Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@22:31:13 GMT

عمر البشیر چگونه از قدرت برکنار شد؟

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۶۴۱۹۲

عمر البشیر چگونه از قدرت برکنار شد؟

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: عمرالبشیر، رئیس جمهور سودان به دنبال ماه‌ها اعتراضات گسترده در این کشور سرانجام پس از سه دهه از قدرت برکنار شد. ارتش سودان در این کشور دوره انتقالی اعلام کرده است، اما تظاهرکنندگان خواهان انتقال سریع قدرت به غیرنظامیان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون این سوال مطرح می‌شود که عمر البشیر چگونه از قدرت برکنار شد؟

عمر البشیر ۷۵ ساله یکی از طولانی‌ترین دوره‌های تصدی قدرت را در آفریقا و جهان عرب داشته است. وی در کودتای سال ۱۹۸۹ به قدرت رسید و از انزوای غرب، جنگ‌های داخلی، اختلاف بین سودان و سودان جنوبی، اتهامات دیوان بین‌المللی کیفری و اعتراضات متعدد در امان ماند. اما در ماه دسامبر وخامت بحران اقتصادی در سودان اعتراضاتی را به دنبال داشت که به سرعت سراسر این کشور با جمعیت ۴۰ میلیونی را فراگرفت و معترضان خواستار کناره گیری عمرالبشیر شدند. اعتراضات به مدت ۱۶ هفته ادامه پیدا کرد.

معترضان ششم آوریل بود که با تحصن مقابل مقر ارتش در خارطوم به فشار‌ها بر دولت شدت بخشیدند. پلیس ضد شورش و سرویس‌های اطلاعاتی در تلاش برای پاکسازی این منطقه برآمدند، اما ارتش پیش از آنکه برکناری عمرالبشیر را در ۱۱ آوریل اعلام کند درصدد حمایت از معترضان برآمد.

حمید التیگانی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه آمریکایی قاهره می‌گوید به رغم روابط نزدیک عمرالبشیر با تشکیلات عالیرتبه نظامی، مقامات نظامی در رده‌های متوسط و پایین‌تر به مردم نزدیک‌تر بودند و از مطالب معترضان حمایت و جانبداری کردند.

وی افزود همزمان با تشدید فشار‌ها بر عمرالبشیر در خیابان‌ها، جناح‌هایی در تشکیلات امنیتی سودان به منظور حفظ مواضع خود از عمرالبشیر فاصله گرفتند.

یک مقام نظامی سودان اعلام کرد یک توافق در تشکیلات نظامی حاصل شد. چهره‌ها باید تغییر می‌کرد و آن‌ها سرانجام تصمیم گرفتند این چهره‌ها را بدون خونریزی تغییر دهند. سوال اینجاست که در مرحله بعد چه اتفاقی افتاد؟ انتصاب عواد بن عوف، وزیر دفاع و معاون رئیس جمهور به سمت رئیس شورای نظامی انتقالی به سبب ارتباط نزدیکی که با عمرالبشیر داشت خشم معترضان را هرچه بیشتر برانگیخت. وی تنها ۲۴ ساعت در این سمت باقی ماند و شب بعد، از این سمت استعفا کرد.

صالح عبدالله محمد صالح معروف به صالح غوش نیز یک روز بعد به عنوان رئیس سرویس امنیت و اطلاعات ملی سودان از سمت خود استعفا کرد. صالح غوش که از دیرباز پس از عمرالبشیر دومین شخصیت قدرتمند در سودان محسوب می‌شد هدف اصلی بعدی معترضان بود.

اکنون اوضاع سودان در کنترل چه کسی قرار دارد؟

ژنرال عبدالفتاح البرهان، جانشین عواد بن عوف به عنوان رئیس شورای نظامی شد. وی سومین ژنرال بلندپایه در ارتش سودان است و چهره چندان شناخته شده‌ای نیست. به عنوان فرمانده نیرو‌های زمینی سودان، فرماندهی نیرو‌های سودانی را در جنگ یمن به سرکردگی عربستان سعودی بر عهده داشت و مناسبات نزدیکی با مقامات بلندپایه نظامی کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس دارد. محمد حمدان دقلو، معاون عبدالفتاح البرهان فرماندهی نیرو‌های واکنش سریع سودان را بر عهده دارد.

یک منبع آگاه نزدیک به فرماندهی نظامی سودان اعلام کرد امارات عربی متحده، عربستان سعودی و مصر در برنامه ریزی برای برکناری عمرالبشیر و ژنرال عواد بن عوف و صالح غوش به عنوان بخشی از راهبرد تضعیف قدرت آنان در سودان نقش داشتند.

چه کسی از تشکیلات جدید در سودان حمایت می‌کند؟

امارات عربی متحده، عضو اصلی ائتلاف تحت فرماندهی عربستان سعودی در جنگ یمن، به سرعت از انتصاب عبدالفتاح البرهان استقبال و اعلام کرد به دنبال تسریع کمک‌ها به سودان است. اندکی پس از انتصاب البرهان، عربستان سعودی اعلام کرد اقلامی همچون گندم، دارو و سوخت را برای سودان ارسال خواهد کرد. عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در گفتگوی تلفنی با عبدالفتاح البرهان اعلام کرد مصر از برقراری ثبات در سودان حمایت می‌کند.

شورای نظامی انتقالی سودان نیز در گزارشی اعلام کرد هیئت مشترکی از عربستان سعودی و امارات عربی متحده از خارطوم بازدید و با عبدالفتاح البرهان دیدار کردند و پیام دو کشور را برای ادامه حمایت از این برهه مهم و تاریخی در سودان به وی انتقال دادند.

چه سرنوشتی در انتظار عمرالبشیر است؟

هنگامیکه عواد بن عوف برکناری عمرالبشیر را اعلام کرد، همزمان از بازداشت وی خبر داد. منابع آگاه به خبرگزاری رویترز اعلام کردند عمرالبشیر در آن زمان در اقامتگاه خود تحت محافظت شدید قرار داشت. شورای نظامی اعلام کرد عمرالبشیر را مسترد نخواهد کرد، اما ممکن است وی را در سودان محاکمه کند.

دیوان بین المللی کیفری حکم بازداشت عمرالبشیر را در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ به ظن قتل عام، جرائم جنگی و جنایت علیه بشریت صادر کرد. وی در سال‌های پایانی ریاست جمهوری خود در دادگاه حاضر نشد. سودان و عمرالبشیر با رد اتهام ارتکاب جنایت جنگی اعلام کردند درباره تلفات در دارفور مبالغه شده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آفریقا تظاهرات عربستان مصر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۴۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند

اندیشکده آمریکایی AFPC با اشاره به گسترش دامنه نفوذ ایران در منطقه غرب آسیا به کاخ سفید هشدار داد که ایالات متحده نباید اجازه بدهد تا ایران صاحب پایگاهی در دریای سرخ شود.

به گزارش مشرق، «شورای سیاست خارجی آمریکایی» (AFPC) در تحلیلی به قلم «امیلی میلیکن» نوشت که به تازگی نشانه‌هایی از تلاش تهران برای افزایش نفوذ و حتی ایجاد پایگاه دریایی در سودان موجب شده است تا آمریکا نسبت به اهداف تهران در دریای سرخ نگران شود.

این اتاق فکر آمریکایی با استناد به گزارش ماه گذشته وال استریت ژورنال آورده است که یک افسر اطلاعاتی سودانی مدعی شده که تهران در ازای ارائه یک ناو هلیکوپتربر به نیروهای مسلح سودان (SAF) درخواست ایجاد یک پایگاه دریایی دائمی در سواحل دریای سرخ این کشور را کرده است.

نویسنده با ابراز نگرانی عمیق نسبت به این موضوع می‌افزاید: ایران از چنین پایگاهی، برای استقرار کشتی‌های جنگی و جمع‌آوری اطلاعات استفاده خواهد کرد و به تهران این امکان را می‌دهد تا کنترل خود را در یکی از پر رفت و آمدترین خطوط کشتیرانی جهان تقویت کند. ضمن آنکه آشکارا منافع راهبردی مهمی را برای جمهوری اسلامی به همراه خواهد داشت.

طبق این تحلیل، نخستین مورد این است که استقرار نظامی دائمی ایران در سودان، موقعیت تهران در این کشور به عنوان یک بازیگر اصلی را مستحکم می‌کند و به آن اجازه می‌دهد تا با رقبای منطقه‌ای مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی که از مدت‌ها قبل در امور سودان دخالت داشتند، رقابت کند. درصورت پیروزی SAF در جنگ داخلی کنونی، جایگاه ایران بیشتر از قبل تقویت می‌شود و دسترسی تهران به معادن و صنایع این کشور افزایش می‌یابد.

دومین مزیت آن در زمینه عملیات دریایی ایران رخ می دهد و حضور مکرر نیروی دریایی ایران در امتداد آبراه کلیدی باب المندب و دریای سرخ را هموار می‌کند. علاوه بر این، ایران می‌تواند از اطلاعات جمع‌آوری‌شده از این پایگاه‌ بهره‌مند شود.

سومین مورد مهم آن است که این اقدامات بخشی از تلاش گسترده‌تر ایران برای تقویت روابطش با سودان و در کل قاره آفریقا است. یکی از نشانه‌های آن نیز سفر سال گذشته، «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران به چند پایتخت آفریقایی بود که برای تقویت حضور ایران در این قاره در میانه تنش‌ها با غرب تلاش کرد.

اگرچه این اتاق فکر آمریکایی سعی دارد تا نسبت به عملیاتی شدن این رویکرد تردید ایجاد کند، اما در پایان تصریح دارد: با اینحال تعمیق روابط ایران با ارتش سودان ممکن است در آینده دوباره از طریق دیگری مطرح شود. پیش از این پهپادهای پیشرفته ایران راه خود را به منطقه باز کرده‌اند و ممکن است در آینده نه چندان دور این پهپادها همانند سوریه و یمن در سودان هم به کار گرفته شوند. در هر صورت برنامه‌های ایران برای سودان در حال پیگیری هستند و به همین دلیل واشنگتن باید پی در پی به آن توجه داشته باشد.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان
  • رسانه‌های جبهه مقاومت روز به روز قدرت بیشتری می‌گیرند
  • حزب‌الله لبنان: کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل چراغ سبز حمله به رفح است
  • نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی؛ نشانه تحریم‌ناپذیری ایران
  • تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید/ قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
  • وزارت ورزش: فعلا این دو مدیر را برکنار نکنید!
  • صدور حکم بمبگذار میدان تقسیم استانبول
  • عملیات تنبیهی وعده صادق، اثبات ظهور قدرت نظامی ایران به جهان