Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-03@10:59:18 GMT

اقتصاد مقاومتی در واقع همان اقتصاد حسابداری است

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۶۶۰۱۴

اقتصاد مقاومتی در واقع همان اقتصاد حسابداری است

استاد حسابداری دانشگاه شیراز و مدرس دانشگاه‌های نبراسکا آمریکا و پنسیلوانیا تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی در واقع همان اقتصاد حسابداری است.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، پروفسور محمد نمازی در «اولین کنفرانس ملی نقش حسابداری، اقتصاد و مدیریت در توسعه پایدار با تاکید بر اقتصاد مقاومتی» در تبریز با بیان این که حسابداران، استراتژیست شرکت‌ها هستند، گفت: حسابداران مغز متفکر سازمان محسوب می‌شوند و باید به سویی پیش روند که به دولت و کشور خط بدهند و با تحقیق و پژوهش حرفی برای گفتن داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به این‌که موضوع اقتصاد مقاومتی باید جدی گرفته شود، گفت: مواردی هم‌چون بهره وری و قیمت تمام شده به اقتصاد مقاومتی نیز مربوط می‌شود و هم‌چنین باید از اقتصاد سنتی به اقتصاد حسابداری حرکت کنیم. 
وی در خصوص مفهوم «توسعه» و «پایدار»، بیان کرد: توسعه در واقع برآورده کردن نیازهای انسان برای زندگی ابدی است وبه عنوان مثال طبیعت، محیط و هوا جزو توسعه و نیازهای ابدی انسان است و از سویی رشد اقتصادی بر مبنای محیط زیست مفهوم "پایدار" را می رساند.
نمازی، در ادامه «تامین نیازهای نسل امروز بدون خسارت به نسل‌های آینده» را  تعریف سازمان ملل از توسعه پایدار عنوان کرد و افزود: امروزه ما به دنبال ایجاد توازن و بهینه‌سازی سود هستیم و سازه‌های اقتصادی و ملی، سازه‌های محیطی و سازه‌های اجتماعی از اجزاء مهم توسعه پایدار به شمار می‌آیند.
وی در تشریح  اهداف توسعه پایدار در بیانیه 2015 سازمان ملل، خاطر نشان کرد: این بیانیه اهداف توسعه پایدار را  از سال 2015 تا 2030 برای همه جوامع از قبیل کشورهای توسعه یافته و کم‌تر توسعه یافته مشخص کرده است و داشتن آب تمیز و بهداشتی، انرژی تمیز، رشد اقتصادی و کار شایسته، زیرساخت و نوآوری صنعت، کاهش نابرابری و فقر و نیز محله‌ها و شهرهای پایدار از جمله این اهداف به شمار می‌آید.
وی ادامه داد: تولید و مصرف مسئولانه، اقدام آب‌و‌هوایی، زندگی زیرآب، زندگی روی زمین، موسسه‌‍‌های قوی، عدالت و صلح، شراکت برای اهداف از دیگر موارد این لیست است که 169 زیرمجوعه را نیز شامل می‌شود.
استاد حسابداری در خصوص تحولات حسابداری در رابطه با توسعه پایدار در دهه 1960، یاد آور شد: آگاهی نسبت به کمبود اطلاعات مربوط به محیط زیست در صورت‌های مالی، ظهور حرکت حسابداری اجتماعی و ظهور حسابداری اقتصادیاجتماعی از جمله این تحولات بود.
وی با اشاره به تحولات در دهه 1970، بیان کرد: ارائه بیانیه جریان وجوه نقد که دربرگیرنده تمام فعالیت‌های مالی مربوط به عوامل محیطی و اجتماعی و نیز ارائه چارچوبی در خصوص حسابداری اجتماعی از دیگر موارد است.
وی گفت: اندازه گیری عملیاتی شرکت‌ها بر مبنای CSR  در دهه 1980 و هم‌چنین جداسازی حسابداری اجتماعی از حسابداری محیطی، مطرح شدن حسابداری اکولوژیکی که بعدها با حسابداری مالی و مدیریت ادغام شد، از تحولات حسابداری در دهه 1990به حساب می‌آید.
 بر اساس این گزارش؛ اولین کنفرانس ملی نقش حسابداری، اقتصاد و مدیریت در توسعه پایدار با تاکید بر اقتصاد مقاومتی» در تبریز برگزار شد و سخنرانی پروفسور محمد نمازی، استاد حسابداری دانشگاه شیراز و مدرس دانشگاه نبراسکا آمریکا و دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا با موضوع «بررسی و نقش حسابداری و حسابداران در گسترش توسعه پایدار»  و دکتر حسین عبده تبریزی، عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار و مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مدیریت و تامین منابع مالی با «موضوع نقش حسابداری در توسعه پایدار »از جمله برنامه های این کنفرانس بود.     هم چنین دکتر نجف قراچورلو، رییس پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی و معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان با «موضوع اقتصاد مقاومتی و صادرات، تولید و اشتغال»، دکتر رسول برادران حسن زاده، عضو هیئت علمی و پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با موضوع « فرصت‌ها و تهدیدهای رشته حسابداری» و دکتر مهدی زینالی با موضوع « بودجه ریزی عملیاتی» به ایراد سخنرانی پرداختند.
در پایان جلسه پرسش و پاسخ برگزار و نیز از مقالات برگزیده تجلیل شد.

انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۶۶۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعطای نشان ملی اقتصاد مقاومتی به " شرکت آرد هشترود "

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی فرماندار هشترود در بازدید از این کارخانه به مناسبت هفته کار و کارگر گفت: این نشان ملی به خاطر فعالیت‌های کارخانه بر اساس سیاستهای کلان اقتصاد مقاومتی اعطا شده و جزو کارخانه‌های آرد نمونه استانی است که تاکنون هیچ گونه نارضایتی از آن گزارش نشده است.

فرید قشلاقی ادامه داد: کارگران نقش آفرینان اصلی تولید، توسعه و موتور محرکه و پیشران اقتصادی هستتد که مسیر رشد و اعتلای کشور در خودکفایی و رسیدن به قله‌های افتخار را هموار می‌کنند.
وی گفت: هفته کارگر، فرصتی مناسب برای یادآوری تلاش‌های ارزنده قشری است که پیامبر (صلی الله علیه و آله) بر دستان پینه بسته اش بوسه زده و ما نیز افتخارمان خدمت به این قشر ارزشمند است.

فرماندار هشترود خاطرنشان کرد: تلاش و پشتکار قشر شریف کارگر در طول سال‌ها بر کسی پوشیده نیست و در سال "جهش تولید با مشارکت مردم" این قشر زحمتکش می‌تواند همچون گذشته در مسیر تعالی و پیشرفت و خودکفایی کشور گام بردارند.

دیگر خبرها

  • ۳۳۰ عنوان برنامه طی هفته بسیج سال جاری در کرمانشاه اجرا می‌شود
  • شش مولفه اقتصاد مقاومتی متعلق به مردم است 
  • نقش شوراها در تحقق شعار سال انکار ناپذیر است
  • در پی راه‌اندازی دهکده اقتصاد مقاومتی دیگری در مناطق شرقی کرمانشاه هستیم
  • افشای نمرات تحصیلی رائفی پور؛ نمره ۱۳ در درس توسعه اقتصادی
  • افشای مدرک تحصیلی رائفی پور /نمره ۱۳ در درس توسعه اقتصادی /معدل کارشناسی چند بود؟
  • بازدید دادستان تهران از دو شرکت‌ داروسازی
  • اعطای نشان ملی به شرکت آرد هشترود 
  • اعطای نشان ملی اقتصاد مقاومتی به " شرکت آرد هشترود "
  • زراعت چوب نمونه اقتصاد مقاومتی است