Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-05-01@22:25:16 GMT

وجود ارتباط مستقیم میان آلودگی هوا و شیوع کبد چرب

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۶۷۷۵۲

خرداد: یک متخصص پزشکی اجتماعی و طب پیشگیری گفت: شیوع کبد چرب و تغییرات ژنتیکی رابطه مستقیم با آلودگی هوا دارند.

دکتر «الهه بایبوردی» در گفت‌وگو با ایسنا، با ارائه ‎ تعریفی از آلودگی هوا اظهار کرد: هر ماده‌ای در هوا که برای سلامت و رفاه انسان و محیط زیست مضر باشد به‌عنوان آلاینده هوا شناخته می‌شود و از نظر علمی نیز افزایش میزان گازهای سمی و ذرات ریز جامد و مایع در هوا در غلظت‌هایی که تهدیدکننده سلامتی باشند، آلودگی به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ذرات جامد معلق در هوا از سد دفاعی طبیعی بدن عبور و به طور عمقی به ریه‌ها نفوذ کرده و باعث تشدید آسم و اختلال عملکرد ریوی می‌شوند . 

وی با اشاره به رابطه ‎ آلودگی هوا با بروز برخی اختلالات و بیماری‌ها گفت: هشت درصد از 360 هزار مرگ و میر ایرانیان در سال 2016،  منتسب به بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا بوده است. هم‌چنین سهم بیماری‌های قلبی - عروقی نیز در این میان ‌21 هزار و 847 مرگ، بیماری‌های تنفسی 3421 ، سرطان‌ها  1604 و سایر بیماری‌ها دو هزار و 717 مرگ بوده است. تحقیقات انجام شده در کشور نشان داده که آلودگی هوا بیماری‌های قلبی و عروقی‌، تنفسی و سرطان‌ها را به شدت افزایش می‌دهد. آلودگی هوا باعث تحریک انسداد راه‌های هوایی و تشدید آسم شده و بر رشد و نمو سیستم عصبی، تنفسی و ایمنی و غدد داخلی تاثیر می‌گذارد که این امر می‌تواند خطر سرطان را در سال‌های بعدی زندگی افزایش دهد. 

وی با برشماری برخی آلاینده‌های سرطان‌زا گفت: مواد آلی یا هیدروکربن‌ها از دلایل اصلی ایجاد سرطان ریه هستند. دی اکسید نیتروژن، منواکسید کربن، سرب، دی اکسید گوگرد، سولفات‌ها و سولفید هیدروژن، آکرولئین (Acrolein)  و دیوکسین از دیگر ذرات آلوده‌کننده هوا به شمار می‎آیند که آکرولئین باعث تشدید آسم و دیوکسین سبب ایجاد اختلال در تکامل جنین و افزایش خطر ابتلا به سرطان می‌شود. برخی آلاینده‌ها نیز اثرات کوتاه مدت و شدیدی دارند؛ به طوری که افزایش مونواکسیدکربن، تشدید سردرد و سرگیجه را در فضاهای آزاد به دنبال دارد. اما در داخل منزل و فضاهای بسته منجر به مرگ نیز می‎شود. 

این متخصص پزشکی اجتماعی و طب پیشگیری در ادامه با بیان این‌که کودکان و سالمندان بیش از سایر افراد در معرض خطرات ناشی از آلودگی هوا قرار دارند، گفت: کودکان به‌علت سرعت بیشتر تنفس، بیش از بزرگسالان در معرض خطر آلودگی هوا قرار می‌گیرند. همچنین تنفس دهانی در کودکان سبب کم‎رنگ شدن نقش فیلتر بینی می‎شود. 

 وی با تأکید بر ضرورت رعایت برخی نکات تغذیه‎ای در هنگام آلودگی هوا اظهار کرد: استفاده از مایعات فراوان، مرکبات، سبزیجات پهن برگ، شیر و لبنیات و منابع غنی از ویتامین E  و C از جمله راهکاری کاهش اثرات آسیب‌زای آلودگی هوا هستند که باید رعایت شوند. مطالعات انجام‌شده در دانشگاه بریتیش‌کلمبیا نشان می‌دهد، مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C ، ویژگی آنتی‌اکسیدانی داشته و باعث حفاظت بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد می‌شود . 

وی افزود: سبزیجاتی به رنگ سبز تیره مانند کلم بروکلی، اسفناج و کاهو سرشار از ویتامین C هستند و مصرف این خوراکی‌ها ویتامین C مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند.

وی یادآور شد: با وجود این‌که ویتامین C جزو آنتی‌اکسیدان‌های قوی بوده و می‌تواند باعث کاهش اثرهای منفی ناشی از آلودگی هوا شود، این ویژگی در افراد سیگاری کمرنگ است، چون دود سیگار باعث از میان رفتن بخش اعظمی از ویتامین C دریافتی می‌شود . 

بایبوردی ادامه داد: ویتامین E یکی دیگر از ترکیبات مهمی است که بدن را درمقابل اثرات زیان‌آور آلودگی هوا مصون می‌کند. ویتامین E با اکسیژن ترکیب شده و رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد. همچنین ویتامین E ، چربی‌های اشباع‌نشده و دیگر ترکیبات حساس به اکسیژن مانند ویتامین A را از واکنش‌های اکسیدکننده محافظت می‌کند. 

وی خاطرنشان کرد: نوشیدنی‌‎ هایی مثل شیر سرشار از فسفر و منیزیم بوده و دریافت این دو ماده، بدن را در مقابل مسمومیت ناشی از قرارگرفتن درمعرض آلاینده‌ها مصون می‌کند. ماست و دوغ نیز تاثیر مشابهی دارندو مصرف روزانه حداقل سه فنجان ماست برای جلوگیری از تأثیر آلاینده‌ها مناسب است. مصرف لبنیات پروبیوتیک نیز تأثیر زیادی برای جلوگیری از تأثیر آلاینده‌ها روی بدن دارد.

برچسب ها: ارتباط مستقیم ، آلودگی هوا ، کبد چرب

منبع: خرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۶۷۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرسپولیس فعلا سهمیه مستقیم لیگ نخبگان را در جیب دارد

پرسپولیس در صورت از دست دادن قهرمانی لیگ برتر نیز به لیگ نخبگان آسیا راه خواهد یافت.

به گزارش "ورزش سه"، طبق اعلام مسئول کمیته مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال سهمیه فوتبال ایران در لیگ نخبگان فصل 2025-2024 که از شهریورماه امسال آغاز خواهد شد، 1+2 است و از فصل بعد 1+1 خواهد شد.

با این حساب قهرمان و نایب قهرمان لیگ برتر مستقیما به این مسابقات راه خواهند یافت و قهرمان جام حذفی به عنوان نماینده سوم ایران راهی پلی آف این رقابت‌ها خواهد شد.

پرسپولیس به عنوان قهرمان 6 دوره از 7 فصل اخیر لیگ برتر در حال حاضر با یک امتیاز اختلاف در تعقیب استقلال صدرنشین است و  تا اینجا سهمیه لیگ نخبگان را به دست آورده است اما برای این تیم تنها قهرمانی یا نایب قهرمانی در لیگ برتر جواز حضور مستقیم در لیگ نخبگان یا همان لیگ الیت را صادر خواهد کرد.

پرسپولیس با کنار رفتن از جام حذفی تنها در شرایطی می‌تواند راهی رقابت‌های لیگ نخبگان شود که حداقل همین رتبه دومش را حفظ کند، چرا که سستی احتمالی سرخ‌ها و از دست رفتن رتبه دوم در مواجهه با تیمی مثل سپاهان می‌تواند این سهمیه را هم در خطر قرار دهد و در صورت سوم شدن در لیگ باید راهی مسابقات سطح دوم لیگ قهرمانان شود.

مسابقات لیگ الیت یا همان نخبگان بالاترین تورنمنت باشگاهی آسیا خواهد بود که در سال جاری با فرمت جدید و شکلی نو برگزار خواهد شد و تیم‌های شرق و غرب قاره با هم روبرو خواهند شد.

tags # پرسپولیس سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • شیوع بیماری‌های موجود در فضای سبز/ مقابله با هجوم مگس‌های سفید
  • ۱۸۵ هزار نفر در کردستان عضو تعاونی‌ها هستند
  • «نان کامل» چه نانی است؟
  • یک نشانه مهم زوال عقل
  • کمبود ویتامین D چه خطراتی برای زنان دارد؟
  • توصیه‌هایی درباره تب کریمه کنگو که باید جدی گرفته شود
  • پرسپولیس فعلا سهمیه مستقیم لیگ نخبگان را در جیب دارد
  • این دو ویتامین برای سلامت قلب مهم هستند
  • هدف جدید پرسپولیس سهمیه مستقیم لیگ نخبگان
  • از فیلمسازی بدون دیالوگ تا خندیدن به قضاوت