شب یلدا ز راه آمد دوباره/ یک متخصص: هندوانه را با خوراکی های دیگر نخورید/ به هشدارهای غیر کارشناسی توجه نکنید
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۵۶۴۲۵
یزد- ایرنا- درازترین شب سال در راه است، شبی که ایرانیان به دور یک سفره جمع می شوند، شادی های خود را با هم و در کنار هم قسمت و غم ها را برای ساعتی فراموش می کنند.
سنت های اصیل ایرانیان که از گذشتگان ما به یادگار مانده، در دنیا نظیر ندارد، عشق و علاقه ای که مردمان این سرزمین در جای جای آن به پای هم میریزند در هیچ قوم و ملتی نیست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سنت های دیرین ایرانی ها که برخی از آنها قدمتی چند هزار ساله دارند همچنان دست نخوره و بکر باقی مانده و آیین شب یلدا هم از جمله آنهاست.
پاییز، چمدانش را بسته و انتهای جاده آذر به انتظار نشسته است اما
انتهای پاییز شروعی دوباره و تولد دوباره خورشید یا مهر است.
یلدا به معنای زایش، زاد روز و تولد است، ایرانیان باستان بر این باور بودند که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر و تابش نور ایزدی فزونی می یابد، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می خواندند و برای آن جشن بزرگی بر پا می کردند.
پیشینیان ما بر این باور بودند که در این شب فرشته بدی (اهریمن) با فرشته خوبی ها به جنگ می پردازد و در این نبرد طولانی، فرشته خوبی ها اهریمن را شکست میدهد و صبح پس از زاده شدن دوباره خورشید، پیروزی روشنایی بر تاریکی آغاز می شود.
ایرانی ها این شب را شوم و نامبارک می پنداشتند و چون شب یلدا فرا می رسید آتش می افروختند تا تاریکی و عوامل اهریمنی نابود شده و بگریزند.
مردم ایران زمین به یمن پیروزی بر عوامل اهریمنی، گرد هم جمع می شدند و شب را با خوردن نوشیدنی ها و خوراکی ها به شادمانی به سر می بردند و سفره ای گسترده پهن می کردند.
یلدا یا جشن خورشید یا جشن مهر را میتوان جشن وگردهمایی خانوادگی و بهترین فرصت جهت دیدار مجدد خویشاوندان و آشنایان دانست، همه در خانه بزرگان گرد هم می آیند و تا پاسی از شب درکنار هم به فال حافظ و شاهنامه نیز گوش می دهند.
درایران باستان سفره شب یلدا با نام میزد(Myazd) و شامل میوه ای تر و خشک و نیز آجیلی با نام لرک( Lork )بود که از لوازم این جشن و به افتخار اهورامزدا و مهریا خورشید برگزار میشد.
آجیل، هندوانه و انار از جمله خوراکی های سفره شب یلداست.
***هندوانه را با احتیاط بخورید/ به نظرات غیرکارشناسی توجه نکنید
یک متخصص طب ایرانی با اشاره به سفره رنگین شب یلدا گفت: اگر از دیدگاه طب ایرانی به عنوان مکتب طبی که بیشترین توجه را به مسئله تغذیه دارد به سفره شب یلدا نگاه کنیم خوردن چندین نوع میوه یا ماده غذایی را با هم به صلاح نمی داند.
دکتر محمد عسکر فراشاه روز چهارشنبه به ایرنا گفت: خوشبختانه اطلاعات مردم از مکتب طب ایرانی از طریق رسانه های مختلف ،شبکه های مجازی و آموزش های همگانی و غیر همگانی افزایش یافته ولی گاهی با هشدارها و نصیحت هایی روبرو می شویم که شدیدا مردم را از هر سرد و گرمی منع می کند و فرد را از خطر جانی می ترساند و مردم اظهار می کنند که واقعا چه بخوریم؟.
وی در مورد سفره شب یلدا و بخصوص هندوانه که جزو جدا ناشدنی و ثابت سفره است هم اظهار داشت: بهترین زمان خوردن هندوانه، بین وعده های غذایی است که لااقل یک تا 2 ساعت از خوردن غذا گذشته و غذای قبلی هضم شده باشد.
دکتر عسکر فراشاه یادآور شد: نکته قابل توجه اینکه براساس متون و کتب معتبر طب ایرانی، برای آنکه یک ماده غذایی بتواند فرد را دچار تغییرات مزاجی شدید و ایجاد بیماری کند تکرار و تکثر لازم است یعنی ماده غذایی را به مقدار زیاد و در زمان های متوالی مصرف کند.
این متخصص طب ایرانی اضافه کرد: با توجه به اینکه در شب یلدا هندوانه به مقدار بسیار زیاد مصرف نمی شود و شاید هر فردی برشی یا حبی از آن را میل کند و اینکه علاوه بر هندوانه که مزاج سرد و تری دارد، در سفره شب یلدا میوه ها و خشکبارهایی نظیر بادام، انجیر خشک، گردو و یا دیگر میوه های معتدل یا بعضا گرم نیز حضور دارند تا حدی از سردی هندوانه کاسته می شود.
به گفته وی قرار نیست فرد، هر شب زمستانی را یلدا بداند و با خوردن مکرر هندوانه، دچار مشکلات سرد مزاجی و بیماری گردد ضمن آنکه همه افراد به سردی مفرط دچار نیستند که برشی از هندوانه خواسته باشد مزاج ایشان را تغییر و سبب بیماری شدید در آنها شود.
وی یادآور شد: البته روشن است که سالمندان، افراد با اعصاب سرد و ضعیف و با معده های سرد و نفاخ نظیر مبتلایان به سرد درد وابسته به بیماری معده و مبتلایان به کم کاری تیرویید یا افسردگی باید در مصرف این جزو جداشدنی ازسفره یلدا دقت و سعی کنند مصرف هندوانه را به حداقل برسانند و خوردن آن با غذای دیگر حداقل یک ساعت فاصله داشته باشد و علاوه بر این درصورت مصرف به مقدار کمی درحد یک برش از این میوه خوشمزه، اکتفا کنند.
وی در پایان توصیه کرد: نباید موضوع اصلی شب یلدا که همان دور هم نشینی و گرد همایی خانوادگی و صله رحم است فراموش شود که از دیدگاه طب ایرانی دیدن افرادی که انسان ایشان را دوست میدارد از بهترین درمانهای جسم و روح و روان است.
عمرتان یلدایی
6197 تهیه و انتشار: محمدحسین فلاح
منبع: ایرنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۶۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هنرهای قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست تخصصی «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی» در راستای اهداف پژوهشی نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی روایت باران عصر جمعه ۷ اردیبهشت، با حضور اساتید، دانشجویان، خوشنویسان و علاقمندان به هنرهای قرآنی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
این پنل تخصصی با سخنرانی سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان)، مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان)، مهدی محمدی (استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) و محبوبه کاظمی دولابی (مدیر مسئول نگارخانه ترانه باران) همراه بود.
* عملکرد مطلوب بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی
سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان) در این نشست با اشاره به عملکرد مطلوب نگارخانه ترانه باران به عنوان بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی گفت: دلیل این موفقیت این است که کسی که عاشق این هنرها باشد میتواند موفق عمل کند، هنرهای قدسی مرز ندارند. البته طبیعی است که باید به معیشت هنرمندان و اقتصاد هنر هم توجه شود.
او با اشاره به اینکه هنرمندی که به سمت هنر اصیل برود ماندگار خواهد بود، گفت: یکی از رموز ماندگاری هنر و هنرمند رجوع به متون مرجع است و قرآن یکی از متون مرجع محسوب میشود.
* در دل قرآن فضای گفتوگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد
در ادامه نشست مهدی محمدی (استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) با اشاره به آنکه در دل قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد، اذعان داشت: در هیچ کدام از آیات قرآن هنر تقبیح نشده است. در واقع هنر و شعر مورد توجه هستند.
* کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است
مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان) نیز سخنان خود را با محوریت الهی نگاری ادامه داد و با بیان اینکه کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است گفت: ادبیات نخستین تجلی الهی نگاری است. اما در مورد آیات قرآن، ما درباره محکمات تصویرگری نداریم. آثار موجود در این زمینه نشان میدهد هنرمندان بیشتر نسبت به متشابهات و بخشهایی که روایات متعدد از آنها نقل شده توجه نشان داده و علاقمند به خلق آثار هنری در شاخههای مختلف بوده و هستند.
او با نمایش آثار هنرمندان حوزه نگارگری با موضوع معراج، مباهله، عاشورا و همچنین چند اثر از استاد فرشچیان با استناد به آیات و روایات مانند پنجمین روز آفرینش، ضامن آهو و... گفت: بعد از دوره صفویه است که هنرمندان و عرفا فرصت پیدا کردند تا متشابهات را در قالب رشتههای مختلف هنری روایت کنند.
در ادامه این نشست خانکه و یارزاده ابراز امیدواری کردند که برگزاری چنین نشستهایی بتواند ارتباط بین گالری ها، بازار هنر و دانشگاه را تقویت کنند.
* نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است
محبوبه کاظمی دولابی (مدیر نگارخانه ترانه باران) نیز در پایان این نشست به دلیل برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» اشاره کرد و گفت: بعد از هتک حرمتی که سال گذشته به قرآن مجید به عنوان فرهنگ اسلامی ما شد، به عنوان مدیر تنها نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی اسلامی وظیفه خود دانستم که به زبان هنر نسبت به این هتک حرمت واکنش نشان دهم، نتیجه آن برگزاری نمایشگاه فاخر «روایت باران» بود. اگر به حریم فرهنگی هر کشوری در جهان توهین شود، فرد فرد آن کشور اعتراض خواهند کرد و صدای آن را به گوش جهانیان خواهند رساند.
از این رو آمادگی آنرا داریم که نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی را در کشورهای دیگر هم برگزار کنیم. مهمترین رسالتی که ما داریم این است که حلقههایی که میتواند در این زنجیره نقش داشته باشد را به هم متصل کنیم. چون با هر تفکر و اندیشهای همه ما برای قرآن احترام قائلیم و دوست داریم به بهترین شکل ممکن در دنیا فعالیتهای ترویجی انجام دهیم که علاوه بر تاثیرگذاری در حوزه فرهنگ ایرانی اسلامی، میتواند به موضوع معاش هنرمندان این حوزه هم توجه کند.
کاظمی با اشاره به اهمیت کتابت قرآن مجید گفت: هنرهای سنتی به ویژه خوشنویسی، هنری نیست که هنرمند در آن ظرف چند سال بتواند به درجه استادی برسد، و دههها طول میکشد. بسیار خوشحالم که میبینم هنرمندانی داریم که تمام عمر خود را صرف هنری کردهاند که نتیجه آن میتواند کتابت کلمات نورانی قرآن مجید باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است. چرا که هنرهای قرآنی را از ابعاد مختلف میتوان تبیین و تفسیر کرد گفت: از بعد میراث فرهنگی این آثار بسیار دارای اهمیت هستند، چرا که همانطور که از قرن یکم قرآن به اشکال مختلف نوشته شده و امروز به عنوان آثار ارزشمندی از گذشته در اختیار ما قرار گرفته در موزههای داخلی و خارجی فخر جهانیان است و میراث ماندگار جهان محسوب میشود، علاوه بر، بحث عقیدتی، ما هم امروز بتوانیم زمینه خلق آثار ارزشمندی را فراهم کنیم و کتابت قرآن کریم را مورد توجه قرار دهیم تا این آثار ارزشمند برای آیندگان بماند هم به عنوان یک ثروت ملی و هم به عنوان فرصتی برای عرضه فرهنگ و هنر غنی ایرانی و اسلامی مورد توجه قرار گیرد. فکر میکنم این نکته که هر هنرمند با چه نگرش و بینش و ایدهای آیات نورانی قرآن مجید را انتخاب کرده و به چه شکلی آراسته و با چه هنرهایی تلفیق کرده تا یک اثر هنری خلق کند، هنرهای قرآنی را از منظر میراث فرهنگی قابل توجه و پر اهمیت میکند.
این نشست تخصصی با پرسش و پاسخ پایان یافت.
نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی روایت باران به همت نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی ـ اسلامی ترانه باران برگزار شده و تا پایان اردیبهشت ماه در گالریهای ۱ و ۲ فرهنگسرای نیاوران از ساعت ۱۰ الی ۱۹ و در روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ الی ۱۹ میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.
انتهای پیام/