Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@10:27:56 GMT

کاهش چهار درصدی بودجه بیمه سلامت نسبت به سال ۹۶

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۴۰۱۸۴

کاهش چهار درصدی بودجه بیمه سلامت نسبت به سال ۹۶

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به کاهش چهاردرصدی بودجه این سازمان در لایحه بودجه ۹۷، تاکید کرد که در لایحه بودجه ۹۷، برای افراد بیمه نشده بودجه‌ای در نظر گرفته نشده است.

به گزارش ایسنا، طاهر موهبتی در نشست هم اندیشی اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با مدیران ارشد این سازمان، با تاکید بر این که بودجه سال ۹۷ سازمان بیمه سلامت ایران نسبت به تخصیص سال ۹۶، حدود چهار درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: ۳۳ تا ۳۴ میلیون نفر از جمعیت تحت پوشش این سازمان که رایگان بیمه شده‌اند و حدود ۸۵ درصد از کل جمعیت تحت پوشش هستند، هزینه ای معادل ۱۷ هزار میلیارد تومان در سال برای این سازمان دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در برنامه ششم توسعه طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، سازمان بیمه سلامت ایران در تاریخ ۲۵ تیرماه سال ۹۶ به صورت عملیاتی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منفک و به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ملحق شد. این سازمان پنج صندوق بیمه‌ای دارد که یکی از این صندوق‌ها، صندوق کارکنان دولت است که هفت درصد از حداقل حقوق دستمزد به عنوان حق بیمه از افراد تحت پوشش گرفته می‌شود. این تنها صندوق بیمه سلامت است که  زیان‌ده نیست. سرانه درآمدی در این صندوق برای هر نفر ۵۰ هزار تومان بوده و سرانه هزینه‌های ما ۴۹ هزار تومان است؛ یعنی ۱۰۰۰ تومان تفاوت در سرانه هر نفر وجود دارد. این درحالیست که در صندوق‌های دیگر، ما برای هر بیمه شده ۱۴ هزار تومان زیان می‌دهیم و  حدود ۵۷۰۰ میلیارد تومان از این بابت کسری بودجه پیدا می‌کنیم، چون هفت درصد حداقل مشمولین قانون کار پوشش نیاز را نمی دهد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران همچنین اضافه کرد: در صندوق سایر اقشار که بخشی از هزینه‌های مربوط به آن توسط دولت، بخش دیگر  بیمه‌گزار و قسمتی هم از طرف افراد تحت پوشش پرداخت می‌شود. صندوق روستائیان و عشایر نیز حدود ۲۲ میلیون نفر را تحت پوشش خود دارند که منابع آن نیز از همان هفت درصد حداقل مشمولین قانون کار تامین می‌شود. این صندوق تنها صندوقی است که بر اساس موقعیت جغرافیایی، افراد را به صورت رایگان بیمه می‌کند. 

بودجه‌ای برای بیمه‌شدگان در نظر گرفته نشد

وی با بیان اینکه بیشترین همپوشانی بیمه سلامت با سازمان تامین اجتماعی در صندوق بیمه روستائیان دیده می‌شود، ادامه داد: صندوق بیمه ایرانیان قبل از طرح تحول سلامت چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیمه شده داشت، اما به دلیل راه‌اندازی طرح بیمه سلامت همگانی افراد تحت پوشش از صندوق ایرانیان مهاجرت کردند و امروز فقط ۱۷ هزار بیمه شده تحت پوشش داریم. بیمه سلامت همگانی طبق آخرین آمار در شهریور ۹۶ تعداد ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بیمه شده داشته و در آبان ماه همین سال این عدد به ۱۰ میلیون و ۹۳۰ هزار نفر افزایش یافته است. حدود پنج تا پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر  از این رقم، از صندوق‌های دیگر مهاجرت کردند و هیچ سرانه‌ای نیز برای این افراد دیده نشده‌است. کسری جدی بودجه سازمان بیمه سلامت ایران از همین نقطه آغاز شد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تصریح کرد: طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی  مرکز آمار ایران ۱۰.۵ درصد از جمعیت کشور، یعنی حدود هشت میلیون نفر هنوز فاقد پوشش بیمه‌ای هستند که هزینه هر یک میلیون نفر، ۵۲۸ میلیارد تومان است، اما برای این افراد هیچ بودجه‌ای پیش بینی نشده است.


وی  با اشاره به وظیفه این سازمان برای بیمه‌کردن اتباع خارجی، ادامه داد:  طبق قانون مجلس شورای اسلامی سازمان بیمه سلامت ایران موظف به بیمه کردن این افراد شد که تا امروز هیچ بودجه‌ای بابت بیمه کردن اتباع بیگانه به این سازمان پرداخت نشده است. یکی از دلایل کاستی سازمان بیمه سلامت ایران این است که سرانه برای ما به صورت واقعی دیده نشده است. زیان انباشته ما در پایان سال ۹۵، ۴۴۰۰ میلیارد تومان بوده و ۱۰۰۰ میلیارد تومان نیز عدم وصولی داریم که ۵۴۰۰ میلیارد تومان می شود. با احتساب کسری تا پایان سال ۹۶ به حدود ۸۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. با وجود اینکه بودجه سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ افزایش خوبی داشته، اما نسبت به عملکرد سال ۹۵ بیشتر از دو درصد افزایش نیافته است. ضمن اینکه در سال ۹۷ حتی نسبت به گذشته این رقم کمتر دیده شده است؛ یعنی ما در بودجه سال ۹۷ نسبت به تخصیص سال ۹۶، چهار درصد کاهش بودجه داریم.

 موهبتی افزود: قانون به ما اعلام کرده است که همه سازمان‌های بیمه‌گر موظف به ارائه اطلاعات به سازمان بیمه سلامت هستند، ولی چون هدف مقدس بوده اطلاعات خودمان را در خصوص ۴۰ میلیون بیمه شده در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دادیم و از آن‌ها درخواست کردیم به ما اعلام کنند چه افرادی از این تعداد بیمه شده با سازمان ما همپوشانی دارند.

بر اساس گزارش سازمان بیمه سلامت، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در پایان این نشست به اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: اگر تعرفه ها افزایش پیدا کند و اقدامات جدی در این زمینه لحاظ نشود حتما مشکلات جدی برای سازمان بیمه سلامت ایران به وجود خواهد آمد. در دو ماه و نیم گذشته ، بدهی سازمان از مهر ۹۵ به اسفند ۹۵ رسیده و بدهی به داروخانه‌ها را نیز تا تیر ماه ۹۶ تسویه کرده‌ایم که این پرداختی‌ها را به فال نیک می‌گیریم. ما نیازمند به مدیریت هزینه هستیم و انتظارات ما از مجلس اول این است که ما را حمایت کند در اجرای آنچه که مجلس تصویب کرده است و در صورتیکه حمایتهای لازم در خصوص پرداخت ها صورت نگیرد بنگاه های اقتصادی کوچک، داروخانه ها، بیمارستان‌ها، شرکتهای دارویی و تجهیزات دچار مشکلات جدی‌تر می شوند. همچنین تخصیص منابع پایدار به بیمه ضروری است. ماهیت این سازمان چیزی شبیه حقوق کارمندان است که باید نسبت برخورد با ما، برخورداری از منابع مالی پایدار باشد.

انتهای پیام  

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۴۰۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدهی ۲۶ همتی سازمان‌های بیمه گر به داروخانه‌ها

  احمدی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: در کل کشور۱۶ هزار داروخانه فعالیت دارد که با بیمه‌های پایه قرارداد دارند و سازمان‌های بیمه گر هم باید به تعهدات خود عمل کنند. وی ادامه داد: وضعیت داروخانه‌ها به علت تاخیر در پرداخت مطالبات مناسب نیست هر سه سازمان بیمه گر تامین اجتماعی، بیمه سلامت و نیرو‌های مسلح به داروخانه‌ها بدهکار هستند. احمدی گفت: سازمان‌های بیمه گر باید یک ماه پس از دریافت اسناد مطالبات داروخانه‌ها را پرداخت که تا کنون این مهم اتفاق نیافتاده است. وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی آخرین پرداختی که به داروخانه‌ها داشته مربوط به اذر پارسال بوده آنهم فقط در بخشی از داروخانه‌های کشور و آخرین پرداخت بیمه سلامت هم مربوط دی پارسال است و در بیمه نیرو‌های مسلح نیز به همین صورت است. احمدی گفت: در حال حاضر داروخانه‌ها در خرید شیرخشک مشکل دارند و چرخه اقتصادی داروخانه‌ها مشکلات جدی دارد، چون پولی جهت تهیه شیر خشک ندارند. وی گفت: سازمان هدفمندی یارانه‌ها و بیمه سلامت منابع تهیه شیر خشک را به داروخانه‌ها پرداخت نکرده اند.

دیگر خبرها

  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • داروخانه‌ها برای خرید شیر خشک پول ندارند
  • داروخانه‌ها برای خرید شیرخشک پول ندارند
  • کاهش ۲.۹ درصدی طرح شکایت در دیوان عدالت اداری
  • بدهی ۲۶ همتی سازمان‌های بیمه گر به داروخانه‌ها
  • پشت پرده جهش ۱۵۰ درصدی یارانه نان در بودجه ۱۴۰۳
  • بهره مندی افراد کم توان خوزستان از خدمات صندوق بیماران خاص
  • قیمت طلا و سکه امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • کم‌توانان خوزستانی از خدمات صندوق بیماران خاص برخوردار می‌شوند
  • وقتی دولت و بذرپاش ابلاغیه رهبری را دور می‎زنند