Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وزير نيرو گفت: نيازمند توجه جدي‌تر به آمايش سرزميني هستيم و حتما در دوره گفتمان جديد اين مسئله را پيگيري مي‌کنيم.
به‌گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دولت به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت نيرو (پاون)، دکتر "رضا اردکانيان" در سومين کنفرانس فارغ التحصيلان دانشگاه شريف به دلايل حضور خود در اين همايش اشاره کرد و افزود: 41 سال پيش براي نخستين بار زندگي اجتماعي خود را از اين دانشگاه آغاز کردم و اين امر براي من يک افتخار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي در ادامه به مهم ترين تهديدهاي جهان در سال 2017 بر اساس اعلام مجمع جهاني اقتصاد اشاره کرد و گفت: بر اساس اعلام اين مجمع، پنج ريسک پراهميت جهان در اين سال شامل سلاح کشتار جمعي، رويدادهاي جوي، بحران‌هاي آب، منابع طبيعي و شکست اقدام‌هاي سازگاري با تغييرات اقليمي خواهد بود.
اردکانيان ادامه داد: آب با بسياري از مکانيزم‌هاي ديگر به ويژه مکانيزم‌هاي طبيعي در ارتباط است و سازمان ملل نيز 17 هدف توسعه پايدار و 169 پروژه دست‌يابي به آن را اعلام کرده است. در پارادايم اوليه در حوزه مديريتي منابع آب و انرژي عمدتا بر هم‌بسته بودن آب به انرژي تاکيد مي‌شد.
وزير نيرو اضافه کرد: در بخش انرژي براي آب مي‌توان به مسائلي چون پمپاژ و انتقال آب، تصفيه آب و فاضلاب، آبياري تحت فشار، گرمايش و سرمايش آب مصرفي و نمک زدايي اشاره کرد. همچنين در بخش آب براي انرژي نيز مي‌توان از مواردي همچون برقابي، خنک سازي نيروگاه‌ها، استخراج و تصفيه و توليد سوخت سخن به ميان آورد.
وي اظهار کرد: در پارادايم دوم نيز که در سال 2012 در برزيل مطرح شد عمدتا بر همبسته بودن آب، غذا و انرژي تاکيد شده است. بر اساس پيش بيني سازمان در سال 2030 دنيا به 40 درصد آب بيشتر، 30 درصد غذاي بيشتر و 50 درصد انرژي بيشتر نياز دارد.
اردکانيان تاکيد کرد: يکپارچگي نه به معناي يکپارچه سازي ساختارهاي سازماني بلکه به معناي بهم پيوسته بودن اين سازمان‌ها از نظر کارکرد است. گفتمان جديد وزارت نيرو گفتمان مديريت مبتني بر تقاضا است و در اين گفتمان ارتقاي سطح تعامل و مفاهمه با همه ذينفعان از اولويت‌هاي ما به شما مي‌رود.
وزير نيرو تصريح کرد: دوران مديريت صرف عرضه به توليد در بخش آب به پايان رسيده است ما در گفتمان عرضه عمدتا با مسائل تکنولوژي و سرمايه مالي روبه رو بوديم اما در اين حوزه مفاهمه با ذينفعان بسيار مهم تر است.
اردکانيان به پارادايم سوم بخش مديريت آب در جهان اشاره کرد و افزود: دنيا امروز به مديريت منابع زيست محيطي در همبستگي با هم به ويژه با تاکيد بر همبسته بودن چهار عنصر آب، خاک، انرژي و پسماند تاکيد مي‌کند. توانمندي در حکمراني اين منابع مي‌تواند بيانگر سطح توسعه يافتگي کشورها باشد؛ بنابراين اين نوع مديريت منابع تنها امر فني و بروکراسي نيست بلکه امري اجتماعي، اقتصادي، محيط زيستي و سياسي است، چرا که بدون اجماع سياست هاي اقتصادي و اجتماعي امکان مديريت مصرف در اين حوزه ها وجود ندارد.
وي به اصول گفتمان جديد در مديريت صنعت آب و برق اشاره کرد و گفت: اولويت هاي ما در دوره جديد تقدم دادن به منافع ملي، کلان نگري، توجه به حقوق شهروندي، اخلاق حرفه‌اي، شايسته گزيني و اصلاح ساختار اداري است.
وزير نيرو تاکيد کرد: ما نيازمند توجه جدي‌تر به آمايش سرزميني هستيم و حتما در دوره گفتمان جديد اين مسئله را پيگيري مي‌کنيم.
اردکانيان به دو منبع بسيار مهم براي چيرگي به چالش‌هاي پيش رو صنعت آب و برق اشاره کرد و افزود: منبع تجديدپذير منابع انساني و منبع تجديدناپذير زمان و فرصت دو منبع مهم در اين بخش است.
وي تاکيد کرد: چنان چه از اين دو منبع به خوبي استفاده شود قادر خواهيم بود بر چالش‌هاي اشاره شده نه تنها در صنعت برق بلکه در بسياري از چالش‌هاي فراروي کشور فائق آيم. همان قدر که ساخت يک نيروگاه چند هزار مگاواتي موجب رضايت است بايد کاهش چند هزار مگاوات مصرف نيز به همان اندازه مسرت بخش باشد.
وزير نيرو گفت: ما در تابستان سال جاري با رشد 7.3 دهم درصدي مصرف برق روبه رو بوديم و بايد توجه داشت که اين مسير، راهي پايدار در صنعت نيست و بايد در آن تجديد نظر کرد.
وي با اشاره به برداشت بي رويه آب از منابع زيرزميني در طي چهل سال گذشته، گفت: در طي چهار دهه اخير تعداد چاه‌هاي کشور 16 برابر و ميزان برداشت چهار برابر افزايش پيدا کرده است.
اردکانيان اضافه کرد: کشور ايران جايگاه شانزدهم سرانه مصرف آب جهان را به خود اختصاص داده است و اين امر به هيچ عنوان نمي‌تواند قابل قبول باشد.
وزير نيرو در پايان با اشاره به بخشي از برنامه‌هاي وزارت نيرو در دولت دوازهم در حوزه آب و پساب، گفت: ما در اين دوره جديد برنامه‌هاي بسيار وسيعي را براي ديپلماسي آب، برگزاري دوره‌هاي ترويجي کارورزي، اعلام دهه همکاري ملي براي آب، احراز ميزباني اجلاس جهاني آب در سال 1403 و بازسازي حکمراني در عرصه آب در نظر گرفته‌ايم.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۶۷۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شصت‌ودومین شماره مجله تصویری نفت و انرژی (متنا)

دریافت 59 MB

نفت واژه‌ای موجز با داستانی پرایجاز، قهرمانانی شاخص و تاریخی بسیار شنیدنی‌ است… 

نفت در قاب خاطرات مردم این سرزمین هم غرورآفرین، هم پرجذبه، هم پررمزوراز، هم نمود نعمت، هم محل آرامش و هم محل پرسش است…

صنعتی که هرگاه توسعه یافته و با دانش روز همگام شده و رشد کرده، موجبات ترقی در مناظر دیگر صنعت و توسعه کشور را فراهم آورده است. 

اکنون نیز این قدیمی‌ترین صنعت ایران‌زمین، بخش مهمی از تاریخ روبه‌رشد صنعت و فناوری را شکل می‌دهد. آنچه در صنعت نفت در حال وقوع است می‌تواند درخشان‌ترین فصل آن باشد و این مهم بسته به توان و خواست همه‌ کسانی است که چراغ‌های روشن این صنعت را فراراه پیشرفت و توسعه‌ پایدار این بوم می‌شناسند.

شرح و بسط توانمندی‌ها، کارایی‌ها و کارگشایی‌های این منبع عظیم و تأثیرگذار انرژی در سراسر جهان بر کسی پوشیده نیست و در توصیف اهمیت برخورداری از منابع عظیم نفت و گاز همین نکته بس که ممالک صاحب منابع طبیعی در جهان، همواره در تمام عرصه‌های مهم بین‌المللی تأثیرگذار و نقش‌آفرین بوده‌اند. 

تلاش و مطالعه، پژوهش و علم‌آفرینی و فعالیت مجدانه در این عرصه، بی‌تردید راه‌حلی دقیق و مستند برای رسیدن به اهداف کلان توسعه‌ای و ملی‌مان خواهد بود. 

دیگر خبرها

  • سرمایه گذاری انرژی های تجدید پذیر در استان اصفهان
  • امیرعبداللهیان بر استمرار همکاری های دو کشور در عرصه های بین المللی تاکید کرد
  • راهکار مدیریت منابع آبی استان‌های کم بارش چیست؟
  • با کمبود منابع آبی در استان‌های کم بارش چه کنیم؟
  • حملات سنگین روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین
  • برای اتمام واقعی بازسازی زلزله کرمانشاه و ایمن سازی استان ۴ همت اعتبار نیاز است
  • بازسازی بافت تاریخی شهرکرمان نیازمند طرحی کارشناسی و آینده نگراست
  • ساختمان‌های اداری باقیمانده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بازسازی و تکمیل می‌شود
  • شصت‌ودومین شماره مجله تصویری نفت و انرژی (متنا)
  • نیروگاه‌های برق به استقبال روزهای اوج مصرف تابستان می روند | وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد