Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@16:26:09 GMT

نگاهی به جایگاه پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۲۸۹۶۲

نگاهی به جایگاه پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی

آمار و ارقام نشان می‌دهد ارتقای رتبه علمی دانشگاه آزاد اسلامی در پایگاه استنادی ESI که اخیرا از زبان رییس این دانشگاه مطرح شده است، روندی بوده است که از سال‌های گذشته آغاز شده است و طی سال‌های اخیر به ثمر رسیده است.

به گزارش ایسنا،‌ در هفته گذشته دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از ارتقای رتبه این دانشگاه به جایگاه ۱۲۸ جهانی، در آخرین به‌روزرسانی پایگاه استنادی "طلایه‌داران علم تامسون رویترز" (Essential Science Indicators (ESI خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پایگاه (ISI-ESI) بر اساس میزان استنادهای دریافتی یا اثرگذاری مقالاتی که توسط دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی صورت می‌گیرد، آنهایی که به لحاظ حجم استنادهای دریافتی در مجموع یک درصد برترها قرار گرفته باشند را معرفی می‌کند. این فهرست هر دو ماه یکبار روزآمد می‌شود، بنابراین امکان حذف یا اضافه شدن دانشگاه‌ها و موسسات جدید همیشه وجود دارد، بعلاوه رتبه دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی نیز به صورت مرتب بر اساس میزان فعالیت‌های اثرگذاری پژوهشی دانشگاه تغییر می‌کند.

ارتقای رتبه علمی دانشگاه آزاد بر اساس اعلام فرهاد رهبر به رتبه ۱۲۸ اتفاق بسیار خوبی است که قطعا در یک بازده زمانی کوتاه مدت حاصل نشده است. این ارتقای رتبه بر اساس اعلام مسئولین این دانشگاه از سال ۲۰۱۴  به بعد در این پایگاه معتبر جهانی آغاز شده است و می‌توان آن را به نحوی حاصل تلاش‌های رییس سابق دانشگاه آزاد و همکاری معاونین وی نیز دانست که در حال حاضر با ادامه فعالیت تیم جدید مدیریتی در دانشگاه آزاد به بار نشسته است.

بر اساس آمار ارائه شده توسط معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد در اسفند ۹۵ در سال ۲۰۱۳ رتبه دانشگاه آزاد اسلامی ۷۵۸ و در سال ۲۰۱۶ به ۱۸۷ رسید. این در حالی است که در ژانویه ۲۰۱۷ با ارتقای ۳۰ پله‌ای به ۱۵۸ و در مارس ۲۰۱۷  با ۳ پله ارتقا به ۱۵۵ رسید.

همچنین در آخرین گزارش منتشر شده از سوی پایگاه علمی ESI در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۹۶ در رتبه تولید علم، دانشگاه آزاد اسلامی در میان کشورهای دنیا با ۲۲ پله صعود به جایگاه ۱۳۳ رسید و تعداد مقالات ثبت شده دانشگاه در این پایگاه از ۳۶ هزار و ۱۰ مقاله بود که به ۳۷هزار و ۲۸ مقاله ارتقا یافت. 

بنابراین در حال حاضر می‌توان گفت پیشرفت‌های فعلی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه‌های پژوهش و فناوری ادامه فعالیت‌های انجام شده در حدود ۴ سال اخیر در این دانشگاه است و هم اکنون نیز  این دانشگاه توانسته به رتبه ۱۲۸ در آخرین به‌روزرسانی "پایگاه استنادی طلایه‌داران علم تامسون رویترز" (Essential Science Indicators (ESI  دست یابد.

نکته قابل توجه این است که در دوره گذشته ریاست دانشگاه آزاد، پیشرفت‌های پژوهشی در این دانشگاه معمولا از سویی برخی رسانه‌ها نادیده گرفته شده و اهمیت چندانی به آن داده نمی‌شد و حتی در موارد زیادی مورد نقد نیز قرار می‌گرفت، اما در حال حاضر این ارتقا از سوی همان رسانه‌ها با استقبال زیادی رو به رو شده است! حال، با توجه به اینکه نقد سازنده همواره می‌تواند موجب پیشرفت و ارتقا شود به نظر می‌رسد در حال حاضر در کنار توجه به پیشرفت‌های علمی دانشگاه آزاد باید به مشکلات این دانشگاه در حوزه آموزشی نیز نیم نگاهی داشت تا در کنار پیشرفت‌های علمی در حوزه‌های آموزشی نیز بتوان قدم‌های مثبتی برداشت.

در حالیکه دانشگاه آزاد در حال حاضر با ۱میلیون ۶۰۰ هزار دانشجو و ۷۰ هزار نفر اساتید تمام وقت و پاره وقت بار زیادی از آموزش عالی کشور را بر دوش می‌کشد با مشکلات عدیده‌ای در مسائل کیفی و حتی کمی آموزشی دست به گریبان است که امید می‌رود تیم جدید مدیریتی دانشگاه برای حل این چالش‌ها راه حل‌های خوبی را در نظر گرفته و آنها را دنبال کند.

همچنین برخی از واحدهای این دانشگاه در حال حاضر با مشکلات هزینه‌ای بسیار زیادی مواجه هستند که آنها را تا مرز تعطیلی کشانده است. اگرچه رییس هیات امنا و رییس دانشگاه بارها تاکید کرده‌اند که هیچ واحدی از دانشگاه آزاد تعطیل نخواهد شد اما برنامه‌ای نیز  برای تقویت این واحدها تاکنون از سوی این دانشگاه به رسانه‌ها اعلام نشده است که چگونه قرار است واحدهای این دانشگاه از خطر تعطیلی رهایی یابد.

به نظر می‌رسد در کنار توجه به پیشرفت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد که از گذشته آغاز شده و تاکنون نتایج آن ادامه دارد باید به چالش‌هایی که این دانشگاه در حوزه آموزش با آن مواجه است نیز توجه داشت و مسیر رشدی که این دانشگاه در حال طی آن است در حوزه آموزش نیز ایجاد کرد تا در سال‌های آینده بتوانیم از تلاش‌های دکتر فرهاد رهبر و معاونین آموزشی و پژوهشی و فرهنگی این دانشگاه برای به ثمر نشستن زحمات و فعالیت‌های انجام شده در دوران مسئولیتشان قدردانی کنیم.

انتهای پیام   

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۲۸۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجلاسیه گروه کشوری معماری و شهرسازی برگزار می شود

به گزارش خبرنگار مهر، اجلاسیه گروه کشوری معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی تحت عنوان «افق تحول دانشگاه ۲ » با حضور محمد مهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر همایون معاون علوم‌انسانی و هنر و مدیران و اعضای گروه کشوری معماری و شهرسازی سراسر کشور از ساعت ۱۳ دوشنبه ۱۷ اردیبهشت در واحد شاهرود دانشگاه آزاد برگزار خواهد شد.

کد خبر 6096922

دیگر خبرها

  • هیئت علمی و پژوهشی ارتش به قطب جنوب اعزام می‌شود
  • اعزام هیئت علمی ـ پژوهشی نیروی دریایی ارتش به قطب جنوب
  • دانشگاه آزاد حلقه گمشده جدایی جامعه و دانشگاه را یافته است/ تشریح جایگاه طرح صدرا میان دانشجویان
  • شهرسازی و رویکردهای جدید علمی
  • دانشگاه تربیت مدرس در میان برترین دانشگاه های ایران قرار گرفت
  • امضای تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد تبریز با یک واحد صنعتی
  • فیلم| ساماندهی عرصه‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه آزاد
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه آزاد کرمانشاه با شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب
  • اجلاسیه گروه کشوری معماری و شهرسازی برگزار می شود
  • دانشگاه تبریز در رتبه‌بندی آسیایی تایمز در جایگاه ۱۲۱ دانشگاه‌های آسیا قرار گرفت