Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-28@21:13:58 GMT

ترکیه در ترانزیت نفت کرکوک عراق به حاشیه می‌رود

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۶۲۱۱۷

ترکیه در ترانزیت نفت کرکوک عراق به حاشیه می‌رود

دولت مرکزی عراق اخیرا میادین نفتی مهم و پرسود کرکوک را از کردها پس گرفته است. اما آنچه بسیاری ممکن است به آن توجه نکنند این است که ترکیه نیز به میزان قابل توجهی از این تحولات متضرر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از المانیتور، دولت مرکزی عراق اخیرا میادین نفتی مهم و پرسود کرکوک را از کردها پس گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما آنچه بسیاری ممکن است به آن توجه نکنند این است که ترکیه نیز به میزان قابل توجهی از این تحولات متضرر خواهد شد.

از زمانی که انگلیسی ها در اواخر دهه 1920 برای اولین بار در کرکوک عراق نفت کشف کردند، اختلافات بر سر مالکیت این میادین هیچگاه فروکش نکرده است. اکنون این منابع نفتی پرسود که هم اعراب و هم کردها و گاهی هم ترک ها ادعای مالکیت بر آن را دارند، مجددا به صدر اخبار باز گشته است.

در جریان جنگ داعش، اقلیم خودمختار کردستان عراق در سال 2014 مجددا کرکوک را پس گرفت. برای مدت 3 سال، اقلیم کردستان از طریق خط لوله ای که نفت را به بندر جیهان ترکیه انتقال می داد، نفت این منطقه را به فروش می رساند. اما زمانی که در ماه سپتامبر اقلیم کردستان عراق اقدام به برگزاری رفراندوم استقلال کرد، تنش ها در منطقه مجددا بالا گرفت. در واکنش به این اقدام، دولت عراق به کرکوک لشکرکشی کرد و با حمایت نیروهای شیعی و ایران این میادین را از کردها پس گرفت.

ترکیه به ویژه به دلیل خط لوله 600 مایلی کرکوک-جیهان خشنود بود که کرکوک بار دیگر تحت کنترل بغداد قرار گرفته است. این خط لوله که ظرفیت روزانه آن 150 هزار بشکه در روز است، تنها به صورت گاه به گاه مورد استفاده قرار می گرفت و انتقال نفت از طریق آن بعد از رفراندوم ماه سپتامبر به کلی متوقف شده بود. بعد از آنکه بغداد کنترل کرکوک را پس گرفت، ترکیه امیدوار بود که انتقال نفت از این خط لوله از سر گرفته شود و این بازپس گیری به سود منافع اقتصادی ترکیه تمام شود اما این گونه نشد.

در روز 9 دسامبر جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق اعلام کرد که بغداد موافقتنامه ای برای انتقال نفت کرکوک از طریق ایران به امضا رسانده که ضربه ای مهم به ترکیه محسوب می شد. بر اساس این توافق، روزانه 30 تا 60 هزار بشکه از نفت کرکوک به کرمانشاه ایران ارسال خواهد شد.

این قرارداد می تواند موجب تغییر بسیاری از معادلات در منطقه شود.

آرز عبدالله، یکی از اعضای ارشد حزب اتحادیه میهنی کردستان در پارلمان عراق و رئیس کمیته پارلمانی نفت و گاز گفت، عراق علاقمند به توسعه روابط نفتی و تجاری با ایران است. وی خاطر نشان کرد که با این موافقتنامه خط لوله فعلی کرکوک-جیهان می تواند بلا استفاده شود.

وی افزود: «این توافق تاثیر منفی ای بر ترکیه خواهد گذاشت. خط لوله کرکوک-جیهان فعلا باقی خواهد ماند. عراق منافع آن را ارزیابی خواهد کرد و ممکن است خط جیهان را بدون استفاده رها کند.»

عبدالله خاطر نشان کرد، آمریکا از توافق مذکور میان ایران و عراق خشنود نخواهد بود. «اما من فکر نمی کنم به صورت علنی با آن مخالفت کند، زیرا آمریکا به خوبی از روابط اقتصادی، اجتماعی و مذهبی بین دو کشور اگاه است.»

آرزو ییلماز، رئیس بخش روابط بین الملل دانشگاه آمریکایی کردستان در دهوک گفت، این موافقتنامه ابعاد مختلفی دارد.

«خط لوله کرکوک-جیهان نقشی کلیدی در تقویت اقتصادی اقلیم کردستان ایفا کرده است. این خط لوله نقش مهمی در توسعه روابط اقتصادی و سیاسی با ترکیه داشت. »

به نظر می رسد در صورت تحقق کامل تسلط ایران بر ترانزیت نفت کرکوک، ترکیه کاملا به حاشیه رانده خواهد شد. ترکیه در کنار آمریکا به تدریج در حال کنار رفتن از صحنه های سیاسی و اقتصادی عراق هستند.

انتهای پیام/83

R1012128/P1012122/S7,80,85/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۶۲۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدف گذاری برای تقویت مناسبات ترانزیت جاده ای بین ایران و ازبکستان

تین نیوز

سفیر جمهوری ازبکستان در تهران طی دیداری با مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به گفت و گو در زمینه تسهیل مناسبات حمل و نقلی پرداخت و در این جلسه راهکارهای رفع موانع موجود در مسیر تحقق این امر بررسی شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، در راستای ارتقای سطح مناسبات حمل و نقل بین المللی جاده ای و ترانزیتی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ازبکستان، فریدالدین نصری اف، سفیر این کشور در تهران با جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین المللی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای دیدار کرد در این جلسه راهکارهای رفع موانع موجود در مسیر تسهیل مناسبات حمل و نقلی مورد بررسی قرار گرفت.

جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، در جریان این دیدار با اشاره به اهمیت راهبردی قلمرو و پیشینه دو کشور در منطقه و با تأکید بر ضرورت تولید داده های صحیح جهت اتخاذ تصمیمات اثربخش، بر آمادگی بخش حمل ونقل بین المللی ایران بر توسعه مناسبات با کلیه کشورهای آسیای مرکزی و جایگاه مهم ازبکستان به عنوان پرجمعیت ترین کشور منطقه، تأکید کرد.

وی با اشاره به موقعیت راهبردی بنادر جنوبی ایران برای انتقال کالاهای کشورهای آسیای مرکزی و دسترسی به کشورهای حوزه خلیج فارس و اقیانوس هند، افزود: برای تجاری سازی این مسیر، آماده اجرای برنامه حمل آزمایشی ناوگان دو کشور در شرایط استاندارد قرار داریم تا قلمرو ایران به ویژه متعاقب رویدادهای منطقه ای، بهترین مسیر ممکن برای تامین دسترسی ناوگان کشورهای آسیای میانه باشد.

هدایتی با اشاره به سوابق مذاکرات دوجانبه و چندجانبه با طرف ازبک و با هدف رفع موانع موجود و افزایش حجم تردد ناوگان کشورها به مقاصد و عبوری از قلمرو یکدیگر، بر آمادگی سازمان برای تقلیل متقابل عوارض و افزایش تسهیلات لازم تأکید کرد.

نصری اف سفیر ازبکستان نیز با تأکید بر ضرورت توسعه راهگذرهای ترانزیتی در منطقه بر اهمیت استفاده از قلمرو ایران برای دولت ازبکستان، اظهار کرد: دولت متبوع نیز در زمینه توسعه همکاری جدی بوده و برای بررسی و تدوین برنامه عملیاتی، افزایش ارتباط و برگزاری نشست های فنی بین نهادهای تخصصی دو کشور را پیشنهاد کردند.

شایان ذکر است در این دیدار، جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین المللی افزود: قطعاً حمل ونقل نقش ویژه ای در توسعه مناسبات تجاری در همه زمینه ها دارد.

وی به تشریح آخرین وضعیت مسیرهای عبوری دسترسی ناوگان ازبک به ایران و هزینه های مترتب بر آن پرداخت و بر اهمیت تقویت ترانزیت منطقه ای بر پایه مزیت های چندجانبه تأکید کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • هدف گذاری برای تقویت مناسبات ترانزیت جاده ای بین ایران و ازبکستان
  • الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  • کریدور عراق-اردوغان- اروپا / چالش‌های فنی و زیرساختی
  • ◄ اولین قطار ترانزیت افغانستان به ترکیه در دام سوء مدیریت/ تکرار تجربه تلخ راه آهن شلمچه بصره
  • افزایش ترانزیت جاده‌ای در کشور
  • کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد
  • هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح