Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@15:32:05 GMT

رها کردن نوزادان بی جان در بیمارستان!

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۳۲۷۶۲

٥ خانواده در یک ماه برای فرار از پرداخت هزینه‌های درمانی، نوزادان مرده‌شان را در زایشگاه جا گذاشتند و فرار کردند.

به گزارش ایسنا، روزنامه شهروند نوشت: «رهاکردن نوزادان مرده از سوی والدین در بیمارستان؛ اتفاقی عجیب که طی هفته‌های اخیر در یکی از بیمارستان‌های جنوب تهران چند بار تکرار شده است. والدین این نوزادان پس از اطلاع از مرگ آنها از بیمارستان فرار کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا بیمارستان مانده و ٥ جسد نوزادی که به ‌طور قانونی اجازه دفن آنها را هم ندارد؛ به همین دلیل هم نماینده بیمارستان به سراغ دادستانی رفته تا حداقل تشریفات قانونی خاکسپاری این نوزادان انجام شود. نماینده این بیمارستان در نامه‌ای ضمن اشاره به مشخصات ٥ نوزاد فوت‌شده، از والدین آنها هم به دلیل پرداخت‌ نکردن هزینه‌های درمانی در شعبه ششم دادسرای جنایی تهران شکایت کرده است.

صبح روز سه‌شنبه بود که نماینده بیمارستان شهید اکبرآبادی به دادسرای جنایی تهران مراجعه کرد و از وقوع حادثه‌ای عجیب در این بیمارستان خبر داد.

او به بازپرس مدیرروستا گفت: «طی چند هفته اخیر بعضی مادران پس از زایمان، وقتی از مرگ نوزادشان مطلع شده‌اند، از بیمارستان فرار کرده‌اند و حالا پیکر این نوزاد روی دست ما مانده است.»

او در توضیح بیشتر این ماجرای عجیب گفت: «اولین مورد هشتم ماه جاری رخ داد. نوزاد دختر مرده به دنیا آمد، مادرش هم پس از چند ساعت در جریان قرار گرفت اما وقتی پرستاران برای چکاپ به تخت این خانم مراجعه کردند، هیچ اثری از او نبود. تا الان هم با چند شماره تماسی که در پرونده او وجود داشته، تماس گرفتیم اما به نتیجه‌ای نرسیدیم. سه روز بعد دوباره این اتفاق تکرار شد. یازدهم این ماه در دو زایمان جداگانه یک نوزاد پسر و یک نوزاد دختر در این بیمارستان به دنیا آمدند که هر دوی آنها به دلیل تکمیل‌نشدن اندام حیاتی بدنشان پس از چند ساعت جان سپردند. طبق روال موضوع به والدین این نوزادان اطلاع داده شد اما در کمال تعجب این دو خانم باردار هم از بیمارستان گریختند و ما هیچ رد و نشان درستی از آنها نداریم. حادثه مشابه بعدی پانزدهم همین ماه اتفاق افتاد. یک نوزاد دختر ٤ ساعت پس از تولد، جانش را از دست داد. کادر درمانی هم مرگ این نوزاد را به والدین اطلاع دادند. در این حادثه هم پرستار کشیک برای تزریق مُسکن به سراغ این خانم رفت که متوجه غیبت او شد. در بررسی پرونده‌های درمانی این خانم هم مشخص شد که همه شماره‌های تلفن و آدرس‌ها صوری بوده است. چند روز بعد هم دوباره مشابه همین حادثه تکرار شد.»

نماینده بیمارستان نامه‌ای حاوی اطلاعات این ٥ نوزاد را به بازپرس مدیرروستا تحویل داد و از او خواست تا هر چه سریع‌تر دستورات قانونی برای دفن این ٥ جسد را صادر کند: «الان این ٥ جسد روی دست بیمارستان مانده است. ما به والدین قانونی آنها دسترسی نداریم و نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. همچنین بیمارستان از والدین این نوزادان به دلیل فرار از بیمارستان و پرداخت‌نکردن هزینه‌های درمانی شکایت دارد و خواهان رسیدگی به این پرونده است.»

در پایان هم بازپرس مدیرروستا برای مشخص‌شدن علت مرگ این نوزادان دستور انتقال اجساد به پزشکی قانونی را صادر کرد.

اما رها‌ کردن نوزاد در بیمارستان و بلاتکلیف ماندن آنها از منظر حقوقی قابل بررسی است. اساسا رها کردن طفل در قانون جرم‌انگاری شده و برابر ماده ششصد و سی و سه قانون مجازات اسلامی بین ٦ ماه تا  ٢‌ سال حبس دارد. همچنین قانونگذار جزای نقدی بین سیصد‌ هزار تا یک‌ میلیون و ٢٠٠‌هزار تومان در نظر گرفته است. البته محل رها کردن طفل هم اهمیت دارد. در همین قانون تصریح شده که اگر کودک در محلی پرتردد رها شود، همه این مجازات‌ها به نصف کاهش پیدا می‌کند.

از سوی دیگر اگر رها کردن نوزاد و طفل باعث صدمه شود، حسب مورد دیه، قصاص و جزای نقدی علاوه بر مجازات‌های قبلی در نظر گرفته می‌شود اما در این مورد یعنی رها‌ کردن نوزاد مرده در بیمارستان که عمدتا هم با انگیزه‌های مالی انجام می‌شود، عمل مجرمانه‌ای صورت نگرفته است.

البته بر اساس قوانین بیمارستان مکلف است موضوع را به دادستانی یا نماینده‌های آن اعلام کند تا تشریفات قانونی دفن انجام شود. در واقع این‌جا شهرداری از سوی دادستانی مکلف می‌شود تا اجساد را دفن کند. فرار والدین برای پرداخت‌ نکردن هزینه تنها از منظر حقوقی قابل پیگیری است؛ یعنی این افراد باید هزینه‌های درمانی را به بیمارستان پرداخت کنند. اما تجربه نشان داده که بیشتر این پرونده‌ها به دلیل بلامحل‌بودن افراد بی‌نتیجه می‌ماند.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۳۲۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محدوده محل کار والدین به محل مجاز تحصیل فرزند اضافه شد

به گزارش خبرنگار مهر، حمید طریفی حسینی در نشست خبری با اشاره به آغاز ثبت نام دانش آموزان پایه اول از فردا گفت: سازماندهی دانش آموزان از فردا آغاز می‌شود و تلاش می‌کنیم از فردا که سال آینده سال تحصیلی متفاوت و خوبی داشته باشیم.

وی با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب با فرهنگیان گفت: رهبری بر اجرای سند تحول تاکید داشتند و نگاشت نقشه راه اجرای سند تحول هم آغاز شد. در سندی که برای مدرسه نگارش شده است؛ به زودی در اختیار مدیران مدارس قرار خواهد گرفت.

امسال برای اولین بار نظام دوری را از اول ابتدایی آغاز خواهیم کرد. در این خصوص بحث توانمندسازی معلمان را اجرایی خواهیم کرد که برنامه ریزی آن از هم اکنون آغاز شده است تا معلمان کیفیت و شایستگی لازم را داشته باشند. با رایزنی‌های انجام شده هزار فضای آموزشی در مدارس دولتی به فضای ورزشی هم مجهز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه و خلاقیت پروری و مهارت آموزی از پروژه‌های اصلی ماست گفت: این موضوع را با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کردیم و به طور ویژه صد ساعت در اختیار مدرسه گذاشتیم تا آنان به صورت تخصصی برنامه ریزی کنند تا مهارت آموزی دانش آموزان را اجرایی کنیم.

طریفی حسینی گفت: شیوه جذب معلم را برای دومین سال متوالی داشتیم. ۲۸ هزار و ۸ رده استخدامی را ایجاد کردیم؛ روند استخدام از دیروز آغاز شده و در تلاشیم تا مهر ماه روند جذب و توانمندسازی معلمان جذب شده را به پایان برسانیم.

معاون آموزش ابتدایی گفت: سال گذشته طرح شهید همت را برای توانمندسازی معلمان داشتیم که عمده معلمان جدید الاستخدام داشتیم که طرح موفقی بود و سال آینده هم این طرح را ادامه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه موضوع کیفیت مدارس دولتی از دغدغه‌های اصلی دولت و وزارت آموزش و پرورش است؛ گفت: در دو سال اخیر مجموعه استخدام‌ها چیزی حدود ۲۰۰ هزار استخدام بوده است. با این رویکرد این حجم از استخدام‌ها با رویکرد کیفی نوید بخش معلمانی است که می‌توانند تحول مد نظرمان را رقم بزنند. این معلمان با روند سخت و متفاوت جذب می‌شوند ما متفاوت‌ترین افراد جامعه را به عنوان معلم انتخاب می‌کنیم. ۲۸ هزار نفر از حدود ۶۰۰ هزار داوطلب انتخاب می‌شوند و ما حساب ویژه‌ای روی آنان باز کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه انسان دومین سال ثبت نام الکترونیکی دانش آموزان است گفت: ثبت نام الکترونیکی، شرایط آسان‌تر و سریع‌تری را برای ثبت نام در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهد. قواعد کلی ثبت نام در آئین نامه اجرایی مدارس آمده است. یک نوع تسهیل گری برای ثبت نام در محدوده محل کار والدین ایجاد شده است.

کد خبر 6099446 علی قدمی

دیگر خبرها

  • پانزدهمین جشنواره گلغلتان نوزادان در امیریه دامغان انجام شد
  • این مراسم به لطافت برگ گل برای نوزادان برگزار می‌شود| از آیین گل غلتان چه می‌دانید؟
  • جنین‌هایی که از شکم‌ مادرشان در اینستاگرام کار می‌کنند
  • محدوده محل کار والدین به محل مجاز تحصیل فرزند اضافه شد
  • راه‌اندازی بخش جدید مراقبت‌های ویژه نوزادان در بیمارستان اهواز
  • رابطه تاریخ تولد رند و افزایش اوتیسم + فیلم
  • سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد؛ نجات جان ۱۵۴ میلیون نفر با تزریق واکسن در ۵۰ سال گذشته
  • واکسن ها در ۵۰ سال گذشته جان ۱۵۴ میلیون نفر را نجات داده اند
  • تولد پنجاه و شش نوزاد از ابتدای امسال در بیمارستان کیش
  • جزئیات جدید از پیدا شدن دختر صحرا؛ پشت‌پرده دزدیده شدن «یسنا» فاش شد!