Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کهگیلویه و بویراحمد، مسعود شفیعی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد روز گذشته، 28 آذرماه اظهار کرد: اثر تاریخی بلاد شاپور دهدشت نیازمند 100 میلیارد ریال برای تملک و 100 میلیارد نیز برای مرمت نیاز دارد.
وی با اشاره به اینکه این اثر تاریخی قابلیت ثبت جهانی دارد، افزود: این بنای تاریخی ارزشمند نیازمند 100 میلیارد ریال اعتبار نیز برای ثبت جهانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: برای ساماندهی این شهر تاریخی باید پژوهش‌های جامعی نیز انجام شود زیرا بسیاری از بخش‌های این شهر تاریخی زیر خاک مدفون است.
شفیعی تصریح کرد: ماهانه 100 ایرانگرد و جهانگرد از شهر تاریخی بلاد شاپور دیدن می‌کنند که در صورت احیا می‌تواند به یک مرکز جهانگردی برای دوستداران آثار تاریخی تبدیل شود.
وی بیان کرد: این بنای تاریخی امسال برای حفاظت و ساماندهی به عنوان پایگاه تاریخی معرفی و برای آن مسئول ویژه تعیین شد.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: بنای تاریخی بافت تاریخی دهدشت با سه میلیارد و 600 میلیون ریال تابستان امسال دیوارکشی شد.
شفیعی یادآور شد: با اجرای این طرح از ورود معتادان و احشام به داخل این مرکز فرهنگی ارزشمند جلوگیری می‌شود.
وی با اشاره به اهمیت ثبت جهانی یک اثر برای جذب جهانگردان و ایرانگردان و معرفی فرهنگ ایران کهن، خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود که این بنای تاریخی با جذب اعتبار ثبت جهانی شود.
بافت قدیم شهر دهدشت یکی از بزرگترین یادمان‌های تاریخی متعلق به دوره صفویه است که به لحاظ اهمیت این بافت و بناهای ارزشمند آن نیازمند توجه بیشتر است.
بافت قدیمی بلاد شاپور در گذشته دور با 45 هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت‌های تاریخی کشور به شمار می‌آمد اما این بافت به دلایل گوناگون تخریب شد و هم اینک تنها 35 هکتار از این شهر قدیمی باقی مانده است.
بافت تاریخی دهدشت به شماره 3/1689 در سال 1364 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت تاریخی رسید.
شفیعی عنوان کرد: ثبت آثار در فهرست آثار ملی کشور افزون بر فراهم کردن زمینه حمایت قانونی در محاکم قانونی و قضایی امکان جذب اعتبارات لازم برای انجام عملیات مطالعاتی، مرمتی و حفظ و نگهداری را فراهم می‌کند.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: 693 اثر غیرمنقول در کهگیلویه و بویراحمد شامل تپه‌ها، حمام‌ها، محوطه‌ها و گورستان‌های تاریخی تاکنون ثبت ملی شده است.
وی شمار آثار معنوی ثبت شده ملی در استان کهگیلویه و بویراحمد را 51 اثر ذکر کرد.
معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد همچنین تعداد آثار طبیعی ثبت شده در فهرست ملی را 2 اثر برشمرد و افزود: درخت سرو لار در شهرستان باشت و آبشار کمر دوغ در شهرستان کهگیلویه در جنوب استان به‌عنوان 2 اثر طبیعی در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
منبع: ایرنا

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۴۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، سید محمد رستگاری با قدردانی از اقدامات شورای اسلامی شهر و شهرداری میبد در راستای احیا و مرمت بافت تاریخی و معابر ارزشمند میراث فرهنگی گفت: مقررشد؛ میراث فرهنگی با مشارکت شهرداری برای مرمت و احیا قلعه مهرجرد و بارجین اقدام کند.


رستگاری با بیان اینکه کارخوبی که درگذر شاه جهان آباد صورت گرفته است؛ مجموعه عالی برای رویداد‌های فرهنگی گردشگری درراستای توسعه گردشگری پایدار در میبد است گفت: نارین قلعه، قنات و محوطه آن نیز نیاز به توجه بیشتر و مرمت و بازسازی دارد که باید پیگیری لازم جهت تامین اعتبار آن انجام شود.


وی با اشاره به کف سازی، بدنه، نورپردازی و احیا و مرمت راسته از سوی شهرداری گفت: با اقداماتی که در راسته بازار انجام شده است ظرفیت ارزشمندی در این منطقه درحال رقم خوردن در حوزه میراث فرهنگی است. مجید بهارستانی شهردار میبد هم با بیان اینکه میبد بیش از ۸۰۰ هکتار بافت تاریخی دارد گفت: برای حفظ بافت تاریخی و جلوگیری از تخریب آن، در ۱۰ منطقه درحوزه بازآفرینی شهری، زیرسازی، بدنه سازی، مرمت بدنه بافت تاریخی کار کردیم.


بهارستانی با بیان اینکه در چهار منطقه از شهر بیشتر هزینه شده است افزود: در راسته بازار ۱۰ میلیارد تومان، گذر شاه جهان آباد ۴ میلیارد تومان، حمام و مسجد جامع شهیدیه ۳ میلیارد تومان هزینه شده است.


وی خاطرنشان کرد: تامین پارکینگ محله ایی و بازآفرینی وخدمات شهری از دیگر اقدامات شهرداری است که برای خدمات رسانی بافت‌های تاریخی، دو دستگاه موتور آتش نشانی خریداری کرده ایم.

دیگر خبرها

  • زنگ «سپاس معلم» در مدارس کهگیلویه و بویراحمد نواخته می‌شود
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • آغاز بزرگترین رویداد فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد
  • کنگره ۲ هزار شهید؛ بزرگترین رویداد فرهنگی کهگیلویه وبویراحمد
  • ۳۰۰ برنامه متنوع در کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود
  • خسارت ۱۸۴ میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به ۶۰ بنای تاریخی سیستان و بلوچستان
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد