Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@21:14:01 GMT

2 خبر کوتاه از شهرستان ابرکوه

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۱۶۶۸۶

2 خبر کوتاه از شهرستان ابرکوه

یزد - ایرنا - دانشجویان سرمایه های علمی جامعه هستند و قطع برق 658 حلقه چاه های کشاورزی ابرکوه از فردا (چهارشنبه) به مدت 23روز از جمله خبرهای کوتاه روزسه شنبه استان یزد است.

امام جمعه ابرکوه گفت : دانشجویان سرمایه های علمی جامعه هستند، آنها باید به عنوان آینده سازان خود را به زیور علم و ایمان آراسته کنند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی دوشنبه شب در جمع دانشجویان دانشکده پیراپزشکی ابرکوه افزو د: دانشجویان مسئولیتی خطیر دارند، باید سیاستمدار باشند نه سیاست زده ، جناحی و حزبی بلکه باید ولایی باشند.
وی افزود : دانشجویان زمان‏آگاه امروز باید بدون متاثر شدن از بوق‏های تبلیغاتی بیگانگان و فضای ژورنالیستی به تحلیل عمیق موانع پیشرفت و تحقق عدالت، در راستای کشف علت‏های حقیقی آن بپردازند.
رئیس شورای فرهنگ عمومی ابرکوه ادامه داد: یکی از مسائلی که به این مهم کمک می‏کند مقایسه تاریخی وضع گذشته و کنونی جامعه با تکیه بر ویژگی استقلال‏ خواهی آن است.
وی بابیان اینکه ، بدخواهان استقلال جنبش دانشجویی 2 دسته‏ هستند، افزود: استکبارستیزی از ویژگی فراموش نشدنی جنبش دانشجویی است که هر زمان نیاز به مصداق دارد تا مبارزه با آن به فراموشی سپرده نشود.
به گزارش ایرنا ، امام جمعه ابرکوه یادآورشد : استکبار امروز مجموعه‏ای از سیاست ‏مداران آمریکایی است که با زورگویی، جنگ‏افروزی و کشتار مردم‏ بی‏گناه از یک‏سو و متفکران وابسته با نظریه ‏پردازی که تأمین ‏کننده منافع آمریکا هستند ،باید جنبش دانشجویی به شیوه نرم به مبارزه با آنها بپردازد.
به گفته امام جمعه ابرکوه، ویژگی دانشجو، انقلابی بودن، عقلانیت ، نشاط، سیاسی بودن، مطالبه‏گری، نقد منصفانه و کارشناسی ، عدالت ‏خواهی، فسادستیزی، آرمان گرایی و برخوردار بودن از قدرت تحلیل سیاسی ، است.
وی بیان کرد: داشتن روحیه جهاد علمی ،نگاه کلان به اهداف عالی انقلاب اسلامی و ایجاد روحیه امید و مبارزه با یأس از دیگر مولفه‏های پرچمداران جنبش دانشجویی است که باید به آن پای بند باشند.
روز دانشجو در ایران به 16 ماه آذر اطلاق می ‌شود که به یاد سه دانشجو (مصطفی بزرگ‌نیا ، احمد قندچی و مهدی شریعت‌رضوی) که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با انگلیس، در 16 آذر 1332 (حدود چهار ماه پس از کودتای 28 مرداد همان سال) در دانشگاه تهران شهید شدند.
حدود سه هزار دانشجو در پنج مرکز آموزش عالی شهرستان ابرکوه مشغول به تحصیل هستند.
مرکز شهرستان 53 هزار نفری ابرکوه در140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

**
رئیس شورای حفاظت منابع آب ابرکوه و سرپرست فرمانداری گفت: برق 658 حلقه چاه کشاورزی ابرکوه، از فردا ( چهار شنبه) 22ماه آذرماه به مدت 23روز قطع می شود و هرگونه استفاده از این چاهها ممنوع است.
محمد محامدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح براساس مصوب شورای حفاظت از منابع آب با توجه به شرایط بحرانی منابع آبی منطقه اجرا می شود، و طرح خاموشی چاه های کشاورزی 45 روزه است.
وی اظهار کرد: طرح یادشده در 2 دوره زمانی از 22 آذر ماه تا 16 دی ماه و اول بهمن تا 21 بهمن با همکاری کشاورزان اجرا می شود.
وی افزود: پارسال برای نخستین بار در اجرای طرح خاموشی یک‌ ماهه چاه ‌های کشاورزی شهرستان ، 15 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی شد و سطح آب سفره های زیرزمینی در برخی مناطق تا 45 سانتیمتر افزایش یافت.
محامدی ادامه داد: با توجه به اینکه درختان میوه و همچنین مزارع گندم در آذر و دی ماه نیازی به آب ندارند زمان اجرای این طرح بهترین موقع برای تقویت سفره های آب زیرمینی است.
این مسئول تاکید کرد: برداشت های بی رویه و غیراصولی از منابع آب زیر زمینی در کنار خشکسالی های پیاپی، موجب افت شدید سطح آب زیرزمینی شده است .
محامدی ادامه داد: ابرکوه با تدوام 2دهه خشکسالی، بحران کم آبی و نیز افت سطح منابع آب های زیر زمینی رو به روست همه باید دست به دست هم دهند، به گونه ای که شایسته مردم فهیم شهرستان است در بهره وری آب تلاش مضاعف کنیم.
رییس شورای حفاظت منابع آب ابرکوه ، تغییرالگوی کاشت محصولات کشاورزی را از جمله برنامه های اولویت دار شهرستان برای مقابله با بحران کم آبی دانست.
به گفته وی تاکنون 90 درصد چاه ها با همکاری کشاورزان مجهز به سامانه کنتور هوشمند شد که تاثیر قابل توجهی در پیشگیری از کاهش آب و افزایش ذخیره منابع آبی شهرستان داشته است .
سرپرست فرمانداری ابرکوه بیان کرد: سالانه بیش از 150 میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی دشت ابرکوه استحصال می شود که 96 درصد آن در بخش کشاورزی استفاده می شود.
محامدی تصریح کرد: به خاطر کاهش شدید منابع آبی بسیاری از قنات ها خشک شد و در 40 سال گذشته از مجموع 91 رشته قنات هم اکنون 11 رشته منطقه آبدهی دارد.
وی افزود: هم اکنون 658 حلقه چاه کشاورزی و 11 رشته قنات، منابع تامین آب بخش کشاورزی شهرستان ابرکوه را تامین می کند.
سالانه از 15هزار هکتار اراضی زیرکشت ابرکوه بیش از 190 هزار تن محصول زراعی و باغی تولید می شود.
رئیس شورای حفاظت منابع آب ابرکوه با بیان اینکه 35 درصد اشتغال در ابرکوه مربوط به بخش کشاورزی است، تصریح کرد: این شهرستان در تولید برخی محصولات در جایگاه نخست و دوم استان یزد قرار دارد.
انتشار: 7540/2047/ خبرنگار: کارگر ابرقوئی ** انتشار: عباسقلی اشکورجیری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۱۶۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود

همزمان با افتتاح پایگاه اطفاء حریق جنوب کشور در عرصه‌های جنگلی شهرستان مرودشت، مانور بزرگ اطفای حریق در بخش کامفیروز جنوبی این شهرستان با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی و با همراهی سمن‌ها و تشکل‌های مردمی برگزار شد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با حضور در این رزمایش گفت: با توجه به احتمال وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی و از بین رفتن پوشش گیاهی در این عرصه‌ها ایجاد پایگاه‌های اطفاء حریق و تجهیز آنها در مناطق بحرانی امری ضروری است.

علی ملکی آهنگران با اشاره به وجود سامانه‌های پیش‌بینی و هشدار سریع پیشگیری از حریق با استفاده از سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی جهت مقابله با حریق‌های احتمالی گفت: با این اقدام اطلاعات مهمی برای هشدار‌های زودهنگام آتش‌سوزی در دسترس قرار گرفته و از بروز بحران در سطح وسیع‌تر این عرصه‌ها جلوگیری خواهد شد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اجرای رزمایش اطفای حریق در تمام عرصه‌های جنگلی و نقاط بحرانی کشور تصریح کرد: اجرای این رزمایش به‌زودی و در همه استان‌ها برگزار خواهد شد.

او اظهار کرد: این مانور عملیاتی با هدف دسترسی سریع به تجهیزات و کارآمدی امکانات و ابزار اطفای حریق، افزایش توان نیرو‌های امدادی و عملیاتی برای مقابله با مخاطرات احتمالی در عرصه‌های طبیعی، ارزیابی عملکرد دستگاه‌های امدادی و مردمی در زمان حریق، شناسایی نقاط ضعف، قوت، بررسی کمبود‌ها و کاستی‌ها، ابزارآلات و نیرو‌های مورد نیاز، رفع عیوب و موانع اداری پیش از وقوع آتش‌سوزی به اجرا گذاشته شد.

فرماندار شهرستان مرودشت نیز در این مراسم با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر صیانت از منابع طبیعی و ارزش والای این منابع خدادادی گفت: در این راستا همه ما مسئول هستیم چراکه شهیدان زیادی با گذشتن از جان و مال و خانواده خود، دلسوزانه در راستای حفظ و صیانت از این ثروت خدادادی به شهادت رسیدند تا این عرصه‌ها از گزند نابودی در امان بماند.

اسماعیل خوشبخت افزود: با تدابیر به‌عمل آمده و هماهنگی و همکاری بین مجموعه منابع طبیعی و همراهی مردم امیدواریم شاهد هیچ آتش‌سوزی در این عرصه‌ها نباشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیز هدف از برگزاری این رزمایش را آمادگی هرچه بیشتر نیرو‌های عملیاتی و شناسایی نقاط ضعف و قوت دستگاه‌ها و نیز آمادگی اعضا ستاد مدیریت بحران در مواقع ضروری عنوان کرد و گفت: شرایط اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع به گونه‌ای است که اگر در مراحل اولیه اطفا نشود باعث سرایت آتش به مراتع دیگر و حتی مناطق مسکونی شده که این موضوع خسارت‌های زیاد و جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت.

حجت مرادی در ادامه با اشاره به شروع فصل گرما و احتمال وقوع حریق از مردم و طبیعت دوستان شهرستان خواست نسبت به پیشگیری از وقوع حریق در مراتع و جنگل‌ها حساسیت نشان داده و در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک به‌ویژه حریق در این عرصه‌ها مراتب را به شماره رایگان ۱۳۹ و یا ۱۵۰۴یگان امداد جنگل و مرتع اطلاع دهند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری فارس هم با حضور در این مراسم گفت: اساسی‌ترین رسالت منابع طبیعی حفاظت از این عرصه‌هاست.

غلامرضا غلامی گفت: از ویژگی‌های منحصر به فرد دستگاه منابع طبیعی در بین سایر ادارات استان داشتن صلاحیت حقوقی و قضایی ماموران یگان حفاظت این مجموعه است که بر اساس ماده ۵۴ قانون حفاظت و بهره‌برداری ماموران منابع طبیعی در ردیف ضابط خاص دادگستری محسوب شده و هر گونه تخریب و تصرف در اراضی ملی و منابع طبیعی اتفاق بیفتد می‌توانند با نظر دادستان آن را متوقف و نسبت به تشکیل پرونده و معرفی فرد خاطی اقدام کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • بیش از چهار هزار پروژه تحقیقاتی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی انجام شد
  • چهار هزار و ۷۰۰ پروژه تحقیقاتی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی انجام شد
  • تسهیل سرمایه گذاری در بخش دامپروری با اصلاح جرائم بهداشتی
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در شهرستان فلارد
  • کشف ۳ تن چوب قاچاق در سوادکوه
  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود
  • خبر‌های کوتاه از نقاط مختلف چهارمحال وبختیاری
  • ورودی آب به سد زاوین کلات بیش از سه برابر شد
  • رفع تصرف و خلع ید ۱۰۲۹۷ مترمربع اراضی ملی در شهرستان ساری
  • رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود