Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-30@09:56:46 GMT

غلبه بر دیابت با ابزارهای ارتباطی

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۴۵۴۱۹

غلبه بر دیابت با ابزارهای ارتباطی

دیابت نوع دو، یکی از تهدیدهای اصلی برای سلامت انسان در قرن حاضر است. این بیماری به یکی از معضلات سلامت جهانی و علت عمده مرگ‌ومیر و ناتوانی تبدیل شده است. هرساله بیش از ۷ میلیون نفر در سرتاسر دنیا به دیابت مبتلا می‌شوند و بیش از ۳.۸ میلیون مرگ ناشی از دیابت روی می‌دهد. بر اساس مطالعات صورت گرفته، تعداد بیماران دیابتی در ایران در سال ۲۰۱۰، حدود ۳ میلیون نفر بوده و تا سال ۲۰۳۰، دو برابر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به اعتقاد متخصصان، یکی از دلایل حاصل نشدن موفقیت و نتایج درمانی مطلوب در بیماران دیابتی، کمبود مشارکت آن‌ها در کنترل بیماری است؛ چراکه بیماران مبتلا به دیابت و خانواده آن‌ها نیازمند یادگیری و تمرین مهارت‌های سبک زندگی جدید هستند. نکته مهمی که در مورد بیماران مبتلابه دیابت اهمیت فراوان دارد، این است که میزان دانش و نوع نگرش افراد نسبت به این بیماری نقش بسزایی در کنترل آن دارد. اما پیشرفت روزافزون تکنولوژی ارتباطات می‌تواند این امکان را فراهم کند تا بیماران دیابتی، نوع جدیدی از ارتباط، مراقبت و آموزش را دریافت کنند و تعادل دوسویه بین بیمار و مراقبت‌کنندگانش افزایش یابد.

در همین خصوص، پژوهشگرانی از واحد آموزش سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بابل، به انجام مطالعه‌ای پرداخته‌اند که در آن تأثیر آموزش الکترونیک بر رفتار خودمراقبتی افراد مبتلابه دیابت نوع دو مورد بررسی و ارزیابی واقع شده است.

در این تحقیق، ۱۸۰ بیمار مبتلا به دیابت از بین بیماران مراجعه‌کننده به انجمن دیابت شهرستان بابل مشارکت داشتند. این بیماران به‌طور تصادفی به دو گروه ۹۰ نفره «آزمون» و «کنترل» تقسیم شدند که با یکدیگر تماسی نداشتند. سپس برای گروه آزمون از طریق پست الکترونیک، تماس تلفنی و پیامک یک سلسله آموزش مرتبط انجام شد. قبل و بعد از مداخله آموزشی نیز، با استفاده از پرسشنامه چکیده فعالیت‌های خودمراقبتی بیماران دیابتی، میزان انجام خودمراقبتی در بیماران فوق مورد سنجش واقع شد.

نتایج حاصل از مطالعه فوق نشان داد که پدیده آموزش الکترونیکی به کمک ابزارهای مختلف، بر خودمراقبتی افراد مبتلا به دیابت در زمینه کنترل بیماری آن‌ها تأثیر مثبت دارد، به‌طوری‌که بر میانگین نمره خودمراقبتی افزوده شد و سطح مراقبت از خود در افراد بهبود یافت.

ازاین‌رو طبق نظر مجریان این پژوهش، برای ارتقای رفتارهای خودمراقبتی و افزایش سلامت مبتلایان به دیابت نوع دو، انجام مداخلات آموزشی ارتقایی در این زمینه از طریق انجمن‌های دیابت و مراکز بهداشتی درمانی ضروری است.

در این زمینه، حسن حیدری، محقق دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بابل و همکارانش در خصوص نتایج پژوهش خود می‌گویند: «یافته‌های مطالعه ما نشان داد که بین میانگین نمرات خودمراقبتی قبل از آموزش و سه ماه بعد از آموزش، ازنظر آماری تفاوت معنی‌داری وجود دارد. بر این اساس، وجود این آموزش‌ها در بیماران گروه آزمون باعث بهبود وضعیت خودمراقبتی آن‌ها شد. این در حالی است که گروه کنترل که چنین آموزش‌هایی را دریافت نکرد، ازلحاظ وضعیت خودمراقبتی دچار افت شد. با آموزش خودمراقبتی، بیماران قادر خواهند بود بیماری خود را تا حدود زیادی کنترل کنند».

به گفته محققان فوق که نتایج پژوهش آن‌ها در فصل‌نامه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ایران وابسته به انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ایران منتشر شده است: «ازآنجایی‌که آموزش الکترونیک بر خودمراقبتی افراد مبتلا به دیابت در کنترل بیماری تأثیر مثبت دارد، می‌توان از این نوع آموزش برای بیماری‌های دیگر نیز استفاده کرد و با استفاده از جذابیت‌های ارتباطات الکترونیک افراد بیمار را به این نوع آموزش‌ها و درنهایت زندگی علاقه‌مند کرد».

منبع: پارسینه

کلیدواژه: دیابت ورزش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۴۵۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور؛ مرکز کشت حلق بیماران CF

به گزارش خبرگزاری صدا  و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کشت حلق برای بیماران  CF (اختلال ژنتیکی و ارثی) در بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور (اکبر) انجام می‌شود تا ارزیابی و سنجش بیماری، تشخیص و درمان به موقع صورت پذیرد.

 دکتر رضا وثوقی مقدم افزود: بیماری CF اختلال ژنتیکی و ارثی است که باعث از بین رفتن تنظیم پروتئین‌ها می‌شود.

وی گفت: در نتیجه این بیماری مخاط دستگاه تنفسی، سیستم گوارشی و تناسلی، غلیظ و چسبناک می‌شود و به واسطه چسبناک شدن دیواره مخاط این اندام‌ها مستعد ابتلا به بیماری‌های مختلفی، چون تنفسی هستند، از این رو باید هر دو سه ماه یک بار حتی در صورت نداشتن وجود علائم برای آزمایش کشت حلق مراجعه کنند.

مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به تلاش برای کاهش هزینه‌های درمان بیماری‌های صعب العلاج افزود: با فراهم شدن امکانات برای آزمایش این بیماران در واحد آزمایشگاه بیمارستان کودکان اکبر، آزمایش کشت حلق انجام و  آنالیز آن از نظر وجود باکتری‌های پاتوژن و آنتی بیوتیک‌های موثر بر آن باکتری‌ها به پزشکان ارائه می‌شود.

 دکتر رضا وثوقی مقدم گفت: در واحد آزمایشگاه بیمارستان اکبر از وجود استادان مجرب و متخصصان میکروب شناسی برای شناسایی و تشخیص و گزارش انتی بیوتیک‌ها به استاندارد‌ترین و اصولی‌ترین استفاده شده است تا بهترین و مفید‌ترین خدمات به بیماران  ارائه شود.

 

ارائه‌ی خدمات درمانی مربوط به بیماران بزرگسال CF به صورت رایگان در بیمارستان قائم (عج)

فوق تخصص بیماری‌های ریوی و استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به انجام درمان‌های رایگان مربوط به بیماری CF  اطفال در بیمارستان اکبر گفت: این خدمات درمانی رایگان اکنون به بیماران بزرگسال CF در بیمارستان قائم (عج) هم ارائه می شود.

دکتر داوود عطاران گفت: خوشبختانه با اقدامات تشخیصی و درمانی که به همت همکاران گروه اطفال انجام و در سال‌های اخیر این بیماری خیلی زود تشخیص داده شده است   و در نتیجه طول عمر این بیماران در حال حاضر افزایش یافته است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: در گذشته بسیاری از بیماران CF به دوران بلوغ نمیرسیدند، اما با اقدامات درمانی که در طی دو دهه گذشته برای این بیماران انجام شده، آنها کم کم به سن بلوغ رسیدند.

دکتر عطاران همچنین تاکید کرد: با توجه به اینکه بیماران بزرگسال  دو - سه سالی است که از دوره کودکی به دوره بزرگسالی و بلوغ رسیده‌اند کهمه متخصصان داخلی لازم است که آگاهی کافی از این بیماری را پیدا کنند و در مواجهه با این بیماران اقدامات تشخیصی و درمانی را داشته باشند.

وی گفت:  در دانشگاه علوم پزشکی مشهد امکان پیوند ریه فراهم شده و درمانگاه پیوند ریه دانشگاه کهدر  دوران کرونا معلق شده بود، در بیمارستان امام رضا (ع) فعال شده است و ما می‌توانیم برای بیمارانی که اندیکاسیون پیوند ریه دارند به آنجا ارجاع دهیم

دیگر خبرها

  • بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور؛ مرکز کشت حلق بیماران CF
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • کمبود انسولین در بریتانیا بحرانی شد
  • تولید نان کامل در ۱۵ واحد نانوایی در استان زنجان
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند