Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - شهرکرد- ايرنا- کارشناسان حوزه پژوهش و فناوري چهارمحال و بختياري در ميزگرد تخصصي خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) مرکز شهرکرد، علاوه بر مشکل کمبود اعتبار پژوهشي، بر ضرورت انجام تحقيقات و پژوهش هاي علمي متناسب با استانداردهاي جهاني تاکيد کردند.

به گزارش ايرنا، امروزه پژوهش و فناوري به عنوان مهمترين راهبرد کاهش مشکلات و تسريع در روند توسعه اي بخش هاي مختلف مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با اين حال کمبود اعتبارات پژوهشي و فناوري، مشکلي بر سر راه انجام تحقيقات علمي و کاربردي است که مانع نقش آفريني در دستيابي به شاخص هاي توسعه اي و موفقيت هاي علمي شده است.
به همين منظور کارشناسان حوزه پژوهش و فناوري چهارمحال و بختياري اصرار دارند تا سهم اعتبارات اين بخش از بودجه دستگاه هاي اجرايي در زمان مناسب براي انجام تحقيقات و پژوهش هاي متناسب با استانداردهاي جهاني، بستر سازي براي کارا شدن نوآوري ها، ابتکارات و پژوهش ها و نيز برقراري توازن علمي در ارتباطات صنعت و دانشگاه با مقوله فناوري تخصيص و هزينه شود.
البته در اين بين علاوه بر بهره گيري از توان بالاي جامعه دانشگاهي و نخبه بايد مسئولان دستگاه هاي اجرايي، مديران ارشد و برنامه ريزان اين مهم را مورد توجه جدي قرار دهند.
** دستگاه هاي اجرايي مکلفند يک تا سه درصد بودجه را براي پژوهش هزينه کنند
مديرکل دفتر برنامه ريزي، نوسازي و تحول اداري استانداري چهارمحال و بختياري گفت: براساس قانون، دستگاه هاي اجرايي مکلفند علاوه بر اعتبارات رديف هاي متمرکز يک تا سه درصد بودجه را در بخش پژوهش هزينه کنند.
ولي الله لطفي پور دهکردي تاکيد کرد: هم اينک عليرغم قوانين و اعتبارات پژوهشي اما برنامه هاي اجرايي دولت و دستگاه هاي اجرايي اجازه نقش آفريني پژوهش را نداده و اعتبارات در جاي خود هزينه نمي شود.
وي افزود: کمبود تخصيص در اعتبارات دستگاه هاي اجرايي مديران را مجبور مي کند تا از اعتبارات پژوهشي، فرهنگي و آموزشي در بخش هاي ديگر هزينه کنند.
لطفي پور دهکردي تصريح کرد: همين اقدام اجازه نمي دهد تا پژوهش نقش خود را به خوبي ايفا کند.
وي يادآور شد: البته در مراکز تحقيقاتي رديف هاي متمرکز پژوهشي خاص و بنيادي در راستاي توليد علم وجود داشته که با نوع پژوهش هاي دستگاه هاي اجرايي متفاوت است.
دبير کميته اجرايي ستاد هفته پژوهش و فناوري چهارمحال و بختياري اظهار کرد: اين درحالي است که دستگاه هاي اجرايي پژوهش هاي توسعه اي و آينده نگري انجام مي دهند و به همين علت مشکلاتي در اين مجموعه ايجاد مي شود.
وي گفت: شناسايي مسائل و مشکلات و انجام پژوهش هاي مرتبط با آن باعث بي ثباتي در مديريت و کم رنگ شدن نتايج پژوهش ها مي شود.
