Web Analytics Made Easy - Statcounter

«شهنواز تنی» که از اعضای برجسته حزب دموکراتیک خلق افغانستان و وزیر جنگ در زمان حکومت نجیب‌الله به شمار می‌رود، به چرایی ضرورت خروج نیروهای آمریکایی و غربی از افغانستان پرداخت و تصریح کرد مردم این کشور از نظامیان بیگانه نفرت دارند.

«شهنواز تنی» وزیر جنگ اسبق و رئیس حزب جنبش صلح افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار دفتر منطقه‌ای تسنیم در کابل ضمن تأکید بر اینکه کشورهای غربی با اهداف و منافع مشخص به افغانستان لشگرکشی کردند، اظهار داشت: حضور کشورهای غربی مانند حضور ارتش سرخ شوروی در افغانستان اشتباه است، چرا که مردم افغانستان از حضور کشورهای بیگانه در افغانستان نفرت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس حزب جنبش صلح افغانستان با اشاره به لشگرکشی نیروهای شوروی در افغانستان در سال 58 گفت:این لشگرکشی یک تجاوز آشکار پنداشته می‌شد و همین مسئله هم سبب شکست شوروی در افغانستان شد چراکه مردم از حضور کشورهای بیگانه در کشور خود نفرت داشته و در مقابل تجاوزگر ایستادگی و جهاد کردند.

این مقام افغانستانی اظهار داشت: مردم افغانستان و کشورهای همسایه تمایلی به حضور قدرت‌های غربی در افغانستان ندارند.

تنی همچنین تصریح کرد که جهاد مردم مسلمان افغانستان علیه تجاوزگر یک فریضه دینی و انسانی است و بسیاری از مجاهدین برای اسلام و منافع مردم افغانستان جهاد کردند اما از این موضوع هم نباید غافل شد که برخی از مجاهدین نیز در ادامه راه مرتکب اشتباهاتی شدند.

وی اشتباه برخی مجاهدین را ارتباط‌گیری با کشورهای خارجی توصیف کرد و ادامه داد: مجاهدین با اتکا بر نیروهای داخلی بهتر می‌توانستند صلح را در کشور برقرار کنند، در تمام دوره‌های تاریخی افغانستان اتکا به نیروی خارجی اشتباه بزرگی بوده است.

تنی تاکید کرد: اشتباه بزرگ‌تر این است که امروز می‌بینیم نه تنها دولت فعلی که منتقدان و مخالفان دولت هم همه متکی به کشورهای خارجی هستند.

وی در صحبت‌های خود اعتراف کرد که حضور شوروی در افغانستان تجاوز علیه حاکمیت ملی افغانستان بوده و حکومت وقت نیز دست‌نشانده یک کشور تجاوزگر بود.

تنی ورود شوروی به افغانستان را عاملی جهت تبدیل شدن این کشور  به میدان نبرد شرق و غرب توصیف کرد و گفت: آنچنان غرب و شرق در این کشور تازیدند که تا امروز هم می‌بینیم افغانستان باز هم آرام نشده و به چنین وضعیت ناآرامی در منطقه دچار شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود حزب دموکراتیک خلق را نیز از احزاب مخالف حضور شوروی در افغانستان دانست و یادآور شد: گرچه در زمان حضور و پس از خروج نیروهای روس از افغانستان مردم با وضعیت فاجعه‌بار اقتصادی و فقر دست و پنجه نرم می‌کردند اما به عقیده من آن زمان شرایط به مراتب نسبت به حکومتداری فعلی افغانستان بهتر بود.

به گفته تنی اگر چه کشورهای غربی براساس کنفرانس بن آلمان در افغانستان وارد شده‌اند اما این حضور به درخواست مردم افغانستان نبوده و کشورهای غربی براساس منافع مشخص خود و نه برای منافع مردم این کشور وارد  افغانستان شده‌اند و بزرگ‌ترین شاهد مثال این موضوع وضعیت مردم، سرگردانی، مشکلات معیشتی، ناآرامی و ناامنی است.

وزیر جنگ اسبق افغانستان گفت: در حال حاضر افغانستان به یک ارتش نیرومند نیاز دارد و این ارتش باید برای دفاع و جنگ به صورت مستقل آماده شود.

به گفته شهنواز تنی با قدرتمند شدن ارتش باید نیروهای غربی و آمریکایی افغانستان را ترک کنند تا در این کشور صلح و ثبات حکمفرما شود.

تنی تأکید کرد که با خارج شدن نیروهای بیگانه از افغانستان زمینه برای گفت‌وگوهای بین‌الافغانی فراهم می‌شود.

انتهای پیام/.

ما را در تلگرام، فیسبوک و توئیتر دنبال کنید.

R36461/P36461/S8,87,91/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۱۷۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکریم و معارفه روئسای قدیم و جدید هلال احمر شهرستان سلماس 

ظهر امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت با حضور؛ ذبیح الله کاظمی فرماندار شهرستان سلماس، دکتر جابر ثوابی معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی و شورای اجرایی هلال احمر سلماس در محل فرمانداری این شهرستان آئین تکریم و معارفه روئسای قدیم و جدید جمعیت هلال احمر سلماس برگزارشد؛   به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،با حکم حمید محبوبی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی؛ از حجت رستمی مدیر امور اجرایی پیشین جمعیت هلال احمر شهرستان سلماس تکریم و مهدی رضایی به عنوان سرپرست جمعیت هلال احمر این شهرستان معارفه شد.   ذبیح الله کاظمی فرماندار شهرستان سلماس گفت:برخی از افراد این توفیق را پیدا می‌کنند که مدتی از عمر خود را به خدمتگزاری مردم مشغول شوند و شرایط به‌گونه‌ای برای این افراد فراهم می‌شود که در چارچوب نظامی که احکام حیات بخش و فروزان اسلامی در آن حاکم است، تحت لوای قرآن کریم و درس گرفتن از زندگی ائمه اطهار (ع) خدمت به مردم را سرلوحه کار خود قرار دهند.   کاظمی در تقدیر از فعالیت‌های هلال احمر و داوطلبان این جمعیت افزود: شاهد حضور هلال احمر در صحنه‌های سخت از جمله زلزله، سیل و ... بودیم و دیدیم که نیرو‌های هلال احمر چگونه به داد مردم رسیدند و اگر پای کار نبودند بی‌شک تلفات بسیاری داشتیم. هلال احمری‌ها ناجی جان مردم هستند و انسانیت را معنی کرده اند و کار‌ها را بدون ادعای پیروزی انجام می‌دهند. هلال احمر نهادی است که در سخت‌ترین شرایط حضور پیدا می‌کند و هر جا که گرفتاری است داوطلبان هلال احمر حضور دارند.

دیگر خبرها

  • ائتلاف متجاوز آمریکا و انگلیس شمال یمن را بمباران کرد
  • ظریف: تصور نکنیم اگر FATF را نپذیرفتیم تنبیه نمی‌شویم
  • حضور ویرانگرِ آمریکا در افغانستان + فیلم
  • تکریم و معارفه روئسای قدیم و جدید هلال احمر شهرستان سلماس 
  • چند کشور غربی به دنبال کاهش فروش تسلیحات نظامی به اسراییل هستند
  • تصویرنگاری نرم از مداخله‌گرایی آمریکا
  • حضور ویرانگرِ آمریکا | افغانستان
  • خشونت با دانشجویان ذات اصلی آمریکا را نشان داد
  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • طالبان: دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم