Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پایگاه خبری سبزالبرز و به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان البرز، یگانه ،مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: تردیدی نیست که دستیابی به مهمترین ماموریت وزارت جهاد کشاورزی یعنی امنیت غذایی ، مستلزم تداوم بهره برداری از اراضی کشاورزی می باشد .

وی افزود : خوشبختانه در سال های اخیر موضوع حفظ کاربری اراضی و باغات و جلوگیری از تخریب و تغییر کاربری بی ضابطه آن در کانون توجه سیاست گذاران و مسئولین امر قرار گرفته و ماحصل این توجه ویژه و درک صحیح از مخاطرات آن ، تصویب قانون حفظ کاربری اراضی و باغات در مجلس شورای اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهندس یگانه بیان داشت : در راستای اجرایی شدن این قانون ، مدیریت امور اراضی استان البرز علیرغم محدویت منابع مالی و امکانات از همه ظرفیت ها وپتانسیل موجود با تلاشی جهادی جهت پیشگیری و مقابله با تخریب و تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغات استفاده نموده و در سایه این تلاش در ارزیابی عملکرد مدیریت های امور اراضی ۳۱ استان کشور موفق به کسب رتبه اول کشور دربخش حفاظت از اراضی کشاورزی گردید که قطع به یقین این موفقیت در سایه توجهات حضرت ولی عصر (ع) ،و تلاش شبانه روزی مجموعه همکاران امور اراضی استان و شهرستان های تابعه حاصل گردید.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی البرز اظهار داشت : تغییرکاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی پدیده شومی است که متاسفانه در سالهای اخیر با آهنگی تند موجب خارج شدن بخش قابل توجهی از بهترین اراضی زراعی و باغی ازچرخه تولید کشاورزی شده است و متاسفانه تعداد معدودی افراد سودجو و فرصت طلب بدون توجه به عواقب تلخ و ناگوار این عمل برکشاورزی کشور اراضی مرغوب کشاورزی را به ساختمان و تاسیساتی که عمدتا” غیر تولیدی بوده و صرفا” تفریحی می باشد تبدیل نموده و این امر علاوه بر کاهش سطح تولید محصولات کشاورزی ، بسیاری از فرصتهای شغلی موجود دراین بخش را نیز مورد تهدید قرار داده است.

وی افزود:ازاین رو مدیریت امور اراضی جهاد کشاورزی استان البرز براساس قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها وظیفه دارد با به کارگیری نیروها و امکانات موجود نسبت به حفظ کاربری اراضی کشاورزی و جلو گیری از ساخت و ساز های غیر مجاز درخارج از محدوده قانونی شهر و بافت مصوب روستاها اقدام نماید که به حول و قوه الهی و سعی و تلاش نیروهای سخت کوشش و پرتلاش جهاد کشاورزی و حمایت و پشتیبانی مسئولین استان بویژه استاندارمحترم و رئیس محترم اداره کل دادگستری و دادستان محترم و فرماندهی محترم نیروی انتظامی و ادارات زیرمجموعه در شهرستان های تابعه اقدامات بسیار خوبی با محوریت پیشگیری به انجام رسیده که باعث کاهش روند تغییرکاربری اراضی کشاورزی در سطح استان شده است .

این مسئول بیان کرد: از اقدامات شاخص در این راستا می توان به راه انداری سامانه ارتباط مردمی حفاظت اراضی کشاورزی ۱۳۱ و تقویت گشتهای ویژه حفظ کاربری اراضی اشاره کرد. سامانه ۱۳۱ پل ارتباطی مردم وجهاد کشاورزی است که درتمام شبانه روز آماده دریافت گزارشات مردمی و پیگیری آن خواهد بود.که از اهداف راه اندازی این سامانه می توان به تقویت مشارکت مردمی جهت حفاظت از اراضی کشاورزی و همچنین ساماندهی دریافت اخبار و گزارشهای مردمی درخصوص تغییرکاربری های غیر مجاز در اراضی کشاورزی و زمین خواری اشاره نمود.

این مسئول افزود : گشتهای ویژه حفظ کاربری اراضی با بهره مندی از نیروهای مومن و متعهد جهاد کشاورزی و نیرو انتظامی و امکانات مورد نیاز مانند خودروهای مناسب مجهز به تجهیزات مکان یابی(GPS) چراغ گردان و بغل نویس وظیفه پیشگیری از تغییرکاربری غیر مجاز و برخورد قانونی با عاملین تغییر کاربری را برعهده داشته که طبق ماده ۱۰ قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها مصوب ۱۳۸۵ به محض مشاهده تغییرکاربری دراراضی کشاورزی با صدوراخطاریه ازادامه کار جلو گیری و با دستورقضایی نسبت به قلع و قمع بنا و مستحدثات ایجاد شده اقدام و زمین را به حالت اول اعاده می نمایند. درحال حاضر تعداد ۱۴ واحد گشت ویژه در سطح استان فعال بوده و اقدامات قانونی دراین خصوص را به انجام می رسانند.

مهندس یگانه در تشریح عملکرد حفاظت اراضی در نیمه نخست سال ۱۳۹۶ را به شرح زیر عنوان نمود :تماس های دریافتی از سامانه ۱۳۱ به تعداد ۱۱۵۰۰مورد که تعداد ۱۸۸۸ مورد قابل رسیدگی بوده که به اکیپ های گشت اعلام گردیده است.

این مسئول در پایان گفت: تعداد ۱۹۳۰مورد تغییر کاربریدر سطح استان شناسایی شده است که بیشترین آن مربوط به شهرستانهای کرج و ساوجبلاغ بوده است.

منبع: سبز البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sabzalborz.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «سبز البرز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۱۹۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۴۰دستگاه انواع پهپاد در عرصه‌های کشاورزی استان قزوین

علی راه انجام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در حال حاضر عملیات سمپاشی و محلول پاشی مزارع و باغات استان با ۴۰ دستگاه پهپاد با اپراتور‌های آموزش دیده انجام می‌شود.

وی یادآور شد: در راستای استفاده از تکنولوژی‌های نوین مکانیزه در مزارع و باغات؛ قزوین یکی از استان‌های پیشرو در این زمینه است.

راه انجام یادآور شد: سمپاشی برعلیه انواع آفات به ویژه سن غلات، علف‌های هرز مزارع و محلول پاشی در مزارع و باغات توسط پهپاد علاوه بر دقت و سرعت عمل باعث صرفه جویی و کاهش هزینه‌های تولید می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: سمپاشی با پهپاد به دلیل مصرف پایین سموم در کنترل آفات و علف‌های هرز کمک شایانی به پایداری محیط زیست و کاهش اثرات زیست محیطی می‌کند و باعث بهبود کیفیت محصولات تولیدی در مزارع و باغات می‌شود.

راه انجام بیان کرد: استان قزوین از سال ۱۴۰۰ با استفاده از تسهیلات و اعتبارات خطوط مختلف مکانیزاسیون اقدام به شناسایی افراد متقاضی آموزش دیده جهت جذب و خرید انواع پهپاد برای فعالیت در عرصه‌های کشاورزی کرده است.

این مسئول تاکید کرد: در حال حاضر قزوین یکی از استان‌های پیشرو در زمینه ارائه خدمات مکانیزه توسط پهپاد‌ها در کشور می‌باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • 39 تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد
  • ۳۹ تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد
  • تخریب ۹ بنای غیرمجاز در اراضی کشاورزی قزوین
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید  
  • رفع تصرف ۱۲ هزار مترمربع از اراضی کشاورزی در لرستان
  • زمین‌های کشاورزی به طرح‌ هادی روستایی اختصاص نیابد
  • فعالیت ۴۰دستگاه انواع پهپاد در عرصه‌های کشاورزی استان قزوین
  • زمین‌های مرغوب کشاورزی به طرح هادی روستایی اختصاص نیابد
  • جلوگیری از ۲۱۲ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی لرستان