Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، به این ترتیب با ابلاغ سیاست قیمت تضمینی محصولات کشاورزی به جای خرید تضمینی در سال ٩٤ و با تصویب هیات وزیران دو محصول ذرت خوزستان و جو کرمانشاه به صورت آزمایشی وارد چرخه سیاست قیمت تضمینی شدند که نتایج مثبت و مطلوب این طرح و رضایت کشاورزان از پرداخت به موقع مطالباتشان و همچنین رضایت اتحادیه های کشاورزی، مسوولان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی باعث شد تا جو و ذرت کل کشور در سال ٩٥ در قالب این طرح در بورس کالا عرضه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موفقیت ها و مزایای این طرح و همچنین رضایت کشاورزان از عرضه جو در بورس کالای ایران موجب شد تا امسال نیز این سیاست ادامه پیدا کند؛ به طوریکه با عرضه جو در بورس کالای ایران ، کشاورزان و جو کاران همانند سال گذشته از اجرای این طرح راضی اند زیرا در خرید تضمینی مطالبات کشاورزان با تاخیر پرداخت می شد که این امر نارضایتی آنها را به دنبال داشت اما با اجرای طرح قیمت تضمینی، مطالبات کشاورزان در سریع ترین زمان ممکن پرداخت شده که همین امر رضایت آنها را فراهم کرده است؛ در این بین سازمان های جهاد کشاورزی و تعاون روستایی و شوراهای اسلامی چندین روستا قبلا با ارسال نامه ای به استاندار استان کردستان و همچنین جمعی از کشاورزان با ارسال نامه ای به مدیرعامل بورس کالای ایران، رضایت خود را از اجرای این طرح اعلام کردند.

"مابه التفاوت" تنها مانع برای رضایت کامل کشاورزان

البته در این میان یک نکته وجود دارد و آن، پرداخت مابه التفاوت قیمت کشف شده جو در بورس با نرخ تضمینی اعلامی از سوی دولت است؛ به طوریکه کشاورزان در سیاست قیمت تضمینی وقتی محصولشان را در بورس کالا عرضه می کنند و آن محصول معامله می شود، ظرف سه روز کاری مبلغ جوی فروش رفته خود در بورس را دریافت می کنند. اما در طرف دیگر دولت باید مابه التفاوت قیمت جو در بورس با قیمت تضمینی را به کشاورزان پرداخت کند که به دلیل کسری بودجه دولت، این امر با تاخیر صورت می گیرد.

از سوی دیگر نکته ای که در مورد رضایت کشاورزان وجود دارد این است که کشاورز با هر مقدار و تناژی که تمایل داشته باشند می تواند محصول خود را در بورس کالا عرضه کند و هیچ محدودیتی برای عرضه محصول حتی در تناژ کمتر از یک میلیون تن نیز وجود ندارد.

بر اساس این گزارش، اوایل امسال پس از آنکه عمر سیاست قیمت تضمینی در معاملات ذرت و جو، دو ساله شد، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی با تقدیر از اجرای طرح قیمت تضمینی در بورس کالا از کاهش قابل توجه هزینه های دولت با اجرای این طرح خبر داد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به لزوم و مزایای جایگزینی قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی در بخش  کشاورزی اعلام کرد که با این اقدام، دولت ۷۰۰ میلیارد تومان نقدینگی کمتری به خرید تضمینی اختصاص داد و به زودی شاهد ورود محصولات دیگر کشاورزی به این طرح خواهیم بود. همچنین حجتی به تازگی در گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما، با تاکید بر لزوم گسترش عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا اعلام کرد که عرضه دو محصول جو و ذرت در بورس کالا با موفقیت انجام می شود و برای عرضه گندم در بورس کالا نیز برنامه ریزی شده است. این موارد نشان می دهد که فعالان بخش کشاورزی رفته رفته باید برای یک تحول در حوزه خرید محصولات کشاورزی یعنی جایگزینی طرح قیمت به جای خرید تضمینی آماده شوند و وزارت جهاد کشاورزی نیز باجدیت این موضوع را پیگیری می کند.



منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۸۷۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معامله نخستین گواهی سپرده سکه صادره خزانه بورس کالا

به گزارش خبرگزاری مهر، در پی گشایش و آغاز فعالیت خزانه سکه طلای شرکت بورس کالای ایران، اولین گواهی سپرده سکه طلای صادره توسط این خزانه در روز جاری به تاریخ ۱۷ اردیبهشت امسال در سامانه معاملاتی ابزارهای نوین مالی و مشتقه این بورس معامله شد.

کلیه فعالان بازار سرمایه که امکان معامله گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالای ایران را داشته‌اند، از این پس می‌توانند در سامانه معاملاتی ابزارهای نوین مالی بورس کالا علاوه بر شمش طلا، سکه تمام بهار آزادی را نیز در قالب گواهی سپرده معامله کنند که تابلوی معاملاتی آن شامل سفارشات خرید و فروش، قیمت‌ها و … در درگاه cdn.ime.co.ir قابل مشاهده است.

همچنین کلیه دارندگان سکه طلای تمام بهار آزادی می‌توانند پس از اخذ کد بازار مالی بورس کالا از طریق شرکت‌های کارگزاری، با تحویل سکه طلا به خزانه سکه طلای بورس کالای ایران، گواهی سپرده قابل معامله دریافت کرده و ضمن اطمینان از نگهداری دارایی خود در فضای امن خزانه، از مزیت معافیت مالیاتی معامله گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا بهره مند شوند. به این منظور متقاضیان می‌توانند جهت اخذ نوبت تحویل سکه طلا به خزانه با شماره ۸۵۶۴۴۴۴۴ تماس حاصل کرده و هم چنین اطلاعات تکمیلی را در بخش اعلانات بازار مالی در سایت بورس کالای ایران به آدرس www.ime.co.ir مشاهده کنند.

کد خبر 6099400

دیگر خبرها

  • معامله نخستین گواهی سپرده سکه صادره خزانه بورس کالا
  • قیمت گندم مشخص شد
  • شرایط خرید کامیونت فورس در بورس کالا ابلاغ شد
  • خبر جدید برای گندمکاران/ قیمت گندم مشخص شد
  • تضمینی برای تامین حقابه کشاورزان گرمسار از حبله‌رود وجود ندارد
  • انتفاد از کاهش سهمیه سوخت کشاورزان
  • گندم‌کاران نسبت‌به آفات غافل نباشند/هرکیلو گندم دوروم ۱۸هزارتومان
  • نامه خواندنی اینزاگی به هواداران اینتر
  • یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی خریداری شد
  • تولیدکنندگان آلومینیوم مواد اولیه را به قیمت دلار ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند