هر چه جامعه مدرنتر می شود احترامها کمتر میشود
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۸۵۷۱۲
استاد دانشکده اقتصاد و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی درباره راههای پایداری محبت در خانواده اظهار کرد: کوچکترها باید به بزرگترها احترام بگذارند و بزرگترها باید در قبال آن به کوچکترها محبت کنند. هر چه جامعه مدرنتر میشود احترامها کمتر میشود.»
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا،در این نشست دکترمعصومه غروی در نشست تخصصی فرهنگی با عنوان «راههای ایجاد محبت پایدار در خانواده» که به همت اداره دانشجویی و فرهنگی دانشکده اقتصاد وحسابداری واحد تهران مرکزی برگزار شد، نظریه دلبستگی را بیان کرد و گفت: «افرادی که در زمان نوزادی از مادر خود توجه، عاطفه و محبت کافی دریافت کرده اند در بزرگی از شخصیت خوب و با صلابت برخوردار هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
غروی در ارائه تفاوت میان دلبستگی و وابستگی اظهار کرد: «وابستگی یعنی پیوند انسان و یک غیر انسان مثلا وابستگی یک فرد به پول شهرت و دلبستگی یعنی پیوند عاطفی بین دو انسان مثلا یک فرد به فردی دیگر دلبسته می شود.»
وی افزود: «انسان تکالیف ناتمام خود را نسبت به تکالیف کامل شده بهتر به خاطر می سپارد. تکالیف ناتمام، ذهن رادرگیر میکند و در اثر انرژی روانی مصرف شده خستگی و افسردگی حاصل می شود.»
غروی به بررسی شناخت نیازهای خانواده از قبیل: نیازهای فیزیولوژیک، نیاز های اولیه مانند(آب،خوراک،خواب)، نیاز به امنیت، نیاز به محبت، نیاز به احترام و عزت نفس (هرکسی ابتدا باید به خودش احترام بگذارد تا دیگران نیز به او احترام بگذارند)، نیاز به دانستن (هرچه سن انسان بالا تر برود به دانستن نیاز بیشتری پیدا می کند.)، نیاز به هنر و زیبایی(هنریعنی بازی کردن با احساسات)، نیاز به خودشکوفایی به تفسیر تفاوت محبت و احترام پرداخت.
برگزاری مراسم ولادت با سعادت امام جعفر صادق (ع) و پیامبر گرامی اسلام در واحد تهران مرکزی
به همت حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی واحد تهران مرکزی و اداره دانشجویی و فرهنگی مجتمع پیامبر اعظم(ص) و دانشکده های تابعه و با همکاری و مشارکت کانون فرهنگی اجتماعی سفیر مراسم جشن ولادت باسعادت پیامبر گرامی اسلام و امام جعفر صادق (ع) برگزار شد.
استاد دانشکده علوم پایه واحد تهران مرکزی در جمع دانشجویان اظهار کرد: «تغییر و تنوع، اصلی است که خداوند قرار داده است و همه چیز در حال تغییر بوده و توقف و سکون به معنای مرگ و پایان است. انسانها در طول زمان دورانهای مختلفی را سپری کرده اند که در هر دوره تنوع و تغییر وجود داشته است که اگر سرعت تغییر زیاد شود به طوری که انسان در آن گم شده و نداند که چه پیش خواهد آمد، تعادل روحی و روانی او به هم می خورد و برای اینکه مانع نابسامانیهای روحی شویم نیاز به آرامش داریم.»
دکتر ابوالحسن افتخاری فزود: «زمانی که حضرت محمد(ص) به پیامبری مبعوث شدند انسانها در چند راهی های زندگی متحیربوده و آنچه نزد پیامبر بود پایان دادن به بی سر و سامانیهای روح و روان انسان بود و از شکستگیهای روح و روان پیشگیری کرد. پیامبر به دنبال ماذنه ای برای گفتن اذان نبود و به دنبال این نبود که عده ای از خوبیهای وی تمجید کنند بلکه ایشان گلشنی برای عاشقان حق را فراهم کردندکه انسانها از عشق خدا سیراب شده و آرام بگیرند و از سرگردانی رها شوند. »
از دیگر برنامه های این مراسم میتوان مولودی خوانی، اجرای موسیقی سنتی، اجرای نمایش، قدردانی از دانشجویان برگزیده و دلنوشتههای دانشجویان را نام برد.
به همت حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی واحد تهران مرکزی و اداره های دانشجویی و فرهنگی دانشکده های واحد مراسمی به مناسبت ولادت با سعادت نبی اکرم (ص) و ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت امام جعفر صادق (ع) و روز دانشجو برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی واحد تهران مرکزی، از ویژه برنامههای این مراسم میتوان برگزاری مسابقه کتابخوانی با موضوع سیره نبوی،برگزاری مسابقه فرهنگی در حوزه ستادی، مولودی خوانی از سوی مداحان اهل بیت (ع)، سخنرانی مسئولین فرهنگی و اجتماعی در دانشکده ها و امام جماعت حوزه ستادی درباره خصوصیات اخلاقی آن بزرگواران، نحوه برقراری ارتباط عاطفی و رفتاری پیامبر گرامی اسلام با مردم، اهدای شاخه گل به دانشجویان، اجرای موسیقی سنتی، دل نوشته ، تهیه بروشوربا عنوان « دانشجو و امیدهای آینده کشور» و اهدای لوح به دانشجویان نام برد.
منبع: آنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۸۵۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ترومای اجتماعی، طوفان خاموش
وحید محمود قره باغ؛ "شاید بتوان کشته شدن یک یا حتی ۱۰ انسان را در فهم گنجاند، اما کشته شدن هزاران و میلیونها انسان از حدود امکان هرگونه ادراک و پنداری خارج است. " این جملات گونتر آندرس، فیلسوف و شاعر بزرگ آلمانی است؛ زمانی که میخواست عمق فاجعه بمباران هستهای هیروشیما را به تصویر بکشد. کسی که توانسته بود از آلمان نازی فرار کند و این کلمات او به خوبی میتواند در قالب یک موضوع و یا به عبارتی فاجعه، تروما اجتماعی را تبیین کند.
تروما واژهای یونانی به معنای زخم است و اصطلاحا به هر ضربه و شوکی گفته میشود که از بیرون بر بدن و یا روان شخص وارد شود. در ابتدا تروما تنها مختص به پزشکی و جراحی بود و به زخم یا جراحتی اطلاق میشد که عامل خارجی داشت. به مرور این واژه وارد حوزه روانشناسی شد و از این رو یکی از انواع گونههای تروما، ترومای روانی (روان زخم) و همچنین ترومای اجتماعی است. فراموش نکنیم، غالب بیماریهایی که انسان را دچار میکند، ریشه روانی دارد.
ترومای روانی ضربهای است که بر روح و روان انسان وارد میشود که به دنبال خود اثرات سوء و ویرانگری را به دنبال دارد. از سویی ترومای اجتماعی حوزه بیشتر و وسیعتری را درگیر میکند؛ چرا که انسان موجودی اجتماعی است و نمیتواند مستقل از محیط و اطرافیان زندگی کند. در واقع اتفاقاتی ناگواری که برای جوامع رخ میدهد، نمونه بارزی از ترومای اجتماعی است. از جمله این موارد میتوان به تلاطم و تشنجهایی اشاره کرد که گاه به کشتار نیز منجر میشود.
همچنین جنگ، قحطی، خشونت، سرکوبی، بی عدالتی و بیماری از عوامل ترومای اجتماعی هستند. متاسفانه آثار و عواقب مربوط به تروما، ماندگار بوده و شخص و جامعه دیگر جامعه قبلی نخواهد بود. ضمن اینکه ترومای اجتماعی، تالمات خود را به نسلهای آتی نیز سرایت میدهد. ناگفته نماند افسردگی، اختلال خواب، هراس، پوچ انگاری، بی تفاوتی، بی اعتمادی به دیگران، عدم تمرکز و عدم اعتماد به نفس از نشانههای تروماست.
هر چند ترومای اجتماعی قابل درمان است، ولی شرایط و ملزومات خاص خود را میطلبد. امید بخشی به منظور افزایش روحیه یکی از مهمترین عوامل جهت برون رفت از ترومای اجتماعی است. همچنین نگرش گذرا نسبت به گذشته نیز میتواند در این مقوله کارساز باشد. هر چند این مهم نیاز به مهارت و حتی آموزشهای خاص است. از سویی هر چند برخی جوامع با مهارت و مقاومت میتوانند از شرایط تروما خارج شده و حتی آن را تبدیل به یک برتری کنند، ولی غالب جوامع نیز قادر نیستند و به ناچار از آسیبهای عمیق، ماندگار و جدی آن در امان نخواهند بود.
شکل ۱. برخی مجموعهها با مهارت و مقاومت میتوانند از شرایط تروما خارج شده و حتی آن را تبدیل به یک برتری کنند.
ترومای اجتماعی درد و رنجی همگانی است و همت و بینش جمعی میطلبد. در نهایت به همان گونه که در روان شناسی یک انسان بالغ گاهی حتی از یک کودک نیز آسیب پذیرتر است، جامعه نیز نسبت به ترمای روانی شخصی میتواند بسیار آسیب پذیرتر باشد، صدمههای که در نهایت فرد فرد جامعه را متاثر میکند. ترومای اجتماعی همچون فرهنگی غلط است به مانند هوای آلودهای میماند که جامعه تنفس میکند. وقتی شخصی دچار ترومای روانی میشود، نه تنها خود که جامعه را نیز درگیر میکند. حال تصور کنید که افراد کثیری به این بیماری دچار شوند و در واقع تاثیرات سو آن به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت. این وضعیت بی شباهت به تکثیر ویروسها برای بیماری یک مجموعه نیست.
در ترومای اجتماعی، اشخاصی بیشترین تاثیر را دارند که نه تنها تعادل خود را حفظ میکنند بلکه جامعه را به سوی ثبات سوق میدهند. تاثیر این افراد به مانند نوشدارویی برای جوامع است. در ترومای اجتماعی افراد میبایست به جای بغرنج کردن شرایط به بهبود آن فکر کنند و به جای اینکه انگشت اتهام را به سوی اشخاص و یا برخی مجموعهها بگیرند، باید به فکر همگرایی باشند.
هر چند مهربانی، عطوفت، همدلی و همزبانی در همه مواقع کارساز نیست، ولی در برخی شرایط و موقعیتهای حاد راهگشاست. ترومای اجتماعی مستقل از اینکه در مدت کوتاه و یا زمان طولانی بر جامعه عارض شود، برای درمان نیاز به زمان دارد و به مانند بیماری میماند که هر چند آمدنش لحظهای است، ولی مدتهای مدیدی جوامع را درگیر میکند. امید که مجموعه ها، مهارتها و مقاومتهای لازم برای غلبه بر این چالش بزرگ را کسب کرده و بهره ببرند.