Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-29@03:17:56 GMT

فعلا اقدامی درباره برجام انجام نمی‌دهیم

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۴۵۹۳۳

فعلا اقدامی درباره برجام انجام نمی‌دهیم

به گزارش جام نیوز، هیثر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز چهارشنبه گفت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور تا قبل از ماه ژانویه اقدامی درباره برجام انجام نخواهد داد. 

وی در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره پایان موعد 60 روزه اقدام کنگره آمریکا درباره سرنوشت برجام و اینکه آیا اصولاً ضرب‌الاجلی برای تصمیم‌گیری برای تصمیم‌گیری در این خصوص وجود داشته یا خیر گفت: «من فکر می‌کنم ضرب‌الاجل بعدی در ماه ژانویه است، بنابراین فکر نمی‌کنم قبل از آن تاریخ کاری انجام دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

منابع آگاه در کاخ سفید و کنگره پیشتر گفتند با پایان یافتن ضرب‌الاجل 60 روزه کنگره برای تصمیم‌گیری درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام)، قانونگذاران آمریکایی قصد دارند تصمیم‌گیری درباره سرنوشت آن را به کاخ سفید محول کنند. 

ترامپ در یک سخنرانی در روز 13 اکتبر اعلام کرد که نمی‌تواند پایبندی ایران به توافق هسته‌ای برجام را تأیید کند.

مطابق قوانین داخلی آمریکا کنگره 60 روز برای تصمیم‌گیری درباره بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای رفع‌شده علیه ایران ذیل برجام فرصت داشت. 

با پایان رسیدن این مهلت در روز چهارشنبه رهبران کنگره طرحی برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران معرفی نکرد. 

این اقدام به معنی آن است که کنگره پاس برجامی ترامپ را به خود او برگرداند تا مسئولیت هر گونه تصمیم‌گیری درباره تعلیق یا عدم تعلیق تحریم‌های انرژی ایران در میانه‌های ماه ژانویه متوجه او باشد. 

خودداری ترامپ از تعلیق تحریم‌های رفع‌شده علیه ایران ذیل برجام در تاریخ‌یاد شده به معنی خروج آمریکا از این توافق هسته‌ای خواهد بود. 

یک مقام ارشد دولت ترامپ روز سه‌شنبه به رویترز گفت کاخ سفید قصد دارد تصمیم‌گیری درباره موضوع تحریم‌ها را فعلاً به کنگره واگذار کند و خواستار اعمال مجدد تحریم‌ها نیست.

باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا از اظهارنظر درباره اینکه آیا فکر می‌کند ترامپ به وعده‌اش برای پاره کردن برجام غمل می‌کند خودداری کرد.

کورکر چند هفته پیش اعلام کرد طرح قانونی که همراه با «تام کاتن»، سناتور جمهوری‌خواه برای ایجاد اصلاحات مدنظر ترامپ در برجام ایجاد کرده بود را متوقف کرده است. 

چالشی که کورکر و دیگر نمایندگان کنگره با آن روبرو هستند تهیه طرحی است که از یک طرف بتواند رضایت ترامپ برای سخت‌گیرانه کردن اجرای برجام را جلب کند و از طرف دیگر با مخالفت متحدان آمریکا در اروپا رو به رو نشود.

 

فارس

111

 

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۴۵۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظر مقام سابق موساد از شبکه‌ باورنکردنی دور زدن تحریم‌ها در ایران

مسئول سابق واحد جنگ اقتصادی در سازمان جاسوسی موساد گفته که ایران شبکه‌ای جهانی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است.

 

به گزارش فارس به نقل از «یودی لووی»، رئیس سابق بخش جنگ اقتصادی در سازمان جاسوسی موساد در مصاحبه‌ای با یک رسانه اسرائیلی گفته چنانچه شرکای اسرائیل قصدی جدی برای تضعیف تهران دارند باید زیرساخت‌های نقل و انتقالات پولی این کشور را هدف قرار دهند.

روزنامه تایمز اسرائیل نوشته «لوی» سال ۲۰۱۶ بعد از ۳۵ سال کار برای دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل از سمتش به عنوان واحد جنگ اقتصادی موساد کناره‌گیری کرد.

مسئولیت لوی در دوران حضور در موساد تحقیق درباره گردش مالی دولت‌ها و گروه‌های متخاصم با اسرائیل شامل حماس، حزب‌الله و ایران بوده است.

او در این مصاحبه با تایمز اسرائیل از شرکا و متحدان اسرائیل خواسته «نوع متفاوتی از جنگ اقتصادی» را علیه جمهوری اسلامی ایران به کار بگیرند: جنگی که روی مردم ایران اثرگذار نباشد و در عین حال، مانع از انتقال پول از سوی ایران به گروه‌های متحدش در غرب آسیا شود.

لوی گفت: «طی سال‌های متمادی با هماهنگی قاسم سلیمانی، ایرانی‌ها زیرساختی باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها و انتقال پول به سراسر دنیا ایجاد کردند.»

این کارشناس سابق موساد تصریح کرد تحریم‌ها علیه ایران تا اندازه زیادی بی‌اثر بوده‌اند، زیرا آن‌ها تنها اعلام شده و هرگز اجرا نشده‌اند.

او گفت: «بسیاری از کشور‌ها در دنیا احساسشان این بود که تحریم‌های آمریکا انگیزه‌های سیاسی دارند.»

لوی اضافه کرد: «در صدر آن‌ها کشور‌های اروپایی قرار داشتند که احساسشان این بود که آن‌ها بابت تجارت با ایران تحت فشار‌های شدید قرار می‌گیرند و حتی مجازات می‌شوند در حالی که آمریکا هیچ تحریمی علیه برخی کشور‌های دیگر مانند قطر که در آنجا منافع دارد اعمال نمی‌کند.»

تایمز اسرائیل نوشته گزارش‌ها حاکی است ایران به طرز فزاینده‌ای در دور زدن تحریم‌های نفتی مهارت کسب کرده است.

در یک جلسه استماع در کنگره آمریکا در ماه دسامبر، «کلیر جانگمن»، یکی از مقام‌های گروه موسوم به «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» (یوآنی) گفت که درآمد‌های نفتی ایران از سال ۲۰۲۰ چهار برابر شده است.

گروه «یو‌آنی» که ارتباطاتی با دولت آمریکا و رژیم اسرائیل دارد گروهی متشکل از مقام‌های سابق امنیتی، دیپلمات‌ها و محققان آمریکایی است که هدف خود را فشار بر برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرده‌اند.

یانگمن در آن جلسه مدعی شد که برآورد‌ها حاکی است حدود ۳۰۰ کشتی تحت مالکیت و تحت پرچم کشور‌های مختلف در حال حاضر نفت ایران را حمل و آن‌ها را به مقصد می‌رسانند.

دیگر خبرها

  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • اقدامی مهم در استاندارد که زمینه تحقق شعار سال را فراهم کرده است
  • نظر مقام سابق موساد از شبکه‌ باورنکردنی دور زدن تحریم‌ها در ایران
  • هر ایرانی که از این جاده بازدید کند از شکسته شدن غرور ایرانی خجالت می‌کشد
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله