Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-05@00:50:35 GMT

جمعه ای سیاه در یک روز سفید برفی

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۰۴۹۰۶

جمعه ای سیاه در یک روز سفید برفی

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، 15 کوهنورد پنجشنبه شب گذشته برای صعود به اشترانکوه عازم شهرستان ازنا در استان لرستان شده بودند که در برف و کولاک گرفتار شدند. در این حادثه پنج تن از کوهنوردان نجات یافتند و یک تن نیز از سرما جان خود را از دست داد و اجساد هشت کوهنورد از زیر برف بیرون آمده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاندار لرستان با اشاره به جزئیات حادثه برای کوهنوردان مشهدی در اشرانکوه لرستان اظهار کرد: ساعت 3.20 دقیقه بامداد روز جمعه به جمعیت هلال احمر شهرستان ازنا اطلاع داده می‌شود که تعدادی از کوهنوردان در اشترانکوه در برف و کولاک کوهستان گرفتار شده و نیاز به امدادرسانی دارند.

وی افزود: بلافاصله از طریق مدیریت جمعیت هلال‌احمر شهرستان ازنا، ضمن اطلاع رسانی به معاونت امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان و مدیریت بحران شهرستان، اقدام به اعزام نیروی انسانی ماهر و کوهنوردان جمعیت به منطقه مورد نظر می‌کنند.

استاندار لرستان با اشاره به پرواز بالگرد برای نجات کوهنوردان گفت: امدادگران بعد از الحاق به 7 نفر از کوهنوردانی که در پناهگاه مستقر بودند، درخواست اعزام بالگرد برای حمل یکی از افراد بدحال را دارند که بلافاصله بالگرد اعزام و هلی‌برن جوان مصدوم بنام آقای عامری انجام، ولی طبق اعلام اورژانس به علت سرمازدگی و ایست قبلی، وی فوت می‌کند.

بی‌توجهی به هشدارهای هواشناسی علت حادثه برای کوهنوردان مشهد


استاندار لرستان درباره علت حادثه برای کوهنوردان مشهدی در اشترانکوه می گوید: این حادثه در زمانی رخ می‌دهد که از یک هفته پیش هواشناسی کشور و استان در تمام شبکه‌های خبری و فضای مجازی بارش سنگین برف را در استان‌های غرب و جنوب غرب کشور از جمله استان لرستان پیش‌بینی و اطلاع‌رسانی کرده بودند و لازم بود که کوهنوردان عزیز به این اخطارهای هواشناسی توجه بیشتری می‌کردند.

خادمی در ادامه گفت: لازم به ذکر است این گروه کوهنورد به‌صورت خودجوش و بدون هماهنگی با مسئولین استانی و شهرستانی از جمله هیئت‌های کوهنوردی استانی و محلی اقدام به انجام این صعود کرده بودند.

وی با اشاره به به نحوه وقوع حادثه بیان کرد: طبق اعلام یکی از نجات یافتگان این حادثه، کوهنوردان هنگام صعود به سمت ارتفاعات با تاریکی هوا و بارش سنگین برف و کولاک شدید مواجه شده‌اند و به همین علت بین اعضای گروه فاصله افتاده و 8 نفر از اعضای گروه که دو نفر آنها زن بودند عقب تر از بقیه قرار گرفتند.

استاندار لرستان گفت: سرما، بارش شدید برف، کولاک و رعد و برق شدید و از طرفی تاریکی هوا و خستگی مفرط شرایطی را پیش آورده که کوهنوردان متوجه فاصله زیاد افراد از همدیگر نشوند.

وی افزود: 8 نفری که در انتها قرار گرفتند احتمالا درون یکی از آبشارهای یخی که عبور از آن فوق العاده سخت و دشوار بود با مشکل سقوط بهمن مواجهه شده‌اند.

واما ماجرا و علت وقوع این حادثه از زبان  رئیس فدراسیون کوهنوردی کشور

رضا زارعی رئیس فدراسیون کوهنوردی در خصوص علت بروز این حادثه می‌گوید: «این عزیزان در هوای نامناسب و در زمان بارش شدید برف اقدام به صعود کردند و در بوران هم اقدام به بازگشت می‌کنند و به همین دلیل از مسیر اصلی منحرف شده و به طرف دهلیزی می‌روند که حجم برف بالای دهلیز زیاد بوده. زمانی که به انتهای مسیر می‌رسند، برف بالای دهلیز تخلیه شده و متاسفانه بهمنی که در مسیر سقوط می‌کند، باعث گرفتاری آنها می‌شود.‌»

زارعی ادامه می‌دهد: «15 کوهنورد در این صعود حضور داشتند که 8 نفر از آنها در هنگام ریزش بهمن مصدوم می‌شوند و یک نفر بر اثر سرمازدگی فوت می‌کند. حال عمومی 6 نفر دیگر این گروه کوهنورد در حال حاضر خوب است. از بین 9 نفری که طی این حادثه متاسفانه جان خود را از دست دادند، یک نفر راهنما از استان لرستان بوده و 8 نفر دیگر از کوهنوردان خراسان رضوی بودند.‌»

اما این‌که آیا این افراد کوهنورد حرفه‌ای بودند و مجوز صعود داشتند یا خیر، سوالی است که زارعی در پاسخ به آن می‌گوید: «بله. این افراد کوهنورد حرفه‌ای بودند و با هماهنگی اقدام به صعود کردند. باشگاهی که این کوهنوردان عضو آن بودند، دارای مجوز بوده و با هماهنگی هیئت کوهنوردی استان خراسان این صعود انجام شده. اما نکته منفی ماجرا این است که این کوهنوردان به هشدارهای هواشناسی توجه نکردند و در هوای کاملا نامناسب اقدام به صعود کردند.‌»

محسن اشرفی یکی از نجات یافتگان می گوید: حدود ساعت ٦ صبح به سمت قله حرکت کردیم. طبق برنامه قرار بود تا ساعت ١٠ به قله برسیم. همه چیز براساس برنامه پیش رفت. قله جنون را زدیم، اما در مسیر بازگشت شرایط به هم ریخت. بارش شدید برف و کولاک کار را سخت کرد. هوا به‌قدری خراب شد که یک متری خودمان را نمی‌دیدیم. بلد راه، مسیر برگشت را پیدا نمی‌کرد. درنهایت مجبور شدیم مسیر را برخلاف برنامه قبلی تغییر دهیم.

او که ١٦ ‌سال است به‌صورت حرفه‌ای کوهنوردی می‌کند، درباره جزییات این حادثه می‌گوید: «ما مجبور شدیم مسیر بازگشت را تغییر دهیم. خودمان را برای چندساعت سخت آماده کردیم. به هرحال باید از ارتفاع ٣٨٠٠متری در آن شرایط خراب جوی پایین می‌آمدیم. شیب تند و کولاک شدید کار را برای ما سخت کرده بود. تنها امید ما رسیدن به پناهگاهی بود که ٣ نفر از بچه‌ها به توصیه سرپرست تیم در آن‌جا مانده بودند، اما در مسیر رسیدن به آنجا چند آبشار یخی وجود داشت که عبور از آن نیاز به امکانات و ایجاد کارگاه داشت. به همین دلیل ما دو گروه شدیم. من همراه سه نفر دیگر به‌عنوان تیم پیشرو برای شناسایی مسیر جلوتر حرکت کردیم و ٨ نفر دیگر هم پشت سر ما بودند. چند ساعت از حرکت ما گذشت، شرایط خیلی سخت بود، به کُندی حرکت می‌کردیم که ناگهان صدای ریزش بهمن را شنیدیم. بچه‌ها به احتمال زیاد درون یکی از آبشارهای یخی که عبور از آن فوق‌العاده سخت و دشوار بود با مشکل سقوط بهمن مواجه شده‌اند. «مهشید و اکرم» هم بین آن ٨ نفر بودند. حدود ساعت ٨ شب بود که چراغ پناهگاه را دیدیم، وقتی به آن‌جا رسیدیم، متوجه شدیم، «علیرضا» همراه ما نیست. من دیگر توان بازگشت نداشتم. یکی دیگر از بچه‌های تازه‌نفس با لباس و امکانات مناسب بالای سر او رفت و لباس‌های او را تعویض کرد. اما او در این سرما دوام نیاورد.

«٢٢ساعت کوهنوردی در آن شرایط سخت، همه توان آدم را می‌گیرد. ارتفاع برف به بیش از ٢متر رسیده بود. حرکت‌کردن در چنین شرایطی واقعا سخت بود. ما از داخل پناهگاه موضوع را به هلال‌احمر اطلاع دادیم، اما وقتی ساعت ٧صبح نیروهای هلال‌احمر به ما رسیدند، علیرضا از سرما یخ زده بود.»

به گفته اشرفی «سیدعلی حسینی» هم در بین همان گروه مفقود شده است: «٥‌ سال است که حسین عضو باشگاه ما شده بود. او کوهنوردی حرفه‌ای بود.

صبح پنجشنبه قبل از حرکت به سمت قله، سرپرست گروه به ما اعلام کرد که هوا خراب می‌شود، اما در تیم‌های حرفه‌ای تصمیم نهایی با سرپرست و مسئول فنی گروه است که البته این دو نفر هم در بین مفقود شدگان این حادثه هستند.


نکته قابل تامل


گرچه کوهنوردی ورزشی است که تقریبا سن و سال نمی شناسد و معمولا همراه با تیم های خانوادگی یا با دوستان و آشنایان و حتی به صورت انفرادی انجام می شود، اما همین ورزش مفرح به ویژه در نیمه دوم سال، می تواند خطرساز و حادثه آفرین باشد.

کوهنوردی به عنوان ورزشی همگانی نیاز به آموزش‌هایی در زمینه چگونگی رفتار در کوهستان دارد تا نه تنها از آسیب به محیط کوه جلوگیری شود بلکه فرد کوهنورد نیز آموزش‌های لازم را برای مصون ماندن در مقابل خطرات کوهستان ببیند.

با بررسی حوادث گوناگون در کوهستان، می توان گفت بیشترین آسیب ها یا ناشی از بی توجهی به هشدارها بوده یا نقص در آموزش و رعایت نکردن آنها.

مهمترین توصیه ها به کوهنوردان


بی اعتنایی به خطرات کوهستان یک نوع جان باختن برای هیچ است بنابراین رعایت توصیه های زیر برای کوهنوردان ضروری است :

هیچگاه تنها به کوه نروید حتی اگر برای چند ساعت قصد سفر دارید.

بیش از توان فیزیکی یا توان فنی خود و دیگران برنامه ریزی نکنید و همواره توان ضعیف ترین فرد را در نظر بگیرید.

هیچگاه در کوه دچار غرور نشوید و همیشه از تجربیات و توصیه های دیگران خصوصا پیشکسوتان بهره بگیرید.

اصول اساسی حمل بار بخشی از ایمنی در کوهستان است. بیش از توان فیزیکی خود بار به همراه نبرید.

هرگاه دچار حادثه شدید با شماره ۱۲۵ تماس بگیرید و با خونسردی کامل موقعیت خود و یا برخی علائم خاص منطقه را اعلام کنید تا در کمک رسانی تسریع گردد.

در زمان حادثه با تماس های بی مورد، تلفن همراه خود را مشغول نکنید تا نجاتگران بتوانند با شما در ارتباط باشند.

با نیروهای امدادی همکاری داشته باشید و تا زمانی که آنان به شما نرسیده اند محل حضور خود را تغییر ندهید و اگر به هر دلیلی مجبور به ترک محل شدید حتما مکان جدید خود را به نیروهای امدادی اعلام کنید.

درصورت برخورد با حیوانات وحشی از آنان فاصله بگیرید و با بچه ها و لانه های آنها کاری نداشته باشید.
هرگاه به کوه می‌روید خود را برای بدترین شرایط تجهیز کنید.

مراقب تغییرات ناگهانی هوا باشید و سعی کنید همیشه با وسایل کامل و پوشاک مناسب به کوه بروید.

بر روی یال های برف گیر و دره های بهمن ریز حرکت نکنید.

اگر راه را گم کردید در پایین آمدن از کوه عجله نکنید و با مشورت و تفکر، بهترین راه را پیدا کنید و درصورت پیدانکردن راه مناسب، بلافاصله مراتب را به اکیپ های امدادی اطلاع دهید.

از بازی کردن و انجام کارهای غیرضروری با تلفن همراه خود جداً خودداری کنید. زیرا این کار باعث تخلیه شارژ تلفن همراه شما شده و درصورت نیاز نمی توانید از آن استفاده مفید کنید.

انتهای پیام/ب

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۰۴۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا وازلین پوست را سفید میکند؟

آفتاب‌‌نیوز :

آیا از وازلین برای سفیدی پوست استفاده می‌کنید و تاثیری از آن دریافت نمی‌کنید؟ خب طبیعی است؛ زیرا وازلین به‌تن‌هایی پوست را سفید نمی‌کند و بیشتر خاصیت مرطوب‌کنندگی شفافیت پوست را دارد. در این مقاله با بررسی خواص وازلین همه سوالات ایا وازلین صورت را سفید میکند و خاصیت‌های آن چیست پاسخ خواهیم داد و بهترین روش قطعی و تضمینی سفید شدن پوست را به شما معرفی می‌کنیم. مطالعه این مطلب را از دست ندهید. 

حفظ جوانی و جلوگیری از چین‌وچروک با وازلین

برای پاسخ به سوال «آیا وازلین پوست را سفید میکند» باید بگوییم که وازلین تاثیر بسزایی در کاهش چین‌وچروک و روند پیری دارد و برای سفید شدن پوست باید از سایر روش‌های درمانی مانند میکرونیدلینگ در تهران یا سایر شهر‌ها استفاده کرد.

وازلین با تاثیر مستقیم موجب رفع مشکلات پوستی از جمله از بین بردن چین‌وچروک می‌شود و التهابات پوستی را بهبود می‌بخشد. برای جلوگیری از پیری پوست و حفظ رطوبت آن، ابتدا صورت را با شوینده شست‌وشو دهید و پس از خشک شدن وازلین را روی پوست ماساژ دهید تا جذب پوست شود. 

حفظ جوانی و جلوگیری از چین‌وچروک با وازلین

با استفاده از وازلین پوست را لایه‌برداری کنید!

وازلین با شکر تاثیر بسیار در لایه‌برداری صورت دارد و به‌نوعی اسکراب بدن و صورت محسوب می‌شود. ترکیب این دو به‌عنوان اسکراب تا حدودی در روشن شدن پوست نقش دارند؛، زیرا دانه‌های شکر در این ترکیب باعث از بین رفتن سلول‌های مرده شده و وازلین نیز با نرم کردن پوست، موجب لایه‌برداری پوست می‌شود. 

برای استفاده از این ترکیب ابتدا صورت خود را با آب ولرم بشویید و سپس این اسکراب را روی پوست صورت، پا یا آرنج ماساژ دهید و بعد از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه آن را بشویید. این روش، یک راه ارزان برای شادابی و سفید کردن پوست محسوب می‌شود. البته روش دیگری برای جوانسازی و روشن شدن پوست به نام هایفو وجود دارد؛ قیمت هایفوتراپی صورت نیز بسته به تاثیرات شگفت‌انگیزی که برای پوست دارد، بالاتر است.

تجربه لطافت و جلوگیری از خشکی پوست صورت با استفاده از وازلین

وازلین باعث پوشش منافذ پوست شده و از پوست در برابر خشکی محافظت می‌کند. این ماده حاوی پارافین موم بوده و تاثیر بسزایی در افزایش لطافت و نرمی پوست دارد. همچنین وازلین با مسدود کردن منافذ پوستی از تعریق بیش‌از‌حد جلوگیری می‌کند. 

البته استفاده از وازلین برای پوست‌های چرب مناسب نیست و منجر‌به افزایش چربی و بروز جوش در صورت می‌شود. بهتر است از وازلین برای لب و ترک‌های پوست ناشی از خشکی استفاده شود و شب قبل از خواب آن را روی موضع ماساژ دهید تا جذب پوست شود. 

تجربه لطافت و جلوگیری از خشکی پوست صورت با استفاده از وازلین

بهبود بخشیدن زخم و خراشیدگی‌ها؛ یکی از خواص مهم وازلین

وازلین یک لایه محافظتی برای زخم و خراشیدگی عمل می‌کند و آلودگی‌های پوست را از بین می‌برد. با استفاده از وازلین سلول‌های پوستی شروع به ترمیم‌سازی می‌کنند و زخم‌های روی پوست را بهبود می‌بخشد. علاوه‌بر بهبود زخم‌ها، برای از بین بردن جای سوختگی با وازلین نیز امکان‌پذیر است. 

وازلین با ایجاد همین لایه محافظ روی پوست، از تبخیر رطوبت پوست جلوگیری می‌کند و این ویژگی به حفظ رطوبت پوست صورت یا بدن کمک کرده و برای بهبود زخم‌ها و خراش‌ها کمک‌کننده است. این ماده روغنی را روزی یکبار روی موضع ماساژ دهید تا بعد یک الی دو ماه متوجه تاثیرات آن شوید. 

آیا وازلین پوست را سیاه میکند؟ تاثیر وازلین برای سفیدی یا سیاهی پوست

برای پاسخ به سوال ایا وازلین پوست را سفید میکند یا سیاه باید بگوییم یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های وازلین برای پوست بدن و صورت، حفظ رطوبت، جلوگیری از پیری پوست و ترمیم زخم و خراشیدگی است. مصرف وازلین برای سفید یا سیاه شدن پوست تاثیری ندارد؛ اما ترکیب آن با شکر می‌تواند به‌عنوان یک اسکراب سفید‌کننده کمک‌کننده باشد. البته اگر پوستی چرب دارید باید به میزان استفاده از آن توجه کنید تا صورتتان درگیر جوش‌هاس سر سیاه نشود. 

اگر به‌دنبال روش‌های روشن‌تر شدن پوست با مواد‌های شیمیایی هستید؛ استفاده روزانه کرم ضدآفتاب، کرم‌های روشن‌کننده مخصوص و لایه‌برداری پوست، گزینه موثری برای روشن‌سازی صورت محسوب می‌شوند. 

روش‌های تضمینی دیگری برای روشن‌کردن پوست مانند میکرونیدلینگ، هایفو، و میکرودرم ابریژن وجود دارد که تاثیر بسزایی در جوانسازی پوست به همراه روشن‌سازی پوست خواهند داشت. آکادمی مای اسکین با برگزاری دوره‌ها، به شما کار با دستگاه‌های زیبایی برای دستیابی به جوانسازی و شادابی پوست را آموزش می‌دهد.

دیگر خبرها

  • وازلین برای پوست؛ خوب است یا بد؟
  • کوهنوردان گمشده در ارتفاعات داورزن نجات یافتند
  • کوهنوردان گمشده در ارتفاعات شهرستان داورزن نجات یافتند
  • آیا وازلین پوست را سفید میکند؟
  • پیام تسلیت امام جمعه و استاندار کرمانشاه در پی شهادت سرباز مرزبانی
  • رنگ پلاک خودروها نشانه چیست؟
  • نجات جان کوهنوردان گمشده در قله دماوند
  • (ویدیو) فرآیند فرآوری و بسته بندی «خرچنگ برفی» در کارخانه
  • نجات کوهنوردان مفقود شده در ارتفاعات بام و صفی آباد
  • امام جمعه اهل سنت کلاله: حادثه یسنا مصداق بارز همدلی، نوعدوستی و همبستگی است