Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- همقطاران ترامپ، رهبران کنگره از هر دو حزب و متحدان اروپايي واشنگتن از آن نگرانند که ترامپ تصميم نامعقول و جنجالي ديگري اتخاذ کند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، جکسون ديل،در گزارشي در روزنامه واشنگتن پست (امريکا)، با طرح اين سئوال که «آيا کسي هست که بتواند ترامپ را از اين تصميم فاجعه بار بازدارد؟» ، نوشت:
دونالد ترامپ خاورميانه اي را از دولت پيشين به ارث برد که آکنده از بحران و جنگ داخلي است، به جز دو مورد شکننده استثنايي: مناقشه اسرائيل و فلسطيني ها و برنامه هسته اي ايران که بر هر دو آن ها سکوت و آرامش حکفرما بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما ترامپ برخلاف رهنمود هاي جدي مقامات مسئول امنيت ملي آمريکا، با دو تصميم خودخواهانه و نسنجيده درباره هر دو اين موارد، وضعيت موجود را به گونه خطرناک بر هم زده است. اکنون اين پرسش مطرح است که آيا کنگره و متحدان اروپايي واشنگتن خواهند توانست ترامپ را از سومين تصميم فاجعه بار خود بازدارند يا خير.
مشابهت بين خودداري ترامپ از تائيد پايبندي آمريکا به توافق هسته اي و تصميم وي درباره برسميت شناختن بيت المقدس ( اورشليم) به عنوان پايتخت اسرائيل، بسيار خيره کننده و آموزنده است. در هر دو مورد، ترامپ بر اساس قانوني که در کنگره به تصويب رسيده است مي بايد مدت اعتبار اين دو قانون را تمديد مي کرد. هم وزير دفاع و هم وزير امور خارجه ترامپ از وي خواستند تا قانون مربوط به تائيد توافق هسته اي ايران و قانون مرتبط با تعيين بيت المقدس به عنوان پايتخت اسرائيل را تمديد کند( قانون مربوط به انتقال سفارت آمريکا به بيت المقدس سال ها پيش در کنگره به تصويب رسيد اما چندين رئيس جمهور پيش از ترامپ از اجراي اين قانون خودداري و صرفا مدت اعتبار آن را تمديد کردند) اما وي با خودداري از گوش سپردن به رهنمودهاي آنان، سياست هاي آمريکا در اين دو زمينه را متزلزل و امنيت ملي اين کشور را در سراسر خاورميانه و فراتر از آن، مخاطره انداخت.
هر بار که مقامات ارشد دولت ترامپ به وي در اين زمينه توصيه مي کردند وي با کوبيدن مشت خود بر روي ميز بر اين نکته پافشاي مي کرد که او قصد ندارد کاري را که باراک اوباما، جرج بوش و بيل کلينتون انجام داده اند يعني خودداري از تغيير مکان سفارتخانه آمريکا از تل اويو به بيت المقدس، تکرار کند. وي با صراحت تمام اعلام کرد که تنها انگيزه يا انگيزه اصلي او از اين اقدامات اين است که نشان دهد رئيس جمهوري بهتر و متفاوت از پيشينان خود است. وي درباره تصميم خود در زمينه انتقال سفارت آمريکا به بيت المقدس با غرور و فخر فروشي گفت کاري که ديگر روساي جمهور نتوانستند انجام دهند من انجام مي دهم.
مشاوران ترامپ هر چه در توان داشته اند انجام داده اند تا چنين وانمود کنند که تصميمات ترامپ در اين دو زمينه نوعي راهبرد محسوب مي شود: تلاش براي درگير ساختن کنگره و متحدان اروپايي واشنگتن در يافتن راهکاري جهت برطرف ساختن کاستي هاي توافق هسته اي و تدوين طرح صلحي که فلسطيني ها و اعراب را بار ديگر به سوي ديپلماسي سوق دهد. اما تلاش مشاوران ترامپ براي توجيه تصميم هاي وي در زمينه توافق هسته اي و بيت المقدس، در واقع نوعي صحنه آرايي بيش نيست. واقعيت اين است که نه ترامپ و نه کسي ديگري در دولت وي به پي آمدهاي تصميمات او و آماده شدن براي مقابله با تحولات آتي از جمله از سرگيري خشونت ها در سرزمين هاي تحت کنترل فلسطيني ها يا بروز شکاف و اختلاف بيشتر بين واشنگتن و متحدانش ، نيانديشيده اند.
برخي از اين پي آمدها از هم اکنون قابل مشاهده هستند و نمونه آن استقبال سرد از رکس تيلرسون وزير خارجه تيره روز ترامپ در بروکسل است. وي هفته گذشته براي ديدار از چند پايتخت اروپايي وارد بلژيک شد. مقامات اروپايي تصميم ترامپ درباره انتقال سفارت آمريکا از تل اويو به بيت المقدس را خطرناک و فاجعه آميز توصيف کرده اند. همانگونه که پيش بيني مي شد، در پي اعلام تصميم ترامپ، آشوب و شورش کرانه باختري را فراگرفت. بخت با آمريکايي ها يار بوده است چون اعراب افراطي در مناقشات ديگري درگير هستند وگرنه اين امکان وجود داشت که حملاتي شبيه آنچه در بنغازي در ليبي عليه اهداف آمريکا در پي سرنگوني قذافي رخ داد، تکرار شود.
