Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پایگاه خبری سبزالبرز و‌به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی گفت: کشت در سطح ۱۶۰ هکتار از اراضی شهرستان اشتهارد با تعداد ۳۰ نفر بهره بردار در سال زراعی۹۶-۹۵ صورت گرفته بود که از سطوح یاد شده ۱۵۰ هکتار آن به صورت کشت اول و ۱۰ هکتار آن به صورت کشت دوم (جاکشت مزارع غلات) انجام شد.

وی افزود : برای ترویج استفاده بهینه و صرفه جویی در آب مصرفی مزارع، روش کشت نشائی پنبه بر اساس برنامه ابلاغی حدود ۵/۱ هکتار به صورت کشت نشایی- حفاظتی، همراه با آبیاری تیپ و با استفاده از یک رقم وارداتی جدید پنبه برای اولین بار در استان انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حیدری بذور مورد استفاده در کشت پنبه را عموماً شامل بذور ایرانی نوع کرکدار و بذر دلینته شده از ارقام ورامین و خرداد عنوان نمود و اظهار داشت : تاریخ متداول کشت محصول پنبه در استان البرز از اوایل اردیبهشت ماه تا اواسط خرداد ماه می باشد، با توجه به عدم تولید مناسب رقم ورامین که در چند ساله گذشته بیشترین سطح کشت پنبه را به خود اختصاص داده بود این سازمان به تازگی ارقام دیگری از جمله رقم ایرانی خرداد و برخی ارقام خارجی را با هماهنگی وزارت متبوع وارد چرخه تولید پنبه در سطح استان البرز نموده است.

وی بیان داشت:  میانگین آبیاری محصول پنبه در شهرستان اشتهارد ۱۰-۹ نوبت در آبیاری نشتی و کرتی است؛ لذا تلاش سازمان جهاد کشاورزی برای صیانت از منابع آبی، حمایت از توسعه روش آبیاری نوین(تیپ) و توسعه کشت نشائی در مزارع پنبه بوده و برش سالیانه لازم تهیه و به مدیریتهای شهرستانی نیز ابلاغ شده است.

این مسئول تصریح کرد: از سوی دیگر با پایش مداوم و کنترل به موقع عوامل خسارتزا که  با تلاش کشاورزان و نظارت فنی کارشناسان جهاد کشاورزی صورت میگیرد آفات و بیماریهای پنبه در مزارع این استان خسارت اقتصادی چندانی وارد نمیکند و در نتیجه میزان استفاده از سموم شیمیایی بسیار ناچیز میباشد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت:  برداشت در مزارع  پنبه در سال زراعی جاری از تاریخ ۲۰/۰۸/۹۶ آغاز گردیده که تا تاریخ (۱۲/۰۹/۹۶ ) نزدیک به ۸۵ هکتار از مزارع برداشت شده است.

وی تصریح کرد :  با توجه به عملکرد مناسب مزارع پنبه شهرستان اشتهارد در سال زراعی ۹۶-۹۵ که با راهنمایی و هدایت فنی کارشناسان شهرستان اشتهارد و ستاد استان از یک سو و همکاری خوب کشاورزان از سوی دیگر به تحقق پیوست، با حضور آقای مهندس هزار جریبی مدیرکل محترم دفتر نباتات صنعتی و پنبه وزارت جهاد کشاورزی به همراه همکاران دفتر پنبه و مدیر و همکاران مدیریت زراعت استان و شهرستان اشتهارد برنامه کیل گیری پنبه در تاریخ ۰۷/۰۹/۹۶ در یکی از مزارع پنبه شهرستان اشتهارد با برداشت و توزین عملکرد محصول پنبه در مزرعه ۴ هکتاری انجام شد که پس از انجام محاسبات لازم عملکرد مزرعه پنبه هفت و نیم تن در هکتار تعیین گردید، لذا دستیابی به عملکرد یاد شده برای اولین بار در سطح استان با توجه به متوسط عملکرد پنبه طی چندین سال گذشته در شهرستان اشتهارد ( حدود سه و نیم تن در هکتار) میتواند شروع بسیار امیدوار کننده و رضایت بخشی برای کشاورزان و متولیان امر باشد.

منبع: سبز البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sabzalborz.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «سبز البرز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۷۸۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۰ درصد مزارع گندم سیستان و بلوچستان برداشت شد

عباس اشکانی گفت: ۳۰ هزار و ۲۴۶ تن گندم از کشاورزان استان به ارزش پنج هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال خریداری شده است.

وی گفت: در سال زراعی   ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سیستان و بلوچیتان به زیر کشت گندم رفته است.

وی تصریح کرد: بیش از ۱۵۰ دستگاه کمباین بومی و مهاجر و ۶۰۰دستگاه دروگر جهت برداشت محصول گندم و ۱۶ مرکز خرید جهت تحویل این محصول استراتژیک در سیستان و بلوچستان پیش بینی و به بهره‌برداران در برداشت و خرید گندم کمک می‌کنند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: شهرستان های دلگان با ۱۵ هزار تن و بمپور با هشت هزار تن بیشترین گندم تحویلی به مراکز خریدرا به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به رشد بیش از ۱۰۰ درصدی میزان کشت قراردادی گندم در سیستان و بلوچستان نسبت به تعهد کشت قراردادی به وزارت جهاد کشاورزی افزود: خوشبختانه کشاورزان در سال زراعی جاری استقبال خوبی برای کشت قراردادی داشته‌اند.

اشکانی تصریح کرد: امسال ۱۶ مرکز خرید در سطح استان، کار خرید گندم از گندمکاران را انجام خواهند داد.

وی در خصوص قیمت گندم سال زراعی جاری بیان کرد: نرخ پایه خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم معمولی و دورروم به ترتیب ۱۷۵ هزار ریال و ۱۸۰ هزار ریال تعیین شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • هدایت سالانه ۴ میلیون مترمکعب آب به سفره های زیرزمینی اشتهارد
  • برداشت بیش از ۴۶۰ تن کلزا از مزارع خرمشهر
  • امحای ۹۰ هکتار از مزارع آبیاری شده با فاضلاب در شیراز آغاز شد
  • برداشت ۳۲۰ تن گیاهان دارویی از مزارع نهاوند برای نخستین‌بار
  • سیل و تگرگ، جان مزارع کازرون را گرفت + تصاویر
  • برداشت توت فرنگی از مزارع گلستان
  • ۴۰ درصد مزارع گندم سیستان و بلوچستان برداشت شد
  • عملکرد بالای ۵ تن محصول گندم در مزارع کارون
  • آغاز برداشت گل گاو زبان در شهرستان املش
  • برداشت گوجه سبز از باغ های سرخه