Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@05:51:35 GMT

تولید سالانه 500 تن کمپوست در سیستان و بلوچستان

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۸۱۸۵۵

تولید سالانه 500 تن کمپوست در سیستان و بلوچستان

حسین کیخا روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کاهش حاصلخیزی، افزایش شوری و اسیدیته آب و خاک، کاهش مواد آلی، رعایت نکردن تناوب زراعی، کمی بادشکن، شیوع علفهای هرز دایمی، عدم تحقق یارانه کودهای آلی و زیستی، آبیاری مداوم با آب شور، فرسایش آبی و بادی، آلودگی با عناصر سنگین و دود ماشین آلات سبک و سنگین، کارخانجات و فاضلاب شهری از جمله مشکلات خاک های سیستان و بلوچستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی برای بهره وری هرچه بیشتر از منابع آب و خاک سیستان و بلوچستان علاوه بر تولید کمپوست اقدامات مختلفی نظیر توزیع 10 دستگاه سرشاخه خورد کن برگ خرما، موز و سایر گیاهان، انجام کشاورزی حفاظتی سالیانه در سطح سه هزار و 500 هکتار، ترویج افزایش مصرف کودهای زیستی سالیانه هزار کیلوگرم و غیره را در دستور کار قرار داده است.
وی توسعه مالچ پلاستیکی، آبیاری نواری تیپ، کشت های گلخانه ای و زیر تونل های پلاستیکی برای کاهش مصرف آب و کاهش فرسایش آبی و بادی خاک، بهینه سازی مصرف کودهای شیمیایی، ترویج افزایش استفاده از کودهای حیوانی پوسیده، کمپوست و کودهای بیولوژیک، پیگیری و ترویج مصرف بهینه علف کش و سایر سموم برای حفظ سلامت خاک و توسعه کود سبز برای افزایش مواد آلی خاک را از دیگر برنامه های این نهاد در حوزه بهره وری بهتر از منابع آب و خاک برشمرد.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: همچنین برگزاری نشست های مشترک و تشکیل کمیته بهداشت کشاورزی با مرکز بهداشت این استان، محیط زیست و غیره برای حفظ سلامت آب و خاک و گیاه از دیگر اقدامات این حوزه است.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، انار، مرکبات و غیره دارد.
تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید 2 بار محصول را دارند.
هم اینک در بیش از 200 هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در 80 هزار هکتار از باغ های استان انواع میوه های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می شود.
7316* 3213 خبرنگار: عصمت جهانی **انتشاردهنده: اکبر نوری
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۸۱۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیستان و بلوچستان پتانسیل‌های فراوانی در زمینه‌های تولیدی و اقتصادی دارد

احمد وحیدی در حاشیه بازدید از غرفه استان سیستان و بلوچستان در نمایشگاه ایران اکسپو با اشاره به ظرفیت معادن استان اظهار داشت: معادن بی‌نظیر استان سیستان و بلوچستان از جمله معدن جانجا می‌تواند یکی از مهمترین عوامل توسعه این استان باشد.

وی تاکید کرد: ظرفیت حوزه شیلات استان بی‌نظیر است و ما بیشترین حجم صید و صیادی را در شهرستان‌های کنارک و چابهار استان سیستان و بلوچستان داریم.

وزیر کشور تصریح کرد: اقدامات مناسبی در زمینه تولید در حوزه‌های مختلف از جمله نهاده‌های دامی در استان سیستان و بلوچستان انجام شده است.

وی به ظرفیت میوه‌های گرمسیری در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: در زمینه تولیدات خرما می‌توان به صورت ویژه در این منطقه از کشور اقدام کرد، همچنین در زمینه تولید میوه‌های گرمسیری نیز باید اقدامات موثرتری صورت بگیرد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • سیستان و بلوچستان پتانسیل‌های فراوانی در زمینه‌های تولیدی و اقتصادی دارد
  • برداشت گل محمدی از باغات سیستان وبلوچستان
  • تخریب ۳۰۰ قنات جنوب سیستان و بلوچستان در سیل اخیر
  • خط کشی ۳هزار و ۵۰۰ کیلومتر از محورهای مواصلاتی سیستان و بلوچستان
  • سه هزار و ۳۵۴ پروانه راه‌اندازی گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان صادر شد
  • راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان
  • خط کشی ۳۵۰۰ کیلومتر از محورهای مواصلاتی سیستان و بلوچستان
  • صدور سه هزار و ۳۵۴ پروانه گلخانه خانگی درسیستان وبلوچستان
  • تولید ۸۰ درصد تورهای ماهیگیری در سیستان و بلوچستان
  • ایجاد اشتغال برای روستائیان با احداث گلخانه‌های خانگی در سیستان وبلوچستان