در اين ميان، ايران بزرگترين برنده بي فکري و بي پروايي ترامپ است. اعلام بيت المقدس به عنوان پايتخت اسرائيل سبب خواهد شد تا آمريکا نتواند از طريق متحدان عرب خود در حاشيه خليج فارس، اردن و اتحاد تلويحي با اسرائيل، به آساني در برابر نفوذ ايران در سراسر منقطه مقابله کند چون اين اتحاد و ائتلاف به علت تصميم ترامپ درباره بيت المقدس از هم فروپاشيده است. دست نشانده ايران درلبنان ، يعني حسن نصر الله، رهبر حزب الله خواستار انتفاضه جديد از سوي فلسطيني ها شد. اگر انتفاضه تازه اي رخ دهد، احتمالا محمود عباس، رهبر سني و سکولار تشکيلات خودگران فلسطين از اريکه قدرت پائين کشيده خواهد شد و حماس متحد ايران، قدرت خواهد گرفت.
بزرگترين دستاوري که ايران خواهد داشت سومين تصميم ويرانگر ترامپ خواهد بود که زمان آن نزديک مي شود. خودداري ترامپ از تائيد پايبندي ايران به توافق هسته اي به کنگره شصت روز فرصت داده است تا در باره از سرگيري تحريم ها عليه ايران تصميم گيري کند. اين مهلت شصت روز همين هفته به پايان خواهد رسيد. اگر کنگره در اين باره تصميمي اتخاذ نکند در آنصورت ترامپ با يک محذور قانوني تازه روبرو خواهد شد چون ناگزير خواهد شد تا بين تمديد قانون تعليق تحريم ها يا از سرگيري تحريم ها که به منزله بي اعتبار اعلام کردن توافق هسته اي خواهد بود، يکي را برگزيند.
همقطاران ترامپ، رهبران کنگره از هر دو حزب و متحدان اروپايي واشنگتن از آن نگرانند که ترامپ تصميم نامعقول و جنجالي ديگري اتخاذ کند. چون بازرسان سازمان ملل متحد همواره پايبندي ايران به توافق هسته اي را تائيد کرده اند در نتيجه، نه اروپايي ها و نه روسيه و چين که از ديگر امضاء کنندگان توافق هسته اي هستند، در برابر تصميم ترامپ براي بي اعتبار اعلام کردن توافق هسته اي تمکين نخواهند کرد. در اينجاست که ايران گزينه لذيذي خواهد داشت: نخست اينکه به توافق هسته اي پايبند باقي بماند و موجبات انزواي آمريکا را فراهم آورد يا اينکه به بهانه از سرگيري تحريم ها از سوي آمريکا، به ذخيره سازي اورانيوم غني شده با عيار بالا مبادرت کند. در چنين حالتي ترامپ گزينه ديگري جز توسل به جنگ نخواهد داشت که به هيچ وجه براي آن آمادگي ندارد.
به گفته منابع آگاه،رهبران کنگره و اروپا به شدت تلاش مي کنند تا از بروز چنين فاجعه اي پيشگيري کنند. رهبران دو حزب دمکرات و جمهوريخواه در کمتيه روابط خارجي سنا هفته گذشته درباره تصويب قانوني تازه با مک ماستر ، مشاور امنيت ملي ترامپ گفتگو کردند. آن ها تلاش مي کنند تا بدون اينکه گامي در جهت نقض تعهدات آمريکا در قبال توافق هسته اي برداشته شود، محدوديت هاي تازه اي براي ايران ايجاد کنند، که براي اروپايي هم قابل قبول باشد، ترفندي که بعيد به نظر مي رسد کارساز واقع شود. چنين راهکاري تحقق، محدوديت هايي را نيز براي ترامپ به همراه خواهد داشت با اين مضمون که وي نمي تواند بدون رضايت کنگره، توافق هسته اي را بي اعتبار اعلام کند.
دولت هاي اروپايي با دولت آمريکا براي برداشتن گام هايي در جهت بازداشتن ايران از توليد موشک هاي دور برد بالستيک که در توافق هسته اي مسکوت گذاشته شده است همکاري کنند، البته به شرطي که ترامپ توافق هسته اي را بي اعتبار اعلام نکند.
همکاري دو حزب و همراه شدن آن ها با تلاش کشورهاي اروپايي براي خشنود کردن و در عين حال مهار رئيس جمهور آمريکا، امري کم سابقه محسوب مي شود. اين احتمال وجود دارد که چنين تلاشي با شکست روبرو شود اما اشتياق ترامپ و بي خردي و فرصت طلبي وي در به خطر انداختن منافع آمريکا و غرب، ايجاب مي کند که اين گونه تلاش با شتاب بيشتري ادامه پيدا کند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۰۷۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند

شبکه خبری «بلومبرگ» گزارش داد، دستیاران اقتصادی دونالد ترامپ به دنبال گزینه‌هایی برای جلوگیری از دور شدن کشورها از دلار هستند زیرا آمریکا با چالش فزاینده‌ای از سوی بازارهای نوظهور، از جمله کشورهای بریکس مواجه است.

به گزارش ایسنا، «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواهان آمریکا برای انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر و تیمش، در حال بحث در مورد اعمال جریمه‌هایی علیه متحدان و مخالفانی هستند که به دنبال دور کردن تجارت خود از دلار آمریکا به ارزهای دیگر هستند. این رسانه به نقل از افراد آشنا گزارش داد، این گزینه‌ها می‌تواند شامل کنترل صادرات، جریمه‌های دستکاری ارز و تعرفه باشد.

گرایش جهانی به استفاده از ارزهای ملی در تجارت به جای دلار، پس از قطع ارتباط روسیه از سیستم مالی غرب و مسدود شدن ذخایر خارجی آن در سال ۲۰۲۲ به‌عنوان بخشی از تحریم‌های مرتبط با اوکراین، شتاب قابل توجهی پیدا کرد.

کارشناسان مالی هشدار داده‌اند که لایحه‌ای با مقرراتی که به آمریکا اجازه مصادره دارایی‌های مسدود شده روسیه را می‌دهد، که بایدن روز چهارشنبه آن را امضا کرد، می‌تواند باعث دلارزدایی شود. قانون موسوم به REPO، که در بسته کمک نظامی ۶۱ میلیارد دلاری به کی‌یف گنجانده شده بود، به رئیس‌جمهور ایالات متحده اجازه می‌دهد تا دارایی‌های دولتی روسیه را که در بانک‌های آمریکایی نگهداری می‌شود، مصادره کند.

به گزارش بلومبرگ، ترامپ خطاب به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داده که «شما دلار را به‌عنوان استاندارد از دست خواهید داد. این مانند شکست خوردن در بزرگ‌ترین جنگی است که تا به حال باخته‌ایم.» به گزارش این رسانه، مشاوران اقتصادی ترامپ و تیم مبارزات انتخاباتی او به طور خاص محدود کردن تلاش‌های دلارزدایی توسط کشورهای بریکس را در نظر گرفته‌اند.

این گروه که اخیرا گسترش یافته و اکنون شامل برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی، اتیوپی، ایران، مصر است، استفاده از ارزهای ملی را در تجارت متقابل تقویت می‌کند. بریکس حتی از احتمال معرفی ارز تک نرخی جدید در سال‌های آینده خبر داده است.

به گزارش راشا تودی، ترامپ بارها گفته است که می‌خواهد دلار ارز ذخیره جهانی باقی بماند.

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در ماه مارس به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «از زمانی که کشورها به دلار بها نمی‌دهند، متنفرم. من به کشورها اجازه نمی‌دهم دلار را دور بزنند، زیرا زمانی که ما این استاندارد را از دست بدهیم، مانند از دست دادن یک جنگ انقلابی خواهد بود.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • شناسایی مسائل خانواده در قالب هسته‌های فکری/ شورای رابطین امور بانوان و خانواده چه رسالتی دارد؟
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی