Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساوه - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: سیلاب و سرمازدگی در نخستین ماه از سال جاری به حوزه های زراعی، ‌باغی و تاسیسات زیربنایی بخش کشاورزی این استان 14 هزار و 300 میلیارد ریال خسارت وارد کرد.

به گزارش ایرنا،‌ «مجید آنجفی» روز یکشنبه در نشست بررسی مشکلات حوزه کشاورزی شهرستان ساوه با حضور فرماندار و جمعی از بهره برداران در محل فرمانداری این شهرستان ‌افزود:‌ بخش بزرگی از راه های بین مزارع استان در سیلاب اخیر تخریب شد که تلاش می شود با اتخاذ راهکارهایی برای ترمیم و بازسازی آنها اعتباراتی جذب شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در خصوص برنامه های استان برای خرید تضمینی گندم از کشاورزان،‌ گفت:‌ باور مجموعه وزارت جهاد کشاورزی این است که نرخ تعیین شده برای هر کیلوگرم گندم از قرار 17 هزار ریال ناکافی است و با توجه به این که در سال های قبل سابقه اصلاح قیمت وجود داشته، امکان تغییر قیمت با تلاش نمایندگان مجلس دور از ذهن نیست.
آنجفی اظهار داشت: تاکنون در استان های ساحلی و مرزی خرید گندم با پرداخت نقدی آغاز شده و نسبت به سال قبل نیز 35 درصد افزایش عرضه این محصول به سیلوها تحقق یافته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در مورد برخی گمانه زنی ها مبنی بر پیش خرید محصول گندم مزارع امسال از سوی واسطه ها و امکان عرضه نشدن به سیلوها،‌ گفت: در استان مرکزی هنوز شواهد و مستنداتی در این زمینه وجود ندارد.
به گفته این مسئول،‌ پارسال 320 هزار تن گندم به شیوه خرید تضمینی از کشاورزان استان مرکزی خریداری شد و امسال هم پیش بینی می شود که دست کم 380 هزار تن گندم به مراکز خرید تحویل شود.
وی گفت: با توافق استاندار مرکزی در هر شهرستان حداقل 15 درصد اعتبارات استانی به بخش کشاورزی تخصیص می یابد و تلاش می شود نسبت به پارسال از محل اعتبارات ملی سهمیه استان در بخش کشاورزی 2 برابر بیشتر اخذ شود.
آنجفی گفت: با وجود سختگیری های بانک‌ها در تامین وثیقه، 82 درصد از تسهیلات سهم بخش کشاورزی استان مرکزی در سال گذشته جذب شد.
معاون استاندار مرکزی و فرماندار ساوه نیز گفت: شهرستان ساوه با بهره مندی از ظرفیت های بالای زراعی،‌ باغی،‌ صنایع تبدیلی و حوزه دام و طیور از قطب های مهم تولیدی استان مرکزی محسوب می شود.
«علی میرزایی» افزود: یکی از راهکارهای تقویت تولیدات داخلی در سالی که به نام رونق تولید نامگذاری شده توجه به بخش کشاورزی حوزه های دامپروری و باغی است.
وی تاکید کرد: شهرستان ساوه ماهیت صنعتی دارد و در این راستا توسعه صنایع تبدیلی برای فرآوری محصولات این شهرستان از جمله انار یکی از اقدامت موثر تلقی می شود.
رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان ساوه نیز گفت: در یک سال اخیر یک هزار و 700 هکتار به سطوح باغی و زراعی شهرستان افزوده شد.
«حسن شریفی» افزود: با فعالیت پنج واحد مرغداری تخمگذار در شهرستان، روزانه یک تریلر صادرات تخم مرغ وجود دارد.
وی اظهار داشت: سالانه 25هزار تن گواهی قرنطینه برای صدور انواع محصولات بخش کشاورزی از این شهرستان صادر می شود.
به گفته او،‌ بزرگترین گاوداری شیری شهرستان در حال تکمیل است و زنجیره تولید با صنایع جانبی شیر در حال اجراست.
وی اظهار داشت: 10 واحد گاوداری شیری در ساوه فعالیت دارد و ظرفیت پرواربندی گوساله هم 120 هزار راس در هر دوره است.
رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان ساوه گفت: بزرگترین شهرک گلخانه ای بخش خصوصی با اشتغال یک هزار و 300 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در ساوه قرار دارد و علاوه بر این، طرح های پنج، 10 و 15 هکتاری نیز در دست اجراست.
شریفی گفت: میزان خسارت های سیل به بخش کشاورزی ساوه چهار هزار و 500 تن بود که در مقایسه با حجم بارش ها رقم ناچیزی است و 230 میلیارد ریال نیز به تاسیسات زیربنایی خسارت وارد شد.
در این نشست برخی از بهره برداران بخش کشاورزی در زمینه های گلخانه ای،‌ باغ،‌ مزارع،‌ دامداری و مرغداری ها به بیان مشکلات و ارائه راهکار پرداختند.
ساوه دومین کانون جمعیتی استان مرکزی پس از اراک است که به عنوان یکی از قطب های بخش کشاورزی محسوب می شود.
6539/3075

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كشاورزي خسارت ساوه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۶۱۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وارد آمدن خسارت بیش از ۲۵۳ میلیارد تومانی به بخش کشاورزی

علی چاله‌چاله رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : طبق بررسی اولیه و گزارش مدیران شهرستانی و مراکز خدمات کشاورزی، در پی بارش‌های شدید و تگرگ روز‌های ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت ماه، خسارت ۲۵۳ میلیارد و ۲۲۵ میلیون تومانی به زیربخش‌های کشاورزی استان وارد آمده است.

چاله چاله افزود: بر اساس برآورد‌های صورت گرفته ۳۰ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان شامل مزارع گندم، جو، کلزا و نخود در اثر بارندگی‌های شدید اخیر خسارت دیده‌اند که برآورد اولیه خسارت وارده به این اراضی حدود ۲۳۹ میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اضافه کرد: در بارندگی‌های چند روز اخیر ۸۵ هکتار از باغات زیتون، انگور و گوجه سبز استان هم خسارت بیش از ۶.۲ میلیارد تومانی دیده اند.

چاله چاله با بیان اینکه دامپروری استان هم در بارندگی‌های اخیر دچار خسارت شده، گفت: در این بارش‌ها ۳۴ راس دام سبک و سه سر اسب تلف شده و سه واحد دامداری روستایی خسارت دیده اند که مجموع خسارت وارد شده در این بخش هم بیش از ۲.۵ میلیارد تومان ارزیابی می‌شود.

وی با بیان اینکه تاسیسات زیربنایی بخش آب و خاک نیز در بارندگی‌های اخیر متحمل خسارت شده، گفت: خسارت این بخش هم پنج میلیارد تومان برآورده شده است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • سیل اردیبهشت ۴۸ هزار میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی فارس زد
  • خسارت ۴۸ هزار میلیارد ریالی سیل اردیبهشت به بخش کشاورزی فارس
  • خسارت ۴۸ هزار میلیارد ریالی سیل به بخش کشاورزی فارس
  • همایش مادران مقاومت در شهرستان ساوه
  • خسارت ۳۹ میلیارد تومانی سیلاب به حوزه کشاورزی خراسان شمالی
  • ۳۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در ساوه کشف شد 
  • خسارت ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی به زیربخش‌های کشاورزی
  • سیل و تگرگ، جان مزارع کازرون را گرفت + تصاویر
  • وارد آمدن خسارت بیش از ۲۵۳ میلیارد تومانی به بخش کشاورزی
  • خسارت باران سیل آسا به بخش کشاورزی و راه‌های کهگیلویه و بویراحمد