Web Analytics Made Easy - Statcounter

زینب سپهوند، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت قرآن‌یاوران خرم‌آباد، در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، گفت: فعالیت‌های قرآنی خود را از سال ۸۴ با تمرکز بیشتر روی مباحث عفاف و حجاب در قرآن‌کریم شروع کردیم، و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر رعایت حجاب و عفاف، تمرکز برنامه‌های ما نیز بر معرفی آیات و روایات در زمینه عفاف و حجاب قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در همین راستا با همکاری لیلا بیگدبو، یکی‌از بانوان فرهنگی یک‌‌سری مطالعات را در مساجد و پارک‌ها شروع کرده و با استفاده از کتب استاد مطهری و قرآن‌کریم بحث عفاف و حجاب را بین دانشجویان، دانش‌آموزان و نوجوانان مطرح کردیم و همان سال نیز مؤسسه قرآن‌یاوران را در معاونت قرآن و عترت ارشاد اسلامی لرستان ثبت کردیم.

سپهوند ادامه داد: با توجه به مصوبه شورای انقلاب فرهنگی مبنی‌بر کمک به مؤسسات قرآنی، ما نیز با کمک‌های مرکز توانستیم زمینی را از سازمان مسکن و شهر‌سازی به‌صورت اقساط خریداری کنیم و با کمک مرکز توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی توانستیم ساختمان آن‌را ساخته و تکمیل کنیم.

وی با اشاره به این‌که این مؤسسه در محله‌ای ساخته شد که قبلاً کار قرآنی به این شکل انجام نشده بود، اظهارکرد: یکی‌از ضعف‌هایی که ما در شهرستان داریم اجماع مراکز فرهنگی و قرآنی در مرکز شهر است، می‌توان گفت حاشیه‌ها و جاهایی که دور از مرکز شهرستان هستند از یاد برده شده بود و ما نیز با ساخت این مؤسسه در حاشیه شهر ابتدا نگران بودیم که شاید فعالیت‌ها قرآنی کم‌رنگ شده و به حاشیه کشیده شود، اما این‌گونه نبود و با استقبال مردم روبه‌رو شد.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت قرآن‌یاوران خرم‌آباد، تصریح کرد: این مؤسسه از زمان افتتاح تاکنون نزدیک به شش هزار و پانصد نفر عضو دارد که شامل کودکان، نوجوانان و بزرگسالان است، که پسران تا سن ۱۲ سالگی می‌توانند عضو مؤسسه باشند و بانوان از ۳ سالگی عضو داریم تا زمانی‌که خودشان دوست دارند.

وی با اشاره به فعالیت این مؤسسه در زمینه‌های مختلفی مانند آموزشی، تربیتی، سبک زندگی اسلامی، فضای مجازی، کتابخانه و کتابخوانی، گفت: فعالیت‌های آموزشی ما شامل برگزاری کلاس‌های حفظ قرآن‌کریم است که تا الان هم حافظ کل قرآن‌کریم هم حافظ ۲۰، ۱۰ و ۵ جزء داشتیم و در حال حاضر نیز در حال تربیت سری جدید حافظان هستیم، که در آزمون‌هایی که از طرف ارشاد، اوقاف و تبلیغات برگزار می‌شوند شرکت کرده‌ و مقاماتی را کسب کردند.

سپهوند با اشاره به این‌که مفاهیم قرآن‌کریم نیز یکی دیگر از بخش‌های آموزشی ماست که شامل نوجوانان، جوانان و بانوان بزرگ‌سال می‌شود که برای برگزاری این دوره‌ها از اساتید خوب و برجسته از شهر استفاده می‌کنیم، عنوان کرد: شاخه دیگر بخش آموزش مؤسسه قرآن یاوران تجوید و ترتیل قرآن‌کریم است که شامل جوانان و بزرگ‌سالان است و در بخش آموزش کودکان، فعالیت‌های قرآنی که مربوط به آن‌هاست زیر نظر آستان قدس رضوی مشهد انجام می‌دهیم که شامل آموزش‌های قرآنی، مهارت‌های زندگی و آداب زندگی است.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت قرآن‌یاوران خرم‌آباد ادامه داد: در بخش کودکان سعی می‌کنیم که هم قرآن باشد و هم احادیث، یعنی سعی می‌کنیم حدیث نورالثقلین را پیاده کنیم، که گروه‌های سنی بچه‌ها ۳ تا ۴ سال، ۴ تا ۵ سال و ۵ تا ۶ سال است، ۷ تا ۹ سال نیز ویژه حافظان کودک ماست.

وی بیان کرد: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری روی آشنایی قشر مذهبی با فضای مجازی و اینترنت آموزش کار با رایانه را برای شرکت‌کنندگان در کلاس‌های قرآنی در نظر گرفته‌ایم.

آموزش سبک زندگی قرآنی ویژه بانوان

سپهوند با اشاره به این‌که در کنار کارهای آموزشی یک‌سری کار فرهنگی انجام می‌دهیم که یکی‌از آن‌ها آموزش سبک زندگی قرآنی ویژه بانوان است، اظهارکرد: برای تمام بانوانی که عضو مؤسسه هستند و همچنین والدین کودکان سلسله مباحث سبک زندگی را به‌صورت ماهیانه و با استفاده از اساتید استانی و کشوری برگزار می‌کنیم که در این سلسله جلسات بیشتر سعی می‌شود مباحثی مانند دوری از تجمل‌گرایی، آداب صله‌رحم، آداب معاشرت فردی و اجتماعی و مباحثی از این دست مورد بررسی قرار بگیرد.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت قرآن‌یاوران خرم‌آباد ادامه داد: کار فرهنگی دیگری که انجام می‌دهیم تربیت فرزندان حسینی است، که در این زمینه سلسله همایش‌های فصلی ویژه مادران و پدران به‌طور جداگانه برگزار می‌کنیم که در طی آن آداب تربیت فرزند از دیدگاه اهل‌بیت(ع) و قرآن را بررسی کرده و سعی می‌کنیم در این زمینه بتوانیم به والدین کمک کنیم که در این بحث بیشتر تربیت فرزندان از قبل از تولد تا نوجوانی مدنظر است.

وی با بیان این‌که در کنار این برنامه‌ها مراسم‌های مذهبی ویژه اعیاد و مناسبت‌ها را داریم، و در ماه‌های محرم، صفر و رمضان برنامه‌های ویژه‌ای داریم، تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان کارهای قرآنی ما شکل جدیدی به خود می‌گیرد، و با توجه به این‌که مقام معظم رهبری بر برگزاری کرسی‌های قرائت و قرآن‌آموزی در محله‌ها تأکید داشتند، ما نیز در ماه رمضان کرسی‌های قرآن‌آموزی را برگزار کردیم که علاوه‌بر قرائت دسته‌جمعی قرآن‌کریم، آموزش تجوید قرآن‌کریم و احکام را نیز در بر داشته است.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خرم‌آباد ادامه داد: یکی دیگر از کارهایی که ما در ماه مبارک رمضان انجام می‌دهیم اعزام بانوان مبلّغه به‌صورت داوطلب به روستاهاست که در این اعزام‌ها به مسائل ویژه بانوان پرداخته می‌شود.

وی با اشاره به برپایی کتابخانه در این مؤسسه اظهارکرد: در بخشی از مؤسسه کتابخانه شهید نورالدین رحیمی با حدود هفت هزار جلد کتاب در عناوین مختلف وجود دارد که محوریت اصلی آن عناوین مذهبی و قرآنی است و بیشتر در موضوعات علمی، هنری، تربیتی، رمان، داستان، اصول دین، معاد‌شناسی و شهداست و به‌واسطه حضور کودکان فراوان در مؤسسه یک کتابخانه ویژه کودکان داریم.

سپهوند ادامه داد: در این کتابخانه‌ها نیز کارهای فرهنگی زیادی برگزار می‌شود که یکی‌از این برنامه‌ها برگزاری مسابقه کتابخوانی برای والدین و اعضای کتاب‌خانه به‌صورت ماهیانه است که با توجه به شعار سال و بیانات مقام معظم رهبری کتابی به والدین معرفی می‌شود و در پایان به برگزیدگان هدایایی اهدا می‌شود.

راه‌اندازی خانه دیجیتال در مؤسسه قرآنی قرآن‌یاوران

وی افزود: چون تعداد مراجعه‌کنندگان در مؤسسه ما زیاد بود با حمایت مرکز دیجیتال اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان خانه دیجیتال را در این مؤسسه افتتاح کردیم که در این مکان کلاس‌های رایانه برگزار می‌شود، همچنین در این مرکز کلاس‌های آشنایی با نرم‌افزارهای اسلامی و ساخت وبلاگ‌های انقلابی را در کنار کارمان در مرکز به جوانان و نوجوانان به‌عنوان متقاضی یاد می‌دهیم.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت قرآن یاوران خرم‌آباد تصریح کرد: هم‌جواری مؤسسه با مسجد امام حسن‌عسگری(ع) یکی‌از نعمات خداوند است که به ما عنایت کرده است، به‌واسطه این هم‌جواری به‌ویژه در حیطه کودکان آشنایی با مسجد، امام جماعت و اُنس با روحانیت در بچه‌ها خیلی خوب کار می‌شود، در این مسیر هم سعی کردیم از جامعه روحانیت از حضور کسانی‌که در این زمینه فعالیت داشته و مشغله دارند مشورت بگیریم. ما سعی می‌کنیم از روحانیون جوان استان یا حوزه علمیه قم که با کار با کودکان آشنا هستند استفاده کنیم که بچه‌ها در قالب قصه‌گویی، تئاتر و شعر با روحانیت انس بگیرند و آن‌را سرلوحه کار خودشان قرار بدهند.

برگزاری جشن حجاب در مؤسسه قرآن‌یاوران

وی با اشاره به این‌که ما دختران جوان و نوجوانی داریم که خودشان ذوق و شوق استفاده از حجاب و چادر را دارند و به درخواست والدین آن‌ها جشن حجاب و جشن تکلیف بچه‌ها برگزار می‌شود، اظهارکرد: در فضای مجازی سایت «زن مسلمان» را داریم که بیانات و صحبت‌های مقام معظم رهبری در حیطه بانوان و احکام دینی بانوان، در دید جهانی اسلام در میان ادیان بین‌الملل مطرح می‌شود، سایت قوی است که روزانه بیش‌از هزار نفر از سایت ما بازدید می‌کنند.

سپهوند ادامه داد: در سال‌های گذشته از توانایی‌هایی که در استان در حیطه ادارات مختلف بود استفاده کردیم، روز کشف حجاب رضا‌خانی برای محکومیت این‌کار کمپین برگزار کردیم، برای حمایت از حجاب زنان ایرانی امضاء جمع‌آوری کردیم، در ادارات بروشورها یا مجلاتی در حیطه بانوان و زنان توزیع می‌کردیم، تا این‌جا که پیش رفتیم سعی می‌کنیم، بیشتر کارها با توجه به نیازهای جامعه صورت بگیرد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا لرستان فعالیتهای قرآنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۲۹۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان اوقاف از جهش اقتصادی و مؤسسات دانش‌بنیان حمایت می‌کند

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: جریان وقف می‌تواند نمای جدیدی به جامعه دهد و به جهش اقتصادی در کشور کمک می‌کند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سومین نشست هم‌اندیشی و بررسی چالش‌های پیش رو در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور حجت الاسلام سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و اساتید علمی در نمایشگاه دستاوردهای وقف برگزار شد.

رئیس سازمان اوقاف در این نشست طی سخنانی خاطرنشان کرد: فعالیت سازمان اوقاف و امور خیریه در حوزه مولدسازی تنها به ساختمان‌سازی محدود نمی‌شود. بلکه سرمایه‌گذاران باید صبور باشند زیرا در کمیسیون بهره‌وری اقتصادی برنامه‌ها بررسی می‌شود و هر اندازه بتوانیم در وقف حمایت می‌کنیم.

خاموشی با بیان اینکه می‌توان پول عایدات وقف را که ده برابر شده به صندوق دهیم تا این‌ حمایت‌ها توسعه پیدا کند، تصریح کرد: حلقه‌های نیروی انسانی قوی در کشور وجود دارد که به نظر می‌رسد برخی حلقه‌های ضعیف هم در زنجیر وجود دارد و کار ما این است از ضعیف‌ها حمایت کنیم.

 

حضور 39 شرکت دانش‌بنیان در نمایشگاه دستاوردهای سازمان اوقاف

 

او با تأکید به حمایت از حلقه‌های ضعیف اظهار داشت: هر کدام از غرفه‌های نمایشگاه اوقاف به این حلقه‌ها توجه می‌کنند. به عنوان مثال در مبحث در آبزی‌پروری درصدد تأمین 20 درصد از خوراک کشور هستیم. این در حالی است که در برخی استان‌ها امکان تولید میلیون‌ها تن تولید دریایی را داریم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر ارزان‌سازی هزینه‌های درمان برای بیماران، گفت: جریان وقف می‌تواند نمای جدیدی به جامعه دهد و به جهش اقتصادی در کشور کمک می‌کند.

او یادآوری کرد: دانش‌بنیان‌ها طرح تجاری خود را ارائه دهند، ما پس از بررسی‌های کارشناسی لازم و واجد شرایط بودن آنها را حمایت می‌کنیم. 

در این نشست مدیرعامل صندوق پژوهش ماندگار با بیان اینکه این صندوق دومین صندوق از بین 75 صندوق علم و فناوری است، گفت: دو سال و نیم از افتتاح این صندوق می‌گذرد. تاکنون 250 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مستقیم در حوزه دانش‌بنیان‌ها داشته‌ایم.

او با اشاره به اینکه حدود 480 میلیارد تسهیلات پرداخت شد، گفت: امروز دو قرارداد در حوزه دیالیز و کیت تشخیص سرطان منعقد شد.

همچنین مدیرعامل شرکت سینا فناوران ماندگار  با اشاره به حوزه فعالیت این شرکت در عرصه تکثیر گاوهای پربازده اظهار داشت: این کار در حال حاضر کاری که در کشورهای پیشرفته انجام می‌شود.

او ادامه داد: از  15 سال قبل در این زمینه وارد شدیم و از گاوهای برتر که 40 شاخص دارند تخمک می‌گیریم، لقاح انجام می‌شود و سپس جنین منجمد می‌شود و بعد در رحم قرار می‌گیرد و گوساله متولد می‌شود. از هر گاو در سال 20 گوساله می‌توانیم تولید کنیم.

او با اشاره به نیاز برای سرمایه‌گذار دلسوز اظهار داشت: شرکت فناور برای توسعه نیاز به سرمایه گذار دلسوز دارد و سازمان اوقاف می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده خوبی باشد.

در این نشست همچنین به تولید دو دستگاه درمان سرطان توسط یک شرکت دانش‌بنیان اشاره شد که از سال 95 آغاز به کار کرده اما در زمینه تجاری‌سازی با مشکلات زیاد مواجه بوده و از حمایت سازمان اوقاف برخوردار شد.

بر اساس اظهار مسئولان این شرکت دانش‌بنیان، با حمایت سازمان اوقاف این شرکت طی 5 ماه گذشته به اندازه فعالیت 3 سال پیشرفت داشتند و با وجود اینکه مقاومت حوزه درمان از استفاده از دستگاه‌های داخلی وجود دارد، اما سازمان اوقاف همواره تأکید داشته که این دستگاه‌ها تولید و به بهره‌برداری برسند.

در این نشست همچنین طرح‌های شرکت فعال در حوزه فناوری تولید واکسن مورد بحث و بررسی قرار گرفت. از جمله چالش‌هایی که در این حوزه مطرح شد این بود که تولید واکسن به صورت سنتی هزینه زیادی داشت و وقت زیادی صرف می‌شد. اما اکنون این شرکت آمادگی تولید واکسن کرونا در سویه‌های جدید را دارد و پیش‌بینی شده تا شش سال آینده برای درمان تمامی انواع سرطان، ژن درمانی صورت پذیرد.

به همین منظور یک پلتفرم چابک طراحی و ساخته شده که انواع محصول در این زمینه را در داخل کشور تولید می‌کند. هرچند فعالان این عرصه نیازمند حمایت هستند و تاکنون سازمان اوقاف حمایت از این شرکت را بر عهده گرفته است.

نکته قابل توجه آن است که این شرکت ظرفیتی دارد که هفتصد نفر از نخبگان می‌توانند مشغول به کار شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سازمان اوقاف از جهش اقتصادی و مؤسسات دانش‌بنیان حمایت می‌کند
  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند
  • رشد اعتبارات هزینه‌ای عمومی دستگاه‌های فرهنگی متناسب با مأموریت‌های آنها بوده است
  • ثبت‌نام لیگ قرآنی «ضحی» در گیلان آغاز شد
  • تجلیل از نخبگان قرآنی در استان البرز
  • تمرکز امسال فعالیت‌های فرهنگی بر توسعه و تقویت جلسات خانگی
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • بانوان طلبه سنگربانان عرصه تربیت هستند
  • بررسی سیر تحول هنرهای قرآنی/ اهمیت نگاه میراث فرهنگی به هنر قرآنی
  • مأموریت ویژه جامعه قرآنی ارتقای ظرفیت‌های معنوی کشور است