Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-29@14:09:37 GMT

بافت فرسوده بروجرد در انتظار احیا/ آوار در کمین است

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۸۰۹۲۵

بافت فرسوده بروجرد در انتظار احیا/ آوار در کمین است

در شهر بروجرد حدود ۲۸۰ هکتار بافت تاریخی و فرسوده وجود دارد که بافت های فرسوده نیازمند نوسازی و احیا بوده اما این روند بسیار کند است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ و به نقل از بازتاب بروجرد شهر بروجرد با دارا بودن 280 هکتار بافت تاریخی و فرسوده در استان لرستان رتبه نخست را دارد، 219هکتار در سکونت گاه های غیر رسمی است که بیشتر در حاشیه شهر قرار گرفته و ساکنان این مناطق در منازلی زندگی می کنند که ممکن است هر لحظه بر اثر حادثه ای فرو بریزد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

خانه هایی که ایمن نبوده و آوار در کمین آنها نشسته است اما تا کنون اقدامی چشمگیر برای نوسازی این بافت ها صورت نگرفته و این بافت های فرسوده در انتظار احیا منتظر نشسته اند.

 

بعد از زلزله سال 85 بسیاری از واحدهای مسکونی نوسازی و مقاوم سازی شدند اما در بافت های فرسوده خبری از نوسازی نشد و مردمانی در این خانه ها زندگی می کنند که ممکن است با زلزله هایی این خانه ها تخریب شوند.

این در حالیست که با زلزه های چند وقت پیش در بروجرد وضعیت این خانه ها در بافت های فرسوده شهری وخیم تر شده و ترک خوردگی دیوارها شدت بیشتری پیدا کرده اما ساکنان این منازل توانایی مالی برای نوسازی را ندارند.

 

در زلزله سال 85 بود که بسیاری از خانه های روستایی تخریب و ناایمن شدند که بعد از آن حادثه نوسازی و مقاوم سازی اجرا شد و در حال حاضر 84 درصد مسکن روستایی بروجرد مقاوم سازی شده و نیاز است تا اتفاقی جدی رخ نداده، روند نوسازی منازل شهری در بافت های فرسوده هم اجرا شود.

 

"حجت اله یارمحمدی" رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد در گفت و گو با بازتاب بروجرد گفت: بناهای تاریخی شهر در بافت های تاریخی قرار گرفته و نگهداری و حفاظت از آانها بر عهده میراث فرهنگی است و ضوابطی از سوی این اداره برای آنها تعریف شده است.

 

وی اضافه کرد: برخی از بناهای تاریخی مالک دارند و برخی هم در تملک این سازمان قرار گرفته و تلاش و نگهداری برای این بناها بسیار ضروری است به طوری که در برخی از بناهای تاریخی با استفاده از مصالح سنتی تلاش شده تا همان زیبایی سنتی بودن آنها حفظ شود و همچنین از استحکام لازم برخوردار باشند تا در صورت بروز حوادث دچار مشکل نشوند.

"پارسا" رئیس اداره راه و شهرسازی بروجرد افزود: برخی از منازل در بافت های فرسوده فاقد ایمنی بوده و نیازمند نوسازی و مقاوم سازی هستند که نوسازی از مدتها قبل در دستور کار قرار گرفته که تا پایان سال 500 میلیون تومان برای کوچه خوشبین هزینه خواهد شد و همچنین مقاوم سازی بازار در دست اجرا قرار گرفته است.

 

وی بیان کرد: در بافت های فرسوده به متقاضیان برای نوسازی منازل 40 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود اما استقبال شهروندان ساکن در این بافت برای دریافت تسهیلات و نوسازی منازل بسیار ضعیف است.

 

پارسا اظهار داشت: البته در این راستا پروژه هایی در محله دره غریب اجرا شده اند اما نیاز است روند نوسازی این بافت ها تسریع یابد تا در صورت بروز حوادث شاهد تلفات جانی نباشیم.

 

"محمد کیانی" معاون عمرانی فرمانداری بروجرد گفت: با توجه به این که افرادی که در بافت های فرسوده شهری ساکن هستند توانایی مالی برای پرداخت وام را ندارند، ترجیح می دهند تسهیلات دریافت نکنند.

وی اضافه کرد: این تسهیلات 40 میلیون تومانی با سود 4 درصد به آنها پرداخت می شود و بهترین فرصت برای نوسازی منازلی است که غیر مقاوم و ناایمن هستند و ممکن است با هر زلزله و حادثه ای تخریب شوند.

 

کیانی با اشاره به زلزله های اخیر بروجرد اظهار داشت:  زلزله های اخیر بروجرد خسارت جدی در منازل ایجاد نکرد اما در برخی از منازل ترک هایی ایجاد شد که به نظر می رسد قبل از وقوع هر حادثه ای نوسازی و مقاوم سازی در دستور کار قرار بگیرد.

 

به هر حال علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد و اگر امروز برای نوسازی و مقاوم سازی منازل در بافت های فرسوده اقدام شود در صورت بروز هر نوع حادثه شاهد تلفات جانی نخواهیم بود.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۸۰۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت تسهیلات وام مسکن را پیگیری کنید

به گزارش سرویس شهروند خبرنگار خبرگزاری صداوسیما،  طرح ملی مسکن یکی از طرح هایی است که دولت با راه اندازی آن سعی در کمک به افراد کم درآمد جامعه برای خانه دار شدن دارد.

متن پیام شهروندخبرنگار ما:

سلام از تسهیلات مسکن ملی و تسهیلات مسکن بافت فرسوده و ودیعه مسکن بافت فرسوده خبری نیست. سامانه شرکت بازآفرینی شهری هیچ اقدامی نمی‌کند اصلا پاسخگو نیستن .ممنون میشم پیگیری بفرمایید.

دیگر خبرها

  • (تصاویر) زندگی در بافت فرسوده کرمانشاه
  • تحقق ۱۰۰ درصدی نوسازی پلاک‌های بافت فرسوده در شرق تهران
  • پرداخت تسهیلات وام مسکن را پیگیری کنید
  • اختصاص بیشترین سهم قیر رایگان استان آذربایجان شرقی به اهر
  • اختصاص بیشترین سهم قیر رایگان آذربایجان شرقی به اهر
  • دولت سیزدهم برای مناطق جنوبی تهران چه برنامه هایی دارد؟ | نوسازی بافت فرسوده حریم راه آهن تا انتقال بازار شادآباد
  • عزم دولت و شهرداری برای حل مشکلات مناطق جنوبی تهران | از نوسازی بافت فرسوده حریم راه آهن تا انتقال بازار شادآباد
  • ۵۵ درصد از واحد‌های فرسوده در بافت‌های تاریخی قرار دارند
  • کاهش بافت فرسوده گرگان با افزایش نوسازی
  • ۳۰ درصد شهر اهر دارای بافت فرسوده و ناکارآمد است