Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش مهر، یکی از مهمترین عوامل بیکاری، بی‌مهارتی برخی جوانان برای ورود به بازار کار است؛ هر چند قطعا در سیاست‌های نادرست اشتغالزایی و حتی غفلت دولت‌ها از ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای نیروی کار تردیدی وجود ندارد اما در طرف دیگر ماجرا کامل واضح است که بسیاری از «جوانان در سن کار» هیچ مهارتی برای ورود به بازار کار ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این یک واقعیت است که «باید با مهارت آموزی بیکاری را مهار کرد» در حالی که بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان بخش قابل توجهی از جوانان جویای کار برای اشتغال در هیچ حرفه‌ای مهارت ندارند؛ موضوع نگران کننده‌ای که در این خصوص وجود دارد این است که امروز ۳۷ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور در بین جمعیت بیکار کشور قرار دارند. نکته قابل تامل دیگر اینکه، در حال حاضر بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی به رغم تحصیلات آموزش عالی به دلیل ضعف در نظام آموزشی کشور از درد بی‌مهارتی رنج می‌برند و هیچ حرفه‌ای را برای ورود به بازار کار ندارند.

با این حال بی‌شک فارغ از ناتوانی دولت‌های مختلف در پیش بینی و اتخاذ سیاست‌های مقابله با بحران بیکاری، اما در سوی دیگر بی‌مهارتی به عنوان یکی از عوامل فردی در افزایش نرخ بیکاری را نمی‌توان نادیده گرفت.

در این میان طی این سال‌ها برای اشتغالزایی و کاهش جمعیت بیکار، از عوامل مختلف تاثیر گذار از جمله رشد اقتصادی، سرمایه گذاری، نرخ بهره وری و غیره سخن گفته می‌شود اما کمتر مسئولی به موضوع تقویت و ارتقای سطح مهارت فردی جوانان برای ورود به بازار کار اشاره می‌کند، حال آنکه سهم بودجه ناچیز سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به عنوان نهاد متولی ارائه آموزش‌های مهارتی مورد نیاز بازار کار به جوانان قابل تامل است.

بررسی اعتبارات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در لایحه بودجه ۹۷ نشان می‌دهد بودجه این سازمان برای سال آیند ۷۵۹ میلیارد و ۳۶۴ میلیون تومان پیش بینی شده که فقط ۱.۳ درصد از بودجه سایر دستگاه‌های آموزشی کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

در عین حال یکی از چالش‌های مهم سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با دارا بودن ۷۰۰ آموزشگاه دولتی تحت پوشش و حدود ۱۲ هزار آموزشگاه آزاد تحت نظارت، استفاده از تجهیزات فرسوده و بعضا از رده خارج آموزشگاه‌ها است که کیفیت سطح ارائه آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز روز مهارت آموزان را کاهش داده است.

ضعف در تکنولوژی و تجهیزات فرسوده نه تنها در کاهش کیفیت آموزش‌های مهارتی برای ورود به بازار کار، بلکه در کاهش انگیزه جوانان در مسابقات جهانی مهارت که ۲ سال یکبار با حضور مهارت آموزان برگزیده کشورهای مطرح دنیا برگزار می شود، اثرات منفی روانی دارد.

همچنین عدم دسترسی مهارت آموزان به دستگاه‌ها و ماشین آلات پیشرفته صنعتی و آموزشی باعث شده که در بسیاری از رشته‌های آزمونی در مسابقات جهانی، تیم مهارتی ایران عملا حرفی برای گفتن نداشته باشد که این کاستی‌ها خصوصا در رشته‌هایی نظیر مکانیک خودرو که مستقیما با تجهیزات سنگین وگران‌قیمت سروکاردارند بیشتراحساس می‌شود.

اما در حالی ضعف تکنولوژی و تجهیزات فرسوده، سالها پیش روی سازمان آموزش فنی و حرفه ای قرار دارد که در بودجه سال آینده اعتبارات مربوط به تامین و به روز رسانی تجهیزات کارگاهی آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای تحت عنوان بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای این سازمان با کاهش ۹.۵ میلیاردی معادل ۱۹.۳۵ درصد از ۴۹ میلیارد و ۳۴۲ میلیون مصوب سال ۹۶، در لایحه بودجه سال آینده به ۳۹ میلیارد و ۷۹۴ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است.

بر اساس این گزارش، هر چند مشکلات کلان اقتصاد کشور اشتغالزایی را با مشکل مواجه کرده اما اگر دولت به موضوع مهارت آموزی و اعتبارات این بخش توجه کند می‌تواند به بخشی از بحران بیکاری فائق آید؛ بنابراین انتظار می‌رود مجلس شورای اسلامی در بودجه پیشنهادی دولت برای این سازمان تجدید نظر کند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۶۱۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود ۷۰ هزار مشاور و نیروی پرورشی در مدارس/ برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت دانش‌آموزان

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: طبق سند اوقات فراغت، باید برای ۱۲ ماه سال دانش‌آموزان برنامه داشته باشیم؛ به همه مدیران ابلاغ شده که تابستان امسال از تمام ظرفیت‌های ممکن برای اوقات فراغت دانش‌آموزان استفاده شود.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وزارت آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی در برنامه تلویزیونی ثریا با بیان اینکه در سال ۱۳۸۵ قانون احیای معاونت پرورشی و تربیت‌بدنی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، اظهار کرد: بعد از ۱۸ سال که از این قانون می‌گذرد هنوز هم می‌گوئیم معاونت پرورشی آن‌چنان که باید باشد نیست.

وی با بیان اینکه در ۱۸ سالی که بعد از قانون احیا می‌گذرد، تقریباً یک بار جذب مربی پرورشی داشتیم افزود: سایر جذب‌هایی که در حوزه مربی پرورشی و مشاور صورت گرفته، در حد سالی ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر بوده، امروز حدود ۴۵ هزار نیروی پرورشی و مشاور داریم و حدود ۷۰ هزار کمبود نیرو داریم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بیشتر فضاهای پرورشی متروکه شده بودند گفت: حدود ۳۴۶ اردوگاه دانش‌آموزی داریم، در بحث محتوا نیز حوزه پرورشی نه به صورت صد درصد اما در بسیاری مواقع به حوزه‌ای کناردستی و کیفیت‌بخشی تبدیل شده است، مربیان پرورشی در مدارس از ابزار لازم برای تربیت دانش‌آموزان بهره‌مند نیستند، بنابراین در عنصر محتوا، نیروی انسانی و فضا که سه ضلع اصلی کار تربیتی هستند مشکل و کمبود داریم و تا رسیدن به حد مطلوب فاصله داریم.

پورثانی با بیان اینکه ۱۱۲ هزار مدرسه و ۶۰۰ هزار کلاس درس و حدود یک میلیون فرهنگی داریم، افزود: رهبر معظم انقلاب فرموده بودند دستگاه آموزش و پرورش با سایر دستگاه‌ها قابل مقایسه نیست، سایر دستگاه‌ها نیرو را استفاده می‌کنند، اما وزارت آموزش و پرورش نیروی انسانی را تربیت می‌کند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب فرموده بودند مصالح کشور و نکات دیگر را معاونت پرورشی با رویکرد عقلانی برای دانش‌آموزان جا بیاندازد، ادامه داد: ما نه تنها گروه‌های مردمی بلکه از نهادهای انقلابی و گروه‌هایی که دغدغه تربیت دارند، استقبال می‌کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برنامه هفتم توسعه عنوان کرد: طبق دستورالعمل اوقات فراغت، برای اولین بار در سال گذشته فضای مدرسه در زمان اوقات فراغت در اختیار گروه‌های مردمی قرار گرفت.

پورثانی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰ هزار گروه دانش‌آموزی جهاد تبیین در کشور وجود دارد، گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می‌گوید که کل جریان آموزش و پرورش برای رسیدن به مراتبی از حیات طیبه است، کسانی که سند را نوشته بودند پیشنهاد داده بودند که وزارت آموزش و پرورش به وزارت تربیت رسمی جمهوری اسلامی تغییر نام یابد. در تمام صفحات مبانی سند تحول یک کلمه به نام آموزش و پرورش پیدا نمی‌کنید و تنها یک کلمه به نام تربیت وجود دارد.

وی با بیان اینکه در هر استان و هر منطقه‌ای که گروه جهادی و مردمی وجود داشته باشد پیگیری لازم برای فعالیتش انجام می‌شود، تصریح کرد: در ۷۲۰ منطقه کشور، هر منطقه یک معاون پرورشی داریم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سال گذشته ۵۰۰ هزار دانش‌آموز در اعتکاف دانش‌آموزی شرکت کردند، اظهار کرد: سطح شبهات دانش‌آموزان زیاد اما عمق کمی دارد، باید اقتضائات دانش‌آموزان درک و برای آن برنامه‌ریزی شود.

کد خبر 751092

دیگر خبرها

  • ادعای معاون آموزش و پرورش درباره شیطنت مافیای کنکور
  • توجه به امر تربیت در کنار آموزش، رکن اساسی سیاست‌های فرهنگی دانشگاه است
  • ترسیم ۴ برنامه تربیتی و آموزشی مهم در نیروی دریایی
  • دانشکده‌های مهارت برای تأمین نیاز صنایع دانشجو تربیت کنند
  • هویت‌سازی برای آینده دانش‌آموزان در دستور آموزش و پرورش است
  • معلمان، آموزش مهارت‌های زندگی به نوجوانان را جدی بگیرند
  • ارائه بیش ۲۰ میلیون نفرساعت آموزش مهارتی در خوزستان
  • کمبود ۷۰ هزار مشاور و نیروی پرورشی در مدارس/ برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت دانش‌آموزان
  • کمبود ۷۰ هزار مشاور و نیروی پرورشی در مدارس 
  • طرح «ماهر» در مدارس فارس آغاز شد