Web Analytics Made Easy - Statcounter

همایش ملی دانشگاه اخلاق‌مدار با حضور معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم و معاونان دانشگاه تهران در تالار علامه امینی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران در اولین همایش ملی دانشگاه اخلاق‌مدار گفت:‌ بدون تردید دانشگاه اخلاق‌مدار و رشد روز افزون آن به دست دانشجویان، اساتید، کارمندان و اعضای هیات علمی تحقق پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی دیگر از رسالت‌های دانشگاه پرورش انسان‌های متخصص و توسعه علمی کشور است اما توسعه سیاسی و فرهنگی جامعه در گرو متخصصان دانشگاهی است.

وی افزود: ما امروز به محیط اخلاقی در دانشگاه‌ها و جامعه نیاز داریم زیرا محیط اخلاقی باعث امنیت آموزشی و اخلاقی در دانشگاه و جامعه می‌شود.

سرسنگی تصریح کرد: امروزه بسیاری از سازمان‌های علمی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در جهان به مسائل اخلاقی توجه می‌کنند و لازمه امنیت اقتصادی، آموزشی و فرهنگی در جامعه را اخلاق‌مداری در دانشگاه‌ها می‌دانند.

وی ادامه داد: دانشگاه به ویژه دانشگاه تهران که به عنوان نماد آموزش عالی کشور نقش خطیری دارد باید در پرورش دانشجویان اقدامات بسیار مهمی را برای توسعه اخلاق در جامعه انجام دهد.

دانشجویان، مهم‌ترین سرمایه برای رشد اخلاق در دانشگاه‌ها

معاون فرهنگی دانشگاه تهران تاکید کرد: تعریف دانشگاه اخلاق‌مدار واجد بحث‌های پرچالش است زیرا هر فردی تعریف جداگانه‌ و مستقلی از اخلاق ارائه می‌کند.

سرسنگی توضیح داد: حفظ حریم خصوصی، آزادی فرد، سلامت جسمانی و روانی جزء نمونه‌های بارز یک جامعه و دانشگاه اخلاق‌مدار است بنابراین دانشگاه می‌تواند با برنامه‌های خود در حفظ و صیانت از حقوق افراد و دانشجویان در جامعه توسعه علمی را در اخلاق انجام دهد.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین سرمایه برای رشد اخلاق در دانشگاه‌ها، دانشجویان هستند و ما علاوه‌بر ترویج اخلاق در دانشگاه‌ها باید اخلاق حرفه‌ای را از دانشگاه‌ها آغاز کنیم. همه این موارد و نکاتی که گفتم از اهداف مهم برای برآورده شدن جامعه اخلاق‌مدار در دانشگاه‌ها به حساب می‌آید و ما امیدوارم که با تلاش‌های روز افزون دانشگاهیان بتوانیم در این راه سخت و پر مشقت گام‌های مهمی را برای توسعه اخلاق حرفه‌ای در جامعه و دانشگاه برداریم.

باید توسعه اخلاق در جامعه و دانشگاه را به منصه ظهور برسانیم

دکتر غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز در همایش ملی دانشگاه اخلاق‌مدار گفت:‌ نهادهای علمی مانند دانشگاه‌ها صاحب ثروت و سرمایه هستند، اما این سرمایه صرفا مادی نیست بلکه ثروت آن انسان و سرمایه آنها دانش و دانشگاه است. ما باید همه برنامه‌هایی را که منجربه توسعه اخلاق در جامعه و دانشگاه می‌شود را به منصه ظهور برسانیم.

وی افزود: متاسفانه اخلاق در جامعه و دانشگاه آن طور جاری نیست و این از ضعف دانشگاهیان در ترویج اخلاق حرفه‌ای به دانشجویان نشأت می‌گیرد.

غفاری تصریح کرد: دانشگاهی که فاقد اخلاق باشد، قطعا جامعه را با مشکلات زیادی روبرو می‌کند. البته مطالعات اجتماعی نشان داده که شکاف میان اخلاق عملی با اخلاق نظری وجود دارد. متاسفانه ما با مشکلات زیادی در مسائل اخلاقی روبرو هستیم و باید در این برهه تلاش‌های قابل توجهی را برای رفع آنها انجام دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دانشگاه اخلاق‌مدار در سطح اعضای هیات علمی، اخلاق حرفه‌ای نسبت به دانشجویان، اخلاق و فضای مجازی در دانشگاه،‌ اخلاق حرفه‌ای در نظام آموزشی، پژوهشی و اداری دانشگاه و اخلاق و مسئولیت اجتماعی نسبت به بیرون از دانشگاه از محورهای مهم همایش ملی دانشگاه اخلاق‌مدار به شمار می‌آید. شخصیت‌های علمی و دیگر استادان دانشگاه تهران نیز در این همایش به ایراد سخنرانی پرداختند و تا روز سه شنبه 21 آذر این مراسم ادامه خواهد داشت.

نجات زندگی، اخلاق و نجات اخلاق، سعادت است

همچنین در این همایش دکتر علی‌اکبر علیخانی دبیر علمی همایش علمی دانشگاه اخلاق مدار گفت: نجات زندگی، اخلاق و نجات اخلاق، سعادت است. جامعه‌ای که بدون اخلاق رشد پیدا کند، قطعا نمی‌تواند ادامه حیات دهد؛ چرا که اخلاق مانند کرامت انسانی می‌ماند که دانشگاه‌ها و جامعه به آن نیاز دارند.

وی ادامه داد: اخلاقی زیستن مختص ذات انسان و جوامع انسانی است، دانشگاه مرکز پرورش مدیران و نخبگان جامعه است، بنابراین اگر جامعه دچار بی‌اخلاقی شود، دست کم باید یکی از دلایل آن را باید در دانشگاه‌ها جست‌وجو کنیم.

علیخانی افزود: امیدوارم با برگزاری چنین همایش‌هایی گام کوچکی در پیشبرد اخلاق حرفه‌ای در جامعه و دانشگاه برداریم.

دبیر علمی همایش اعلام کرد: در روزهای آینده چند جلب کتاب در حوزه‌های اخلاق و دانشگاه اخلاق‌مداری به چاپ می‌رسانیم.

تقویت اخلاق در دانشگاه‌ها باعث کاهش تخلفات پژوهشی می‌شود

دکتر محمد رحیمیان معاون پژوهشی دانشگاه تهران در این مراسم اظهار کرد: تقویت اخلاق در دانشگاه‌ها باعث کاهش تخلفات پژوهشی توسط دانشجویان و اساتید می‌شود. اگر ما بتوانیم دانشگاه و دانشجویان را به سمت این امر مهم ببریم، قطعاً نه تنها سرقت علمی بلکه دیگر هیچ دانشجو یا استادی پایان‌نامه یا مقالات خود را به دیگران واگذار نمی‌کند.

وی در این باره اضافه کرد: مقالات پژوهشی اساتید نباید در مجلات نامعتبر چاپ شود چرا که اقدام آنها باعث زیر سوال رفتن دانشگاه‌ها خواهد شد.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۰۲۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقیمی: اندیشه امت‌سازی به سرعت در حال تحقق است

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، بیانیه سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در حمایت از تجمعات دانشجویی در آمریکا و اروپا و در واکنش به سرکوب اعتراضات گسترده در ده‌ها دانشگاه آمریکا، به این شرح است:

محکومیت جنایات رژیم اشغالگر قدس در فلسطین و غزه عزیز مدتهاست که از مرز‌های کشور‌های محور مقاومت فراتر رفته و بویژه در کشور‌هایی که حاکمان‌شان با حمایت آشکار از ددمنشی‌های اسرائیل در غزه، نقطه سیاه دیگری بر عملکرد خود ثبت نموده‌اند، انسان‌های حق‌طلب و آزادی‌خواه به میدان آمده‌اند.

امروز اعتراضات ماه‌های اخیر مردم جویای نور و بری از ظلمت در کشور‌های حامی رژیم خونخوار صهیونیستی، دیگر محدود به تظاهرات مردم در خیابان‌ها نیست بلکه با شکلی منسجم‌تر، خود را در قالب شکل‌گیری و گسترده شدن اعتراضات و تجمعات دانشجویی در قلب آمریکا و کشور‌های اروپایی نشان می‌دهد؛ اعتراضاتی که بی‌شک با ورود اساتید و دانشجویان، لرزه بر دستگاه‌های حامی صهیونیسم انداخته است.

مقابله با این اعتراضات دانشجویی، ضرب و شتم و دستگیری گسترده دانشجویان و هتک حرمت استادان دانشگاه در آمریکا و حتی تهدید و اجبار رؤسای دانشگاه‌ها به برکناری و استعفا، همه حکایت از تنگ‌تر شدن عرصه و باختن قافیه از سوی هیأت حاکم در کشور حامی اصلی رژیم اشغالگر قدس دارد و باطل‌السحر ادعا‌ها و القاگری‌ها درباره آزادی آکادمیک در دانشگاه‌های این کشور است.

گسترده شدن اعتراضات در ده‌ها دانشگاه آمریکا و کشیده شدن زبانه‌های آن به دانشگاه‌هایی در انگلیس و فرانسه و …، با خطا‌های محاسباتی که از سوی حکام این کشور‌ها در قبال این حرکت صورت می‌گیرد، رژیم صهیونیستی و ایادی آن را در باتلاقی به مراتب دهشتناک‌تر و عمیق‌تر از آنچه در آن فرو رفته‌اند، می‌بلعد؛ و تازه این آغاز ماجراست.

در اندیشه ما "خون شهید جاذبه خاک را خواهد شکست و ظلمت را خواهد درید و معبری از نور خواهد گشود. " آن زمان که می‌گفتیم عاشقان مکتب حاج قاسم سلیمانی، عاشق شهادتند و هر قطره خون یکایک شهدایی که تقدیم راه مقاومت می‌شود، مایه رویش انسان‌هایی بیدارتر و مصمم‌تر برای نهضت و تحکیم و تقویت گفتمان الهام‌بخش مقاومت در سراسر گیتی خواهد شد، وعده صادق آن یعنی همین به میدان آمدن استادان و جوانان دانشجو از هر دین و آئینی در قلب آمریکا و اروپا را قریب می‌دانستیم.

کشتار وحشیانه کودکان، زنان و مبارزان و مجاهدان در غزه و ناتوانی سازمان‌های بین‌المللی در متوقف ساختن جنایت‌های ددمنشانه رژیم صهیونیستی و حامیانش، موضع‌گیری‌های آزادگان دنیا را عالم‌گیر نموده و وجدان‌های بیدار جامعه دانشگاهی آمریکا و اروپا در نفی بیدادگری و کشتار مردم مظلوم فلسطین توسط آمریکا و رژیم جعلی اسرائیل را رقم زده است.

اکنون که دانشجویان در آمریکا و اروپا، اراده خود برای ایستادگی در برابر ظلمت و سیاهی را فریاد می‌زنند و با وجود مقابله گسترده پلیس و دستگاه‌های امنیتی، نه تنها از مسیر خود منحرف نشده بلکه اعتراضات را گسترده‌تر نموده‌اند، به آنها پیام می‌دهیم که ما در ایران تجربه مقابله با جور را در دوران ستمشاهی داریم، دانشجویان و جوانان و استادان و فرهیختگان بسیاری در کشورمان هزینه داده‌اند تا نهضت به رهبری پیر روشن ضمیر انقلاب اسلامی ایران به نتیجه برسد.

امروز آرمان‌های انقلاب خمینی کبیر فراتر از مرز‌های جغرافیایی و ملت‌ها رفته است و به برکت خون شهدا و هدایت‌های ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی)، اندیشه امت‌سازی به سرعت در حال تحقق است و‌ای بسا هراس ایادی استکبار از امکان ملحق شدن شما به این اندیشه است که زورمندانه و با اعمال قدرت قهری در صدد تحدید و تهدید حرکت شما برآمده‌اند.

دانشجویان عدالت‌خواه و استادان پیشگام آزادی در آمریکا و اروپا؛ پیام ما را دریافت کنید، از پای ننشینید، رهایی هزینه دارد. ما دانشگاهیان ایران اسلامی به برکت خون شهیدان‌مان، آزادانه آرمان آزادی فلسطین را فریاد می‌زنیم؛ باشد که با ایستادگی و رادمردی، همپای همه آزادی‌خواهان جهان، سرافرازانه در جشن آزادی، شکرگزار باری تعالی باشیم، به یکدیگر سلام دهیم و به ارواح شهدای مقاومت درود فرستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معلمان سکانداران تربیت علمی و اخلاقی جامعه‌اند
  • همایش ملی «نماز، دانشگاه، بایسته‌ها و شایسته‌ها» برگزار می‌شود
  • وزیر علوم : موضوع جوسازی در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • برگزاری همایش هوش مصنوعی و طلا و جواهر در یزد
  • حمایت جامعه علمی قم از از اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • وزیر علوم از دلیل اخراج استادان دانشگاه پرده برداشت
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در قم 
  • موضوع جوسازی در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • مقیمی: اندیشه امت‌سازی به سرعت در حال تحقق است
  • در جلسه رادان با اعضای جامعه مدرسین چه گذشت؟