسیه-فرانسه یادآور شده، آمریکا مدتهاست محبوبیت خود را در میان مردم کشورهای اسلامی از دست داده و تصمیم اخیر دونالد ترامپ تنها باعث تحریک بیشتر مسلمانان و نفرت بیشتر آنها از آمریکا شده است. وی افزود: «این احتمال نیز وجود دارد که آمریکا اکنون دیگر سخت تر از گذشته بتواند حتی با کشورهایی مانند عربستان سعودی و اردن که روابط دوستانه‌ای با آنها دارد، بتواند روابط سابق خود را حفظ کند.»

امکان دارد ترامپ به دلایل داخلی دست به چنین اقدامی زده باشد

"یوگنی زلینیوف" مدیر بخش تحقیقات خاورمیانه و آفریقا در مدرسه عالی اقتصاد مسکو به این روزنامه گفته است: «البته باید توجه داشت که مخاطبان اظهارات جدید ترامپ در مورد اسرائیل و قدس، بیشتر مردم ایالات متحده هستند. هرچند نباید نقش لابیهای بانفوذ اسرائیلی در واشنگتن را از نظر دور داشت.»

به عقیده این کارشناس، موضع گیری جدید ترامپ در بسیاری از موارد مربوط به تحقق وعده های انتخاباتی اوست، بخصوص در شرایطی که اوضاع سیاسی در واشنگتن، به نفع رئیس جمهور نبوده و او با انتقادات زیادی مواجه است. بنابراین قبل از هر چیز، این موضع گیری، پیامی داخلی است.

زلینیف در رابطه با اینکه آیا روسیه که تاکنون مواضع چندان محکمی در خاورمیانه نداشته، بعد از این تصمیم آمریکا، مواضع خویش در این منطقه را تغییر خواهد داد؟ گفت: «این موضوع ارتباط چندانی با روسیه ندارد و بعید است مسکو از تصمیم جدید واشنگتن، نتیجه گیری خاصی برای تقویت مواضع خود در منطقه داشته باشد. روسیه تنها خواهان آن است تا از زیر اعمال فشارهای آمریکا که این کشور را به «دخالت در انتخابات» متهم کرده، خلاص شود. البته مسلما مقامات مسکو، مانند همیشه ارزیابی خاص خود از اقدامات ترامپ را آشکارا اعلام می کنند.»

ترامپ مثل همیشه درک اشتباهی از مسائل جهانی ارائه داده است

"استانیسلاو تاراسوف" کارشناس مسائل خاورمیانه و قفقاز نیز می گوید: «دونالد ترامپ با اظهارات خود که گویای درک اشتباه او از مسائل است، همه جهان را به خشم آورده است. اکنون بخش بسته‌ای از روند پیچیده اوضاع در منطقه خاورمیانه که منافع متضاد کشورهای بسیاری را در بر می گیرد، مشخص شده است. ما شاهد هستیم حتی ترکیه که عضو ناتو است، چه موضع گیری شدیدالحنی در این رابطه اتخاذ کرده است.»

به عقیده این کارشناس، بی ثباتی اوضاع در فلسطین و در کل منطقه بعید نیست و در این بین روسیه که با اکثر کشورهای منطقه، از ایران گرفته تا عربستان سعودی و اسرائیل، روابط خوبی دارد، می تواند نقش میانجی را در این بین بازی کند، هرچند چنین ماموریتی اصلا آسان نخواهد بود.

تاراسوف یادآور شد: «ترامپ با این تصمیم گیری، آنهم در شرایطی که مذاکرات بین سوری‌ها در ژنو در حال اجرا بود، حرکتی کرد که ممکن است نه تنها آینده سوریه را در هاله‌ای از ابهام قرار دهد، بلکه لبنان و اردن را نیز دچار بی ثباتی کند. برای اینکه مسائل خاورمیانه، بطور خاصی به یکدیگر مرتبط هستند و حل و فصل جداگانه آنها امکان ندارد.»

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۶۴۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد، اما ...

روزنامه تایمز مدعی شد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا طرحی مفصل برای حل مسالمت‌آمیز مناقشه اوکراین دارد؛ اما قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا آن را ارائه نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، یک منبع نزدیک به ترامپ که نخواست نامش فاش شود، به روزنامه تایمز گفت: (ترامپ) یک طرح دارد، اما نمی‌خواهد درباره آن با شبکه‌های خبری صحبت کند، چون در آن صورت دیگر نمی‌تواند از آن استفاده کند.

به گفته این منبع، ترامپ قصد دارد برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا، پایان بخشیدن به جنگ اوکراین را در فهرست وعده‌های اصلی خود قرار دهد.

این گزارش در حالی منتشر شده که ترامپ بار‌ها گفته است در صورت پیروزی در انتخابات می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن این جنگ را تمام کند. او همچنین در اواخر ماه میلادی گذشته گفت در صورت پیروزی در انتخابات تنها زمانی حاضر به حمایت از اوکراین خواهد شد که اروپا هم در این حمایت شریک باشد.

این روزنامه همچنین به نقل از منابع آگاه نوشت ترامپ قصد دارد در صورت پیروزی در انتخابات حداقل بودجه نظامی لازم برای کشور‌های عضو ناتو را از ۲ درصد به سه درصد افزایش دهد.

منابع نزدیک به ترامپ باور دارند به نظر می‌رسد ترامپ این ایده را در پی گفتگو با «آندژی دودا»، رئیس‌جمهور لهستان پرورده باشد. دودا نیز پیش‌تر خواستار افزایش چشمگیر در بودجه دفاعی ناتو شده بود و انتظار می‌رود در اجلاس آتی سران ناتو آن را مطرح کند.

دیگر خبرها

  • آماده شدن ناتو برای جنگ با روسیه/ افشای طرح بزرگ ترامپ برای پایان جنگ اوکراین
  • ترامپ طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد، اما ...
  • مقام اطلاعاتی اوکراین: اوضاع در خط مقدم از زمان آغاز جنگ هم سخت‌تر است
  • طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین
  • روسیه بیشترین منفعت را از جنگ غزه و اسرائیل برد
  • واعظی: روسیه بیشترین منفعت را از جنگ غزه و اسرائیل برد
  • چالش های اتحادیه اروپا در خاورمیانه چیست؟/ نگاه بروکسل به پرونده هسته ای ایران با اسرائیل متفاوت است/ اتحادیه اروپا می تواند با ایران در مقابله با تهدیدهای مشترک همکاری کند
  • واشنگتن پست : طرح صلح خاورمیانه بایدن توهم است تا واقعیت/ طرح نتانیاهو برای غزه شامل جنگ بیشتر است/ اعراب طرف گفت و گویی در تل آویو ندارند
  • تلاش دشمنان برای دین زدایی در جهان اسلام
  • خاورمیانه 2050 چه شکلی است؟/ 3 سناریو با فرض جنگ سرد آمریکا و چین