Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@18:12:01 GMT

پژوهش زمینه‌ساز توسعه همه‌جانبه کشور

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۱۹۱۸۶

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه زندگی انسان‌ بر مبنای پژوهش شکل گرفته است، بر اهمیت فعالیت در زمینه‌های مختلف پژوهش و تبدیل فناوری به پژوهش تاکید کرد.

به گزارش ایسنا دکتر منصور غلامی روز دوشنب، 27 آذرماه در حاشیه هجدهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی درجمع خبرنگاران گفت:  فعالیت در زمینه پژوهش، توسعه همه جانبه کشور در تسهیل شرایط زندگی برای مردم کشور و حتی دنیا را به دنبال دارد و ما باید در مرزهای دانش حرکت کرده و یافته‌ها و کشفیات جدید را در برنامه‌های تحقیقات لحاظ کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: لذا یک حرکت مستمر بی‌وقفه در حوزه علم و فناوری اجتناب ناپذیر است و می‌توان گفت که پژوهش با زندگی همه مردم به خصوص دانشمندان و محققان عجین است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مورد حذف جدول 14 از برنامه بودجه‌ای که توسط دولت به مجلس ارائه شده، اظهار کرد: این مسئله به معنای حذف بودجه‌های پژوهشی نیست، بودجه‌های پژوهشی در واقع بر اساس آنچه که در قوانین تاکید شده، باید تا سقف یک درصد تولید ناخالص ملی لحاظ شوند. اما به دلیل محدودیت‌هایی که وجود داشته، این امر محقق نشده است.

غلامی ادامه داد:‌ علی‌رغم تلاش همه مسئولین برای این امر انتظار داریم که این مسئله در یک برنامه زمان‌بندی نه چندان طولانی محقق شود.

وی یادآور شد:‌ امسال نیز دولت در ردیف‌های مختلف لایحه بودجه پیش‌بینی‌هایی کرده است، ولی انتظار بیش از این‌ها بوده است؛ اما قطعا این طور نیست که جدول 14 تنها محل تامین اعتبارات پژوهشی باشد؛ البته اگر این بودجه در نظر گرفته می‌شد، می‌توانست به پشتیبانی از پژوهش کمک زیادی کند و امیدواریم بتوانیم در مجلس شورای اسلامی در این زمینه حمایت بیشتری بگیریم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه باید برنامه‌ریزی بیشتری درباره دستاوردهای حوزه علمی و پژوهشی صورت بگیرد، گفت: اگر این امر را تقویت کنیم، حمایت‌ها اثر مثبت خود را خیلی سریع نشان می‌دهد.

غلامی درپاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد یکی از حاشیه‌های ایجاد شده در مورد دانشجویان ستاره‌دار، اظهار کرد: اجازه دهید تا امروز تنها درباره پژوهش صحبت کنیم، زیرا دیروز درباره این مطلب صحبت‌هایی کرده‌ام.

وی افزود: فعالیت‌های علمی و پژوهشی حوزه‌های دانشگاهی و مراکز پژوهشی در کشور نشان می‌دهد جوانان ما استعدادهای بسیار بالایی برای نشان دادن توانمندی‌های خود دارند و باید در هر جا و هر وقت از آنها حمایت کنیم تا این ظرفیت‌ها به عنوان سرمایه‌های ملی به کار گرفته شود.

وی در پایان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص طولانی شدن فرایند ارائه مقالات توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مجلات علمی گفت:‌ چاپ مقالات و دستاوردهای علمی تا حدی طول می‌کشد و مدت‌زمان آن بستگی به این دارد که قرار است این مقالات در کدام مجلات منتشر شود، زیرا مجلاتی که در بحث ارزیابی‌های کیفی دقت زیادی دارند، چاپ مقاله در آنها طولانی می‌شود که این مسئله در حیطه اختیارات ما نیست و به مجلات و مراکز علمی بستگی دارد که مقالات علمی را منتشر می‌کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۱۹۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالانه ۲۰۰۰ نفر در حوزه کوانتوم تربیت و جذب می‌شوند

معاون علمی رئیس‌جمهور گفت: تربیت و پرورش نیروی انسانی اثرگذار، نخستین وظیفه ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم است و در این راستا، ترویج، اطلاع‌رسانی و تبلیغ برای جذب سالانه حداقل ۲ هزار نفر در حوزه کوانتوم در دستور کار ستاد است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، روح‌الله دهقانی با بیان این که تربیت و پرورش نیروی انسانی اثرگذار، نخستین وظیفه ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم است و در این راستا، ترویج، اطلاع رسانی و تبلیغ برای جذب سالانه حداقل دو هزار نفر در حوزه کوانتوم در دستور کار ستاد است، گفت: از 10 دانشجوی پسادکتری توسط ستاد کوانتوم برای فعالیت در این مرکز نوآوری حمایت می شود تا کمکی به تسهیل فرآیند تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی حوزه کوانتوم صورت بگیرد.

وی با اشاره به نقش برجسته و‌ پررنگ علم و فناوری در اقتدارآفرینی و امنیت کشور عنوان کرد: عملیات غرورآفرین «وعده صادق» که یکی از مصادیق توانمندی و اقتدار کشور در عرصه دفاعی و نظامی است که بزرگی و هژمونی این عملیات بر دو رکن مهم اتکا دارد که نخستین و مهم‌ترین این ارکان، برخورداری ایران از دانش و فناوری بومی کافی برای اجرای چنین عملیاتی است. در حقیقت مصداق واقعی «العلم سلطان» به وضوح‌ در این عملیات، نمایان بود و جهان، توانمندی دانشی و فناورانه ایران و توانمندی در کاربردی سازی آن را به وضوح دریافت.

دهقانی ادامه داد: دومین رکن این عملیات را می‌توان بهره‌مند بودن کشورمان از موهبت فرماندهانی دارای شجاعت، وتدبیر و درایت استفاده و‌ به کارگیری این توانمندی دانست. فرماندهان توانمندی که به مدد رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی از چنین شجاعتی برخوردارند و این دو رکن در کنار هم، برای دوستان ایران مقتدر، امری تحسین برانگیز و برای دشمنانش، موضوعی هراسناک است.

معاون علمی رییس جمهور، دانشگاه علم و صنعت را یکی از پیشران‌های توسعه علم و فناوری در صنعت کشور دانست و افزود: ورود این دانشگاه به عرصه حمایت و‌ توسعه فناوری‌های تحول‌آفرین و پیشران، موضوعی دلگرم‌کننده و زمینه‌ساز تربیت نیروی انسانی متخصص و مجرب برای حرکت در توسعه و کاربردی‌سازی فناوری‌های تحول آفرینی همچون کوانتوم، به واسطه شرکت‌های دانش بنیان است و در همین راستا، معاونت علمی از تحقیقات، پروژه‌های تحقیق و توسعه و شکل‌گیری شرکت‌های نوپای این دانشگاه و تعریف پروژه های جدید حمایت می‌کند.

معرفی 110 استاد شاخص در تربیت نیروی انسانی با اعطای «جایزه شیخ مفید»

رییس بنیاد ملی نخبگان ضمن تبریک روز معلم به تمامی معلمان و آموزگاران اظهار داشت: آن چه امروز از شرکت های دانش بنیان و دستاوردهای فناورانه و نواورانه در عرصه های مختلف در اختیار داریم را مرهون دانشگاه‌ها هستیم. بعضا کم لطفی و بی مهری هایی نسبت به دانشگاه ها صورت می‌گیرد و جایگاه آن‌ها در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان کم اهمیت تلقی می‌شود، این در حالی است که رشد و رونق امروز زیست بوم دانش بنیان کشورمان را مرهون دانشگاه‌های کشور هستیم. انعقاد موافقت‌نامه های معاونت علمی و دانشگاه ها پیمانی است از سوی معاونت علمی با دانشگاه های مطرح کشور که در مسیر تقویت و تسهیل فعالیت های فناورانه، شکل گیری شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی و رشد و بالندگی فعالیت‌های فناورانه و‌نوآورانه گام برمی‌دارند.

به اعتقاد معاون علمی رییس جمهور، دانشگاه فراتر از آن‌که کارخانه تولید علم، تولید و توسعه فناوری باشد، کارخانه تربیت نیروی انسانی متعهد و توانمند است ولی این موضوع و نقش فاخر در دانشگاه قدری کمرنگ شده است.

وی افزود: امسال جایزه ای تحت عنوان جایزه شیخ مفید تعریف شده است که با کمک دانشجویان نخبه دانشگاهی و بدون اعلام هیچ فراخوانی، استادانی را که انتخاب اول دانشجویان هستند و نقش اثرگذاری در تربیت و اعتلای نیروی انسانی دانشجو دارند مورد تقدیر و حمایت قرار می‌دهد.

"مرکز ملی آفرینش فناوری‌های کوانتومی" راه‌اندازی می‌شود

دهقانی با اشاره به اعطای یک بسته حمایتی 10 میلیارد ریالی به برگزیدگان این جایزه عنوان کرد: این جایزه شامل 1000 امتیاز است که تا 400 امتیاز آن قابل دریافت به صورت نقدی بوده و بخش دیگر آن شامل استفاده از گرنت‌های خدمات شبکه آزمایشگاهی، پژوهانه‌ها و دریافت حمایت‌های دانشجویان مانند تسهیلات سربازی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راه رسیدن به نوآوری، سرمایه‌گذاری بر انسان خلاق است
  • اسامی اساتید نمونه کشوری منتشر شد / معرفی جوان‌ترین و پیرترین استاد
  • دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و دانشگاه جامع انقلاب اسلامی تفاهم‌نامه امضا کردند
  • برنامه‌ریزی برای پژوهش در محور‌های سوخت پاک و هوش مصنوعی
  • اسامی اساتید نمونه کشوری منتشر شد/معرفی جوان ترین و پیرترین استاد
  • مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد
  • نخستین فراخوان نیاز پژوهشی شرکت ملی حفاری ایران در سال ۱۴۰۳ منتشر شد
  • سالانه ۲۰۰۰ نفر در حوزه کوانتوم تربیت و جذب می‌شوند
  • بررسی زمینه‌های پژوهشی حوزه بازی میان ایران و دانشگاه سینرجی
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه دانشگاه آزاد با دانشگاه باهنر و علوم پزشکی کرمان