لطفي پور دهکردي تاکيد کرد: به همين منظور براساس قانون، دستگاه هاي اجرايي مکلفند تا علاوه بر اعتبارات رديف هاي متمرکز يک تا سه درصد بودجه را در پژوهش هزينه کنند.
وي افزود: همچنين براساس قانون، شرکت هاي وابسته و نهادهاي عمومي غيردولتي به جز صندوق هاي بازنشستگي و شرکت هاي بيمه اي نيز حداقل سه درصد از سود قابل تقسيم سال قبل در بودجه سالانه را براي تحقيقات در نظر بگيرند.
** توجه به پژوهش کاهش هزينه هاي تجربي را به دنبال دارد
معاون پژوهشي، برنامه ريزي و نيروي انساني اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختياري نيز گفت: براي دستيابي به توسعه و رفاه اجتماعي، کاهش هزينه هاي تجربي و رسيدن به وضعيت مطلوب در پژوهش و فناوري نقش اصلي را بر عهده دارد.
شهباز اسماعيلي تصريح کرد: به همين منظور اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختياري اين اقدامات را در دو بخش عمده فرهنگيان و دانش آموزي برنامه ريزي کرده است.
وي يادآور شد: اين مهم در بخش فرهنگيان با هفت برنامه پژوهشي شامل ارائه طرح هاي پژوهشي، اقدام پژوهي، درس پژوهي، جشنواره خوارزمي، پرسش مهر رئيس جمهوري، حمايت مالي از پايان نامه هاي ارشد و دکترا با موضوع آموزش و پرورش و انتخاب پژوهشگر برتر انجام مي شود.
اسماعيلي اظهار کرد: در بخش دانش آموزي نيز 6 برنامه شامل جشنواره خوارزمي، جشنواره جابر ابن حيان، درس تفکر و پژوهش پايه ششم، جشنواره هنرهاي تجسمي، پرسش مهر رئيس جمهوري و جشنواره بخش دانش آموزي ايده برتر سبزکوه انجام خواهد شد.
نماينده کميته جشنواره دانش آموزي ستاد هفته پژوهش و فناوري چهارمحال و بختياري افزود: ملي بودن اعتبارات آموزش و پرورش و ابلاغ ديرهنگام آن مشکلات فراواني را در حوزه پژوهش و فنآوري ايجاد کرده است.
وي تاکيد کرد: تعيين و ابلاغ اعتبارات حوزه پژوهش و فناوري در ابتداي هر سال نقش مهمي در استفاده بهينه از اين منابع ايفا مي کند.
اسماعيلي يادآور شد: متاسفانه در سال 1394 اعتبارات حوزه پژوهش و فناوري اعلام نشد و سال 1395 در پايان سال اعلام شد که فرصت مناسبي نبود.
** ثروت آفريني از مزيت هاي توجه به پژوهش در دانشگاه هاست
معاون پژوهشي دانشگاه شهرکرد نيز گفت: پژوهش محوري، ثروت آفريني و درآمدزايي از ويژگي هاي دانشگاه ها و از مزيت هاي توجه به پژوهش و فناوري محسوب مي شود.
مهران عربي تصريح کرد: اقتصاد پويا و مستقل باعث دوام در دوران تحريم و دستيابي به موفقيت هاي علمي خواهد شد.
وي افزود: پژوهش ها و فناوري هاي کنوني بايد به سمت و سوي ماموريت محوري و مساله گرايي باشد.
عربي اظهار کرد: رشد در حوزه پژوهش و فناوري يه نيروي انساني متخصص و اعتبارات کافي نياز دارد.
وي يادآور شد: امروزه با توجه به پتانسيل هيات هاي علمي دانشگاه ها و محققان دستگاه هاي اجرايي از نظر نيروي انساني کمبودي نداريم.
دبير کميته علمي ستاد هفته پژوهش و فناوري چهارمحال و بختياري گفت: البته براي به حرکت درآوردن چرخ پژوهش و فناوري برخورداري از مديران پژوهشي آگاه به امر پژوهش در کنار تامين اعتبارات مورد نياز است.
وي تاکيد کرد: امسال اعتبارات حوزه پژوهش و فناوري کشور 90 هزار ميليارد ريال در نظر گرفته شد که در نهايت 70 هزار ميليارد ريال تصويب شد.
عربي افزود: اين در حالي است که تنها يکي از دانشگاه هاي عربستان سالانه 2.5 ميليون دلار اعتبار پژوهشي دارد.
وي تصريح کرد: به همين منظور سرمايه گذاري جهت دار در پژوهش و فناوري و افزايش اعتبارات اين حوزه بايد در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گيرد.
** افراد جامعه در ابتدا بايد با پژوهش و فناوري کاربردي آشنا شوند
رئيس مرکز رشد دانشگاه شهرکرد و معاون بنياد نخبگان چهارمحال و بختياري نيز گفت: دانشگاه ها در رشته هاي وابسته به علوم پايه، علوم فني و کشاورزي مقالات خوبي در مجلات برتر دنيا در حال چاپ داشته و در واقع مساله پژوهش را حل کرده اند.
ويشتاسب سليمانيان اظهار کرد: افراد جامعه بايد از همان ابتداي تحصيل با پژوهش و فناوري کاربردي آشنا شوند.
نماينده کميته جشنواره ايده هاي برتر سبزکوه ستاد هفته پژوهش و فناوري چهارمحال و بختياري افزود: البته هنوز بخش پژوهش و فناوري از هم تفکيک و مجزا نشده است.
وي تصريح کرد: آموزش و پرورش بايد پژوهش و فناوري را در کنار هم ببيند و معلمان خود را در خصوص مساله مهم فناوري توجيه کند.
سليمانيان يادآور شد: وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در دانشگاه ها توازن خوبي بين رشته هاي مختلف برقرار نکرده، پس نمي توان فناوري را با اين شرايط ارتقا و پيشرفت داد.
وي اظهار کرد: ارتقاي ارتباط بين صنعت و دانشگاه با مقوله فناوري نيازمند رعايت و اجراي توازن علمي در دانشگاه هاست.
** توجه بيشتر پارک هاي علم و فناوري به مقوله فناوري
معاون پارک علم و فناوري چهارمحال و بختياري نيز گفت: پارک هاي علم و فناوري بيشتر به بخش فناوري توجه دارد.
داراب ظفريان آشنايي دانش آموزان با مفاهيم فناوري از همان دوران ابتدايي را ضروري اعلام و تاکيد کرد: پارک علم و فناوري در اين رابطه فرهنگسازي را بر عهده دارد تا دانشجويان در دانشگاه ها بتوانند دانش فني خود را تکميل و با مفاهيم آشنايي کامل پيدا کنند.
وي افزود: در اين صورت تمامي دانشجويان مي توانند به دانشجوي کارآفرين در جامعه تبديل شوند.
ظفريان تصريح کرد: با وجود بيش از پنج ميليون دانش آموخته دانشگاهي در کشور اما بسياري آنان حتي در نوشتن يک طرح توجيهي ساده هم مشکل دارند.
وي يادآور شد: در عصر اقتصاد دانش بنيان، سرعت تغيير و تحولات بسيار بالاست و اگر نتوانيم آموزش ها، فرهنگسازي هاي لازم و کارايي هاي مورد نظر را در دانشگاه ها، آموزش و پرورش و بين مخاطبان ايجاد کنيم با مشکل مواجه مي شويم.
نماينده کميته نمايشگاه و فن بازار ستاد هفته پژوهش و فناوري چهارمحال و بختياري اظهار کرد: در اقتصاد دانش بنيان سرعت نوآوري ها نسبت به اقتصاد صنعتي و کشاورزي بسيار بالاتر است.
وي گفت: به همين منظور ايجاد بستري براي کارا شدن نوآوري ها، ايده ها، ابتکارات و پژوهش ها در حوزه هاي فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي ضرورت دارد.
ظفريان تاکيد کرد: هم اينک 102 شرکت زيرمجموعه پارک علم و فناوري با 600 اشتغال مستقيم در چهارمحال و بختياري مشغول به فعاليت است.
وي افزود: اين شرکت ها با هزينه کم و فضايي محدود توانسته اند اقتصاد بالايي را رقم بزنند.
** سرمايه گذاري در پژوهش از عوامل اصلي دستيابي به موفقيت هاي مطلوب است
نماينده کميته تبليغات و اطلاع رساني ستاد هفته پژوهش و فناوري چهارمحال و بختياري نيز گفت: سرمايه گذاري در امر تحقيق، پژوهش و فناوري از عوامل اصلي دستيابي به موفقيت هاي مطلوب در اين حوزه محسوب مي شود.
حسن مرادي تصريح کرد: انجام پژوهش هاي علمي در حوزه تبليغات بايستي متناسب با مشکلات روز کشور و جامعه صورت گيرد.
وي يادآور شد: به همين منظور انجام تحقيقات و پژوهش هاي علمي متناسب با استاندارهاي جهاني قبل از اجراي طرح هاي مختلف ضرورت دارد.
مرادي اظهار کرد: اختصاص اعتبارات مطلوب براي تحقيق و پژوهش در نقش و جايگاه روابط عمومي ها به منظور دستيابي به شاخص هاي توسعه اي بخش هاي مختلف و ارتقاي کمي و کيفي وضعيت تبليغات و اطلاع رساني در جامعه بايد در دستور کار مسئولان، برنامه ريزان و صاحب نظران قرار گيرد.
به گزارش ايرنا، براساس نظر کارشناسان تخصيص به موقع و مناسب اعتبارات پژوهشي لازمه ايجاد تحول در حوزه پژوهش، فناوري و بخش هاي مختلف توسعه اي است و کم توجهي به اين مهم از عوامل اصلي رکود در توسعه يافتگي خواهد شد.
25 آذر در تقويم رسمي جمهوري اسلامي ايران به نام روز پژوهش و فناوري و هفته آخر آذر به نام هفته پژوهش و فناوري نامگذاري شده است.
کارشناس ميزگرد: وحيد رئيسي دهکردي**انتشاردهنده:جهانبخش صفري
7362/6021
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۹۷۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتباط صنعت و دانشگاه، هدف اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مؤمنی پیش از ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری که به مناسبت ۵۰ امین سالگرد تأسیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سال ۱۳۵۳ به عنوان اولین دانشگاه در استان تأسیس شد درواقع پیش از آن در استان دانشگاه وجود نداشت.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه پیشینه دانشگاه فنی و حرفه‌ای به سال ۱۳۴۸ بازمی‌گردد، افزود: پس از سال ۱۳۵۹ که انقلاب فرهنگی رخ داد در ساختار و محتوای درسی دانشگاه فنی و حرفه‌ای تغییراتی ایجاد و در سال ۱۳۶۴ نیز این دانشگاه احیا شد؛ در سال ۱۳۶۶ نیز با عنوان دانشگاه فنی و حرفه‌ای شهرکرد آغاز به کار کرد.

وی ادامه داد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و تا مدتی پس از آن تنها یک مرکز دانشگاه فنی و حرفه‌ای در چهارمحال و بختیاری فعال بود اما به برکت انقلاب اسلامی امروز ۶ مرکز از مجموعه دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای در استان فعالیت دارند.

مؤمنی با اشاره به وجود ۱۸۰ مرکز آموزشکده فنی و حرفه‌ای در کشور، عنوان کرد: در حال حاضر دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در تمامی استان‌های کشور وجود دارند که وظیفه آن‌ها نیز تربیت نیروی کارآمد و تکنسین است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای استان ۳۸ کد رشته محل وجود دارد که از این تعداد ۱۹ کد رشته مربوط به مقطع کاردانی و ۱۹ کد رشته مربوط به مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته است.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد از واحدهای درسی دانشجویان دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای عملی هستند، تصریح کرد: امسال ۵۰ امین سالگرد تأسیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای است و طی این مدت این دانشگاه خدمات بسیار ارزنده‌ای در حوزه تربیت نیروی کار ماهر داشته چراکه بر اساس آمار موجود بخش زیادی از فارغ التحصلان این دانشگاه وارد بازار کار شده‌اند.

مؤمنی یادآور شد: امروز با توجه به وجود زیرساخت‌های مناسب در کشور برای ایجاد جهش تولید همچنین به دلیل وجود فشار اقتصادی بیگانگان و لزوم کسب توانمندی در حوزه‌های مختلف تربیت نیروی ماهر یکی از نیازهای اساسی محسوب می‌شود و دستگاهی که توانایی انجام این مأموریت را دارد دانشگاه فنی و حرفه‌ای است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری بیان کرد: اگر تربیت نیروهای دارای مهارت در دستور کار بگیرد بخش عمده‌ای از مشکلات اشتغال کشور برطرف خواهد شد و این موضوع یکی از اهداف دانشگاه فنی و حرفه‌ای است.

وی با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های مهم دانشگاه فنی و حرفه‌ای این است که ارتباط دانشگاه و صنعت به معنای حقیقی کلمه برقرار شود، افزود: از سال گذشته فعالیت‌هایی در راستای تحقق این امر انجام شده برای مثال تفاهم‌نامه‌هایی بین بخش‌های صنعت و دانشگاه منعقد شده است.

مؤمنی ادامه داد: در قانون ششم توسعه تکلیف قانونی برای موضوع مهارت این بود که ۳۰ درصد از دانش‌آموزان به سمت آموزش‌های مهارتی هدایت شوند درحالیکه تا پایان این قانون تنها ۱۶ درصد از این امر محقق شده بود، در قانون هفتم توسعه هدایت ۴۰ درصد از دانش‌آموزان به سمت آموزش‌های مهارتی در دستور کار قرار گرفته که برای تحقق آن لازم است برنامه‌ریزی‌های دقیقی صورت بگیرد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به لزوم تربیت مهارت‌محور دانشجویان در تمامی دانشگاه‌ها، عنوان کرد: ایجاد نمایشگاه‌های دائمی برای به نمایش گذاشتن ایده‌ها و توانمندسازی دانشجویان، ایجاد شهر مشاغل با همکاری شهرداری و صنایع خلاق از جمله طرح‌هایی هستند که توسط این دانشگاه در حال پیگیری است و می‌تواند اثرات مثبتی برای استان به همراه داشته باشد.

نمایشگاه توانمندی‌ها و دومین نمایشگاه کار در چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی می‌شود

وی اضافه کرد: از تاریخ ۱۶ الی ۱۹ اردیبهشت ماه هفتمین نمایشگاه توانمندی‌ها و دومین نمایشگاه کار در چهارمحال و بختیاری برقرار خواهد شد و ایده‌هایی که طی یک سال توسط دانشجویان به مرحله تولید رسیده در معرض دید قرار می‌گیرند، نکته مهم این است که این محصولات مورد حمایت مرکز رشد دانشگاه قرار گرفته و در ادامه نیز برای تولید به پارک علم و فناوری استان معرفی می‌شوند.

مؤمنی تصریح کرد: «فردایی بهتر از امروز» شعار در نظر گرفته شده برای نمایشگاه توانمندی‌ها و کار در چهارمحال و بختیاری است، اهداف این نمایشگاه نیز شامل بازدید همگانی از دانشگاه، کارگاه‌ها و آموزشگاه‌ها، فروش محصولات تولید شده در مرکز رشد دانشگاه، نمایش پروژه‌های کاربردی و برگزاری دوره‌های آموزشی برای دانشجویان می‌شود.

کد خبر 6091991

دیگر خبرها

  • انتشار کتاب ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری
  • مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد
  • انتشار کتاب «ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری» در چهارمحال و بختیاری
  • ارتباط صنعت و دانشگاه، هدف اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای
  • تحقق ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای چهارمحال و بختیاری
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • نشان طلای رقابت‌های جام جهانی در دستان دختر چهارمحال و بختیاری
  • نشان طلای انتخابی جام جهانی در دست ووشوکار چهارمحال و بختیاری
  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • استقرار اتاق‌های بازرگانی فناوری در پارک فناوری بین‌المللی ایران