Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیش اجلاسیه کرسی نظریه پردازی نظریه «شهر تعالی» در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پیش اجلاسیه کرسی نظریه پردازی «شهر تعالی» با همکاری معاونت علمی دبیرخانه کرسی‌های نظریه پردازی و دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

در این نشست علمی که با ارائه حمید ماجدی همراه بود، آقایان بهمن ادیب زاده، محمدتقی پیربابایی و  مهدی حمزه‌نژاد به عنوان شورای ناقدان و عبدالهادی دانش‌پور، عبدالحمید نقره‌کار و ناصربراتی به عنوان شورای داوران در پیش اجلاسیه حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماجدی با تشریح اهداف نظریه «شهر تعالی» گفت: هدف از این نظریه تعیین جایگاه تعالی شهروندان و شهر بر مبنای توسعه همه‌جانبه محیطی و کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهر به صورت مداوم و به منظور مشارکت حداکثری شهروندان برای پاسخگوئی به نیازهای مادی و معنوی جامعه و در یک جمله «نمایاندن مسیری برای توسعه ابعاد مادی و معنوی زندگی در شهر» بوده است. 

ماجدی درخصوص نظریه‌های رقیب گفت: تا کنون نظریات مختلفی در خصوص شهرهای آرمانی توسط اندیشمندان مختلف ارائه شده است. تعدادی از نظریات ارائه شده بر یکی از محورهای توسعه شهری نظیر توسعه محیطی و کالبدی، توسعه اقتصادی و یا توسعه اجتماعی و فرهنگی شهر متمرکز شده است و برخی از نظریات مانند شهرهای زیست‌‍پذیر تمام ابعاد توسعه شهری مذکور را پوشش می‌دهد. نظریات شهر امن، شهر تاب‌آور، شهر دوستدار کودک و یا شهر دوستدار سالمندان بیشتر بر ابعاد توسعه محیطی و کالبدی شهر و یا شهر توانا عمدتاً بر توسعه اقتصادی شهر تأکید دارند. ابعاد اجتماعی و فرهنگی نظریات شهر خرد، شهر دانش و شهر خالق نیز که توسط نظریه‌پردازان مختلف ارائه شده، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

استاد معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هر شهر مبدأ سفری است و مسیری پیش روی آن است که به شهری دیگر که مقصد آن است منتهی می‌شود. منظور از این زنجیره تمثیلی مسیرها، راه پیشرفت و تعالی است که هر شهر و شهروندانش به طور مداوم بایستی در آن گام بردارند. بر این اساس "شهر تعالی" شهری است که همواره در راه پیشرفت و تعالی است و نیازهای مادی و معنوی شهروندان را در این راه برآورده می‌سازد.

وی تصریح کرد: نظریه شهر تعالی بر پایه دو اصل «کارایی بیشتر شهرها» از یک طرف و «برابری یا عدالت اجتماعی در شهر» از طرف دیگر ارائه شده و بر همین مبنا توجه به محورهای اساسی نظیر ملاحظات زیست محیطی در جهت دستیابی به توسعه پایدار، توسعه اقتصادی در جهت دستیابی به کارایی بیشتر، توسعه اجتماعی و فرهنگی در جهت دستیابی به برابری بیشتر و توسعه کالبدی در جهت رضایت شهروندان از نکات اصلی این نظریه قلمداد می‌شود. 

ماجدی افزود: «در این نظریه به محورهای اساسی نظیر توسعه محیطی باهدف توسعه پایدار در جهت دستیابی به رضایت شهروندان از محل سکونت، شادمانی آنان و سرزندگی شهر، توسعه اقتصادی باهدف رشد اقتصادی و کسب معیشت آنان، توسعه اجتماعی شهر باهدف گسترش علم و دانش در شهر، "توسعه فرهنگی" باهدف احیاء آداب و سنن نیکو دنبال شده و توسعه همه‌جانبه شهر از نظر محیطی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به حضور مردمان بزرگ )اندیشمند و دانشمند) در شهر خواهد انجامید که از یک سو زمینه تعامل مردم و بهره‌گیری از اندیشه و دانش آنان فراهم می‌شود و از دیگر سوی خود زمینه توسعه همه‌جانبه و مداوم در شهر را به وجود می‌آورند و در نتیجه به تعالی بیشتر شهر و شهروندان می‌انجامد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: این نظریه در تداوم رشد و توسعه آن و حرکت به‌سوی تعالی است که به صورتی حلزونی یا اسپیرال تصویر می‌شود. شهر تعالی به صورت حلزونی یا اسپیرال در طول زمان رشد و تعالی یافته و توسعه و پیشرفت می‌کند. این حرکت به صورت دورانی از شهر موجود آغاز شده و به شهر رضایت و پس از آن به ترتیب به شهر پیشرفت، شهر علم و دانش، شهر آداب نیکو و شهر مردمان بزرگ رسیده و در نهایت شهر تعالی محقق می‌شود.

ماجدی افزود: در نظریه «شهر تعالی» که نحوه حرکت خطوط در فرم اسپیرال از رشد و توسعه حکایت دارد مناسب‌ترین فرم برای ترسیم روند تکامل شهر تعالی تشخیص داده می‌شود.

وی که نظریه پیشنهادی خود را حاصل بیش از سه دهه فعالیت کارشناسی و مدیریت در امور شهرسازی کشور و حدود دو دهه تدریس شهرسازی معاصر و چالش‌های آن در ایران و مورد توجه دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی توصیف و معرفی می‌کند، افزود:  نظریه «شهر تعالی» و تهیه و اجرای طرح‌های ساختاری ـ راهبردی شهری در چارچوب و بر اساس نظریه مربوطه، نه تنها می‌تواند به ایجاد تحول در نظام شهرسازی کشور و نیل به هدف تعالی شهروندان و شهر منجر شود، بلکه با تدریس آن‌ها در دانشگاه می‌توان زمینه کاربردی کردن دروس نظری رشته‌های شهرسازی، معماری، اقتصاد شهری، علوم اجتماعی و فرهنگی و مدیریت شهری را نیز فراهم کرد.

بنا بر این گزارش، اعضای شورای ناقد ابعاد مختلف نظریه را بررسی کردند و در نهایت مقرر گردید در اجلاسیه دیگر این نظریه مجددا به بوته نقد و داوری گذاشته شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۷۸۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای برگزار شد

پنجمین اجلاسیه کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای با محوریت اجلاسیه استادان معارف اسلامی سراسر کشور، در دانشگاه معارف اسلامی قم برگزار شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، پنجمین اجلاسیه کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی امام خامنه‌ای با محوریت اجلاسیه استادان معارف اسلامی سراسر کشور، در دانشگاه معارف اسلامی قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام روح‌الله شاکری در اجلاسیه استادان معارف اسلامی سراسر کشور در قالب "کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی آیت الله العظمی خامنه‌ای" که در سالن همایش‌های دانشگاه معارف اسلامی قم برگزار شد، ضمن خیر مقدم به حضور اساتید معارف اسلامی و گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مطهری و تبریک روز معلم، گفت: تربیت فضلا و دانشمندان و اساتید معارف اسلامی، تربیت محقق و تدوین متون دروس معارف اسلامی یکی از رسالت های مهم دانشگاه معارف اسلامی است.

وی بررسی و تبیین اندیشه های اندیشمندان متصل به سرمنشاء نورانی قران را از رسالت های دانشگاه معارف اسلامی برشمرد و افزود: یکی از جدی ترین مطالبات اساتید و دانشجویان از این مجموعه این است تا راه را برای معارف قران در فضای دانشگاه هموار سازیم.

شاکری به نقش آفرینی های دانشگاه معارف اسلامی در بسط و نشر معارف قرانی به فضای دانشگاه اشاره و کرد و گفت: از 200 مقاله ارسالی به دبیرخانه پنجمین اجلاسیه کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرانی امام خامنه‌ای بیش از 70 مقاله به عنوان مقالات برتر اساتید معارف انتخاب شدند.

رئیس دانشگاه معارف اسلامی گزارشی از رونمایی از کتاب 5 جلدی آثار فاخر پنجمین اجلاسیه ارائه کرد و افزود: در این دور از اجلاسیه پنل های تخصصی متعددی از جمله کمیسیون معارف قرآن و حدیث، تاریخ و تمدن نوین، انقلاب اسلامی و مبانی نظری نظام اسلامی در قالب کمیسیون های تخصصی ارائه خواهد شد.

وی بر اهمیت تداوم ارتباط مستمر با قران تاکید و بیان کرد: اساتید معارف باید در کنار ارتباط عمیق تر مبتنی بر تدبر، انس با قران را با محوریت تامل بر آیات در دستور کار قرار داده، معارف قرانی را استخراج کرده و ناظر به نیازهای اجتماعی در اختیار تنوع مخاطبانی قرار دهند.

شاکری با تاکید بر لزوم راهبری جامعه بر اساس اندیشه های قرآن محور، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی محور تمام مباحث و رویکردهای خود را در سیر مراحل تمام زندگی بر محوریت قران ترسیم کرده‌اند؛ امیدواریم بتوانیم اندیشه های ناب را در فضای دانشگاهی بسط و نظر داده، مطلعی بر نشر معارف قرانی در حوزه های تخصصی باشد.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • اهدای جهیزیه به ۲۰۰۰ زوج کهگیلویه و بویراحمد
  • ۲۱ اجلاسیه در راستای کنگره‌ملی‌شهدای کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد
  • تاکید نماینده استان در مجلس خبرگان رهبری بر باشکوه برگزار کردن اجلاسیه شهدای استان
  • اجلاسیه هم‌اندیشی روحانیون کلان شهرهای کشور در قم برگزار می‌شود
  • جانشین فرمانده‌کل‌سپاه پاسداران سخنران اجلاسیه شهدای شهرستان باشت
  • اولین‌نشست سری‌جلسات ایده‌پردازی برگزار می‌شود
  • کمیسیون اقتصادی ایران و امارات پس از ۱۰ سال برگزار شد/ پیش‌بینی افزایش تجارت به ۳۰ میلیارد دلار
  • کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای برگزار شد
  • اجلاسیه گروه کشوری علوم اجتماعی به کار خود پایان داد
  • بذرپاش عازم ابوظبی شد