Web Analytics Made Easy - Statcounter

شکی نیست که بعضی از استان های کشور مرفه تر و بعضی فقیرتر هستند و سطح رفاه اجتماعی در این استان ها متفاوت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، متاسفانه اوضاع رفاه اجتماعی در بین استان های کشور به طور مناسب تقسیم بندی نشده و این حالت نسبی با فاصله گاها تا 40 درصد هم متغییر بوده، حال سوال اینجاست که کدام استان ها فقیرتر و میزان فقر آنها چقدر بوده و به چه دلیل این فقر وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برای رسیدن به این جواب بهتر است از معیار متوسط بودجه خانوار شهری بهره برد.


متوسط بودجه خانوار شهری شاخص خوبی برای سنجش رفاه خانوار است و بر همین مبنا هم در سال 95 متوسط بودجه خانوار شهری تقریبا ماهی 3 میلیون و 300 هزار تومان بود.


این رقم برای تهرانی ها ماهی 5 میلیون و 200 هزار تومان بوده و با این حساب تهرانی ها مرفه ترین استان کشور بودند، و طبق آمار بانک مرکزی به جز تهران، در البرز، کهگیلویه و بریر احمد و بوشهر متوسط بودجه شهری خانوار از میانگین کشور بالاتر بوده است.


و اما جالب اینجاست که برعکس تصور همگان در استان های ظاهرا متحولی مثل خوزستان، فارس و اصفهان نه تنها مردم در رفاه نبودند بلکه حتی میانگین بودجه در این سه استان کمتر از میانگین کشوری بوده است!


اما فقیرترین استان کشور در سال 95، استان لرستان با میانگین یک میلیون و 800 هزار تومان بوده است یعنی به تعبیری رفاه خانوارهای شهری در لرستان نصف میانگین کشوری و یک، سوم تهرانی ها بوده است.


بعد از لرستان هم کردستان با کسب جایگاه سی امین استان، در رتبه دوم فقر نسبی قرار داشته و بعد از آن هم آۀذربایجان شرقی فقیرترین استان کشور بوده است.


خراستان و آذربایجان شرقی برخلاف تصور همه جزء استان های فقیر و کم درآمد بودند و وضعیت بودجه و رفاه خانوارهای شهری با احتساب بودجه کشوری بر مبنای 3 میلیون و 300، یک میلیون کمتر بوده است.


در حقیقت وضعیت 10 سال اخیر رفاه نسبی مردم نسبت به سال 86 در وضع بدتری قرار داشته و به طور متوسط در 10 سال قبل وضعیت مردم 15 درصد بهتر از حال حاضر بوده است.


بودجه ماهانه خانوار به نرخ ثابت سال 95، در 10 سال قبل ماهی 3 میلیون و 900 بوده و 600 هزار بیشتر از سال 95 بوده است.


در سال 86 علاوه بر تهران، بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد وضع استان های خوزستان، فارس و چهارمحال و بختیاری بهتر از میانگین کشوری بوده است.


و استان های لرستان، هرمزگان و خراسان فقیرترین استان های کشور بودند، اما وضع همه استان ها در طول این 10 سال به یک میزان بدتر نشده بود.


در مدت این 10 سال بودجه خانوار در تهران و سمنان بین 5 و 6 درصد کاهش داشته، در صورتی که میزان کاهش رفاه در فارس 32 درصد، کردستان 38 درصد و چهارمحال و بختیاری 40 درصد بوده است.


به عبارت دیگر میزان شکاف رفاهی بین تهران و بقیه کشور در مدت 10 سال اخیر نه تنها کم نشده بلکه افزایش قابل توجهی هم داشته است.


متاسفانه در این میان سهم استان های کمتر برخوردار به وضوح کامل دچار اچحاف شده و مردم به بدترین شرایط ممکن از زندگی رسیده اند.


در این میان هم موج افزایش قیمت ها و گرانی روز افزون در مقابل عدم افزایش حقوق ها رفاه مردم را کمتر و مشکلات آنها را بیشتر خواهد کرد.  

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۴۵۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بخشی از بودجه عمرانی دستگاهها صرف آموزش کارگران می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، مهرداد عظیمی پیش از ظهر سه شنبه در همایش روز جهانی کارگر که در مجتمع فجر سنندج برگزار شد، اظهار کرد: هرچقدر از اقتصاد دولتی فاصله بگیریم و بخش خصوصی را فعال کنیم موفق‌تر خواهیم بود.

وی با بیان اینکه عملکرد وزارت کار در بخش‌های مختلف قابل توجه بوده است، افزود: در کاهش نرخ بیکاری شاهد اتفاقات موثری در این دولت بوده‌ایم.

معاون ویزر کار، تعاون و رفاه اجتماعی اذعان کرد: در راستای توجه به امنیت معیشتی مردم نیز کالابرگ الکترونیکی را پیش بردیم و کاهش ۱۴ درصدی صدمات حین کار یک رقم چشمگیر است.

عظیمی آموزش مهارت را رسالت اصلی سازمان فنی حرفه‌ای کشور خواند و گفت: تلاش این است که ۵۰ درصد ظرفیت جوارکارگاهی را توسعه دهیم.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور خاطر نشان کرد: اساسنامه سازمان در مجلس شورای اسلامی مصوب شد و یکی از بندهای آن، این است که دولت مکلف شده بخشی از بودجه عمرانی سالانه دستگاهها را صرف آموزش مهارت کارگران کند.

وی با بیان اینکه کردستان دارای ظرفیت‌های اثرگذاری است، اظهار کرد: نیروی انسانی بهترین و ارزشمندترین ظرفیت کردستان محسوب می‌شود.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: نقش ممتاز و برجسته مردم کردستان غیرقابل انکاری است و با افتخار ایرانی جماعت به وجود کردستان قهرمان افتخار می‌کند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در عرصه های مختلف کردستانی ها درخشیده اند، گفت: کردستان بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ شهید را تقدیم انقلاب کرده و باید در مورد آن بیشتر صحبت شود.

عظیمی اعلام کرد: برگزاری آیینهای سنتی و محلی کردستان فرصت ارزشمندی برای معرفی ظرفیت‌های کردستان است و باید همه مردم در معرفی ظرفیت‌های استان نقش ایفا کنند.

کد خبر 6093051

دیگر خبرها

  • کاهش ۹ درصدی حوادث ناشی از کار در کشور
  • کاهش ۱۴ درصدی صدمات حین کار در کشور
  • بازار رمزارز‌ها / سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
  • بخشی از بودجه عمرانی دستگاهها صرف آموزش کارگران می‌شود
  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • کاهش پرشدگی مهمترین منبع آبی دامغان
  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • نزول بیت‌کوین و اتریوم / قیمت روز ارزهای دیجیتال
  • کالری مصرفی 50 درصد ایرانیان زیر استاندارد
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۰ ارديبهشت