Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان به نقل از ایسنا، سردار  یحیی صفوی که به اتفاق دانشجویان خود در مقطع دکتری دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران به استان هرمزگان سفر کرده است، در تشریح وضعیت دفاعی و امنیتی این منطقه اظهار داشت: لبه جلویی منطقه نبرد در جنگ احتمالی آینده و اولین لایه دفاعی در برابر هرگونه تهدید هواپایه یا دریاپایه، منطقه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان است، هر چند که ما احتمال وقوع تهدیدات نظامی را بعید می دانیم با این حال، نیروهای مسلح همواره باید با تقویت اشراف اطلاعاتی و آمادگی عملیاتی، خود را برای بدترین سناریوها آماده نگه دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

صفوی در تشریح سناریوهای تهدیدات احتمالی آینده علیه ایران اظهار داشت: ماهیت تهدیدات نظامی احتمالی علیه ایران هواپایه و دریاپایه خواهد بود و تهدیدات زمین پایه جز در برخی از مناطق خاص کمتر متصور است.

 

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا با اشاره به تلاش های نظام استکبار برای تضعیف نظام جمهوری اسلامی طی 39 سال گذشته تصریح کرد: ایران اسلامی با نصرت و هدایت الهی و توجهات حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه شریف و رهبری حکیمانه و دوراندیشانه معظم رهبری و انسجام و اتحادملی، به یک قدرت بزرگ منطقه ای تبدیل شده است. وزن بالای ایران در مسائل مربوط به امنیت انرژی نفت و گاز از یک سو و حاکمیت بر نیمی از خلیج فارس و تمامی تنگه هرمز از مؤلفه‌های تاثیرگذار بر وزن ژئوپلیتیکی جمهوری اسلامی ایران است.

 

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال صلح و امنیت پایدار در منطقه خلیج فارس است و این جز با خروج نیروهای بیگانه از منطقه و همکاری هشت کشور پیرامون منطقه خلیج فارس امکان پذیر نیست.

 

صفوی با اشاره سرمایه گذاری 700 میلیارد دلاری صورت گرفته توسط ایران در زیرساخت های استان‌های همجوار خلیج فارس و تنگه هرمز تأکید کرد: دفاع از امنیت ملی، منافع ملی و منافع اقتصادی کشور از جمله دفاع از پالایشگاه‌ها، بنادر و تأسیسات اقتصادی در برابر تهدیدات به عهده نیروهای مسلح است، بنابراین روند افزایش آمادگی و انباشت قدرت بازدارندگی مؤثر نیروهای مسلح باید ادامه پیدا کند.

 

این استاد جغرافیای سیاسی  و ژئوپلیتیک با اشاره ذخایر انرژی و حمل و نقل دریایی در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز خاطرنشان کرد: ما در کل دنیا کمتر منطقه ای همانند خلیح فارس و تنگه هرمز داریم، قدرت های بزرگ جهان به ویژه قدرت های بحری به این منطقه نظر دارند چون لایه های مختلف ژئوپلیتیکی، ژئوکالچر، ژئواکونومیکی و ژئواستراتژیک و مسائل استراتژیک دفاعی و امنیتی در این منطقه بر هم منطبق است.

 

وی در ادامه با تأکید بر لزوم رعایت ملاحظات پدافند غیرعامل در طراحی و احداث زیرساخت‌های اقتصادی، پالایشگاه‌ها، بنادر و خطوط انتقال انرژی گفت: ما برای صادرات نفت نباید صرفاً به تنگه هرمز متکی باشیم، بلکه باید لوله های انتقال نفت و گاز را به جاسک وصل کنیم و یا خطوط انرژی برق، راه آهن و لوله های نفت و گاز را از مسیر جنوب ایران به عراق، سوریه و مدیترانه متصل کنیم.

 

صفوی و دانشجویان دانشگاه دافوس ارتش در این سفر بازدیدی از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بندر شهید رجایی، زیردریایی کلاس طارق و غدیر منطقه یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و شناورهای رزمی و موشک انداز منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازدید کردند.

 

صفوی، درس «فرماندهی عملیات مشترک و مرکب» را برای دانشجویان دوره دکتری دانشگاه فرماندهی و ستاد(دافوس) ارتش جمهوری اسلامی ایران تدریس می‌کند.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۳۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر دفاع پیام صادر کرد

به گزارش تابناک، دهم اردیبهشت ماه که در تقویم رسمی کشور به نام روز ملی خلیج فارس نامیده شده است؛ روزی است که یادآور حماسه از خود گذشتگی ملت سرافراز ایران در موضوع بازپس گیری جزیره هرمز از نیرو‌های متجاوز پرتغالی است.

در تاریخ ایران زمین، روز ملی خلیج فارس در امتداد هویت تاریخی و تمدن دیرپای این سرزمین است. تمدنی که بر شالوده فرهنگ، هنر و پایداری بنیان نهاده شده تا خلیج نیلگون همیشه فارس، از زمره مستحکم‌ترین سند حقوقی در جهان باشد.

این روز که مقارن با اخراج استعمارگران از منطقه است؛ بیانگر واقعیت‌ها، اسناد و مدارک تاریخی، سیاسی، جغرافیایی، باستان شناسی و مردم شناسی منطقه حیاتی و راهبردی خلیج فارس است. در واقع خلیج فارس یک نام جاودانه و عمری ۶۰۰۰ ساله به موازات هویت جغرافیایی ایران می‌باشد.

خلیج فارس این پهنه آبی تمدن ساز، به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در طول تاریخ و از هزاره‌های پیش از میلاد تاکنون، همواره در همه زبان‌ها و به طور مستمر نامی شناخته شده در کتاب‌ها، سفرنامه‌ها، اسناد، نقشه‌ها، پژوهش‌های تاریخی و اسناد بین‌المللی به زبان‌های مختلف با نام کهن خلیج فارس پیوسته مورد اشاره، تصریح و تاکید مورخان و پژوهشگران به ویژه در منابع معتبر عربی و اسلامی بوده است.

در واقع از قدیمی‌ترین اسناد موجود درباره خلیج فارس به دوران یونان باستان برمی‌گردد و تا زمان حال تمام اسناد و نوشته‌های مورخان و جهانگردان در طول چند صد سال گذشته همواره از خلیج فارس به عنوان نامی که از ابتدا روی این آبراه مهم و بزرگ وجود داشته است؛ حکایت دارد.

کرانه‌های این آب‌های نیلگون از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب متاثر از فرهنگ عمیق و اصیل ایرانی- اسلامی و متاثر از این سرزمین بزرگ و کهن است. در این میان وجه برجسته و ارزشمند تنگه هرمز خلیج فارس، گویای زیست فرهنگی و هنرمندانه مردمان این دیار است که با قدرت راهبردی و اندیشه مرزداری عجین شده است تا جلوه‌های دیرپای تمدنی را باشکوه‌تر و نمونه‌های تازه‌تر آن را غنی‌تر به نمایش گذاشته و به جهان عرضه کنند.

آب‌های نیلگون خلیج فارس و دریای عمان در دهه‌های اخیر به ویژه در مقطع جنگ تحمیلی که تهدیدات گسترده جهان خواران و دست نشاندگان آن‌ها بر این منطقه متمرکز شده بود شاهد مجاهد‌ت‌ها و پایمردی‌های رزمندگان نیرو‌های مسلح در حفظ حراست از هویت و ماهیت تاریخی این آبراه حیاتی بوده و همسایگان جمهوری اسلامی ایران در این منطقه راهبردی نیز دلاورمردی و رشادت جوانان ایران در این زمینه را می‌ستایند.

ایران بزرگترین و مهمترین کشوری به شمار میرود که همواره نقش مهمی را در تعاملات و مناسبات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به خصوص در منطقه خلیج فارس بر عهده داشته و اکنون نیز دارای جایگاه ویژه‌ای در منطقه غرب آسیا به ویژه در حوزه خلیج فارس است بنابراین خلیج فارس در عرصه‌های داخلی، منطقه‌ای و بین المللی اهمیت وافری برای ایران دارد و تصمیمات راهبردی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همواره با در نظر گرفتن جایگاه این منطقه اتخاذ و تدوین می‌شود در این میان راهبرد نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز و جغرافیای منطقه است.

دیگر خبرها

  • پیام امیرعبداللهیان به مناسبت «روز ملی خلیج فارس»
  • بزرگداشت روز ملی خلیج فارس در واقع تکریم هویت ملی ایرانیان است
  • وزیر دفاع پیام صادر کرد
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • پیام امیرعبداللهیان به همایش روز ملی خلیج فارس
  • امیر آشتیانی: راهبرد نیروهای مسلح تأمین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز است
  • راهبرد نیروهای مسلح تأمین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز است
  • تلاش آمریکا برای در اختیار گرفتن خلیج فارس محقق نمی‌شود
  • وزیر دفاع یک پیام صادر کرد +جزئیات
  • امنیت خوبی در منطقه خلیج فارس برقرار است