مشاغلی که در اختیار مهاجران است، باید مدیریت شود
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۴۷۹۶۳
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان گفت: امروز در استان کرمان مشاغلی در اختیار مهاجران است و باید مدیریت شود، جایی که جوانان ما می توانند مشغول شوند، در اختیار نیروهای خودمان قرار بگیرد و کار برای ما یک ارزش باشد.
به گزارش ایسنا، "زهرا موسی پور" امروز 14 اردیبهشت ماه در سیامین جشنواره استانی قدردانی از کارگران، گروههای کار و واحدهای کار نمونه استان کرمان با تبریک هفته کارگر و همچنین هفته معلم اظهار کرد: اگر محیط آموزشی خوب داشته باشیم، در صنعت و اقتصاد حرف برای گفتن داریم و نتیجه آموزشها نشان میدهد ساخت نیروی انسانی از مهمترین رسالتهای آموزش و پرورش است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: رهبر معظم انقلاب در گام دوم انقلاب تاکید بر استفاده از ظرفیت گسترده جوانان در بخشهای مختلف دارند و امیدواریم این بیانیه مبنای عمل همه دستگاههای اجرایی قرار گرفته و همه به جوانان اعتماد کرده و از ظرفیت آنها استفاده کنیم.
موسی پور در ادامه با اشاره به اینکه در شرایط خاص امروز کشور چارهای نداریم جز اینکه دست به زانوی خود گرفته و بلند شویم، بیان کرد: ما زمانی درگیر جنگ تمام عیار نظامی بودیم و این دوره همه جنگ را فهمیدیم و همه برای مقابله با دشمن تلاش کردیم.
وی تصریح کرد: امروز نیز جنگ به شکل و شیوه دیگری تکرار شده و دشمن میداند اگر در جنگ نظامی دربرابر ما قرار بگیرد، وحدت و همدلی مردم بیشتر میشود؛ لذا تاکتیک و شیوه خود را تغییر داده و میگوید تا می توانیم به مردم فشار بیاوریم.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان با تاکید بر اینکه باید امروز کمک و تلاش کنیم تا صنعت بتواند روی پای خود بایستد، گفت: تعدیل نیروی انسانی در کارخانههای ما و جدا و نا امید شدن عدهای از ما، خواست دشمن است و اگر یکدل نبوده و موانع تولید و اشتغال در کشور برداشته نشود، خواست دشمن است و این یعنی ما در جنگ اقتصادی فرمانده، برنامه و تاکتیک نداریم.
وی با اشاره به اینکه بدون برنامه و نقشه گم میشویم، افزود: در حوزه اقتصادی باید برنامه روشن داشته و قوانین که بعضا مربوط به 100 سال قبل است، باید متناسب با جامعه و شرایط امروز تغییر کند و به کمک کارآفرین بیاید.
موسی پور تصریح کرد: فرش قرمز پهن کردن برای کارآفرین باید دستورالعمل و آئیننامههای گرهگشا باشد و همه باید امروز به اقتصاد کشور کمک کنیم.
وی بیان کرد: در شرایط کنونی کسانی هستند که سرمایه خود را تبدیل به ارز میکنند تا در آن سوی مرزها برای خود موقعیت ایجاد کنند که در جنگ نظامی این اتفاق، خیات و پشت به نیروهای خودی است و امروز در جنگ اقتصادی همین است.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان گفت: همه ما باید در راستای حفظ تولید و رونق آن تلاش بکنیم و پایداری صنعت را دنبال کنیم که کار کارشناسی می تواند در این حوزه کمک کند.
وی با تاکید بر ترویج فرهنگ کار عنوان کرد: هویت ما با کارمان شکل میگیرد و در متون دینی ما ارزش کار به جهاد در راه خدا تعبیر شده است و باید هر نوع کاری برای مردم مهم باشد.
موسی پور تصریح کرد: امروز در استان کرمان مشاغلی در اختیار مهاجران است و باید مدیریت شود و جایی که جوانان ما میتوانند مشغول شوند، در اختیار نیروهای خودمان قرار بگیرد و کار برای ما یک ارزش باشد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: اتباع افغان منطقه کرمان مهاجران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۴۷۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امروز چهلم بهار است؛ جشنی که از یاد رفته!
«چهلم نوروز» مصادف با دهم اردیبهشتماه از جمله آیینهای وابسته به نوروز است. آیینی که در روزگار فعلی احتمالا نام آن به گوش کمتر کسی خورده است اما هنوز هم میتوان ردپایی از آن را در نقاط مرکزی ایران و شهرهایی مانند شیراز و کرمان دید.
به گزارش ایسنا، در ایرانِ باستان تحویل بهار مانند روزگار فعلی تنها با رسومِ پیش از این اتفاق شناخته نمیشد. نوروز یکی از مهمترین آیینها قلمداد میشد که ایرانیان برای پیش و پس از آن خود را آماده میکردند و کارها و مناسک خاصی انجام میدادند. بنابراین رسوم نوروزی مانند امروز تنها به جشنهایی مانند چهارشنبهسوری، خانهتکانی، سبز کردن دانهها، نوروزخوانی، جشن گلدان، تکمگردانی و... محدود نبود و تا مدتی بعد از نوروز هم ادامه داشت.
به همین علت است که برخی نوروز را نه یک روز و نه سیزده روز میدانند؛ به اعتقاد آنها نوروز یک بازه زمانی است. در این زمینه شبان میرشکرایی - مدیر اجرایی پرونده جهانی نوروز در یونسکو پیش از این به ایسنا، گفته بود: «از وقتی که این تحول طبیعی اتفاق میافتد، در نقاط گرمسیرتر به میانه زمستان میرسد و در نقاط سردسیر به میانه بهار. اشعاری هم داریم به این شرح که «اینک بیامده است به پنجاه روز پیش/جشن سده طلایه جشن نوروز روشنی»، یعنی جشن سده را طلایهدار نوروز و نوبهار دانستهاند. از آن طرف در حوزه فرهنگی شمال غرب ایران در منطقه آذربایجان تفسیری است که تا وقتی توت از درخت نیفتاده، نوروز است و زمان آن تا اواخر اردیبهشتماه است؛ یعنی یک بازه سهماهه برای نوروز داریم. هرکسی در این بازه سهماهه به سبک و سیاق، رنگ و آیین خودش نوروز را پاس میدارد و نمیتوانیم او را محدود به یک بازه زمانی کنیم.»
بر این اساس آداب و آیینهای مربوط به نوروز (بر اساس تعریف امروزی از این مناسبتِ ۱۳ روزه) در سه گروه پیشانوروزی، هنگام نوروز و پسانوروزی طبقهبندی میشود؛ موضوعی که بنابر آنچه گفته شد احتمالا در گذشتههای دور اینگونه نبوده است.
بختگشایی با توسل به ماهی دندانطلا!برای چله نوروز در شیراز دو جشن آب و گلهای محمدی و جشن بختگشایی برگزار میشد. جشن آب و گلهای محمدی که تا دوره قاجار تداوم داشت در باغ دلگشا به مدت یک هفته برگزار میشد.
جشن بختگشایی نیز در آرامگاه سعدی برپا میشد و آداب خاص خود را داشت. طبق این رسم، دخترانی که میخواستند بختشان باز شود و یا آرزو داشتند بچهدار شوند، باید تورهایی به رنگ سبز روی سر خود میانداختند و روی آن نُقل میگذاشتند و به شکلی که نقل از روی سرشان نیفتد از پلهها پایین میرفتند و مقابل حوضِ آرامگاه سرشان را خم میکردند تا نقل درون دهان ماهی دندان طلا بیفتد!
در این باور فرقی نمیکرد که اصلا ماهی دندانطلا وجود دارد یا نه و یا حتی اگر نمونهای نادر از آن پیدا شود، هدفگیری فرد باید چقدر دقیق باشد که نقل دقیقا در دهان ماهی بیفتد. احتمالا تنها موضوع مهم این بود که اجرای این رسم خیال دختران را راحت میکرد که آرزویشان برآورده میشود.
شیرازیها در کنار اجرای این مناسک یا نوعی آش به نام «دیگ جوش» میپختند و یا مشغول خوردن آش سبزی و کاهو میشدند.
جشنی برای درخواست سلامتیچهلم نوروز در کرمان آداب و آیینهای خاص خود را دارد که همچنان هم برخی به اجرای آن پایبند هستند. این آیینها در سال ۱۳۸۸ با عنوان «چهلم بهار» در فهرست میراث ناملموس ملی به ثبت رسیده است. کرمانیها «آیین تندرستان» یا «تندرستون» را اصلیترین بخش جشن چهلم بهار میدانند که هدف آن درخواست سلامتی و تندرستی است و هنوز به شکل جدی در این منطقه از کرمان برگزار میشود.
این جشن در یکی از مهمترین مناطق کرمان به نام «شیوشگان» به معنای محل شیون و زاری برگزار میشود. دعا برای گشایش بخت، بریدن چادر عروس در این روز، آب چهل ریختن برای زنان حامله یا زائو، پختن و خوردن آش اوماج و نواختن موسیقی از جمله آیینهای این جشن است.
جشن تندرستان در کرمان جشن تندرستان در کرماندر کوه شاهخیرالله منطقه پاریز کرمان نیز زیارتگاهی وجود دارد که در این روز مردم آنجا کنار یکدیگر جمع میشوند. عشایر در این روز با ظرفهای شیر که از شب قبل دوشیدهاند در دامنه کوه مستقر میشوند و با آن آش شیر میپزند تا در میان مردم تقسیم کنند.
سایر افراد هم زیرانداز میاندازند، چای درست میکنند و شیرینیهایی که از دوران دید و بازدیدهای نوروز باقی مانده را به یکدیگر تعارف میکنند. پس از آن هرکس که خواستهای دارد راهی زیارتگاه میشود.
با این حال این روزها جشن «چهلم نوروز» مانند گذشته رونق ندارد و تنها در مناطقی محدود، افراد خود را پایبند به اجرای آن میدانند، موضوعی که باعث میشود این فرهنگ کهن بیش از پیش به دست فراموشی سپرده شود و احتمالا تا چند سال آینده تنها فقط نامی از آن در فهرست میراث ناملموس ملی باقی بماند.
کانال عصر ایران در تلگرام