Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-01@23:37:48 GMT

نسخـه‌های بـرندزده

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۱۵۸۶۵

نسخـه‌های بـرندزده

به دلیل این‌که برخی از داروهای خارجی برند در داروخانه‌های داخلی وجود ندارد، بیمار تلاش می‌کند از هر طریقی که شده، داروی مورد نظر پزشک را تهیه کند که در این مسیر احتمال دارد سر و کارش به قاچاقچیان دارو هم بیفتد. بسیاری از داروهای خارجی برند، بسیار گران‌قیمت هستند، در حالی که نمونه‌های ارزان قیمت داخلی و خارجی آنها هم وجود دارد، اما وقتی پزشک، داروی خارجی با یک برند خاص را برای بیمار تجویز می‌کند، سبب می‌شود که ناخواسته، بازار دلالی و قاچاق دارو داغ شود و جیب بیمار و بیمه‌های درمانی خالی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاکید قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر ممنوعیت تجویز داروی خارجی برند به این معنی نیست که پزشک، حق تجویز داروی خارجی ندارد، بلکه مقصود قانونگذار این است که پزشک نباید دارویی تجویز کند که در فهرست داروهای مورد تائید کشور (فارماکوپه) قرار ندارد. تجویز داروی خارجی برند که مشابه ارزان‌تر آن وجود دارد، اثربخشی‌اش اثبات نشده است و تحت پوشش بیمه‌ها هم قرار ندارد، جز تحمیل هزینه مضاعف بر دوش بیمار و نظام سلامت، حاصل دیگری نخواهد داشت.

تجویز داروی خارجی برند، دامن زدن به فروش اینترنتی و ماهواره‌ای داروهاست که سلامت مصرف‌کننده را نیز تهدید می‌کند.

کمبود دارویی کاذب، نگرانی بیمار از پیدا نکردن داروهای برند، نارضایتی بیمار از سیستم دارویی کشور، افزایش دامنه سود غول‌های داروسازی دنیا و افزایش هزینه‌های درمانی، فقط یک چشمه از عوارض تجویز داروهای خارجی برند است.

تورهای تفریحی برای تجویز داروی برند!

داروی ژنریک یا داروی عمومی، به معنی دارویی است که به مواد موثره یک دارو بدون نام تجاری آن اشاره دارد و می‌تواند توسط هر شرکت دارویی تولید شود، اما داروی برند، دارویی است که فقط یک شرکت خاص، آن را تولید می‌کند و معمولا با قیمتی بالاتر از داروهای مشابه در بازار عرضه می‌شود که البته برای فروش بیشتر این داروهای برند، تبلیغات وسیعی هم انجام می‌شود.

هیچ دلیل علمی وجود ندارد که یک داروی برند بهتر از داروی ژنریک باشد، اما با وجود این برخی پزشکان اصرار دارند که فقط داروی برند ساخت یک شرکت خارجی را تجویز کنند.

چندی قبل دکتر عباس کبریایی‌زاده، رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارویی با انتقاد از اقدام برخی شرکت‌های داروسازی وارداتی مبنی بر برگزاری تورهای تفریحی برای پزشکان جهت به فروش رساندن داروهایشان، تاکید کرد یکی از گلایه‌های سندیکا همین موضوع است؛ چراکه برخی شرکت‌های واردکننده دارو، تورهایی را می‌گذارند و پزشکان را به سفرهای غیرعلمی می‌برند. این پدیده‌ای است که اصلا درست نیست و با اخلاق حرفه‌ای معنا ندارد، اما در برخی موارد دیده می‌شود.

البته نمی‌توان گفت هر پزشکی که داروی خارجی برند تجویز می‌کند، حتما نمک‌گیر شرکت‌های واردکننده دارو شده است، اما به گفته کبریایی‌زاده، در برخی موارد چنین تخلف‌هایی دیده می‌شود که نظارت جدی‌تر می‌تواند جلوی این تخلف‌ها را بگیرد.

جفا در حق تولیدات داخلی دارو

هم‌اکنون بیش از 95 درصد نیاز دارویی کشور از طریق تولیدات داخلی تامین می‌شود و اغلب «داروهای با فناوری ساخت بالا» برای درمان بیماران خاص و صعب‌العلاج به کشور وارد می‌شود.

دکتر احمد همتی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به همین توانایی صنعت دارویی کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: هم اکنون بسیاری از داروهای مورد نیاز بیماران در داخل کشور تولید می‌شود، بنابراین لزومی به استفاده از داروی خارجی وجود ندارد. داروهای تولید داخل از استانداردهای بین‌المللی برخوردار است و نباید از داروی برند خارجی با وجود داروی تولید داخل استفاده کرد.

به گفته او، نباید هیچ دارویی خارج از تائیدیه‌های علمی در اختیار بیماران قرار گیرد. درواقع، نمی‌توان گفت داروهای داخلی از استانداردهای قابل قبول برخوردار نیست، اما داروهای خارجی دارای برند ویژه به‌طور حتم استاندارد هستند.

دکتر بشیر خالقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم از زاویه دیگری به موضوع نگاه می‌کند و می‌گوید: تجویز داروی خارجی برند، در حالی که نمونه داخلی اغلب این داروها وجود دارد، به نوعی نادیده گرفتن زحمات داروسازان ایرانی و بی‌توجهی به تولیدات داخل است. تجویز داروی خارجی برند، کاملا برخلاف اقتصاد مقاومتی است و به صنعت داروسازی کشور لطمه می‌زند.

به گفته خالقی، اجرای نظام ارجاع، برنامه پزشک خانواده، ابلاغ راهنماهای بالینی و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت می‌تواند فرآیند تجویز دارو را منطقی کند و تجویزها را منطبق بر قوانین بالادستی نظام سلامت سازد. تا وقتی این قوانین بالادستی به طور کامل اجرا نشود، نظارت بر نسخه‌های پزشکی هم چندان دقیق نخواهد بود.

فرهنگ‌سازی برای تجویز داروی داخلی

همان‌طور که برخی بیماران بر مصرف داروی خارجی اصرار دارند، اصرار بر تجویز داروی خارجی هم در بین برخی پزشکان دیده می‌شود.

دکتر شهاب‌الدین جنیدی‌جعفری، عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران در گفت‌وگو با جام‌جم معتقد است که باید با اطلاع رسانی درباره دستاوردهای دارویی کشور، پزشکان ایرانی را نسبت به پیشرفت‌های دارویی کشور آگاه کرد تا به سمت تجویز داروهای داخلی ترغیب شوند. درواقع، باید برای مصرف و تجویز داروی داخلی، فرهنگ‌سازی شود.

جنیدی‌جعفری بیان می‌کند: حتی صنعت داروسازی کشور در حوزه ساخت داروهایی با فناوری بالا به دستاوردهای چشمگیری رسیده است که این دستاوردها باید به گوش جامعه پزشکی هم برسد. کارآزمایی بالینی و تحقیقات پزشکی هم اثربخشی بالای داروهای ایرانی را تائید می‌کند.

همچنین به گفته دکتر محمود نجفی‌عرب، عضو هیات مدیره سندیکای دارویی، هم اکنون میزان ارزبری که از طریق واردات دارو ایجاد می‌شود دو میلیارد دلار است، در حالی که میزان صادرات دارویی کشور ما در حد 200 تا 300 میلیون دلار است. یعنی میزان ارزی واردات دارویی ما حدود هفت برابر صادرات داروست که به همین دلیل باید برای ایجاد تناسب منطقی بین صادرات و واردات دارو، اعتماد و حمایت از تولید داخل افزایش یابد.

اگر تجویز داروی خارجی برند از سوی پزشکان تداوم یابد و به هر دلیلی به تولیدات داخلی دارو بی اعتنایی شود، صنعت تولید دارو در کشور با رکود جدی مواجه خواهد شد که دود آن در نهایت به چشم بیماران خواهد رفت زیرا در آن شرایط بیماران برای درمان بیماری‌های ساده هم محتاج داروهای گران‌قیمت و برند خارجی خواهند شد.

تولید 100 قلم دارو در کشور

رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به تولید یکصد قلم داروی موردنیاز ‌در کشور تاکید کرد: یکی از این داروها قرصی برای بیماری هپاتیت C است که پیش از این، یک عدد آن به قیمت 1020دلار توسط بیماران خریداری می‌شد و یک دوره درمان هزینه زیادی را بر مردم تحمیل می‌کرد که این دارو در حال حاضر در داخل کشور تولید و مشمول بیمه نیز می‌شود.

امین جلالوند - جامعه

منبع: جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۱۵۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین جزییات از دوره جدید کالابرگ

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آخرین جزییات از دوره جدید کالابرگ فجرانه را عنوان کرد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علیرضا عسگریان؛ معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عصر امروز در حاشیه بازدید از نمایشگاه اکسپو(ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این نمایشگاه منحصر به فرد در کشور است و در حوزه تولیدات و صادرات فعال است.

وی افزود: وزارت کار یکی از مجموعه‌های بزرگ در حوزه صنعت و اقتصاد است و در زمینه‌های صنعتی مختلف فعالیت دارد.

عسگریان گفت: ما در حوزه دارویی، حمل و نقل و گردشگری و ... شرکت‌هایی داریم و فعال هستیم.

وی درباره میزان فعالیت وزارت کار در حوزه دارویی اظهار کرد: ما در صنعت دارویی در بحث تولید مواد اولیه و سایر داروهایی تخصصی و عمومی بسیار مؤثر عمل کرده است.

وی افزود: وزارت کار نیز دارای زیر مجموعه‌های اقتصادی و صنعتی گسترده است‌. در حوزه پتروشیمی متعددی از ابتدا تا انتهای زنجیره تولید درون خانواده وزارت کار فعال هستند. همچنین بزرگترین هلدینگ‌های حمل ‌و نقل کشور درون وزارت کار است. همچنین در صنعت دارویی، ریلی و ساختمان و سیمان ما حرف اول را در کشور ایران می‌زنیم.

عسگریان ادامه داد: در مجموع 5 صندوق بزرگ کشور در وزارت کار قرار دارند که تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری مهمترین آنها هستند و شرکت های بزرگی هستند.

وی افزود: مهمترین وظیفه ما تحلیل بازار جهانی است و بازار 30 کشور درحال تحلیل است. کشورهای اوراسیا، آفریقا و به ویژه همسایگان خودمان هستیم. البته در حوزه آفریقا حضور کمرنگی داریم که باید گسترش جدی داشته باشیم. امسال با آفریقا وارد تفاهم‌نامه‌های بزرگی را درحال انعقاد هستیم. برای مثال نخست وزیر زیمباوه در ایران است و وارد مذاکره شدیم. چرا که دشت‌هایی برای کشت وسیع برون مرزی توتون است.

معاون رفاه وزیر رفاه تاکید کرد: ما باید به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم تاثیر منطقه ای در حوزه دارو داشته باشیم در حوزه دارویی با عراق، لبنان و ارمنستان کار جدی کردیم. سفر اخیر تجار ارمنستان نشان داد که ما به زودی در این کشور حضور جدی خواهیم داشت و علاوه بر دارو و محصولات پتروشیمی، محصولات ساختمانی و سیمان و مصالح نیز به آنها صادر خواهیم کرد.

وی افزود: اگر ما یک و نیم میلیارد دلار صادرات دارو داشته باشیم، پایگاه خود را در بازار جهانی بطور کامل حفظ خواهیم کرد.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر رفاه تأکید کرد: ما طرح فجرانه را داشتیم، طرحی اثرگذار در مدت 3 ماه که به طور متوسط بالای 86 درصد از این طرح در کشور استقبال کردند. هجدهم این ماه فجرانه تمام می‌شود و و ما‌ امیدواریم این طرح تمدید شود.

وزیر کار: طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک همچنان اجرا خواهد شد

وی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح فجرانه کالابرگ تمدید می‌شود، عنوان کرد: چون این طرح منابع بسیاری این می‌خواهد و باید در بالاترین سطح کشور تصمیم‌گیری شود، از این رو طی 10 روز آینده تصمیم‌گیری می‌شود که‌ آیا ایا تغییر خواهد کرد یا تمدید می‌شود اما میزان استقبال و عدد‌های این طرح فوق‌العاده است، بزرگترین خرید قرن در این طرح صورت گرفت و امروز یک میلیون و 700 هزار تن محصول خریداری شده از 11 قلم شده است و 140 میلیون بسته غذایی در یک مدت کوتاه توزیع شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مبادله بیش از ۴۰ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری بین استان فارس و هیات‌های خارجی
  • طرح فجرانه کالابرگ تمدید می‌شود؟
  • توهین دو وزیر به خرد بدنه دارویی نظام‌سلامت
  • نسخه برزیلی برای خودروسازی ایران
  • خودرو‌های سایپا، چشم «کره شمالی» را گرفت
  • ورزش باید مثل دارو تجویز شود
  • آخرین خبرها از دوره جدید کالابرگ فجرانه
  • آخرین جزئیات از دوره جدید کالابرگ
  • آخرین جزییات از دوره جدید کالابرگ
  • توقیف محموله داروهای قاچاق در گمرک سرو ارومیه