Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@04:35:32 GMT

باغ شهرها زخمی بر تن آب و خاک زنجان

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۷۶۹۹۴

باغ شهرها زخمی بر تن آب و خاک زنجان

زنجان - ایرنا - گسترش روز افزون باغشهرها و تغییر کاربری های غیر مجاز، ماندگارترین زخمی است که مردم به بهانه ساخت تفرجگاهی کوچک بر تن محیط زیست زنجان می زنند.

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی تعداد باغشهرهای شناسایی شده 50 مورد و میانگین مساحت آنها 30 هکتار است و در نتیجه مساحت کل آنها می تواند یکهزار و 500 هکتار باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طی سال های گذشته موضوع جدیدی به مسائل اجتماعی زنجان به نام باغشهرها و تغییر کاربری های غیر مجاز اضافه شده است.
مهمترین مشکلی که به گفته مسئولان سازمان محیط زیست و سازمان جهاد کشاورزی با گسترش باغشهرها و تغییر کاربری ها ایجاد می شود، به خطر افتادن منابع آبی و خاکی موجود است.
پیش از این معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان اعلام کرده بود که بیش از 2 برابر مساحت شهر زنجان در این استان باغشهر ساخته شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان هم اضافه کرده بود که خاکی که روی آن بتن و سیمان ریخت تمام ارزش خود را از دست می دهد و غیرقابل بازگشت به وضعیت قبلی است.
این روزها با اعلام هشدارهای مکرر شرکت آب منطقه ای مبنی بر کاهش بارندگی ها، افت قابل توجه سطح سفره های زیر زمینی و جدی تر شدن بحران آب در این استان، موضوع مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز و باغشهرها جدی تر دنبال می شود.
اردیببهشت سال گذشته بود که بیش از 150 نفر از صاحبان خانه باغ ها در باغشهرهای زنجان در مسجد صاحب الزمان این شهر گرد هم آمدند و نسبت به برخورد ها و تخریب ها اعتراض کردند.
رئیس جهاد کشاورزی استان زنجان در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس تصمیم مدیران ارشد استانی، مسئولیت رسیدگی به تخلف ساخت و سازهای غیرمجاز، به شورای تامین استان واگذار شده است.
حسین جعفری افزود: هر نوع ساخت و ساز غیرمجاز تخلف محسوب می شود و باید مورد پیگرد قانونی قرار گیرد.
وی یادآورشد: در خصوص باغشهرها با توجه به آنکه تعداد بسیاری از افراد درگیر و از احکام صادر شده متاثر می شوند، مسئولان استان مسئولیت رسیدگی و صدور احکام را به شورای تامین واگذار کرده اند.
جعفری اظهار کرد: در خصوص ساخت و سازهای غیر مجاز موضوع بند 2 ماده 10 برخورد با این نوع تخلف ها، سازمان جهاد کشاورزی می تواند با دستور دادستان مستقیم وارد شده و با متخلفان برخورد کند.
رئیس جهاد کشاورزی استان زنجان خاطرنشان کرد: در خصوص بند 3 ماده 10 قانون برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز، در صورت مشاهده تخلفی، موضوع در صورت وجود شاکی مورد پیگرد قانونی قرار می گیرد و زمان رسیدگی به آن حداقل 2 سال به طول می انجامد.
جعفری خاطرنشان کرد: با تخریب و مقابله با ساخت و سازها به علت آنکه عده بسیاری ممکن است، متاثر شوند، برای اجرای احکام نیازمند موافقت شورای تامین است.
استاندار زنجان هم در همین رابطه گفت: ابتدا باید رفت و یقه آن عده ای را گرفت که سر کشاورزان کلاه گذاشته اند و زمین ها را با کمترین قیمت خریداری کرده اند و پایه گذار باغشهر شدند.
اسدالله درویش امیری اضافه کرد: نباید برای آن دسته از افرادی که این زمینه ها را به تعاونی ها فروختند پروانه صادر می شد.
معاون برنامه ریزی دادگستری استان زنجان هم تاکید کرد: ابتدا مسئولان و شرکت های خدمات رسان اقدام به صدور مجوز برخورداری از آب، گاز و برق برای این باغشهرها و تغییر کاربری ها می کنند و سپس اقدام به تخریب این بناها.
مهدی خسروی افزود: این رفتار علاوه بر زمینه سازی برای افزایش پرونده های قضایی، بستر نارضایتی مردم را هم فراهم می کند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان زنجان تصریح کرد: طبق قانون هر گونه تغییر کاربری زمین ها از جمله زمین با کاربری کشاورزی، منوط به دریافت مجوز از دستگاه های اجرایی است و باید مانع از افزایش تغییر کاربری بی ضابطه این زمین ها شد.
بشیر مقدمی افزود: کادر حفاظت ادارات برای جلوگیری از تصرفات، به اندازه ای نیست که اجازه نظارت همه جانبه را به دولت بدهد، بنابراین هم پوشانی حوزه های همکار، کمک حال موثری در این زمینه به شمار می رود.
بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی طی سال جاری تعداد باغشهرهایی که با دریافت تعهد از لیست باغشهر خارج شده اند با نظارت دستگاه های قضایی و نظارتی و سازمان جهاد کشاورزی تا فعالیت کشاورزی داشته باشند به سه مورد می رسد.
تعداد باغشهرهایی که تخریب شده یا در قسمتی از آنها تخریب رخ داده 13 مورد است اما برای اغلب آنها هم اخطاریه صادر شده و هم در دادگاه و محاکم پرونده دارند و 9 مورد هم خود سازمان علیه ایجاد کننده ها آنها شکایت کرده است.
باغشهرها هر روز احداث می شوند، هر روز بهانه ای برای تخریب هست، اما مهمترین بخشی که بیشترین خسارت این ساخت و سازها و تخریب ها را به جان می خرد و توان پاسخگویی در آن واحد ندارد، محیط زیست بی زبانی است که باید در آینده منتظر فریاد اعتراض و تبعات زخم زدن بر جان آن بود.
3001/8068
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار: اسماعیل جهانبخش

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۷۶۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود

 سیدمحمدرضا سیدحسینی  در نشست تخصصی پنبه استان سیستان و بلوچستان گفت: براساس این تفاهمنامه، کشاورزان با حمایت سازمان جهاد کشاورزی و شرکت گسترش صنایع بلوچ، مزارع خود را به کشت پنبه اختصاص داده و کارخانه بافت بلوچ، محصول وش پنبه تولیدی را با نرخ تضمینی در مزرعه خریداری می کند.
وی تصریح کرد: کشت پنبه از اوایل فروردین ماه سالجاری در سیستان‌وبلوچستان آغاز و تا مرداد ماه با همکاری کشاورزان شهرستان های دلگان، بمپور، ایرانشهر، خاش و تفتان ادامه خواهد داشت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: تاکنون ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی زیرکشت پنبه رفته است.
حسینی تاکید کرد: با انجام کشت های قراردادی دغدغه کشاورزان برای فروش محصول رفع و زمینه توسعه کشت این محصول در سیستان وبلوچستان فراهم خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: به منظور ارتقاء دانش بهره برداران استان برای کشت پنبه، سفرهای آموزش و ترویجی به استان های پیشرو در کشت پنبه انجام می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • واردات ۲۰ تن گوشت گرم گوسفندی به استان یزد
  • برداشت گل محمدی از باغات سیستان وبلوچستان
  • ۵۴۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی
  • ۵۴۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی خراسان جنوبی
  • برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان
  • تخریب دو ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی نهاوند
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۲۰۰۰ تن گل محمدی در خراسان رضوی
  • صدور سه هزار و ۳۵۴ پروانه گلخانه خانگی درسیستان وبلوچستان
  • تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی