Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@01:37:04 GMT

گسترش رنگ هاي زيان آور در آبنبات ها

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۸۳۸۲۵

گسترش رنگ هاي زيان آور در آبنبات ها

خبرگزاري آريا - رنگ‌هاي غذايي، به‌طور گسترده‌اي در سرتاسر جهان براي توليد مواد خوراکي مورد استفاده قرار مي‌گيرند اما استفاده بيش‌ازحد از اين رنگ‌ها و بي‌توجهي به منشأ آن‌ها، مي‌تواند عوارض نامطلوبي براي سلامت جامعه داشته باشد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل ايسنا، اين موضوع توسط پژوهشگران داخلي با تأکيد بر شيريني‌جات مورد بررسي قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آب‌نبات و فرآورده‌هاي آب‌نباتي از مواد خوردني پرمصرف در جهان هستند که روزبه‌روز طعم و فرم آن‌ها تنوع بيشتري يافته و فن‌آوري توليد آن‌ها پيشرفته‌تر مي‌شود.
قرن‌ها است که رنگ‌ها به اشکال مختلف به مواد غذايي اضافه مي‌شوند. رنگ‌هاي طبيعي ازنظر خواص فيزيکي و شيميايي داراي انواع متفاوتي هستند و تعدادي از آن‌ها به اکسيداسيون، تغييرات اسيديته و نور حساس‌اند. اين رنگ‌ها داراي پايداري کمي بوده و نسبت به رنگ‌هاي سنتتيک يا ساخته‌شده به‌وسيله انسان گران‌تر هستند.
بنابر عقيده صاحب‌نظران، رنگ‌هاي شيميايي به‌سادگي و ارزان توليد مي‌شوند و براي رنگ‌آميزي، مقدار کمي از آن‌ها مورد نياز است. اين رنگ‌ها همچنين براي از بين بردن طعم نامطلوب مواد غذايي مورد استفاده قرار مي‌گيرند.
با افزايش سريع استفاده از رنگ‌هاي شيميايي و اثرات آن‌ها بر کيفيت موادغذايي و سلامتي مصرف‌کنندگان، اين امر منجر به وضع قوانين زيادي در سراسر جهان در مورد استفاده از آن‌ها شده است چراکه استفاده از رنگ‌هاي سنتتيک عوارض و اثرات سمي نظير آسم، کهير، تضعيف سيستم ايمني و ايجاد فشارخون بر روي انسان دارد.
اين موضوع، زمينه‌اي براي مطالعه محققين کشورمان فراهم کرده و آن‌ها با توجه به افزايش کارگاه‌هاي آبنبات‌سازي و عدم آگاهي آنان از عوارض بهداشتي و همچنين ممنوعيت استفاده از رنگ‌هاي مصنوعي در فرآورده‌هاي آب‌نباتي، اين مطالعه را جهت بررسي رنگ‌هاي مصرفي در آب‌نبات‌هاي توليدشده انجام داده‌اند.
در اين تحقيق، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکي بجنورد، تعداد 90 نمونه آب‌نبات رنگي (زعفراني، کاکائويي، پرتغالي، آلبالويي) را به‌طور تصادفي از مناطق مختلف شهر بجنورد جمع‌آوري کرده و رنگ مورد استفاده در آن‌ها را مورد آزمايش قرار داده‌اند.
نتايج اين بررسي‌ها نشان داد که از رنگ‌هاي مصنوعي، استفاده وسيعي در توليد آب‌نبات مي‌شود. بر اين اساس مشخص شد که حدود 82 درصد نمونه‌هاي آب‌نبات مورد آزمايش، غيرقابل‌مصرف بوده و در توليد آن‌ها از رنگ‌هاي مصنوعي مجاز و غيرمجاز خوراکي که مصرف آن‌ها در فرآورده‌هاي قنادي و آب‌نبات‌ها ممنوع بوده، استفاده شده است.
به گفته سيده نسترن اسدزاده، پژوهشگر دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکي خراسان شمالي و همکارانش که اجراي اين تحقيق را به عهده داشته‌اند: «الگوي کلي استفاده از رنگ‌ها در تحقيق ما نشان داد که از رنگ‌هاي مصنوعي بيش‌ازحد انتظار استفاده شده بود بر همين اساس اجراي قوانين و مقررات مربوط به موادغذايي ازجمله فرآورده‌هاي آب‌نبات نياز به نظارت خيلي بيشتري دارد. يافته‌هاي اين مطالعه نشان داد که رنگ موسوم به سانست‌يلو، شايع‌ترين رنگ مورد استفاده در بين انواع مختلف رنگ‌هاي مصنوعي بوده است و اين موضوع، بر اساس عادت سنتي توليدکنندگان است که تمايل دارند بيشتر از رنگ‌هاي مصنوعي سانست‌يلو و کينولين‌يلو به‌جاي رنگ‌هاي طبيعي مانند رنگ زعفران و آب پرتغال استفاده کنند».
آنها اين‌چنين ادامه مي‌دهند: «اگرچه صنايع غذايي معمولاً اين اختيار را دارند که از رنگ‌هاي مصنوعي مجاز مطابق استاندارد ملي شماره 740 در فرآورده‌هاي خود استفاده کنند، اما استفاده آن‌ها در موادغذايي بايد تحت نظارت مسئول فني آن صنعت باشد. بر اين اساس هريک از رنگ‌هاي مصنوعي مجاز بايد در محدوده قانوني مجاز که اصطلاحاً ADI گفته مي‌شود مصرف شوند، چراکه اگر بيش‌ازحد مربوطه استفاده شوند، مخاطراتي را براي مصرف‌کننده ايجاد مي‌کنند».
طبق اطلاعات ارائه‌شده در اين پژوهش، از سال 1950 تا 2012، ميزان مصرف رنگ‌هاي مصنوعي خوراکي مورد تأييد سازمان غذا و دارو بيش از پنج برابر افزايش يافته است. بر همين اساس افزايش آگاهي در تهيه‌کنندگان مواد غذايي، انجام بازرسي مؤثرتر و برخورد قاطع ارگان‌هاي مسئول با متخلفين، توزيع کنترل‌شده رنگ‌هاي مصنوعي و برچسب‌گذاري مواد غذايي مي‌توانند در مديريت اين مشکل بهداشتي مؤثر باشد.
اين يافته‌ها که مي‌توانند با آگاهي دادن به عموم در کاهش مصرف اين‌گونه رنگ‌ها و جايگزيني رنگ‌هاي طبيعي و تأکيد بر خواص مفيد آن‌ها مؤثر باشند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۸۳۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبنبات طرح اژدها؛ اثر چالش برانگیز هنرمند ژاپنی (فیلم)

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • این غذاها را با هم نخورید!
  • این مواد غذایی را با نوشابه نخورید
  • آبنبات طرح اژدها؛ اثر چالش برانگیز هنرمند ژاپنی (فیلم)
  • روایتی از حذف قند و عوارضش، جزو پربازدیدترین‌های توییتر شد/ عکس
  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید
  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • ۲۰ دلیل برای این‌که تخم‌مرغ و پنیر را باهم نخورید
  • عوارض مصرف بیش از اندازه برنج سفید